طه مهدی قدیری؛ سید عبدالرسول علم الهدی
چکیده
رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره ...
بیشتر
رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره شده در اینستاگرام با عنوان حجاب استایل است. برای این کار با روش نشانه شناسی به تحلیل پیام آشکار و نهان پست های چهره های محجبه پرداخته و در نهایت با تحلیل مضمون به محورهای بازنمایی سبک زندگی ایشان دست یافتیم. با روش نمونه گیری هدفمند و نظری، 15 مورد انتخاب شد. یافته ها نشان می دهد، زنان محجبه فعال در اینستاگرام، با طی کردن سیر تحولی معنادار در حال تجربه تغییر سبک زندگی خود با عنوان فانتزی شدن، هستند که ذیل ده مولفه کلان قابل ردیابی است: حجاب و پوشش، عفاف در رفتار، حریم خصوصی، سیطره تفکرات فمینیستی، شهرت گرایی و سلبریتی شدن، رفاه و اشرافی گری، برجسته سازی سبک زندگی غربی، رقص و موسیقی، روزمره شدن و سرگرمی، دینداری فانتزی و ریاکارانه.
عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار
چکیده
جریان اخبار از طریق رسانههای جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآوردهاند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانههای خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ...
بیشتر
جریان اخبار از طریق رسانههای جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآوردهاند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانههای خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ۱۸ سال تهرانی مصاحبههای نیمهساختاریافته فردی و گروهی انجام داده است. این مطالعه نشان داد، مخاطبانی که ارتباط پیوسته و قوی با خبر دارند، به دلیل کثرت رسانهها، به ناگزیر مجموعهای از رسانهها را با معیارهای ذهنی خود انتخاب میکنند که از نظر آنها برای دریافت تصویر کامل رویدادها کفایت میکنند و برای کسب خبر در دایره بسته این رسانهها حرکت میکنند. این نوع از مصرف آیینی در ادبیات ارتباطات در سالهای اخیر با مفهوم «فهرست رسانهای» شناخته میشود. براساس یافتههای این پژوهش، در مورد مخاطبان کممصرف، تعریف سنتی مصرف آیینی خبر همچنان مصداق دارد و مواجهه آنها با خبر حاشیهای و با صرف حداقل انرژی است. مفهوم «فهرست رسانهای» میتواند به عنوان نقطه عطفی در تغییر نگاه پژوهشگران به مصرف آیینی خبر و تاثیر آن بر مخاطبان تلقی شود.
میثم فرخی؛ فاطمه السادات لوح موسوی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامههای شبکه پویا از دیدگاه مادران تهرانی است. روش پژوهش به صورت کیفی با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با 18 مادر تهرانی دارای فرزند 2 تا 7 ساله می باشد که به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامههای شبکه پویا از دیدگاه مادران تهرانی است. روش پژوهش به صورت کیفی با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با 18 مادر تهرانی دارای فرزند 2 تا 7 ساله می باشد که به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که این هنجارها شامل پنج مضمون فراگیر رفتاری، اعتقادی، هویتی، ارتباطی و روانی می باشد. بهداشت عمومی زدنماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی برای برخورد با بیماری کرونا ، صرفهجویی، قانونمداری، آشنایی با قرآن و نماز و خواندن آن، آشنایی با اماکن مذهبی و مناسبتهای مذهبی، شناخت و پیامبر و اهل بیت و شهدا، حجاب و آشنایی با مفاهیم دینی مواردی بود که در رفتار کودکان کاملا مشهود بود. بر اساس نظریه دریافت هم باید اشاره نمود که مادران اذعان کردند صرفا همه پیامهای ارائه شده توسط برنامههای شبکه پویا را کودکان به همان گونه که مدنظر تولیدکنندگان برنامههای شبکه بوده (موضع هژمونیک یا مسلط) رمزگشایی نکردهاند و گاها به صورت توافقی بدین گونه که ویژگیهای شخصیتی و فرهنگی را در دریافت و رمزگشایی دخیل نموده اند
ذاکر تیموری؛ فاطمه عزیزآبادی فراهانی؛ افسانه مظفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ به این معنا که چگونه میتوان در مواجهه با رسانههای فارسیزبان خارجی به مدیریت مطلوب اخبار پرداخت. روش تحقیق به صورت کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و خبر بودهاند. روش نمونهگیری به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ به این معنا که چگونه میتوان در مواجهه با رسانههای فارسیزبان خارجی به مدیریت مطلوب اخبار پرداخت. روش تحقیق به صورت کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و خبر بودهاند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. برای گردآوری دادهها از «مصاحبه نیمه-ساختاریافته» استفاده شده است. بعد از مصاحبه با 18 نفر اشباع و در نهایت سازماندهی بین کدها، 221 کد باز و اولیه، 41 مضمون فرعی استخراج و مقوله همپوشان و فراگیر حاصل شد. یافتهها نشان میدهد که مدیریت اخبار در رسانه ملی بر اساس مولفههای «داشتن سواد رسانهای، روایتگری دستاول وقایع، عمقبخشی به خبرنگاری تحقیقی، شناخت زیست رسانهای بومی، شناسایی شکافهای اطلاعاتی مخاطبان، خبرسازی و خبررسانی بهموقع، جمعسپاری و تعاملیسازی دروازبانی اخبار و ارزیابی عملکرد سازمانی» ممکن است. نتایج نشان میدهد که رسانه ملی در ارائه روایت دست اول از وقایع کند عمل میکند در این وضعیت رسانههای فارسی زبان خارجی با ایجاد شکاف بین واقعیتها و نیازهای اطلاعاتی مخاطبان فضا را برای مانور گفتمانی خود باز میکنند. بنابراین، باید با شناخت زیسترسانهای بومی، خبرسازی و خبررسانی را تقویت کرد.
بهرام مدرسی؛ زهرا رجبی فرد؛ فروغ کاظمی
چکیده
زبان، که آن را مهمترین و کاملترین وسیله ارتباطی انسانی میتوان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانهای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداقهای کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزههای مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ...
بیشتر
زبان، که آن را مهمترین و کاملترین وسیله ارتباطی انسانی میتوان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانهای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداقهای کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزههای مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ) مورد بررسی قرار بگیرد . شیوه گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و میدانی است و پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی و اینترنتی به حالت نیمه فعال، تشخیصپذیر و از نوع موقعیتی است مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی رادیویی به حالت نیمهفعال تشخیصپذیر و از نوع دسترس پذیر متنی است. مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی از نوع پوستر و بیلبوردها در اکثر مواقع به صورت نیمه فعال تشخیصپذیر و از نوع موقعیتی و در برخی از مواقع به صورت نیمه فعال تشخیصپذیر و از نوع دسترسپذیر متنی مشاهده میشود. مصداقهای کلام به صورت غیر فعال نیز در اگهیهای رادیویی و در بیلبورد تبلیغاتی دیده میشود. گروه اسمی معرفه نیز در مصداقهای کلام در قلمرو کانون و مبتدا بسامد بیشتری دارد.
شیما فرزادمنش؛ محمدسعید ذکایی
چکیده
این پژوهش بر مبنای مسئلۀ افزایش میل به مهاجرت در ایران حول مفهوم «رسانهای شدن مهاجرت» به مطالعه مهاجرت در فضای مجازی پرداخته و سوال اصلی مبتنی بر این پرسش بوده که گفتمان صنعت مهاجرت چگونه در اینستاگرام مفهومسازی، معناپردازی و برساخت میشود؟ روش تحقیق، کیفی اینترنتی و تکنیک مورد استفاده، تحلیل گفتمان بوده است. چهارچوب مفهومی ...
بیشتر
این پژوهش بر مبنای مسئلۀ افزایش میل به مهاجرت در ایران حول مفهوم «رسانهای شدن مهاجرت» به مطالعه مهاجرت در فضای مجازی پرداخته و سوال اصلی مبتنی بر این پرسش بوده که گفتمان صنعت مهاجرت چگونه در اینستاگرام مفهومسازی، معناپردازی و برساخت میشود؟ روش تحقیق، کیفی اینترنتی و تکنیک مورد استفاده، تحلیل گفتمان بوده است. چهارچوب مفهومی شامل نظریۀ صنعت مهاجرت هانسن- سورنسن و نظریۀ انتقادی بوده و یافتهها نشان میدهد عاملان گفتمان صنعت مهاجرت در فضای مجازی -که شامل بلاگرها و موسسات مهاجرتی هستند-، با استفاده از مکانیزمهایی مانند «بازنمایی مهاجرت به مثابه موفقیت»، «برساخت دوگانۀ خارج و وطن» و در نهایت «تأکید بر راهکارهای ادغام در فرهنگ مقاصد مهاجرتی»، موجبات مهاجرت ذهنیِ بازماندگان از مهاجرت فیزیکی در یک سپهر خیالی را فراهم نموده، گفتمان صنعت مهاجرت را مفصلبندی کرده و به تولید سوژۀ آرزومند مهاجرت میپردازند. هژمونیک شدن گفتمان صنعت مهاجرت و تشدید سودای مهاجرت در بلندمدت، هر گونه امید و تلاش برای توسعه را در جامعه، ممتنع کرده و موجی از احساس انسداد و ناکامی فردی و جمعی رقم خواهد زد.
ندا خدا کرمیان
چکیده
باتوجه به رشد تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تاحدزیادی امکانپذیر نیست؛ بنابراین، محققان به انجام تحقیقات ترکیبی روی آوردهاند که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم میکند؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بهکارگیری روش فراتحلیل برای تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات ...
بیشتر
باتوجه به رشد تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تاحدزیادی امکانپذیر نیست؛ بنابراین، محققان به انجام تحقیقات ترکیبی روی آوردهاند که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم میکند؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بهکارگیری روش فراتحلیل برای تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات انجامشده درباره ارتباط فضای مجازی و دینداری است. برای انجام فراتحلیل حاضر 18 پژوهش مرتبط در سالهای 1400-1390 انتخاب شدهاند که هدف آنها ارزیابی ارتباط میان میزان استفاده از فضای مجازی و دینداری بوده است. همچنین، این پژوهشها به روش پیمایشی و با بهکارگیری ابزار پرسشنامه در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجههای پایا انجام شدهاند. در گام نخست ارزیابی پژوهشهای منتخب، فرضیات همگنی و سوگیرینکردن انتشار بررسی شده است که یافتهها ناهمگنی اندازه اثر و سوگیرینکردن انتشار مطالعات مدنظر را نشان میدهد. در مرحله دوم نیز ضریب اندازه اثر و نقش تعدیلکنندگی متغیر سال پژوهش و قومیت با بهکارگیری نسخه دوم نرمافزار CMA ارزیابی شده است. نتایج نشان میدهد اندازه اثر فضای مجازی و دینداری معادل 25/0- است که برحسب نظام تفسیری کوهن، این میزان تأثیر در حد متوسط ارزیابی میشود.
محمد جواد کیانپور؛ سید محمد علی شریعتی؛ بهرام منتظری
چکیده
پیشرفتهای فناورانه در چند دهه گذشته جهان را چنان متحول کرده که گویی در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی میکنیم. این دگرگونی که از آن به تعابیر مختلفی همچون جهانیشدن؛ جامعه شبکهای؛ و مانند اینها یاد میشود، تاثیرات فاحش و غیرقابل انکاری بر جوامع بشری داشته است. یکی از محصول فرعی این تحولات تکنولوژیک، انقلابِ گوشی همراه و ظهور فضای ...
بیشتر
پیشرفتهای فناورانه در چند دهه گذشته جهان را چنان متحول کرده که گویی در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی میکنیم. این دگرگونی که از آن به تعابیر مختلفی همچون جهانیشدن؛ جامعه شبکهای؛ و مانند اینها یاد میشود، تاثیرات فاحش و غیرقابل انکاری بر جوامع بشری داشته است. یکی از محصول فرعی این تحولات تکنولوژیک، انقلابِ گوشی همراه و ظهور فضای مجازی است که روابط انسانها را تشدید و دَرهَمتنیده کرده است. در همین راستا، پرسش اصلی این مقاله آن است که آیا فضای ملی برای الگوهای هویتی و متعاقباً برای امنیت ملی خطرآفرین هست یا نه. فرضیه تحقیق آن بوده که یکی از نتایج فرایند جهانیشدن، دیجیتالیشدنِ سبکهای زندگی است که از طریق شبکههای ارتباط جمعی نا/خودآگاه فراگیر میشود و بر هویتهای ملی تاثیر دارد؛ تاثیری که میتواند امنیت ملی را به مخاطره افکند. یافتههای تحقیق نشان داده که فضای مجازی بر مبنای وضعیتِ هستیشناسی سیالِ دنیایِ جدیدِ جهانیشده که نوعی سبک زندگی دیجیتالی را ترویج میکند، هویتی برساخته ایجاد میکند که چندپاره است و به دلیل همین چندپارگی با هویت منسجم ملی در گفتمان رسمی در تعارض میافتد که امنیت ملی را از بعد جامعوی به چالش میکشد. رویکرد تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوۀ جمعآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای بوده است.
علی معدنی پور؛ حجت اله ایوبی؛ صادق زیباکلام؛ مصطفی ابطحی؛ علیرضا ازغندی
چکیده
در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلمسازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینههای ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما ...
بیشتر
در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلمسازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینههای ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما در اینجا یک میانجیگر فرهنگی در نظر گرفته شده است که به خصوص از طریق نمادسازی از واقعیتهای اجتماعی و سیاسی، آنها را بازتاب داده و بر آگاهی جامعه به وضعیت خود میافزاید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که موج نو سینمای ایران در رساندن مخاطب عام به چنین شناختی از خود نقش بسزایی داشته است و در نتیجه، فرهنگ سیاسی جامعه را در آن سالهای ملتهب تا حدودی با پیامهای انتقالی خود متاثر ساخته است. ادامه این جریان موج نو در نسل های بعد به خصوص بعد از انقلاب اسلامی گواهی بر تحول مذکور است. این مقاله با جمعآوری منابع کتابخانهای و نیز نقد فیلمها مطرح موج نو سینمای ایران با روش نشانهشناسی در قالب توصیفی-تحلیلی ارائه شده است.
شهرام محبوب کلیدبری؛ منصور شریفی؛ حبیب اله کریمیان
چکیده
شبکه های مجازی مصدر تعارضات یالقوه و بالفعل ، شورش ها و ناآرامی های اجتماعی است که ژانوس گونه عمل و می تواند همزمان باعث خیزش، توسعه و آرامش باشد . همانطور که عنوان شد ، فضای اجتماعی در بردارنده تکثر همزمانی از فضاها است که یکدیگر را قطع می کنند ، رابطه درونی با هم دارند ، هم راستا می شوند یا در رابطه های تناقض و ضدیت قرار می گیرند بنابراین ...
بیشتر
شبکه های مجازی مصدر تعارضات یالقوه و بالفعل ، شورش ها و ناآرامی های اجتماعی است که ژانوس گونه عمل و می تواند همزمان باعث خیزش، توسعه و آرامش باشد . همانطور که عنوان شد ، فضای اجتماعی در بردارنده تکثر همزمانی از فضاها است که یکدیگر را قطع می کنند ، رابطه درونی با هم دارند ، هم راستا می شوند یا در رابطه های تناقض و ضدیت قرار می گیرند بنابراین فضای مجازی ، باعث خیزش سوژه ها شده و ساختارها را با چالش مواجه نموده است. براین اساس پژوهش حاضر در راستا پاسخ به این سوال اساسی است که آیا فضای مجازی و ابزارهای آن در شکل گیری و گسترش ناآرامی های اجتماعی آبان ماه 98 تاثیر گذار بودند؟ فرضیه پژوهش بیان می کند فضای مجازی بر شکل گیری و گسترش ناآرامی های اجتماعی تاثیر گذار است که این تاثیرگذاری یا استعانت بر نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گار مورد واکاوی قرار گرفته شده است همچنین پزوهش حاضر با هدف، کاربردی و با استفاده از روش کیفی و با کمک گرفتن از ابزار کتابخانه ای و میدانی (ویژه مصاحبه با تعدادی از نخبگان) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته است
سید دانیال معین آل داود؛ سیدعبدالله سجادی جاغرق؛ مهران صمدی؛ افشین محمدی
چکیده
گویندگان خبر به عنوان یکی از عناصر مهم رسانهای، میتوانند بسترهای جذب، اعتماد، اعتبار و اقناع مخاطب را فراهم آورند و این مهم تاثیر بسزایی در جلوگیری از خطرات احتمالی رسانههای معاند خواهد داشت. پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی تاثیر ویژگیهای فردی گویندگان خبر بر جلب اعتماد و اقناع مخاطب، مدلی برای انتخاب گویندگان شبکههای خبری ...
بیشتر
گویندگان خبر به عنوان یکی از عناصر مهم رسانهای، میتوانند بسترهای جذب، اعتماد، اعتبار و اقناع مخاطب را فراهم آورند و این مهم تاثیر بسزایی در جلوگیری از خطرات احتمالی رسانههای معاند خواهد داشت. پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی تاثیر ویژگیهای فردی گویندگان خبر بر جلب اعتماد و اقناع مخاطب، مدلی برای انتخاب گویندگان شبکههای خبری ارائه نماید. روش پژوهش از نوع ترکیبی کمی و کیفی میباشد. جامعه مورد مطالعه مرحله اول پژوهش شامل 30 نفر از خبرگان حوزه اقناع و خبر برای شناسایی عوامل موثر بر اقناع کنندگی است و جامعه مرحله دوم نیز 384 نفر از مخاطبان برای سنجش و مقایسه میزان اقناع کنندگی گویندگان متفاوت هستند. از نظر پاسخدهندگان در خصوص وضعیت موجود گویندگی، میتوان به کاستیهایی همچون عدم یا کمبود جذابیت، تخصص، مهارت، علاقه به گویندگی، اهمیت دادن به ظاهر، آزادی عمل گوینده، ترس از انتقاد و شکست، همکاری و تعامل گروهی، اهمیت دادن به نظر و پیشنهاد دیگران، قبول انتقاد و پیشنهاد دیگران اشاره کرد. بر اساس آنچه از نظر پاسخدهندگان و صاحبنظران اخذ شد گویندگی خلاق بهترین الگو برای فعالیت گویندگان در رسانه ملی است. دو محور اصلی فرایند گویندگی خلاق در رسانه ملی، خلاقیت گویندگان و اقناع مخاطبان هستند.
محمد صادق جوکار
چکیده
یکی از عمدهترین مشکلات اقتصاد ایران یارانههای حاملهای انرژی است که سالانه هزینه بسیار زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند و متاسفانه هنوز این ابرچالشِ حکمرانی نه تنها حل و فصل نشده است بلکه شیوۀ تعامل با آن در نظام تصمیم گیری کشور خود با چالشهای متعددی روبرو است. یکی از مهمترین چالشها آن است که به رغم ضرورت این اقدام ولی از بابت تبعات ...
بیشتر
یکی از عمدهترین مشکلات اقتصاد ایران یارانههای حاملهای انرژی است که سالانه هزینه بسیار زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند و متاسفانه هنوز این ابرچالشِ حکمرانی نه تنها حل و فصل نشده است بلکه شیوۀ تعامل با آن در نظام تصمیم گیری کشور خود با چالشهای متعددی روبرو است. یکی از مهمترین چالشها آن است که به رغم ضرورت این اقدام ولی از بابت تبعات اقتصادی و اجتماعی آن دائماً این ضرورت به آینده حواله میشود. در این راستا، این مقاله پرسش اصلی خود را دربارۀ کارکرد رسانه در استراتژی اصلاح قیمت حاملهای انرژی طرح کرده است. فرضیۀ مقاله بر آن بوده که رسانه به دلیل آن که با نظامِ آگاهیِ جمعیِ بدنۀ اجتماعی سروکار دارد میتواند کارکرد موثری در این اقدام سیاستگاران داشته باشد. نتایج تحقیق نشان داده است که هر نوع سیاستگذاری، از جمله اصلاح قیمتها، باید دارای پیوستِ رسانهای باشد تا بتواند همراهی و همکاری بدنه اجتماعی را کسب کند. در غیر این صورت با ایجاد شکاف بین شهروندانی که در برابر اجرای سیاستگذاری مقاومت میکنند و ابزارهایِ حکمرانی که میخواهند سیاستگذاری را اِعمال کنند، ضمن شکست اهداف، اتلاف منابع مضاعفی نیز رخ خواهد داد. رویکرد تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوۀ جمع آوری دادهها کتابخانهای بوده است.