نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 دکتری جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
3 دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تهران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش فهم مفاهیم حساس در کردستان و در فضای رسانهای مناطق کردنشین با تاکید بر استان کردستان بوده است و به همین دلیل برای فهم بهتر موضوع از روش دلفی کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق متخصصین فعال در حوزههای علوم انسانی در استان کردستان و آشنا با شرایط این استان بودهاند. در بخش کیفی 23 نفر پاسخگوی سوالات بودهاند و در بخش کمی 38 نفر به سوالات بسته پاسخ دادهاند. کلیت فرآیند نشان دهنده تاثیر تفاوت فرهنگی، قومی، مذهبی، فرودستی و عدم وجود رسانه آزاد بر واکنش به فعالیت رسانهها است و در این راستا رسانهها باید تفاوتهای فرهنگی و حساسیتهای فرهنگی گروههای مختلف را بشناسند و سعی نمایند در تقابل و تفاوت بین فرودست و فرادست بیطرفی خود را حفظ کنند. همچنین داشتن رویکرد حداکثری در جذب مخاطب میتواند کمککننده در تفاهم اجتماعی و ملی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Methods of Dealing with Sensitives Issues in the Broadcasting Organization of Sanandaj
نویسندگان [English]
- jalil sahabi 1
- Mojtaba Jahangardi 2
- Jamil Mafakheri Bashmaq 3
- jalil sahabi 1
1 Assistant Professor.Department of Social Science, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 PhD in Sociology, Tarbiat Modares University
3 PHD Student of Economic Sociology And Development University of Tehran
چکیده [English]
The main purpose of the present study was to understand the sensitive issues in Kurdistan and in the regional media space especially in Kurdistan province, and for this reason, to better understand the issue, qualitative and quantitative Delphi method was used. The statistical population of the research included experts active in the fields of humanities in Kurdistan province and familiar with the conditions of this province. In the qualitative section, 22 participants answered the questions and in the quantitative section, 38 participants answered the closed questions. The whole process shows the impact of cultural, ethnic, religious, inferiority and the absence of free media on the reaction to the activities of the media, and in this regard, the media should know the cultural differences and cultural sensitivities of different groups and try to maintain their neutrality in confronting with and distinguishing between the inferior and the superior. Also, having a maximum approach in attracting the audience can help the realization of social and national understanding.
کلیدواژهها [English]
- "
- Sensitive Concepts"
- Ethnicity"
- ,"
- Language"
- Religion"
- , "
- Feelings of Inferiority"