نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی- دانشجوی دکتری روانشناسی

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان- ایران

10.30465/ismc.2025.48983.2878

چکیده

مقدمه: در این مقاله بسته آموزشی سواد روانشناختی رسانه و فضای مجازی مبتنی بر فرهنگ که برای نخستین بار در ایران طراحی و اعتباریابی شده معرفی شده است.

روش پژوهش: پیمایشی و کاربردی، در زمره مطالعات روانسنجی است. محتوای بسته آموزشی سواد روانشناختی رسانه و فضای مجازی بر اساس نظر صاحب نظران در قالب دستور عمل هشت جلسه ی آموزشی-تبیینی طراحی، اعتباریابی و معرفی شده است. جامعه آماری و نمونه پژوهش در بخش اول منابع مرتبط و در بخش دوم 12صاحب نظر بودند.

یافته ها: روایی محتوایی این بسته آموزشی در مقوله مرتبط بودن87.51، در وضوح 79.17، در سادگی79.16 و در کل81.95 و قابل قبول می باشد. نسبت روایی محتوایی این بسته آموزشی0.92و ضریب شاخص اهمیت آن نیز92.8به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری: بسته آموزشی مبتنی با رویکرد تبیینی و تسهیل گرانه از اعتبار محتوایی قابل‌قبولی برخوردار است. آموزش این بسته آموزشی و مداخله ای در راستای مقابله با تهدیدات شناختی و ترکیبی رسانه ای و پیشگیری از آسیب های رسانه ای در گروه های مختلف به ویژه نوجوانان پیشنهاد می شود و انتظار می رود با ارتقای دانش و فرهنگ کاربری رسانه و فضای مجازی نقش موثری در کاهش آسیب پذیری از تهدیدات رسانه ای داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction and validation of the educational package of psychological literacy of media and virtual space

نویسندگان [English]

  • Fereydon Ramazani 1
  • bahman kord tamini 2
  • farhad Kehrazai 2
  • ali arab 2

1 FACULTY MEMBER

2 Associate Professor, Department of Psychology, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran

چکیده [English]

Introduction: In this article, the educational package of psychological literacy of media and virtual space based on culture is introduced.

Research method: survey and applied, it is among psychometric studies. The content of the educational package of psychological literacy of media and virtual space has been designed, validated and introduced based on the opinion of experts in the form of instructions for eight educational-explanatory sessions. The statistical population and research sample in the first part were related sources and in the second part there were 12 experts.

Findings: The content validity of this educational package is 87.51 in relevance category, 79.17 in clarity, 79.16 in simplicity and 81.95 in total and acceptable. The content validity ratio of this training package was 0.92 and its importance index was 92.8.

Discussion and conclusion: The educational package based on explanatory and facilitating approach has acceptable content validity. The training of this educational and interventional package is suggested in order to deal with cognitive and combined media threats &prevent media injuries in different groups, especially teenagers, and it is expected to play an effective role by improving the knowledge and culture of using media and virtual space. in reducing the vulnerability of media .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational package for psychological media literacy
  • cognitive coping
  • virtual space
  • teenagers