بازنمایی هویت در بازی‌های رومیزی استراتژیک؛ مطالعه نشانه‌شناختی بازی‌های موکبدار، 7 عجایب، ساتراپان و موناهمانا

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)

2 دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

10.30465/ismc.2025.52977.2990
چکیده
بازی‌های رومیزی استراتژیک را می‌توان متونی فرهنگی دانست که از خلال روایت، مکانیک، نمادها، و تصویرسازی‌های خود به بازنمایی هویت‌های مختلف می‌پردازند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد هویتی بازنمایی‌شده در چهار بازی رومیزی استراتژیک (موکبدار، موناهمانا، ساتراپان و ۷ عجایب) انجام شده است.

روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نشانه‌شناسی فرهنگی بوده و داده‌ها از طریق مطالعات متنی و نمونه‌گیری هدفمند گردآوری شده‌اند. نمونه‌ها شامل بازی‌های ایرانی، اقتباسی و ترجمه‌ای می‌باشد. در تحلیل از تکنیک‌های همنشینی و جانشینی برای کشف دلالت‌های صریح و ضمنی بهره گرفته شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که هویت‌های دینی، جنسی، قومی، تاریخی و طبقاتی نه‌تنها در مضامین و عناصر روایی بازی‌ها بلکه در طراحی مکانیک‌ها، روابط میان بازیگران، و نظام امتیازدهی بازنمایی می‌شوند و در هر بازی یک یا چند مؤلفه‌ی هویتی، محوریت دارد. . بر این اساس، نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که بازی‌های رومیزی استراتژیک به‌مثابه‌ی متونی فرهنگی با بهره‌گیری از روایت، نماد، و سازوکارهای تعاملی خود، زمینه‌ای برای بازنمایی و بازاندیشی ابعاد مختلف هویت دینی، فرهنگی، تاریخی و صنفی فراهم می‌سازند؛ به‌گونه‌ای که در هر بازی، نوع خاصی از هویت در نسبت با ارزش‌ها برجسته می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Representation of Identity in Strategic Board Games; A Semiotic Study of the Games Moukebdar, 7 Wonders, Satrapan and Munahhemana

نویسندگان English

Alireza Hosseinpour 1
Mohammadsadeq Nasrollahi 2
1 Faculty of Islamic Studies and Culture and Communication, Imam Sadiq University (peace be upon him)
2 Faculty of Islamic Studies and Culture and Communication, Imam Sadiq University
چکیده English

Strategic board games can be considered as text and cultural media in which the elements, narrative, characters, and images of the game play an active role in understanding and experiencing the game, creating an overall picture of the game. This research aims to investigate the methods of representing identity and its dimensions in four strategic board games (Moukebdar, Munahhemana, Satrapan, and 7 Wonders).

The research method is qualitative and based on cultural semiotic analysis, and data were collected through textual studies and purposive sampling. In this study, the techniques of syntagmatic and paradigmatic analysis were used to discover the explicit and implicit connotations of the games.

The findings show that religious, gender, ethnic, historical, and class identities are represented in various ways in these games, and in each game, one or more identity components are central. Accordingly, the research results indicate that strategic board games, as cultural texts, utilize narrative, symbolism, and interactive mechanisms to provide a platform for representing and rethinking various dimensions of religious, cultural, historical, and professional identity. In each game, a specific type of identity is highlighted in relation to values.

کلیدواژه‌ها English

Board games
Identity
Semiotics
Representation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 24 آذر 1404