بازی‌های رایانه‌ای به‌مثابه متن فرهنگی: تحلیل بازنمایی هویت در روایت‌های تعاملی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه هنرهای رسانه‌ای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران

10.30465/ismc.2025.51170.2932
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی هویت‌های فرهنگی در روایت‌های تعاملی بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد. مسئله‌ی اصلی تحقیق آن است که روایت‌های تعاملی چگونه از طریق سازوکار انتخاب، تصمیم و عاملیت کاربر، به بازتولید یا دگرگونی هویت‌های فرهنگی منجر می‌شوند. هدف پژوهش، تبیین رابطه میان روایت تعاملی، عاملیت و بازنمایی فرهنگی در بازی‌ها و شناسایی مؤلفه‌های اصلی این بازنمایی است. روش پژوهش کیفی و تفسیری است و با بهره‌گیری از تحلیل محتوای فرهنگی و نشانه‌شناسی روایی انجام شده است. داده‌ها از طریق مشاهده تحلیلی و بازی‌گردی نظام‌مند در ۳۰ بازی منتخب گردآوری و با روش مثلث‌سازی درون‌متنی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که هرچه میزان تعاملی‌بودن روایت و آزادی انتخاب کاربر افزایش یابد، بازنمایی فرهنگی از حالت ایستا به پویایی چندلایه تبدیل می‌شود. بازی‌های دارای ساختارهای چندمسیره و تصمیم‌محور امکان بازنمایی متکثر و انتقادی‌تری از فرهنگ‌ها را فراهم می‌آورند، در حالی که بازی‌های خطی‌تر غالباً بازنمایی‌هایی کلیشه‌ای و تقلیل‌یافته ارائه می‌دهند. نتایج نهایی تأکید دارد که بازی‌های رایانه‌ای باید به‌عنوان فضاهای فرهنگی پویا در نظر گرفته شوند که در آن معنا و هویت در فرایند تعامل و انتخاب شکل می‌گیرد. این پژوهش بر ضرورت توجه به حساسیت‌های فرهنگی در طراحی بازی‌ها و توسعه‌ی مطالعات میان‌رشته‌ای در این حوزه تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Video Games as Cultural Texts: An Analysis of Identity Representation in Interactive Narratives

نویسنده English

Ali Razizadeh
Assistant Professor in Department of Media Arts, Religion and Media Faculty, IRIB University, Qom, Iran
چکیده English

This study explores how cultural identities are represented within the interactive narratives of video games. The central question addresses how interactivity, through mechanisms of choice, decision-making, and player agency, contributes to the reproduction or transformation of cultural identities. The research aims to elucidate the relationship between interactive storytelling, agency, and cultural representation, while identifying the key components that structure this relationship. Employing a qualitative and interpretive approach, the study utilizes cultural content analysis and narrative semiotics. Data were collected through analytical gameplay observation and systematic playthroughs of 30 selected video games and analyzed via intratextual triangulation. Findings reveal that as the level of interactivity and narrative freedom increases, cultural representation shifts from static to dynamic and multilayered forms. Games featuring multi-path and decision-driven structures enable more pluralistic and critical depictions of culture, whereas linear narratives tend to reinforce simplified or stereotypical portrayals. The results suggest that video games should be conceptualized as dynamic cultural spaces where meaning and identity are co-constructed through interaction and choice. The study highlights the need for greater cultural sensitivity in game design and calls for further interdisciplinary research into the cultural dimensions of interactive media.

کلیدواژه‌ها English

Video Game Studies
Cultural Text
Cultural Identity
Interactive Narrative
Player Agency

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 14 آبان 1404