معماری فضاهای ارتباطی در جهان‏‌های جدید خوانشی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

10.30465/ismc.2025.51020.2922
چکیده
گسترش خواندن در نمایشگرها و زیست‌جهان‌های دیجیتال، الگوهای توجه، حضور و عمق پردازش خوانش را دگرگون کرده است. پژوهش حاضر تلاش می‌کند با رویکردی میان‌رشته‌ای در چارچوب نظری فضا محور و تفکیک سه سطح خوانش در فضای هژمونیک، فضای مقاومت و فضای میانجی و با روش تحلیل نظری ـ اسنادی از مسیر بازخوانی انتقادی ادبیات میان‌رشته‌ای خواندن و فناوری و همچنین قیاس کیفیت خوانش در ابزارهای مختلف چاپی - کاغذی و دیجیتال - الکترونیکی، به بررسی تأثیر تغییر فضاهای خوانش و تحول فناوری بر کیفیت خوانش ناشی از میزان غوطه‌وری مخاطب در این فضاها بپردازد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که معماری فضاهای خوانشی دیجیتال از رهگذر شیوۀ طراحی روایت‌های تعاملی، بر عمق غوطه‌وری کاربران این فضاها اثر مستقیم دارد. به طور خاص، نتایج پژوهش حاکی از آن است که در فرایند خوانش دیجیتال، فضاهای میانجی با تقویت حس حضور و تعامل دوسویه، می‌توانند کیفیت خوانش را ارتقا دهند، هرچند این مزیت در کنار چالش‌های شناختی خاص این فضاها باید موردتوجه قرار گیرد تا کیفیت مشارکت خواننده در خوانش بالا رود. این تقویت تعامل می‌تواند از مسیر هدایت فضاهای میانجی و مهار عوامل تنش در کیفیت خوانش میسر ‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Architecture of Communicative Spaces in New Reading Realms

نویسنده English

Ahmad Shakeri
عضو هیات علمی
چکیده English

The expansion of reading on screens and within digital lifeworlds has transformed patterns of attention, presence, and the depth of processing in reading. To clarify the impact of the architecture of reading spaces on reading quality, with a focus on mechanisms of immersion, it becomes essential to ask how mediating spaces can enhance reading quality or, by adding cognitive load, diminish it. Adopting an interdisciplinary approach within a space based theoretical framework that distinguishes three levels of reading - hegemonic space, resistant space, and mediating space - and using a theoretical–documentary method through a critical review of the interdisciplinary literature on reading and technology, together with a comparison of reading quality across print (paper) and digital (electronic) media, the present study examines how changes in reading spaces and technological developments affect reading quality via the degree of audience immersion in these spaces. The findings show that the architecture of digital reading spaces, by virtue of the design of interactive narratives, exerts a direct influence on the depth of users’ immersion. Such enhancement of interaction can be achieved by purposefully guiding the mediating spaces and mitigating the sources of strain that compromise reading quality.

کلیدواژه‌ها English

Media
Digital
Reading
Mediated Spaces
Interactive narration
Immersion