نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه اقتصاد ، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
چکیده
هدف : مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کننده استفاده از رسانههای اجتماعی سازمانی در دلبستگی شغلی در نظر گرفته شد.
روششناسی: با تکیه بر مدل تقاضا-منابع شغلی(JD-R) یک مدل تحقیقاتی برای بررسی نقش تعدیلکننده استفاده از رسانههای اجتماعی سازمانی کاری و غیرکاری در رابطه بین عوامل استرسزای کاری(استرسزای چالشی و استرسزای بازدارنده) و دلبستگی شغلی ایجاد گردید. مدل تحقیق با استفاده از 420 پاسخ معتبر جمعآوری شده از طریق پرسشنامه آنلاین در شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان مورد آزمون قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد: عوامل استرسزای چالشی به طور مثبت با دلبستگی شغلی مرتبط هستند در حالی که عوامل استرسزای بازدارنده با دلبستگی شغلی ارتباط منفی دارند. همچنین رابطه بین عوامل استرسزای چالشی و دلبستگی شغلی یک اثر U شکل را تحت تاثیر تعدیلگر استفاده از رسانههای اجتماعی سازمانی کاری نشان میدهد، اما یک اثر U شکل معکوس را تحت تاثیر تعدیلگر استفاده از رسانههای اجتماعی سازمانی غیرکاری نشان میدهد
نتیجهگیری: کارکنان تحت استرس بازدارنده ممکن است به سطح نسبتا بالاتری از استفاده از رسانههای اجتماعی سازمانی غیرکاری نسبت به کارکنان تحت استرس چالشی برای رسیدن به دلبستگی شغلی بهینه نیاز داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of the use of Enterprise Social Media in the Relationship Work Stressors With Work Engagement
نویسنده [English]
- mostafa heidari haratemeh
Associate Professor of the Department of Economics, Naragh Branch, Islamic Azad University, Naragh, Iran
چکیده [English]
purpose:The present study was considered with the aim of investigating the moderating role of using enterprise social media use in work engagement. Therefore, relying on the job demand-resources (JD-R) model, a research model was created to examine the moderating role of the use of work and non-work enterprise social media in the relationship between work stressors (challenge stressors and Hindrance stressors) and work engagement.
Methodology:Based on the job demand-resources (JD-R) model, a research model was created to examine the moderating role of the use of work and non-work organizational social media in the relationship between work stressors (challenge stressors and inhibitory stressors) and job attachment.The research model was tested by using 420 valid responses collected through an online questionnaire in science-based companies in Sheikh Bahai Science and Technology Park, Isfahan.
Findings:The results showed:challenge stressors are positively associated with work engagement while hindrance stressors are negatively associated withwork engagement. also the relationship between challenge stressors and work engagement exhibitsa U-shaped effect under the moderation of work-related ESM use but shows an inverted U-shaped effect under the moderation of nonwork-related ESM use.
Conclusion:Hindrance-stressed employees may need a relatively higher level of nonwork-related ESM use than challenge-stressed employees to achieve optimal work engagement.
کلیدواژهها [English]
- Enterprise Social Media
- Challenge and Iindrance Stressors
- Work Engagement
- Work and Non-Work Enterprise Social Media
- Sheikh Bahai Science and Technology Park
- Isfahan