چالش‌ها و راهکارهای ارتقاء مرجعیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره فیلم فجر: مرور نظام‌مند ادبیات

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد. مدیریت کسب و کار-استراتژی دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران

2 دکتری.استادیار. مهندسی پیشرفت دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران

10.30465/ismc.2025.51994.2960
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی چالش‌ها و راهکارهای ارتقاء مرجعیت فیلم‌های ایرانی شرکت‌کننده در جشنواره‌ها با تمرکز ویژه بر جشنواره فیلم فجر است. این پژوهش با استفاده از روش مرور نظام‌مند ادبیات و تحلیل 58 مقاله منتخب از میان 136 مقاله اولیه، چالش‌های موجود در مسیر مرجعیت‌یابی فیلم‌ها را در هفت حوزه اصلی شناسایی کرده است (1)، کمبود استفاده از فناوری‌های نوین مانند پلتفرم‌های دیجیتال و آنلاین که مانع از دیده شدن فیلم‌های ایرانی در سطح جهانی می‌شود؛ (2)، مشکلات فنی و اجرایی در فرآیند انتخاب و ارزیابی فیلم‌ها که موجب کاهش کیفیت انتخاب فیلم‌ها و محدودیت‌های فرصت‌های رقابتی می‌گردد؛ (3)، ضعف در استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات ؛ (4)، رقابت با جشنواره‌های معتبر جهانی که باعث فشار برای جشنواره فیلم فجر و محدودیت‌هایی در رقابت فیلم‌ها می‌شود؛ (5)، موانع زمینه ای؛ (6)، مشکلات ساختاری و مدیریتی همچون وابستگی به نهادهای دولتی و کمبود هماهنگی بین بخش‌ها که بر فرآیند انتخاب و حمایت از فیلم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد؛ و (7)، چالش‌های داوری مانند نبود معیارهای استاندارد و سلیقه‌ای بودن ارزیابی‌ها. یافته‌ها نشان می‌دهد که بهبود مرجعیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌ها نیازمند بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه استراتژی‌های بازاریابی و بهبود فرآیندهای مدیریتی است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Challenges and Solutions for Enhancing the Authority of Iranian Films in the Fajr Film Festival: A Systematic Literature Review

نویسندگان English

ali saeida 1
mahdi abdolhamid 2
mohammad abdolhosseinzadeh 2
1 MSc Student .Mba. School of Management,Economics and Progress Engineering,Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, School of Management,Economics and Progress Engineering,Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده English

The aim of this study is to identify the challenges and solutions to enhance the authority of Iranian films participating in festivals,. Using a systematic literature review method and analyzing 58 selected articles from 136 initial articles, this study has identified the challenges in seven main areas: (1) the lack of use of new technologies such as digital and online platforms that prevent Iranian films from being seen globally; (2) technical and administrative problems in the process of selecting and evaluating films that reduce the quality of film selection and limit competitive opportunities; (3) weaknesses in marketing and advertising strategies; (4) competition with prestigious global festivals that put pressure on the Fajr Film Festival and limit film competition; (5) contextual obstacles; (6) structural and management problems such as dependence on government institutions and lack of coordination between sectors that negatively affect the process of selecting and supporting films; and (7) challenges in judging, such as the lack of standardized criteria and subjective evaluations. The findings show that improving the authority of Iranian films in festivals requires a review of policies, the use of new technologies, the development of marketing strategies, and the improvement of management processes.

کلیدواژه‌ها English

Film authority
cultural branding
Iranian festival
cultural diplomacy
Fajr Film Festival

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 18 آبان 1404