ارائه مدل برندسازی شخصی کارآفرینان در فضای مجازی اینستاگرام

الهه سعیدی؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ علی اکبر فرهنگی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 159-191

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.5599

چکیده
  استفاده روزافزون از شبکه‏های اجتماعی و تأثیر آن بر شیوه ارتباطات و تعاملات، فرصت‏های جدیدی در استفاده از این شبکه‏ها بخصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام را ایجاد کرده است به طوری که ابزاری برای تعاملات و ارتباطات کارآفرینان و رشد کسب و کار آنان شده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل برندسازی شخصی کارآفرینان در فضای مجازی اینستاگرام ...  بیشتر

بازنمایی کلیشه ها در قاب سینمای ایران: مطالعۀ موردی فیلم فروشنده اثر فرهادی از منظر شرق‌شناسی نوین

سیما زعفرانچی؛ عذرا قندهاریون؛ علی بهداد

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 171-198

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.31084.2199

چکیده
  در راستای پاسخگویی به این پرسش که آیا فرهادی بر طبق ادعای خود موفق به شکستن کلیشه‌های موجود از ایران در فیلم فروشنده (1394) شده است، هدف پژوهش شکل می‌گیرد. هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل کلیشه‌هایی می‌باشد که فیلم فروشنده به آن‌ها نزدیک شده است. میدان مطالعۀ این پژوهش، علاوه بر متن و بافت فیلم، نظرات منتقدان و بینندگان خارجی زبان در دو ...  بیشتر

هستی شناسی شکاف دیجیتالی در ایران و راهبردهای گذار از آن مطالعه ای بر روستاهای استان قم

هادی عباسی کسبی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 193-212

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.6202

چکیده
  نابرابری دردسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات، حقیقتی است انکارناپذیر که خود را تحت عنوان شکاف دیجیتالی در کشورهای کمتر توسعه یافته عمیق‌تر نشان می دهد. پژوهش حاضر برآن است تا در پرتو هستی‌شناسی نوین، مبحث شکاف دیجیتالی را در روستاهای استان قم مورد تفحص و کاوش قرار دهد. پویش علمی حاضر به دنبال یافتن پاسخ به این سؤال که راهبردهای ...  بیشتر

تحلیل محتوای کیفی موانع شفافیت در رسانه‌های خبری ایران

عباس زمانی؛ فائزه تقی پور؛ رضا اسماعیلی

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 199-238

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.36223.2387

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع شفافیت در رسانه‌های خبری ایران انجام شده است. بدین منظور تعداد 52 نفر از مدیران و متخصصان رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه عمیق نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌‌ها شامل موانع شفافیت رسانه‌‌‌ای در دو ...  بیشتر

رهبران افکار در شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی رهبران فکری سیاسی در توییتر)

سیدمحمدرضا فیاضی بروجنی؛ حسن خجسته

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 213-243

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.36032.2377

چکیده
  تکثر و پویایی ارتباطات شبکه‌ای که بارزترین مصداق آن در بستر شبکه‌های اجتماعی محقق شده؛ یک گام اساسی به اغلب پژوهش‌های ارتباطی و تحقیقات مرتبط با حوزه افکار عمومی اضافه کرده است. چیزی که می‌شود از آن به عنوان مرحله پالایش داده نام برد. پالایشی که هدف از آن مرتب‌سازی داده‌ها، حذف اطلاعات پرت و شناسایی روشمند محتوا یا کاربرانی است ...  بیشتر

ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر

احسان سالمی؛ مهدی عبدالحمید؛ فرشاد عسگری کیا؛ معصومه سروندی

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 239-274

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.36343.2391

چکیده
  بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1393 از بخش ملی این رویداد فرهنگی و هنری جدا شد تا به عنوان جشنواره‌ای مستقل و با عنوان «جشنواره جهانی فیلم فجر» به کار خود ادامه دهد. این جشنواره تازه تاسیس همچون هر رویداد فرهنگی و هنری دیگری برای رسیدن به حد مطلوبی از عملکرد و جایگاهی موثر در جریان سینمایی جهان، باید شاخصه‌هایی ...  بیشتر

بررسی تاثیر عضویت درشبکه اجتماعی اینستاگرام در بروز سندرم فومو میان کاربران (مطالعه موردی جمعی جوانان 18 تا 40 ساله شهر مشهد)

اعظم مقدس؛ فرزانه قاسمی پور

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 245-270

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.33937.2305

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی تاثیر عضویت در اینستاگرام بر پیدایش یا گسترش سندرم فومو در میان کاربران است. محبوبیت فزاینده اینستاگرام، سبب شده افراد با انگیزه های مختلف، به استفاده از این شبکه اجتماعی روی آوردند. چنین گرایشی علاوه بر تامین اهداف و مقاصد آگاهانه، آثار و پیامدهای ناخواسته ای نیز دارد که بعضا برای کاربران ناشناخته است. فومو احساس ...  بیشتر

تحلیلِ گونه های مصرف رسانه ایِ اوقات فراغت در شهر تهران؛ با تاکید به نسبت آن با قشربندی اجتماعی

ناهید موید حکمت؛ بهاره نصیری؛ مریم السادات هاشمی فشارکی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 271-299

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.33502.2286

چکیده
  نظر به جایگاه قابل توجه فضای رسانه ایِ جمعی در جامعۀ کنونی ایران، و اهمیت مصرف رسانه چاپی در جوامع، مقاله حاضر، در راستای پاسخ به سوال محوری پژوهش:«آیا میان مصرف رسانه ای (چاپی/ غیرچاپی) شهروندان تهرانی، در اوقات فراغت، با قشربندی اجتماعی آنان، تفاوت وجود دارد؟» است، و با بهره گیری از دیدگاه «تمایز در مصرف» پیربوردیو، نگاشته ...  بیشتر

ارائه الگوی حکمرانی در پلتفرم های ویدئویی آنلاین با تأکید بر نقش صنعت (خود تنظیم‌گری)

،مرتضی قاسم زاده عراقی؛ حسن خجسته؛ عبدالرضا سلمانی شاه محمدی

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 275-306

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.38663.2475

چکیده
  امروزه در سراسر جهان تلاش‌های وسیعی برای بازتعریف رابطه میان حاکمیت، جامعه و بخش‌های خصوصی صورت می‌گیرد؛ در هیچ کجا این بازتعریف مهم‌تر از فضاهای جدید ارتباطی و رسانه‌ای نیست؛ جایی که در آن تحولات جدید، نیاز به استقرار شیوه‌های نوین حکمرانی مشارکتی در زنجیره تولید، نشر و مصرف رسانه‌ای را دوچندان نموده است؛ پژوهش پیش رو یافتن ...  بیشتر

دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام ؛یک گام به پیش

زهرا نژادبهرام؛ نازنین ملکیان؛ سروناز تربتی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 301-337

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.35018.2346

چکیده
  دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام از نگاه کارشناسان چکیده هزاره سوم عصر رسانه هاست . توییتر که رسانه‌ای اجتماعی و جهانی است با داشتن 280 کاراکتر رسانه مورد علاقه سیاستمدران شده است. درسال 2018 ترامپ با اعلام خروج از برجام مقطع جدیدی را در روابط با ایران اغاز کرد . دراین دوره، که فصل تازه‌ای از رد و بدل کردن توییتها میان ...  بیشتر

تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی و نوآوری با تبیین نقش میانجی خودکارآمدی و هوش فرهنگی

محمدجواد نائیجی؛ محمدرضا هوشمند

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 307-332

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.32015.2235

چکیده
  امروزه گسترش و نفوذ رسانه‌های اجتماعی آن را به یک زیرساخت دیجیتال با اثرات شگرف در دنیای کسب‌و‌کار تبدیل کرده است. با وجود حیاتی بودن کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد مدرن، مطالعات اندکی در خصوص تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی بر این دو متغیر صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، در مواجه با پدیده جهانی‌شدن تمایزهای فرهنگی نمود بیشتری یافته ...  بیشتر

تحلیل کهن‌الگویی فیلم کوتاه «پدر و دختر»

امید وحدانی فر؛ فرزانه سادات علوی زاده

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 333-356

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.35825.2369

چکیده
  مطالعات ادبی به مثابة رویکردی بینارشته‌ای و پیوند ادبیّات با سایر زمینه‌های تحقیقی به ویژه هنرها، امکان وسیعی را برای پژوهشگران فراهم می‌کند تا به درک بهتر و از قابلیّت‌های متون ادبی و هنرها دست یابند. تحقیق حاضر نخست به تبیین ضرورت رهیافت‌ مطالعات بینارشته‌ای در ادبیات و اهمّیّت استفاده از یافته‌های حوزه‌های مختلف دانش و معرفت ...  بیشتر

بررسی رابطه بین الگوی مصرف رسانه‌های اجتماعی و انجام رفتارهای پرخطر در میان جوانان 18 تا 25 سال

داوود مهرابی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.45355.2738

چکیده
  استفاده از رسانه‌های اجتماعی با فرصت‌ها و تهدیدهایی از جمله بروز رفتارهای پرخطر همراه است. مطالعه حاضر با استفاده از نظریه استفاده و رضایتمدی و نظریه هنجارهای اجتماعی و همچنین تکیه بر ادبیات پیشین تحقیق درصدد شناخت رابطۀ بین الگوی مصرف رسانه‌های اجتماعی و انجام رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و جوانان است. در این پژوهش مقطعی که ...  بیشتر

تحلیل جامعه شناختی سیاستگذاری های فرهنگی و هنری گفتمان اصلاحات با تأکید بر تولیدات سینمایی (با مطالعه موردی فیلم متولد ماه مهر ساخته احمدرضا درویش)

هوشنگ زمانی عظیم؛ اعظم راودراد؛ مهناز رونقی نوتاش

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.45815.2758

چکیده
  در این مقاله سعی بر این بوده با مطالعه جامعه شناختی سیاست گذاری های فرهنگی ـ هنری گفتمان اصلاحات و تأثیر آن در تولیدات سینمایی و با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی،آثار تولید شده سینمایی مورد بررسی قرار گیرد. در نظام فکری مقاله از سه جز تحلیل گفتمان"لاکله و موفه"،تحلیل گفتمان انتقادی"فرکلاف"و نظریه گفتمان"میشل فوکو" استفاده و در ...  بیشتر

رسانه ‏های نوپدید و دگرگونی فرهنگی در ایران

مجید یراق بافان؛ امیرمسعود امیرمظاهری؛ محمد مهدی لبیبی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.46846.2787

چکیده
  با ظهور رسانه ‏های نوپدید، بیشتر افراد برای انجام امور روزمره تا حد زیادی به این رسانه ها وابسته شده‏ اند. حال مسئله این است که دگرگونی های فرهنگی محصول از گسترش رسانه های نوپدید در ایران چیست؟ پاسخ این پرسش‌ می‌تواند به اصلاح رویکرد رسانه ‌ها در پیام‌ رسانی و نیز جهت ‌گیری فرهنگی متناسب با ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی_اسلامی بینجامد. ...  بیشتر

نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکّر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری در دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان

صفورا محمدصالحی دارانی؛ الهام حری نجف آبادی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.45328.2735

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری را کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل مشغول بوده اند، تشکیل داده است. یافته ...  بیشتر

چالش های تغییر سبک زندگی زنان محجبه در اینستاگرامی شدن

طه مهدی قدیری؛ سید عبدالرسول علم الهدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.46036.2761

چکیده
  رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره ...  بیشتر

اخبار جعلی در توئیتر فارسی: سنجش میزان اثرگذاری و نفوذ نیروهای سایبری در هسته و مرکزیت شبکه‌گفتگوی توئیتر در دوران‌کرونا و شناسایی جغرافیای‌سیاسی نیروها

حمید عبداللهیان؛ امیر علی تفرشی؛ مهری بهار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.47238.2806

چکیده
  هدف این تحقیق، شناخت جغرافیای‌سیاسی نیروهای سایبری در توئیتر فارسی و سنجش وضعیت اثرگذاری این کاربران در شبکه‌گفتگوی دوران‌کرونا است. پرسش پژوهش این است: آیا اخبار جعلی منتشر شده توسط نیروهای سایبری در دوره کرونا اثرگذار بوده و در توئیتر فارسی برجسته شده است؟ در این راستا بیش از چهار میلیون توئیت استخراج و مورد تحلیل و تفسیر قرار ...  بیشتر

مطالعه شیوه های به کارگیری ظرفیت بازی وارسازی در تولید برنامه های آموزشی برای کودکان در رسانه های شنیداری

ویدا همراز؛ مریم وطن خواه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.47073.2798

چکیده
  بازی‌وارسازی ابزاری قدرتمند برای یادگیری، توسعه مهارت ها، افزایش درگیری کاربران، تغییر در رفتار و فرهنگ سازی محسوب می‌شود. بازی‌وارسازی، یک مفهوم گسترده است که به‌طور مداوم در حال تحول است تا خواسته‌های روزافزون انسان مدرن را برآورده سازد.اما به لحاظ کاربردی می تواند به شکلهای محتلف مورد استفاده قرار گیردبا توجه به نقش مهم رسانه ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر مدیریت همه گیری اطلاعات در شرایط شیوع کرونا

وحید شهابی؛ علی شهابی؛ آیدا پوریا نسب

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

چکیده
  همه گیری اطلاعات به شرایطی اطلاق می شود که اطلاعات وسیعی اعم از اطلاعات صحیح و غلط، در مورد یک مشکل ایجاد شود و این وسعت اطلاعات مانع دستیابی به راهکارهای موثر برای مدیریت آن شده که این شرایط در محیط های دیجیتال بخصوص در طول شیوع ویروس کرونا تشدید می شود. بنابراین عدم شناخت و مدیریت صحیح اطلاعات در جامعه می تواند آثار بسیار مخربی بر ...  بیشتر

تاثیرات فضای مجازی بر امنیت ملی ایران

محمد جواد کیانپور؛ سید محمد علی شریعتی؛ بهرام منتظری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.48104.2828

چکیده
  پیشرفتهای فناورانه در چند دهه گذشته جهان را چنان متحول کرده که گویی در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی می‌کنیم. این دگرگونی که از آن به تعابیر مختلفی همچون جهانی‌شدن؛ جامعه شبکه‌ای؛ و مانند اینها یاد می‌شود، تاثیرات فاحش و غیرقابل انکاری بر جوامع بشری داشته است. یکی از محصول فرعی این تحولات تکنولوژیک، انقلابِ گوشی همراه و ظهور فضای ...  بیشتر