میثم فرخی؛ فاطمه السادات لوح موسوی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامههای شبکه پویا از دیدگاه مادران تهرانی است. روش پژوهش به صورت کیفی با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با 18 مادر تهرانی دارای فرزند 2 تا 7 ساله می باشد که به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامههای شبکه پویا از دیدگاه مادران تهرانی است. روش پژوهش به صورت کیفی با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با 18 مادر تهرانی دارای فرزند 2 تا 7 ساله می باشد که به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که این هنجارها شامل پنج مضمون فراگیر رفتاری، اعتقادی، هویتی، ارتباطی و روانی می باشد. بهداشت عمومی زدنماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی برای برخورد با بیماری کرونا ، صرفهجویی، قانونمداری، آشنایی با قرآن و نماز و خواندن آن، آشنایی با اماکن مذهبی و مناسبتهای مذهبی، شناخت و پیامبر و اهل بیت و شهدا، حجاب و آشنایی با مفاهیم دینی مواردی بود که در رفتار کودکان کاملا مشهود بود. بر اساس نظریه دریافت هم باید اشاره نمود که مادران اذعان کردند صرفا همه پیامهای ارائه شده توسط برنامههای شبکه پویا را کودکان به همان گونه که مدنظر تولیدکنندگان برنامههای شبکه بوده (موضع هژمونیک یا مسلط) رمزگشایی نکردهاند و گاها به صورت توافقی بدین گونه که ویژگیهای شخصیتی و فرهنگی را در دریافت و رمزگشایی دخیل نموده اند
ذاکر تیموری؛ فاطمه عزیزآبادی فراهانی؛ افسانه مظفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ به این معنا که چگونه میتوان در مواجهه با رسانههای فارسیزبان خارجی به مدیریت مطلوب اخبار پرداخت. روش تحقیق به صورت کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و خبر بودهاند. روش نمونهگیری به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ به این معنا که چگونه میتوان در مواجهه با رسانههای فارسیزبان خارجی به مدیریت مطلوب اخبار پرداخت. روش تحقیق به صورت کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و خبر بودهاند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. برای گردآوری دادهها از «مصاحبه نیمه-ساختاریافته» استفاده شده است. بعد از مصاحبه با 18 نفر اشباع و در نهایت سازماندهی بین کدها، 221 کد باز و اولیه، 41 مضمون فرعی استخراج و مقوله همپوشان و فراگیر حاصل شد. یافتهها نشان میدهد که مدیریت اخبار در رسانه ملی بر اساس مولفههای «داشتن سواد رسانهای، روایتگری دستاول وقایع، عمقبخشی به خبرنگاری تحقیقی، شناخت زیست رسانهای بومی، شناسایی شکافهای اطلاعاتی مخاطبان، خبرسازی و خبررسانی بهموقع، جمعسپاری و تعاملیسازی دروازبانی اخبار و ارزیابی عملکرد سازمانی» ممکن است. نتایج نشان میدهد که رسانه ملی در ارائه روایت دست اول از وقایع کند عمل میکند در این وضعیت رسانههای فارسی زبان خارجی با ایجاد شکاف بین واقعیتها و نیازهای اطلاعاتی مخاطبان فضا را برای مانور گفتمانی خود باز میکنند. بنابراین، باید با شناخت زیسترسانهای بومی، خبرسازی و خبررسانی را تقویت کرد.