چالش های تغییر سبک زندگی زنان محجبه در اینستاگرامی شدن

طه مهدی قدیری؛ سید عبدالرسول علم الهدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.46036.2761

چکیده
  رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره ...  بیشتر

تاثیرات فضای مجازی بر امنیت ملی ایران

محمد جواد کیانپور؛ سید محمد علی شریعتی؛ بهرام منتظری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.48104.2828

چکیده
  پیشرفتهای فناورانه در چند دهه گذشته جهان را چنان متحول کرده که گویی در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی می‌کنیم. این دگرگونی که از آن به تعابیر مختلفی همچون جهانی‌شدن؛ جامعه شبکه‌ای؛ و مانند اینها یاد می‌شود، تاثیرات فاحش و غیرقابل انکاری بر جوامع بشری داشته است. یکی از محصول فرعی این تحولات تکنولوژیک، انقلابِ گوشی همراه و ظهور فضای ...  بیشتر

بازاندیشی مفهومی در مصرف آیینی خبر؛ الگوهای رفتار مصرف خبر مخاطبان تهرانی

عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.47224.2805

چکیده
  جریان اخبار از طریق رسانه‌های جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآورده‌اند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانه‌های خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهره‌گیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ...  بیشتر

نقش موج نو سینمای ایران در دهۀ 40 و 50 در تحولات فرهنگ سیاسی ایران

علی معدنی پور؛ حجت اله ایوبی؛ صادق زیباکلام؛ مصطفی ابطحی؛ علیرضا ازغندی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.49277.2870

چکیده
  در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلم‏سازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینه‏های ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما ...  بیشتر

بازنمایی مصداق‌های کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب لمبرکت

بهرام مدرسی؛ زهرا رجبی فرد؛ فروغ کاظمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.47501.2817

چکیده
  زبان، که آن را مهم‌ترین و کامل‌ترین وسیله ارتباطی انسانی می‌توان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانه‌ای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداق‌های کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزه‌های مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ...  بیشتر