طه مهدی قدیری؛ سید عبدالرسول علم الهدی
چکیده
رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره ...
بیشتر
رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره شده در اینستاگرام با عنوان حجاب استایل است. برای این کار با روش نشانه شناسی به تحلیل پیام آشکار و نهان پست های چهره های محجبه پرداخته و در نهایت با تحلیل مضمون به محورهای بازنمایی سبک زندگی ایشان دست یافتیم. با روش نمونه گیری هدفمند و نظری، 15 مورد انتخاب شد. یافته ها نشان می دهد، زنان محجبه فعال در اینستاگرام، با طی کردن سیر تحولی معنادار در حال تجربه تغییر سبک زندگی خود با عنوان فانتزی شدن، هستند که ذیل ده مولفه کلان قابل ردیابی است: حجاب و پوشش، عفاف در رفتار، حریم خصوصی، سیطره تفکرات فمینیستی، شهرت گرایی و سلبریتی شدن، رفاه و اشرافی گری، برجسته سازی سبک زندگی غربی، رقص و موسیقی، روزمره شدن و سرگرمی، دینداری فانتزی و ریاکارانه.
محمد جواد کیانپور؛ سید محمد علی شریعتی؛ بهرام منتظری
چکیده
پیشرفتهای فناورانه در چند دهه گذشته جهان را چنان متحول کرده که گویی در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی میکنیم. این دگرگونی که از آن به تعابیر مختلفی همچون جهانیشدن؛ جامعه شبکهای؛ و مانند اینها یاد میشود، تاثیرات فاحش و غیرقابل انکاری بر جوامع بشری داشته است. یکی از محصول فرعی این تحولات تکنولوژیک، انقلابِ گوشی همراه و ظهور فضای ...
بیشتر
پیشرفتهای فناورانه در چند دهه گذشته جهان را چنان متحول کرده که گویی در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی میکنیم. این دگرگونی که از آن به تعابیر مختلفی همچون جهانیشدن؛ جامعه شبکهای؛ و مانند اینها یاد میشود، تاثیرات فاحش و غیرقابل انکاری بر جوامع بشری داشته است. یکی از محصول فرعی این تحولات تکنولوژیک، انقلابِ گوشی همراه و ظهور فضای مجازی است که روابط انسانها را تشدید و دَرهَمتنیده کرده است. در همین راستا، پرسش اصلی این مقاله آن است که آیا فضای ملی برای الگوهای هویتی و متعاقباً برای امنیت ملی خطرآفرین هست یا نه. فرضیه تحقیق آن بوده که یکی از نتایج فرایند جهانیشدن، دیجیتالیشدنِ سبکهای زندگی است که از طریق شبکههای ارتباط جمعی نا/خودآگاه فراگیر میشود و بر هویتهای ملی تاثیر دارد؛ تاثیری که میتواند امنیت ملی را به مخاطره افکند. یافتههای تحقیق نشان داده که فضای مجازی بر مبنای وضعیتِ هستیشناسی سیالِ دنیایِ جدیدِ جهانیشده که نوعی سبک زندگی دیجیتالی را ترویج میکند، هویتی برساخته ایجاد میکند که چندپاره است و به دلیل همین چندپارگی با هویت منسجم ملی در گفتمان رسمی در تعارض میافتد که امنیت ملی را از بعد جامعوی به چالش میکشد. رویکرد تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوۀ جمعآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای بوده است.
عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار
چکیده
جریان اخبار از طریق رسانههای جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآوردهاند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانههای خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ...
بیشتر
جریان اخبار از طریق رسانههای جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآوردهاند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانههای خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ۱۸ سال تهرانی مصاحبههای نیمهساختاریافته فردی و گروهی انجام داده است. این مطالعه نشان داد، مخاطبانی که ارتباط پیوسته و قوی با خبر دارند، به دلیل کثرت رسانهها، به ناگزیر مجموعهای از رسانهها را با معیارهای ذهنی خود انتخاب میکنند که از نظر آنها برای دریافت تصویر کامل رویدادها کفایت میکنند و برای کسب خبر در دایره بسته این رسانهها حرکت میکنند. این نوع از مصرف آیینی در ادبیات ارتباطات در سالهای اخیر با مفهوم «فهرست رسانهای» شناخته میشود. براساس یافتههای این پژوهش، در مورد مخاطبان کممصرف، تعریف سنتی مصرف آیینی خبر همچنان مصداق دارد و مواجهه آنها با خبر حاشیهای و با صرف حداقل انرژی است. مفهوم «فهرست رسانهای» میتواند به عنوان نقطه عطفی در تغییر نگاه پژوهشگران به مصرف آیینی خبر و تاثیر آن بر مخاطبان تلقی شود.
علی معدنی پور؛ حجت اله ایوبی؛ صادق زیباکلام؛ مصطفی ابطحی؛ علیرضا ازغندی
چکیده
در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلمسازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینههای ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما ...
بیشتر
در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلمسازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینههای ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما در اینجا یک میانجیگر فرهنگی در نظر گرفته شده است که به خصوص از طریق نمادسازی از واقعیتهای اجتماعی و سیاسی، آنها را بازتاب داده و بر آگاهی جامعه به وضعیت خود میافزاید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که موج نو سینمای ایران در رساندن مخاطب عام به چنین شناختی از خود نقش بسزایی داشته است و در نتیجه، فرهنگ سیاسی جامعه را در آن سالهای ملتهب تا حدودی با پیامهای انتقالی خود متاثر ساخته است. ادامه این جریان موج نو در نسل های بعد به خصوص بعد از انقلاب اسلامی گواهی بر تحول مذکور است. این مقاله با جمعآوری منابع کتابخانهای و نیز نقد فیلمها مطرح موج نو سینمای ایران با روش نشانهشناسی در قالب توصیفی-تحلیلی ارائه شده است.
بهرام مدرسی؛ زهرا رجبی فرد؛ فروغ کاظمی
چکیده
زبان، که آن را مهمترین و کاملترین وسیله ارتباطی انسانی میتوان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانهای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداقهای کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزههای مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ...
بیشتر
زبان، که آن را مهمترین و کاملترین وسیله ارتباطی انسانی میتوان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانهای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداقهای کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزههای مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ) مورد بررسی قرار بگیرد . شیوه گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و میدانی است و پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی و اینترنتی به حالت نیمه فعال، تشخیصپذیر و از نوع موقعیتی است مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی رادیویی به حالت نیمهفعال تشخیصپذیر و از نوع دسترس پذیر متنی است. مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی از نوع پوستر و بیلبوردها در اکثر مواقع به صورت نیمه فعال تشخیصپذیر و از نوع موقعیتی و در برخی از مواقع به صورت نیمه فعال تشخیصپذیر و از نوع دسترسپذیر متنی مشاهده میشود. مصداقهای کلام به صورت غیر فعال نیز در اگهیهای رادیویی و در بیلبورد تبلیغاتی دیده میشود. گروه اسمی معرفه نیز در مصداقهای کلام در قلمرو کانون و مبتدا بسامد بیشتری دارد.