نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی رشته علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،

2 دانشیار گروه علوم انسانی، دانشکده مطالعات جهان، واحد تهران، دانشگاه تهران،تهران، ایران

3 استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،تهران، ایران

4 استاد گروه علوم انسانی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران

10.30465/ismc.2024.49277.2870

چکیده

در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلم‏سازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینه‏های ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما در اینجا یک میانجیگر فرهنگی در نظر گرفته شده است که به خصوص از طریق نمادسازی از واقعیت‏های اجتماعی و سیاسی، آنها را بازتاب داده و بر آگاهی جامعه به وضعیت خود می‏افزاید. یافته‏های تحقیق نشان می‏دهد که موج نو سینمای ایران در رساندن مخاطب عام به چنین شناختی از خود نقش بسزایی داشته است و در نتیجه، فرهنگ سیاسی جامعه را در آن سال‏های ملتهب تا حدودی با پیام‏های انتقالی خود متاثر ساخته است. ادامه این جریان موج نو در نسل های بعد به خصوص بعد از انقلاب اسلامی گواهی بر تحول مذکور است. این مقاله با جمع‏آوری منابع کتابخانه‏ای و نیز نقد فیلم‏ها مطرح موج نو سینمای ایران با روش نشانه‏شناسی در قالب توصیفی-تحلیلی ارائه شده‏ است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of the new wave of Iranian cinema in the 40s and 50s in the evolution of Iran's political culture

نویسندگان [English]

  • Ali Mandaripour 1
  • hojat o llah Ayoubi 2
  • Sadegh Zibakalam 3
  • Mostafa Abtahi 4
  • Alireza Azghandi 4

1 Ph.D. student in Political Science majoring in Iran issues, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Humanities, Faculty of World Studies, Tehran Branch, University of Tehran, Tehran, Iran

3 full professor of law and political science faculty, University of Tehran, Tehran, Iran

4 Professor of Humanities Department, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this article, in addition to addressing the fields of the emergence of the New Wave, is to answer the question: What effect did the mentioned current have on the developments of the political culture of Iran, especially in the relevant period? Here, cinema is considered as a cultural mediator that reflects social and political realities and adds to the society's awareness of its situation, especially through the symbolization of social and political realities. The findings of the research show that the New Wave of Iranian cinema played a significant role in bringing the general audience to such self-awareness and as a result, affected the political culture of the society in those inflammatory years to some extent with its transmission messages. The continuation of New Wave in the next generations, especially after the Islamic revolution, is a proof of the aforementioned transformation. This article is presented in a descriptive-analytical format by collecting library sources as well as criticizing the films of the New Wave of Iranian cinema with the semiotics method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cinema
  • cultural and political developments
  • reflection approach
  • new wave