نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی رشته علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات وعلوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه علوم انسانی، دانشکده مطالعات جهان، واحد تهران، دانشگاه تهران، ایران.
3 استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران.
4 استادیار گروه علوم انسانی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
5 استاد گروه علوم انسانی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلمسازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینههای ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما در اینجا یک میانجیگر فرهنگی در نظر گرفته شده است که به خصوص از طریق نمادسازی از واقعیتهای اجتماعی و سیاسی، آنها را بازتاب داده و بر آگاهی جامعه به وضعیت خود میافزاید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که موج نو سینمای ایران در رساندن مخاطب عام به چنین شناختی از خود نقش بسزایی داشته است و در نتیجه، فرهنگ سیاسی جامعه را در آن سالهای ملتهب تا حدودی با پیامهای انتقالی خود متاثر ساخته است. ادامه این جریان موج نو در نسل های بعد به خصوص بعد از انقلاب اسلامی گواهی بر تحول مذکور است. این مقاله با جمعآوری منابع کتابخانهای و نیز نقد فیلمها مطرح موج نو سینمای ایران با روش نشانهشناسی در قالب توصیفی-تحلیلی ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of the new wave of Iranian cinema in the 40s and 50s in the evolution of Iran's political culture
نویسندگان [English]
- Ali Madani pour 1
- Hojat o llah Ayoubi 2
- Sadegh Zibakalam 3
- Mostafa Abtahi 4
- Alireza Azghandi 5
1 PhD student in Political Science, Iranian Issues, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Humanities, Faculty of World Studies, Tehran Branch, University of Tehran, Iran.
3 Full Professor, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Humanities, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
5 Professor, Department of Humanities, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this article, in addition to addressing the fields of the emergence of the New Wave, is to answer the question: What effect did the mentioned current have on the developments of the political culture of Iran, especially in the relevant period? Here, cinema is considered as a cultural mediator that reflects social and political realities and adds to the society's awareness of its situation, especially through the symbolization of social and political realities. The findings of the research show that the New Wave of Iranian cinema played a significant role in bringing the general audience to such self-awareness and as a result, affected the political culture of the society in those inflammatory years to some extent with its transmission messages. The continuation of New Wave in the next generations, especially after the Islamic revolution, is a proof of the aforementioned transformation. This article is presented in a descriptive-analytical format by collecting library sources as well as criticizing the films of the New Wave of Iranian cinema with the semiotics method.
کلیدواژهها [English]
- cinema
- cultural and political developments
- reflection approach
- new wave