چالش های تغییر سبک زندگی زنان محجبه در اینستاگرامی شدن

طه مهدی قدیری؛ سید عبدالرسول علم الهدی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.46036.2761

چکیده
  رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره ...  بیشتر

بازاندیشی مفهومی در مصرف آیینی خبر؛ الگوهای رفتار مصرف خبر مخاطبان تهرانی

عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.47224.2805

چکیده
  جریان اخبار از طریق رسانه‌های جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآورده‌اند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانه‌های خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهره‌گیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ...  بیشتر

دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامه‌های شبکه پویا؛ مورد مطالعه: دیدگاه مادران تهرانی

میثم فرخی؛ فاطمه السادات لوح موسوی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.46963.2793

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله بررسی دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامه‌های شبکه پویا از دیدگاه مادران تهرانی است. روش پژوهش به صورت کیفی با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با 18 مادر تهرانی دارای فرزند 2 تا 7 ساله می باشد که به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش ...  بیشتر

شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی

ذاکر تیموری؛ فاطمه عزیزآبادی فراهانی؛ افسانه مظفری

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.48766.2855

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ به این معنا که چگونه می‌توان در مواجهه با رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به مدیریت مطلوب اخبار پرداخت. روش تحقیق به صورت کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و خبر بوده‌اند. روش نمونه‌گیری به صورت ...  بیشتر

بازنمایی مصداق‌های کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب لمبرکت

بهرام مدرسی؛ زهرا رجبی فرد؛ فروغ کاظمی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.47501.2817

چکیده
  زبان، که آن را مهم‌ترین و کامل‌ترین وسیله ارتباطی انسانی می‌توان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانه‌ای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداق‌های کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزه‌های مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ...  بیشتر

تحلیل عناصر مفهومی گفتمان «صنعت مهاجرت» در اینستاگرام

شیما فرزادمنش؛ محمدسعید ذکایی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.45244.2730

چکیده
  این پژوهش بر مبنای مسئلۀ افزایش میل به مهاجرت در ایران حول مفهوم «رسانه‌ای شدن مهاجرت» به مطالعه مهاجرت در فضای مجازی پرداخته و سوال اصلی مبتنی بر این پرسش بوده که گفتمان صنعت مهاجرت چگونه در اینستاگرام مفهوم‌سازی، معناپردازی و برساخت می‌شود؟ روش تحقیق، کیفی اینترنتی و تکنیک مورد استفاده، تحلیل گفتمان بوده است. چهارچوب مفهومی ...  بیشتر

فراتحلیل مطالعات پیرامون رابطه بین فضای مجازی و دینداری در ایران در سال‌های 1390-1400

محسن نیازی؛ محمد رضا حشمتی؛ ایوب سخایی؛ ندا خدا کرمیان گیلان

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.48769.2865

چکیده
  باتوجه‌ به رشد تحقیقات در حوزه‌ علوم انسانی و اجتماعی تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تاحدزیادی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، محققان به انجام تحقیقات ترکیبی روی آورده‌اند که عصاره‌ تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم می‌کند؛ از این ‌رو، هدف از پژوهش حاضر، به‌کارگیری روش فراتحلیل برای تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات ...  بیشتر

تاثیرات فضای مجازی بر امنیت ملی ایران

محمد جواد کیانپور؛ سید محمد علی شریعتی؛ بهرام منتظری

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.48104.2828

چکیده
  پیشرفتهای فناورانه در چند دهه گذشته جهان را چنان متحول کرده که گویی در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی می‌کنیم. این دگرگونی که از آن به تعابیر مختلفی همچون جهانی‌شدن؛ جامعه شبکه‌ای؛ و مانند اینها یاد می‌شود، تاثیرات فاحش و غیرقابل انکاری بر جوامع بشری داشته است. یکی از محصول فرعی این تحولات تکنولوژیک، انقلابِ گوشی همراه و ظهور فضای ...  بیشتر

نقش موج نو سینمای ایران در دهۀ 40 و 50 در تحولات فرهنگ سیاسی ایران

علی معدنی پور؛ حجت اله ایوبی؛ صادق زیباکلام؛ مصطفی ابطحی؛ علیرضا ازغندی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.49277.2870

چکیده
  در دهه 40 و 50، نسل جدیدی از فیلم‏سازان ایرانی جریانی را متاثر از مکتب نئورئالیسم ایتالیا و سینما موج نو فرانسه به راه انداختند که به موج نو سینمای ایران معروف شد. هدف این مقاله علاوه بر پرداختن به زمینه‏های ظهور موج نو، پاسخ به این سوال است که جریان مذکور چه اثری بر تحولات فرهنگ سیاسی ایران به خصوص در دوران مربوطه داشته است؟ سینما ...  بیشتر

بررسی جامعه شناختی ناآرامی های اجتماعی با کنش گری شبکه های اجتماعی (مطالعه موردی تحولات آبان 1398)

شهرام محبوب کلیدبری؛ منصور شریفی؛ حبیب اله کریمیان

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.49799.2889

چکیده
  شبکه های مجازی مصدر تعارضات یالقوه و بالفعل ، شورش ها و ناآرامی های اجتماعی است که ژانوس گونه عمل و می تواند همزمان باعث خیزش، توسعه و آرامش باشد . همانطور که عنوان شد ، فضای اجتماعی در بردارنده تکثر همزمانی از فضاها است که یکدیگر را قطع می کنند ، رابطه درونی با هم دارند ، هم راستا می شوند یا در رابطه های تناقض و ضدیت قرار می گیرند بنابراین ...  بیشتر

تبیین عوامل و ویژگی‌های اقناع کننده گویندگان خبر در رسانه ملی ( ارائه الگویی برای انتخاب مناسب گویندگان خبر در بخش‌های مختلف خبری)

سید دانیال معین آل داود؛ سیدعبدالله سجادی جاغرق؛ مهران صمدی؛ افشین محمدی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.48991.2864

چکیده
  گویندگان خبر به عنوان یکی از عناصر مهم رسانه‌ای، می‌توانند بسترهای جذب، اعتماد، اعتبار و اقناع مخاطب را فراهم آورند و این مهم تاثیر بسزایی در جلوگیری از خطرات احتمالی رسانه‌های معاند خواهد داشت. پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی تاثیر ویژگی‌های فردی گویندگان خبر بر جلب اعتماد و اقناع مخاطب، مدلی برای انتخاب گویندگان شبکه‌های خبری ...  بیشتر

کارکرد رسانه در استراتژی اصلاح قیمت حامل های انرژی در ایران

محمد صادق جوکار

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1403

https://doi.org/10.30465/ismc.2024.50076.2893

چکیده
  یکی از عمده‌ترین مشکلات اقتصاد ایران یارانه‌های حاملهای انرژی است که سالانه هزینه بسیار زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند و متاسفانه هنوز این ابرچالشِ حکمرانی نه تنها حل و فصل نشده است بلکه شیوۀ تعامل با آن در نظام تصمیم گیری کشور خود با چالشهای متعددی روبرو است. یکی از مهمترین چالشها آن است که به رغم ضرورت این اقدام ولی از بابت تبعات ...  بیشتر