نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
2 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
3 استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تهران، ایران
چکیده
گویندگان خبر به عنوان یکی از عناصر مهم رسانهای، میتوانند بسترهای جذب، اعتماد، اعتبار و اقناع مخاطب را فراهم آورند و این مهم تاثیر بسزایی در جلوگیری از خطرات احتمالی رسانههای معاند خواهد داشت. پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی تاثیر ویژگیهای فردی گویندگان خبر بر جلب اعتماد و اقناع مخاطب، مدلی برای انتخاب گویندگان شبکههای خبری ارائه نماید. روش پژوهش از نوع ترکیبی کمی و کیفی میباشد. جامعه مورد مطالعه مرحله اول پژوهش شامل 30 نفر از خبرگان حوزه اقناع و خبر برای شناسایی عوامل موثر بر اقناع کنندگی است و جامعه مرحله دوم نیز 384 نفر از مخاطبان برای سنجش و مقایسه میزان اقناع کنندگی گویندگان متفاوت هستند. از نظر پاسخدهندگان در خصوص وضعیت موجود گویندگی، میتوان به کاستیهایی همچون عدم یا کمبود جذابیت، تخصص، مهارت، علاقه به گویندگی، اهمیت دادن به ظاهر، آزادی عمل گوینده، ترس از انتقاد و شکست، همکاری و تعامل گروهی، اهمیت دادن به نظر و پیشنهاد دیگران، قبول انتقاد و پیشنهاد دیگران اشاره کرد. بر اساس آنچه از نظر پاسخدهندگان و صاحبنظران اخذ شد گویندگی خلاق بهترین الگو برای فعالیت گویندگان در رسانه ملی است. دو محور اصلی فرایند گویندگی خلاق در رسانه ملی، خلاقیت گویندگان و اقناع مخاطبان هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
)Presenting a model for the appropriate selection of news anchors in different news departments)
نویسندگان [English]
- Seyed Daniyal Moin Al Daoud 1
- Seyyed Abdullah Sajjadi Jaghargh 2
- MEHRAN SAMADI 3
- Afshin Mohammadi 4
1 Ph.D. student in Media Management, Islamic Azad University, Semnan Branch, Semnan, Iran
2 assistant professor and member of the academic staff of Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Social Communication Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
4 assistant professor and faculty member of Islamic Azad University, Damavand branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study aims to present a model for selecting news anchors by examining the impact of personal characteristics of news anchors on gaining audience trust and persuasion. The research method employed is a mixed-methods approach, both quantitative and qualitative. The first phase of the study involves 30 experts in the field of persuasion and news to identify the factors affecting persuasiveness, while the second phase includes 384 audience members to assess and compare the persuasiveness of different news anchors. According to the respondents regarding the current state of news anchoring, issues such as lack of attractiveness, expertise, skills, interest in anchoring, attention to appearance, freedom of action for the anchor, fear of criticism and failure, collaboration and teamwork, consideration of others' opinions and suggestions, and acceptance of criticism and suggestions were highlighted. Based on the feedback from respondents and experts, creative anchoring is considered the best model for news anchors in national media. The two main pillars of creative anchoring in national media are the creativity of the anchors and audience persuasion.
کلیدواژهها [English]
- Speaking
- persuasion
- national media
- audience
- creativity