نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی

10.30465/ismc.2024.47501.2817

چکیده

زبان، که آن را مهم‌ترین و کامل‌ترین وسیله ارتباطی انسانی می‌توان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانه‌ای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداق‌های کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزه‌های مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ) مورد بررسی قرار بگیرد . شیوه گردآوری داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای و میدانی است و پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده مصداق‌های کلام در آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی و اینترنتی به حالت نیمه فعال، تشخیص‌پذیر و از نوع موقعیتی است مصداق‌های کلام در آگهی‌های تبلیغاتی رادیویی به حالت نیمه‌فعال تشخیص‌پذیر و از نوع دسترس پذیر متنی است. مصداق‌های کلام در آگهی‌های تبلیغاتی از نوع پوستر و بیلبوردها در اکثر مواقع به صورت نیمه فعال تشخیص‌پذیر و از نوع موقعیتی و در برخی از مواقع به صورت نیمه فعال تشخیص‌پذیر و از نوع دسترس‌پذیر متنی مشاهده می‌شود. مصداق‌های کلام به صورت غیر فعال نیز در اگهی‌های رادیویی و در بیلبورد تبلیغاتی دیده می‌شود. گروه اسمی معرفه نیز در مصداق‌های کلام در قلمرو کانون و مبتدا بسامد بیشتری دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Discourse Referents Representation in Commercial Advertising based on Lambercht's Framework

نویسندگان [English]

  • Bahram Modarresi
  • Zahra Rajabi fard
  • Foroogh Kazemi

Linguistic Department Faculty of foreign languages of Azad University, central Tehran branch, Tehran Iran

چکیده [English]

Language, one of the most important and complete means of human communication, has an undeniable role in the media. This research deals with the representation of discourse referents in commercial advertisements with looking at Lambrechts framework. The result showed the discourse referents in TV and internet advertisements were accessible because they can be seen in a show and video clip form. The type of situational discourse referents were found in advertisements on the radio where in the form of listening media they were accessible from spoken forms. inferentially accessible discourse referents in advertisement were accessible in the posters and billboards. The type of situational referents was observed in the form of texturally accessible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • discourse referents
  • information structure
  • commercia advertising . Lambrecht