نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر

2 گروه اندیشه و مدیریت فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

10.30465/ismc.2023.46036.2761

چکیده

رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره شده در اینستاگرام با عنوان حجاب استایل است. برای این کار با روش نشانه شناسی به تحلیل پیام آشکار و نهان پست های چهره های محجبه پرداخته و در نهایت با تحلیل مضمون به محورهای بازنمایی سبک زندگی ایشان دست یافتیم. با روش نمونه گیری هدفمند و نظری، 15 مورد انتخاب شد. یافته ها نشان می دهد، زنان محجبه فعال در اینستاگرام، با طی کردن سیر تحولی معنادار در حال تجربه تغییر سبک زندگی خود با عنوان فانتزی شدن، هستند که ذیل ده مولفه کلان قابل ردیابی است: حجاب و پوشش، عفاف در رفتار، حریم خصوصی، سیطره تفکرات فمینیستی، شهرت گرایی و سلبریتی شدن، رفاه و اشرافی گری، برجسته سازی سبک زندگی غربی، رقص و موسیقی، روزمره شدن و سرگرمی، دینداری فانتزی و ریاکارانه.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The challenges of changing the lifestyle of veiled women on Instagram

نویسندگان [English]

  • taha mahdi ghadiri 1
  • seyed abdorasool alamolhoda 2

1 researcher

2 Department of Thought and Cultural Management, Imam Hossein University

چکیده [English]

Emerging social media such as Instagram, which are based on visual communication and narration of daily life, have found a lot of connection with the lifestyle of users. A central component of Instagram is the focus on drama, which can expand the drama lifestyle. The main issue of this article is the representation of conflicts and challenges in the lifestyle of veiled women on Instagram under the title Hijab Style.
For this purpose, we used the semiotic method to analyze the overt and hidden messages of the posts of the veiled faces, and finally, by analyzing the theme, we found the axes of their lifestyle representation. 15 cases were selected with the purposeful and theoretical sampling method. The findings show that active hijab women on Instagram are experiencing a significant change in their lifestyle, which can be traced under ten major components: hijab and covering, chastity in behavior, privacy. Dominance of feminist thoughts, fame and celebrity, welfare and aristocracy, highlighting western lifestyle, dance and music, everyday life and entertainment, fantasy and hypocritical religiosity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social media
  • Instagram
  • dramatic life
  • hijab style
  • fantasy