نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

علوم اجتماعی، علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

10.30465/ismc.2024.48769.2865

چکیده

باتوجه‌ به رشد تحقیقات در حوزه‌ علوم انسانی و اجتماعی تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تاحدزیادی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، محققان به انجام تحقیقات ترکیبی روی آورده‌اند که عصاره‌ تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم می‌کند؛ از این ‌رو، هدف از پژوهش حاضر، به‌کارگیری روش فراتحلیل برای تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات انجام‌شده درباره ارتباط فضای مجازی و دینداری است. برای انجام فراتحلیل حاضر 18 پژوهش مرتبط در سال‌های 1400-1390 انتخاب شده‌اند که هدف آنها ارزیابی ارتباط میان میزان استفاده از فضای مجازی و دینداری بوده است‌. همچنین، این پژوهش‌ها به روش پیمایشی و با به‌کارگیری ابزار پرسش‌نامه در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجه‌های پایا انجام شده‌اند. در گام نخست ارزیابی پژوهش‌های منتخب، فرضیات همگنی و سوگیری‌نکردن انتشار بررسی شده است که یافته‌ها ناهمگنی اندازه اثر و سو‌گیری‌نکردن انتشار مطالعات مدنظر را نشان می‌دهد. در مرحله دوم نیز ضریب اندازه اثر و نقش تعدیل‌کنندگی متغیر سال پژوهش و قومیت با به‌کارگیری نسخه‌ دوم نرم‌افزار CMA ارزیابی شده است. نتایج نشان می‌دهد اندازه اثر فضای مجازی و دینداری معادل 25/0- است که برحسب نظام تفسیری کوهن، این میزان تأثیر در حد متوسط ارزیابی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of studies on the relationship between virtual space and religiosity in Iran in 1390-1400

نویسنده [English]

  • neda khodakaramian

Social Sciences, Social Sciences, Kashan University, Kashan, Iran

چکیده [English]

Due to the growth of research in the field of humanities and social sciences, it is not possible to master all aspects of a problem; Therefore, researchers have turned to conducting mixed-methods research, which provides them with an extract of existing research on a specific topic in a systematic way; Therefore, the purpose of this research is to use the meta-analysis method to analyze and combine the results of the studies conducted on the relationship between virtual space and religiosity. For the present meta-analysis, 18 related studies have been selected in the years 1390-1400, whose purpose was to evaluate the relationship between the use of virtual space and religiosity. Also, these researches were conducted by survey method and by using questionnaire tool in different statistical communities and according to reliable criteria. In the first step of the evaluation of the selected studies, the assumptions of homogeneity and non-bias of the publication have been checked, and the findings show the heterogeneity of the effect size and the non-bias of the publication of the considered studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meta-analysis
  • religiosity
  • virtual space
  • effect size
  • Iran