نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشکده اقتصاد انرژی، موسسه مطالعات بینالمللی انرژی(وابسته به وزارت نفت)، تهران، ایران
چکیده
یکی از عمدهترین مشکلات اقتصاد ایران یارانههای حاملهای انرژی است که سالانه هزینه بسیار زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند و متاسفانه هنوز این ابرچالشِ حکمرانی نه تنها حل و فصل نشده است بلکه شیوۀ تعامل با آن در نظام تصمیم گیری کشور خود با چالشهای متعددی روبرو است. یکی از مهمترین چالشها آن است که به رغم ضرورت این اقدام ولی از بابت تبعات اقتصادی و اجتماعی آن دائماً این ضرورت به آینده حواله میشود. در این راستا، این مقاله پرسش اصلی خود را دربارۀ کارکرد رسانه در استراتژی اصلاح قیمت حاملهای انرژی طرح کرده است. فرضیۀ مقاله بر آن بوده که رسانه به دلیل آن که با نظامِ آگاهیِ جمعیِ بدنۀ اجتماعی سروکار دارد میتواند کارکرد موثری در این اقدام سیاستگاران داشته باشد. نتایج تحقیق نشان داده است که هر نوع سیاستگذاری، از جمله اصلاح قیمتها، باید دارای پیوستِ رسانهای باشد تا بتواند همراهی و همکاری بدنه اجتماعی را کسب کند. در غیر این صورت با ایجاد شکاف بین شهروندانی که در برابر اجرای سیاستگذاری مقاومت میکنند و ابزارهایِ حکمرانی که میخواهند سیاستگذاری را اِعمال کنند، ضمن شکست اهداف، اتلاف منابع مضاعفی نیز رخ خواهد داد. رویکرد تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوۀ جمع آوری دادهها کتابخانهای بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the Role of Media in the Policy of Energy Carrier Price Reform in Iran
نویسنده [English]
- Mohammad Sadeq Jokar
Assistant Professor, Energy Economics Department, Institute for International Energy Studies (IIES), Tehran, IRAN
چکیده [English]
. One of the most important challenges is that, despite the necessity of this action, due to its economic and social consequences, this necessity is constantly postponed to the future. In this regard, this article has raised its main question about the function of the media in the price adjustment strategy of energy carriers. The hypothesis of the article is that the media, because it deals with the collective consciousness system of the social body, can have an effective function in this action of the politicians. The results of the research have shown that any type of policy, including price reform, must have a media attachment in order to gain the support and cooperation of the social body. Otherwise, by creating a gap between the citizens who resist the implementation of the policy and the governance tools that want to implement the policy, in addition to defeating the goals, additional resources will also be wasted. The approach of descriptive-analytical research and the method of data collection was library and experimental.
کلیدواژهها [English]
- Carriers of energy
- media
- culture
- subsidy
- price correction