نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات واحد تهران شرق دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 سرو ناز تربتی،استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام از نگاه کارشناسان
چکیده
هزاره سوم عصر رسانه هاست . توییتر که رسانهای اجتماعی و جهانی است با داشتن 280 کاراکتر رسانه مورد علاقه سیاستمدران شده است. درسال 2018 ترامپ با اعلام خروج از برجام مقطع جدیدی را در روابط با ایران اغاز کرد . دراین دوره، که فصل تازهای از رد و بدل کردن توییتها میان رهبران سیاسی ایران و امریکا شکل گرفت ، می تواند مبنایی برای تعیین راهبرد دیپلماسی ایران باشد.
سؤال اصلی پژوهش این است که دیپلماسی ایران از طریق توییتر در سال خروج امریکا از برجام چه استراتژی را بازنمایی کرده است؟ دراین راستا با 17کارشناس سه حوزه ارتباطات ، روابط بین الملل و علوم سیاسی مصاحبههای عمیق صورت گرفت و بر اساس روش تحلیل محتوا کیفی با کمک نرم افزار maxqoda18 مفاهیم و مقوله ها استخراج گردید . بررسی مصاحبهها مؤید آن است که دیپلماسی ایران در توییتر در ان مقطع به صورت تهاجمی و تدافعی در صدد تبیین هویت سازی و اعتماد سازی بوده است و قادر است دستورالعملی برای اینده دیپلماسی ایران باشد .این مهم می تواند به عنوان عنصری کمک کننده در دستور کار دیپلماسی کشوردر راستای قدرت نرم قرار گیرد .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Iran's Twitter diplomacy in the year of the US withdrawal from JCPOA; a step forward
نویسندگان [English]
- zahra nejadbahram 1
- Nazanin Malekian 2
- sarvnaz torbati 3
1 PhD student of Islamic Azad University, East Tehran Branch
2 - Assistant Professor, Department of Communication Sciences, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 communication department/ humanities faculty/East Tehran Branch/Islamic Azad University/Tehran/Iran
چکیده [English]
The third millennium is the age of media. Twitter, which is a social and global media, has become a favorite of politicians with 280 characters. In 2018, Trump announced the beginning of a new chapter in relations with Iran by announcing his withdrawal from the joint comprehensive plane of action (JCPOA). During this period, a new chapter was formed in the exchange of tweets between the political leaders of Iran and the United States, which could be the basis for determining the strategy of Iranian diplomacy.
Therefore, the main question of the research is what strategy did the Iranian diplomacy approach represent via Twitter in the year of the US withdrawal from JCPOA?
In this regard, in-depth interviews were conducted with 17 experts in the three main areas of communication, international relations and political science, and based on the content analysis method, concepts and categories were extracted using maxqoda software. A review of the interviews confirms that Iranian diplomacy on Twitter is able to be a guide line for the future of Iranian diplomacy and as a contributing element in political exchanges and to advance the country's diplomacy one step further.
کلیدواژهها [English]
- Iranian diplomacy
- soft power
- Media
- سلیمی ، حسین ؛وهاب پور ، پیمان ؛(1397) تویپلماسیی ؛بازنمایی سیاست خارجی ایران در توییتر ، فصلنامه دانگشاه علامه طباطبایی
- سیب ، فیلیپ، (1396)رسانه های جدید و اینده دیپلماسی ،ترجمه مسعود میرزایی ،نشر آگاه ،ص173و 168
- صفری شالی ، رضا (1394)؛اصول نگارش طرح تحقیق ،، نشرراهبرد پیمایش ، ص 136- 142
- کاستلز ، مانوئل(1384) ؛عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای ؛ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز ؛تهران ،نشرطرح نو ،چاپ چهارم ص551-550
- کاستلز ،مانوئل ؛قدرت ارتباطات ؛ترجمه حسین بصیریان جهرمی ،1393، تهران ، نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ص144-143، 714
- محسن زادگان ، امیر ، حسینی کرمانی ،سید رسول ؛ (1390)تأثیر دیپلماسی بر قدرت ملی ایران در عرصه جهانی ؛ تهران فصلنامه مطالعات راهبردی ،شماره 3تابستان ص131-150
- نای ،جوزف ؛(1387)قدرت نرم ؛ ترجمه محسن روحانی و مهدی ذولفقاری ؛()؛نشر دانشگاه امام صادق ص 50
- Cole F.L. (1988),Content analysis: process and application. ClinicalNurse Specialist 2(1), 53–57.
- Cooper, A.F., Heine, J. and Thakur, R.C. (Eds.) (2013), The Oxford handbook of modern diplomacy, Oxford handbooks in politics & international relations, Oxford University Press, Oxford.
- Chhabra,Radhik;(2020) Twitter Diplomacy: A Brief Analysis; , ORF Issue Brief No. 335, January 2020, Observer Research Foundation
- Duncombe, Constance,(2017) twitter and challenges of digital diplomacy, says review of international affairs,2017 number 2. summer- fall:91-100
- Duncombe , Constance ,(2017) Twitter and transformative diplomacy: social media and Iran–US relations; International Affairs 93: 3
- Duncombe,constance,(2015) Representation, recognition and foreign policy in the Iran–US relationship
- Duncombe,constance(2019);The Politics of Twitter: Emotions and the Power of Social Media ; international politics sociology-vol 13,December;page409-429
- https://www.nytimes.com/interactive/2019/11/02/us/politics/trump-twitter-presidency.html
- Ferguson, N. (2003), “Think Again: Power”, Foreign Policy, 2003, available at: https://foreignpolicy.com/2009/11/03/think-again-power/
- Fraser, N. (2000), “Rethinking recognition”, New left review, Vol. 3, p. 107.
- Parmar, I. and Cox, M. (Eds.) (2010), Soft power and US foreign policy: Theoretical, historical and contemporary perspectives / edited by Inderjeet Parmar and Michael Cox, Routledge studies in US foreign policy, Routledge, London
- Nye, J. (2003), “Propaganda Isn’t the Way: Soft Power”, International Herald Tribune, 2003.
- Nye, J. (2010a), “The future of soft power in US foreign policy”, in Parmar, I. and Cox, M. (Eds.), Soft power and US foreign policy: Theoretical, historical and contemporary perspectives / edited by Inderjeet Parmar and Michael Cox, Routledge studies in US foreign policy, Routledge, London.
- Nye, J. (2017), “Soft power. The origins and political progress of a concept”, Palgrave Communications, Vol. 3 No. 1.
- Manor, Ilan,(2015),"Framing Adversaries: Digital Diplomacy and Moral De-Legitimization", Conference on International Relations (EISA), At Sicily, available
- Manor Ilan,(2020),Diplomacy in 280 charechters,www.reserchgate.net
- Sebi , Philip,92012)”, real time-time diopomacy: politics and power in the social media era “New Yourk :Pagrave Macmillan
- https://www.irna.ir/news/83179118/
- https://ana.ir/fa/news/146/441993/
- https://www.nytimes.com/interactive/2019/11/02/us/politics/trump-twitter-presidency.html
- http://www.fanavarandaily.ir/index.aspx?pid=10326&articleid=79298
- https://www.eghtesadonline.com/