TY - JOUR ID - 6505 TI - دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام ؛یک گام به پیش JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - نژادبهرام, زهرا AU - ملکیان, نازنین AU - تربتی, سروناز AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات واحد تهران شرق دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - سرو ناز تربتی،استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 301 EP - 337 KW - توییتر KW - دیپلماسی ایران KW - قدرت نرم KW - رسانه DO - 10.30465/ismc.2021.35018.2346 N2 - دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام از نگاه کارشناسان چکیده هزاره سوم عصر رسانه هاست . توییتر که رسانه‌ای اجتماعی و جهانی است با داشتن 280 کاراکتر رسانه مورد علاقه سیاستمدران شده است. درسال 2018 ترامپ با اعلام خروج از برجام مقطع جدیدی را در روابط با ایران اغاز کرد . دراین دوره، که فصل تازه‌ای از رد و بدل کردن توییتها میان رهبران سیاسی ایران و امریکا شکل گرفت ، می تواند مبنایی برای تعیین راهبرد دیپلماسی ایران باشد. سؤال اصلی پژوهش این است که دیپلماسی ایران از طریق توییتر در سال خروج امریکا از برجام چه استراتژی را بازنمایی کرده است؟ دراین راستا با 17کارشناس سه حوزه ارتباطات ، روابط بین الملل و علوم سیاسی مصاحبه‌های عمیق صورت گرفت و بر اساس روش تحلیل محتوا کیفی با کمک نرم افزار maxqoda18 مفاهیم و مقوله ها استخراج گردید . بررسی مصاحبه‌ها مؤید آن است که دیپلماسی ایران در توییتر در ان مقطع به صورت تهاجمی و تدافعی در صدد تبیین هویت سازی و اعتماد سازی بوده است و قادر است دستورالعملی برای اینده دیپلماسی ایران باشد .این مهم می تواند به عنوان عنصری کمک کننده در دستور کار دیپلماسی کشوردر راستای قدرت نرم قرار گیرد . UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_6505.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_6505_594e5317d817f0f0ebf94c0b2e07b2f8.pdf ER -