نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد رشته کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
امروزه گسترش و نفوذ رسانههای اجتماعی آن را به یک زیرساخت دیجیتال با اثرات شگرف در دنیای کسبوکار تبدیل کرده است. با وجود حیاتی بودن کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد مدرن، مطالعات اندکی در خصوص تاثیرگذاری رسانههای اجتماعی بر این دو متغیر صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، در مواجه با پدیده جهانیشدن تمایزهای فرهنگی نمود بیشتری یافته که ممکن است مانعی برای شناسایی فرصتها به شمار آید. لذا پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تاثیر استفاده از رسانههای اجتماعی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی و نوآوری با تبیین نقش میانجی خودکارآمدی و هوش فرهنگی صورت گرفته است. دادههای تحقیق از 147 پرسشنامه که میان مدیران کسبوکارهای اینترنتی دارای نماد الکترونیکی در شهر تهران توزیع شد گردآوری شده است و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها بیانگر تاثیر دو کارکرد اطلاعاتی و اجتماعی رسانههای اجتماعی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی و در نهایت بر نوآوری است. همچنین خودکارآمدی و هوش فرهنگی نقش میانجی را در تاثیر رسانههای اجتماعی بر تشخیص فرصتها ایفا میکند. بر مبنای نتایج این مطالعه پیشنهاد میشود مدیران و شرکتهای فعال در محیطهای متنوع فرهنگی، برای ارتقا سطح خودکارآمدی و هوش فرهنگی خود و کارکنانشان، تمرکز ویژهای بر بهکارگیری رسانههای اجتماعی داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effects of Social Media on Entrepreneurial Opportunity Recognition and Innovation: Mediating Role of Self-efficacy and Cultural Intelligence
نویسندگان [English]
- Mohammad Javad Naeiji 1
- Mohammad Reza Hooshmand 2
1 Department of Business Management,, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University
2 department of business management, faculty of management, shahid beheshti university, Tehran, Iran
چکیده [English]
Despite the vital role of innovation and entrepreneurship in the modern economy, there are scant studies on the impact of social media on these factors. This study, thus, aimed to investigate the effect of social media usage on entrepreneurial opportunity recognition and innovation by explaining the mediating role of cultural intelligence. Data were collected randomly using standard questionnaires and then analyzed with SPSS and SMART PLS. This study employed the structural equation modeling (SEM) by applying the partial least squares (PLS) to a sample from 147 Internet-based companies in Tehran. The findings suggested that cultural intelligence mediates the relationship between social media usage for information and social media usage for socializing with entrepreneurial opportunity recognition. In contrast, the effect of social media usage for information on self-efficacy was greater than that of the social media usage for socializing.. Moreover, opportunity recognition has a significant direct effect on innovation and is thus regarded as the most important engine of innovation. This study focused on the cognitive and learning processes and used the concepts of social media and cultural intelligence as stimuli to entrepreneurship and innovation, so as to bring new insights into the entrepreneurial opportunity recognition literature.
کلیدواژهها [English]
- Social media
- Self-efficacy
- Cultural intelligence
- Opportunity recognition
- internet business