1. بازیابی تصاویر مبتنی بر محتوای وب از شناسایی شاخص‌ها تا استخراج ویژگی‌های مشترک

عباسعلی رضایی؛ سولماز نوری

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.33720.2294

چکیده
  اگر دنیای امروز را دنیای دیجیتال در نظر بگیریم، دور از ذهن نیست که سلول مرکزی این دنیا را اطلاعات بدانیم و همچنین خیلی به بی‌راهه نرفته‌ایم که یکی از مسائل مهم و کاربردی حوزه اطلاعات دیجیتالی را مسئله بازیابی اطلاعات قلمداد کنیم. همان‌طور که می‌دانیم بخشی از اطلاعات به‌صورت تصاویر ارائه، و لذا ملاحظه می‌شود که ضرورت پرداختن به ...  بیشتر

2. تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی و نوآوری با تبیین نقش میانجی خودکارآمدی و هوش فرهنگی

محمدجواد نائیجی؛ محمدرضا هوشمند

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.32015.2235

چکیده
  امروزه گسترش و نفوذ رسانه‌های اجتماعی آن را به یک زیرساخت دیجیتال با اثرات شگرف در دنیای کسب‌و‌کار تبدیل کرده است. با وجود حیاتی بودن کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد مدرن، مطالعات اندکی در خصوص تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی بر این دو متغیر صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، در مواجه با پدیده جهانی‌شدن تمایزهای فرهنگی نمود بیشتری یافته ...  بیشتر

3. طراحی مدل سیاستگذاری مطبوعات با تاکید بر توسعه زنان با استفاده ازنظریه برپایه کلاسیک

فاطمه خدابخشی؛ مجتبی امیری؛ طاهر روشندل اربطانی؛ الهه کولایی

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.33166.2274

چکیده
  دنیای امروز مطبوعات همزمان در رقابت با رسانه های مختلف ، هنوز جایگاه خود را از دست نداده اند و می توانند به وظایف ذاتی شان از جمله در جهت آگاهی بخشی بپردازند. همچنین با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور می باشند واهمیت نقش بانوان در توسعه جوامع و پایین بودن نرخ شاخص بین المللی توسعه زنان انجام مطالعه در این زمینه ضروری به نظر می رسد. ...  بیشتر

4. راهکارهای بکارگیری رسانه‏های اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما

علی اکبر رزمجو؛ محمدعلی هرمزی زاده؛ محسن حسنوند

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.36169.2383

چکیده
  سازمان صدا و سیما همانند همه رسانه‏ها در دهه آینده با چالش‏های مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانه‏ای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مساله‏ای که وجود دارد این است ...  بیشتر

5. تحلیل محتوای کیفی موانع شفافیت در رسانه‌های خبری ایران

عباس زمانی؛ فائزه تقی پور؛ رضا اسماعیلی

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.36223.2387

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع شفافیت در رسانه‌های خبری ایران انجام شده است. بدین منظور تعداد 52 نفر از مدیران و متخصصان رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه عمیق نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌‌ها شامل موانع شفافیت رسانه‌‌‌ای در دو ...  بیشتر

6. ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر

احسان سالمی؛ مهدی عبدالحمید؛ فرشاد عسگری کیا؛ معصومه سروندی

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.36343.2391

چکیده
  بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1393 از بخش ملی این رویداد فرهنگی و هنری جدا شد تا به عنوان جشنواره‌ای مستقل و با عنوان «جشنواره جهانی فیلم فجر» به کار خود ادامه دهد. این جشنواره تازه تاسیس همچون هر رویداد فرهنگی و هنری دیگری برای رسیدن به حد مطلوبی از عملکرد و جایگاهی موثر در جریان سینمایی جهان، باید شاخصه‌هایی ...  بیشتر

7. بازنمایی کلیشه ها در قاب سینمای ایران: مطالعۀ موردی فیلم فروشنده اثر فرهادی از منظر شرق‌شناسی نوین

سیما زعفرانچی؛ عذرا قندهاریون؛ علی بهداد

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.31084.2199

چکیده
  در راستای پاسخگویی به این پرسش که آیا فرهادی بر طبق ادعای خود موفق به شکستن کلیشه‌های موجود از ایران در فیلم فروشنده (1394) شده است، هدف پژوهش شکل می‌گیرد. هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل کلیشه‌هایی می‌باشد که فیلم فروشنده به آن‌ها نزدیک شده است. میدان مطالعۀ این پژوهش، علاوه بر متن و بافت فیلم، نظرات منتقدان و بینندگان خارجی زبان در دو ...  بیشتر

8. تحلیل کهن‌الگویی فیلم کوتاه «پدر و دختر»

امید وحدانی فر؛ فرزانه سادات علوی زاده

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.35825.2369

چکیده
  مطالعات ادبی به مثابة رویکردی بینارشته‌ای و پیوند ادبیّات با سایر زمینه‌های تحقیقی به ویژه هنرها، امکان وسیعی را برای پژوهشگران فراهم می‌کند تا به درک بهتر و از قابلیّت‌های متون ادبی و هنرها دست یابند. تحقیق حاضر نخست به تبیین ضرورت رهیافت‌ مطالعات بینارشته‌ای در ادبیات و اهمّیّت استفاده از یافته‌های حوزه‌های مختلف دانش و معرفت ...  بیشتر

9. ارائه الگوی حکمرانی در پلتفرم های ویدئویی آنلاین با تأکید بر نقش صنعت (خود تنظیم‌گری)

،مرتضی قاسم زاده عراقی؛ حسن خجسته؛ عبدالرضا سلمانی شاه محمدی

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.38663.2475

چکیده
  امروزه در سراسر جهان تلاش‌های وسیعی برای بازتعریف رابطه میان حاکمیت، جامعه و بخش‌های خصوصی صورت می‌گیرد؛ در هیچ کجا این بازتعریف مهم‌تر از فضاهای جدید ارتباطی و رسانه‌ای نیست؛ جایی که در آن تحولات جدید، نیاز به استقرار شیوه‌های نوین حکمرانی مشارکتی در زنجیره تولید، نشر و مصرف رسانه‌ای را دوچندان نموده است؛ پژوهش پیش رو یافتن ...  بیشتر

10. بازنمود فردیت در فضای مجازی: از انتخابی‌شدن زندگی روزمره تا سوژۀ آنلاینِ ازهم‌گسیخته

احسان آقابابایی؛ جمال محمدی

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.33057.2272

چکیده
  این مقاله می‌کوشد تلاش سوژۀ ایرانی برای بازنمایی/ برساختِ فردیتِ خویش در فضای مجازی را مطالعه کند. برای انجام این کار، به‌منظور فهم چگونگی تولد و رشد سوژۀ ایرانی، نخست شرحی موجز از تولد سوژۀ مدرن و سیر دگردیسی مفهومی و انضمامی آن، به‌ویژه در مدرنیتۀ متأخر، به‌دست داده است؛ سپس با اتکا بر تحلیل نشانه‌شناختی تصاویر بازنمودشده در ...  بیشتر

11. تحلیل عصب‌شناختی آسیب‌های رسانه‌های نوین اجتماعی

سمیه رسولی

دوره 11، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.36679.2403

چکیده
  بیش از دو دهه است که روانشناسان و جامعه‌شناسان درباره آسیب‌های رسانه‌های نوین اجتماعی هشدار می‌دهند. در دهه اخیر، تحقیقات عصب‌شناختی نیز به کمک این حوزه آمده است تا بنیادی تجربی برای این مدعا فراهم آورد. (زمینه پژوهش). در این مطالعه‌ی توصیفی، قصد داریم ابعاد عصب‌شناختی آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی را واکاوی کنیم (روش کار). سه بخش ...  بیشتر