نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روابط بین الملل، استادیار دانشگاه صدا و سیما

2 دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، استادیار دانشگاه صدا و سیما

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیما

چکیده

سازمان صدا و سیما همانند همه رسانه‏ها در دهه آینده با چالش‏های مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانه‏ای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مساله‏ای که وجود دارد این است که فرآیند مدیریت دانش در سازمان صدا و سیما در وضعیت مناسبی قرار ندارد در راستای حل مساله مذکور هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای بکارگیری رسانه‏های اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما است. از رسانه‏های اجتماعی، شبکه‏های اجتماعی و ویکی‏ها و از فرآیندهای مدیریت دانش، اشتراک‏گذاری و بکارگیری دانش با توجه به اهمیت انها بررسی شده‏اند. در این مسیر پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، جهت جمع‏آوری داده‏ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و پس از آن در محیط رسانه ملی و با حضور 20 تن از نخبگان دانشگاهی و خبرگان رسانه‎ای با انجام سه دور روش دلفی 30 راهکارشناسایی شد که به سه دسته راهکارهای مدیریتی، انگیزشی و ابزاری تقسیم می شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Strategies For Using Social Media To Improve The Knowledge Management Process At the IRIB

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Razmjoo 1
  • mohammad ali hormozizadeh 2
  • mohsen hasanvand 3

1 PhD in International Relations, Assistant Professor, Radio and Television University

2 Doctor of Social Communication Sciences, Assistant Professor, Radio and Television University

3 Graduated from Master of Media Management, Radio and Television University

چکیده [English]

Like all media, the IRIB will face various challenges in the coming decade, including survival and competition in the global media community. In such an organization, the core burden of organizational life lies with a specialized human resource capable of creating, transforming, applying, and sharing specialized and organizational knowledge and ultimately creating innovation, but the problem is that the knowledge management process In the sound organization, the media is below average and in poor condition, and employees are less trained in creative thinking and innovation skills. In order to solve this problem, the purpose of this study is to identify strategies for using social media to improve the knowledge management process of IOB. Social media, social networks, and wikis, and the processes of knowledge management, sharing, and application of knowledge have been reviewed for their importance. In this regard, after studying the theoretical basics and background of the research, a questionnaire was used to collect the data and then in the national media environment with the participation of 20 academic and media experts using three rounds of the method. Delphi has identified 30 strategies that fall into three categories: management, motivational and instrumental.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media
  • Process
  • Knowledge Management
  • IRIB
ابطحی، ح، صلواتی‏زاده، عادل(1385)، .مدیریت دانش در سازمان، تهران: انتشارات پیوند نو.
- ایراندوست، محسن،(1394). « الگوی پیشنهادی مدیریت دانش برای سازمان صدا وسیما . » پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا وسیما .
-اخوان، پیمان، باقری ، روح اله. (1398). مدیریت دانش از ایده تا عمل. تهران: انتشارات آتی نگر.
-اخوان، پیمان، عباسی، لیلا. (1397). مدیریت دانش در سازمان های خدماتی. تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
-بابایی، محمدرضا و همکاران.(1394). "توسعه مدیریت دانش از طریق رسانه‏های اجتماعی".چهارمین کنفرانس ملی مدیریت و حسابداری.1394.
- پاپیان، ناهید. (1393).« طراحی و تبیین مدل دانش بنیان برای سازمان صدا و سیما.» رساله دکتری، دانشگاه پیام نور.
-جهاندیده، اکبر، روهنده، نوید. (1393). تاثیر عوامل سازمانی بر مدیریت دانش،تهران: نشر نظری.
-حیاتی، زهیر (1397)، مترجم.الیاس، م.عوض، حسن، م.عزیزی.مدیریت دانش. تهران: نشر کتابدار.
- خجسته باقرزاده، حسن (1394). «تفاوت سازمان های رسانه ای با سازمان های صنعتی.» مجله رسانه و فرهنگ،10(5):40-21.
-صالحی، علی، احمدی، علی اکبر.( 1391). مدیریت دانش، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
- صلواتیان، سیاوش. موسویان، سید مرتضی. ایراندوست، محسن.( 1395). «الگوی پیشنهادی مدیریت دانش برای سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران.» مجله  اندیشه مدیریت راهبردی، 2(11).149-184.
صالحی،محمدرضا.1391.« ا همیت مدیریت دانش در سازمانهای رسانه ای؛ صدای جمهوری اسلامی ایران )رادیو.( » مجله مطالعات رسانه ای  18(7):31-42.
صالحی، سیدمحمدرضا،میرسپاسی، ناصر، فرهنگی، علی اکبر.1393.«بررسی چگونگی ایجاد سازمان یادگیرنده در سازمان صدا وسیما.»56(20):78-59.
-ضیایی پرور، حمید، ساعدی، طاهره. (1395). شبکه‏های اجتماعی مجازی؛ فرصت‏ها، چالش‏ها، انتشارات، سیمای شرق.
- کریم خانی، فرهاد، الهویردی، امین.1392.«فرآیند مدیریت دانش برای یک شبکه اجتماعی». اولین کتفرانس ملی نوآوری در مهدسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات. تنکابن.
- نجف بیگی. رضا، درودی، هما. (1388). «ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در سازمان صدا و سیما. مجله مدیریت فرهنگی. » 3(4). 1-22.
Alavi, M. and Leidner, D.E(2001). Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25(1), pp. 127-132.
Erdos, Z.( 2007). Wikis are not knowledge management tools. http://www.enterpriseirregulars.com/EI/20493 (8 Dec. 2008).
Gold, A. H. Arvind. M and  Albert. H. Segars. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Management Information Systems, 1(18), 185-214.
Goh, S. C. )2002(."M. anaging effective knowledge transfer: an integrative framework and some practice implication", Journal of Knowledge Management, (6)1 , 1, pp: 23-30.
Gerald,C.Kan.2017.The Evolutions of Social media for organizational knowledge management, In formation and organization, http://dx.doi.org/j.Infandorg.01.001.
Kwahk, K.Y. Park, D.H( 2016) The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments. Computers in Human Behavior 55 (2016) 826e839.
Kaplan A.M., Haenlein M (2010). "Users of the world, unite! The challenges and of Social Media".Business Horizons 53: 59–68.
Hales, S. (2000). Better understanding knowledge for personal and Bussiness success. Available at: www.insighting.co.uk.
Peppler, K,A and Solomou M .(2011). Building creativity: Collaborative learning and creativity in social media environments. On the Horizon 19(1): 13–23.
Sirous Pi, Jason. W.( 2012). Social Media and Tacit Knowledge  Sharing:Developing a Conceptual Model. World Academy of Science, Engineering and Technology  (WASET), Paris, France, pp. 1095-1102.
Standing, C. and  Kiniti,. (2011). "How can organization use wikis for innovation?". technovision,school of management,Edith Cowan University,Australia .
Major, Edward. and  Cordey-Hayes, Martyn .2000. "knowledge translation: A new perspective on knowledge transfer and foresight", foresight, (2)4, pp: 411-23.