نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه پردیس البرز دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

4 استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

چکیده

دنیای امروز مطبوعات همزمان در رقابت با رسانه های مختلف ، هنوز جایگاه خود را از
دست نداده اند و می توانند به وظایف ذاتی شان از جمله در جهت آگاهی بخشی بپردازند. همچنین با
توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور می باشند واهمیت نقش بانوان در توسعه جوامع و پایین
بودن نرخ شاخص بین المللی توسعه زنان انجام مطالعه در این زمینه ضروری به نظر می رسد. این تحقیق در حوزه سیاستگذاری رسانه مکتوب )مطبوعات( تلاش
نموده که در راستای موضوع اصلی تحقیق الگویی با تاکید برتوسعه انسانی زنان ارائه دهد . در این
پژوهش از روش تحقیق کیفی و نظریه برپایه کالسیک )گلیزر( استفاده شده است. به این منظور با 13
نفر از متخصصان و صاحبنظران در زمینه های سیاستگذاری و مطبوعات و زنان که بصورت هدفمند
انتخاب شدند، مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته بعمل آمد . براساس تحلیل داده های بدست آمده از
طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و مدل بدست آمده از تحقیق، مقوله های اشباع شده عبارتند از: قوانین
و سیاستها، نهادسازی، مدیریت و رهبری، فرهنگ سازی و درونی کردن ارزش ها، اقدامات محتوایی و آینده نگری.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting a pattern of written media policies with emphasis on women's human development

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Khodabakhshi 1
  • Mojtaba Amiri 2
  • Taher Roshandel Arbatani 3
  • Elaheh Kolaee, 4

1 PhD student in Media Management, University of Tehran

2 Associate Professor, Faculty of Management, University of Tehran

3 Professor, Faculty of Management, University of Tehran

4 Professor, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran

چکیده [English]

Today, the unique role of the media as an important tool for promoting development in society can not be denied. In this regard, this article describes the qualitative method based on the classical (data of the Glaser Foundation) in the form of a report on the implementation of the doctoral dissertation. In this research, classical theory (Glaser) is used because in this approach, unlike other approaches of theory based, there is a lack of theory and the researcher's preconceptions are suspended and the problem appears from the data and it is the data that They reveal the theory This research is important because by conducting this study, the existing policies of the country and the measures taken in this field will be examined and analyzed based on the opinion of experts to determine the consequences for using or not usingwomen's capabilities. The components of attitude change, popular institutions, motivation by managers, needs assessment, use of new technologies and audience research were identified and finally It can be concluded that press policy with emphasis on the human development of women should be based on the self-direction of the press in order to draw a vision of development in society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy Making
  • Press
  • Women
  • Based Theory
  • Glaser
  1. دانایی فرد، حسن، الوانی،سید مهدی،آذر،عادل (1388)، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارات صفار_اشراقی
  1. خانیکی،هادی (1397)، قدرت،جامعه مدنی و مطبوعات، انتشارات طرح نقد
  2. روشندل اربطانی، طاهر(1394)، سیاستگذاری رسانه ای، انتشارات دانشگاه تهران
  3. کلانتری، عبدالحسین، روشنفکر، پیام(1392)،تحلیل سیاستهای رسانه ای درایران، فصلنامه رسانه، سال24، شماره دوم
  4.  کولایی،الهه، حافظیان، محمدحسین(1385)،نقش زنان درتوسعه کشورهای اسلامی، انتشارات دانشگاه تهران

 

  1. فراستخواه، مقصود (1396)، روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر نظریه برپایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  2.  مامسن، جنت(1387)، جنسیت وتوسعه، ترجمه: زهره فنی، انتشارات دانشگاه تهران
  3.  مظفری،افسانه(1394)، نقش رسانه‌های جمعی درتوسعه پایدار با رویکرد توانمندسازی زنان، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال7،شماره سوم

 

 

منابع لاتین

  1. Allern,S.,Pollack,E.(2019) , Journalism as a public good : A scandivavian percpective ,Journalism 20(11),pp.1423-1439

 

  1. Akhter, N., & Naheed, F. (2014). Perceptions of Educated Women about the Role of Media in Women Empowerment. European Scientific Journal, 10(31).

 

  1. Akhter,Nasreen, Naheed ,Farrukh,(2012),Perceptions of educated women about the role of media in women empowerment,university of Bahawalpur Pakistan.

 

  1. Aram, I., Arul & Jaya, M. (2004). Women, Print Media and Indian Culture. Journal of Communication Studies. 3 (2) pp. 53-71

 

  1. Aruna, Z. (2006) Print Media Communication and Management – Elements, Dimensions and Images. New Delhi: Kanishka Publishers, Distributors.

 

  1. Asif, M (2013). Role of Media in Women Empowerment. Brighton: Institute of Development Studies at the University of Sussex

 

  1. Bergsma, L. J. (2004). Empowerment Education The Link between Media Literacy and Health Promotion. American Behavioral Scientist, 48(2), 152-164.

 

  1.  Braden, M. (2015). Women politicians and the media. University Press of Kentucky.

 

  1. Cherian,George (2019). Aligning media policy with executive dominance. Springer link.

 

  1.  Campus, Donatella (2013), Women political leaders and the media, university of Innsbruck,Austria

 

  1. Essien-Kaye , Isnail C,W (2018), Leadership,gender and the arab media: a perception study of female journalists in Egypt , scopus site

 

  1. Freedman ,Des(2008), The political of media policy, Cambridge,UK,polity press.

 

  1. Freedman, ,Des(2015), Media policy Fetishism, Journal of Critical studies in media communication.

 

  1. Glaser,B. (2013). What is grounded theory. It's online at: http://www.groundedtheory.com/what-is-gt.aspx

 

  1. Guleria, N. (2012). Print media and women empowerment Available at www.peerpapers.com/essays/Media-Influences-Women/topic

 

  1. Humphreys, Peter(2009), The politics of media policy, University of Manchester publication.

 

  1. Sjovaag,H ,Kvalheim (2019), Eventless news : Blind spots in journalism and the long tail of news content , Journal of applied journalism and media studies 8(3),pp.291-310

 

  1. Talebian,Sara (2020), Understanding the characteristics of broadcast media policy in Iran, Journal of Global Media and communication.

 

  1.  Khan, E. H. & Moin, A. (2013). Women empowerment. Role of new media. Excellence International Journal of Education and Research. 1 (3) .pp. 208-214

 

  1. M.Byerly, Ross, Karen,(2006),Women and media, Acritical Introduction, Blackwell publishing

 

  1. Mansell, robin.(2010).The handbook of global media and communication ,capture20,28 ,Willy

 

  1. Puppies,Manuel,Van Den Bulck, Hilde. (2019). Introduction: Media policy and Media policy Research. Springer link.

 

  1. Yik Chan Chin,(2011, Policy process, policy learning, and the role of the provincial media in China, University of Nottingham, Media, Culture & Society journal,vol(54).