چکیده
سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه است و شخصیت اصلی داستان در برخورد با اتفاقات چه واکنشی دارند؟ برای پاسخ، از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شدهاند. نتایج یافتههای یک نمونه از پویانماییهای ایرانی (رستم و سهراب) و یک نمونه از پویانماییهای ...
بیشتر
سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه است و شخصیت اصلی داستان در برخورد با اتفاقات چه واکنشی دارند؟ برای پاسخ، از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شدهاند. نتایج یافتههای یک نمونه از پویانماییهای ایرانی (رستم و سهراب) و یک نمونه از پویانماییهای غیرایرانی (کوکو) آورده شده است. واحد تحلیل، صحنههای انیمیشن است. نتایج حاکی از آنکه در نمونه ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی، به غیر از مسائل تکنیکی و فنی، از لحاظ محتوا باهم فرقی ندارند و مهارتهای ارتباطی بخوبی در آنها نمایش داده شده است. مجموعهای از دلالتهای فرهنگی-اجتماعی بر روابط سرشار از صمیمت، حمایت و نزدیکی اعضای خانواده دلالت دارند. شخصیت اصلی داستان، خودسرانه راه خویش را میرود تا به خواستهها و نیازهایش برسد. در نمونه غیرایرانی، شخصیت اول داستان با ساختارشکنی موضوع ممنوعه داستان را پیش میبرد ولی در نهایت به حفظ نهاد خانواده، اولویت دادن به نهاد خانواده همراه است. کودک در جایگاه سنی طبیعی خود بازنمایی نشده و بزرگتر از سنشان نمایش داده میشود. افتخار و تاکید بر آداب و رسوم، نمادهای ملی، حفظ نهاد خانواده، نقش دادن و توجه کردن به کودک، محتواهای خوب و مناسب پویانمایی است.
عباس زمانی؛ حمید رشادی؛ فائزه تقی پور؛ سیامک کورنگ بهشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب اساتید علوم ارتباطات از آزادی بیان در رسانههای ایران انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی و تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر از اساتید رشته علوم ارتباطات بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین جمع آوری یافتهها تا اشباع ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب اساتید علوم ارتباطات از آزادی بیان در رسانههای ایران انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی و تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر از اساتید رشته علوم ارتباطات بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین جمع آوری یافتهها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافته و با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه تعداد 62 مفهوم استخراج و پس از مقوله بندی در پنج بُعد شامل: 1.وضعیت رسانهای؛ 2.تنوع رسانه؛ 3.مالکیت و محتوا؛ 4.قانونی و 5.موانع آزادی بیان، در رسانههای ایران دسته بندی شد. نتایج نشان داد که برای ارتقای آزادی بیان در رسانههای کشور، باید تمامی ابعاد فوق در تصمیم گیری و سیاستگذاری به طور بیطرفانه مورد توجه قرار گرفته و قوانین و فرایندها به گونه ای اصلاح شود تا برای رسانهها شفافتر و دارای محدودیت کمتری باشد.
زهرا نژادبهرام؛ نازنین ملکیان؛ سروناز تربتی
چکیده
دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام از نگاه کارشناسان چکیده هزاره سوم عصر رسانه هاست . توییتر که رسانهای اجتماعی و جهانی است با داشتن 280 کاراکتر رسانه مورد علاقه سیاستمدران شده است. درسال 2018 ترامپ با اعلام خروج از برجام مقطع جدیدی را در روابط با ایران اغاز کرد . دراین دوره، که فصل تازهای از رد و بدل کردن توییتها میان ...
بیشتر
دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام از نگاه کارشناسان چکیده هزاره سوم عصر رسانه هاست . توییتر که رسانهای اجتماعی و جهانی است با داشتن 280 کاراکتر رسانه مورد علاقه سیاستمدران شده است. درسال 2018 ترامپ با اعلام خروج از برجام مقطع جدیدی را در روابط با ایران اغاز کرد . دراین دوره، که فصل تازهای از رد و بدل کردن توییتها میان رهبران سیاسی ایران و امریکا شکل گرفت ، می تواند مبنایی برای تعیین راهبرد دیپلماسی ایران باشد. سؤال اصلی پژوهش این است که دیپلماسی ایران از طریق توییتر در سال خروج امریکا از برجام چه استراتژی را بازنمایی کرده است؟ دراین راستا با 17کارشناس سه حوزه ارتباطات ، روابط بین الملل و علوم سیاسی مصاحبههای عمیق صورت گرفت و بر اساس روش تحلیل محتوا کیفی با کمک نرم افزار maxqoda18 مفاهیم و مقوله ها استخراج گردید . بررسی مصاحبهها مؤید آن است که دیپلماسی ایران در توییتر در ان مقطع به صورت تهاجمی و تدافعی در صدد تبیین هویت سازی و اعتماد سازی بوده است و قادر است دستورالعملی برای اینده دیپلماسی ایران باشد .این مهم می تواند به عنوان عنصری کمک کننده در دستور کار دیپلماسی کشوردر راستای قدرت نرم قرار گیرد .
محمدرضا فیروزی؛ سیف الله فرزانه؛ ابوالقاسم حیدرآبادی
چکیده
در سالهای اخیر، در شبکه های صدا و سیمای ج. ا.ا، تحولاتی را شاهد بوده ایم، که متآثر از عوامل متعددی است که توانسته است با راهکارهای متعدد، مخاطب را به گونه ای دیگر جذب رسانه کند؛ یکی از رایج ترین این شبکه های پر مخاطب در چند سال اخیر، مسابقات و نرم افزار و اپلیکیشن هایی است که تبلیغات بخت آزمایی را ترویج می کند؛ از این رو آنچه مشاهده می ...
بیشتر
در سالهای اخیر، در شبکه های صدا و سیمای ج. ا.ا، تحولاتی را شاهد بوده ایم، که متآثر از عوامل متعددی است که توانسته است با راهکارهای متعدد، مخاطب را به گونه ای دیگر جذب رسانه کند؛ یکی از رایج ترین این شبکه های پر مخاطب در چند سال اخیر، مسابقات و نرم افزار و اپلیکیشن هایی است که تبلیغات بخت آزمایی را ترویج می کند؛ از این رو آنچه مشاهده می شود آن است که شانس و اقبال در رسانه ها، چنان افزایش یافته است که می توان آن را به فرهنگ شانس و اقبال نسبت داد. از این رو با توجه به فراوانی این فرهنگ در رسانه ملی و ترویج آن در رسانه ملی و جذب مخاطب و نیز افزایش پیامدهای اقتصادی، سیاسی و روانی این مسئله؛ لازم دیده شد پژوهشی با هدف واکاوی رویکرد رسانه ملی در ترویج فرهنگ شانس و اقبال در جامعه و نیز بررسی پیامدهای این سیاست رسانه برای مردم از جنبه های مختلف مورد مطالعه قرار گیرد؛ پژوهش حاضر به روش کیفی و در سطح کاربردی انجام شده است. گردآوری اطلاعات این تحقیق به صورت مصاحبه و به صورت حضوری صورت گرفته است. روش تحلیل این پژوهش به شیوه داده بنیاد می باشد؛
موسی نجفی؛ سمیه سرافراز
چکیده
بررسی تاثیرگذاری رسانهها در فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره مطرح بوده است، اما اینکه چگونه رسانهها باتوجه به ابعاد وجودی و کارکردی خود میتوانند بر فرآیند تمدنسازی بهخصوص پس از انقلاب اسلامی ایران تأثیر داشته باشند بهعنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی ...
بیشتر
بررسی تاثیرگذاری رسانهها در فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره مطرح بوده است، اما اینکه چگونه رسانهها باتوجه به ابعاد وجودی و کارکردی خود میتوانند بر فرآیند تمدنسازی بهخصوص پس از انقلاب اسلامی ایران تأثیر داشته باشند بهعنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی است و گردآوری اطلاعات به طریق کتابخانهای با ابزار فیشبرداری انجام شده است. نتایج و یافتهها نشان میدهد باتوجه به ماهیت غنی تمدن اسلامی، رسانهها به دلیل کارکردهای سیاسی و ارزشی، اطلاعاتی، فرهنگی و هنری، و ...، که دارند میتوانند از نظر کنش و واکنش فردی و جمعی در عرصه اجتماعی و از طریق گفتمانسازی رسانهای و پویش رسانهای منسجم و فراگیر در سه سطح فروملّی، ملّی و فراملّی، نقش مهمی در تمدنسازی اسلامی بهخصوص پس از ظهور انقلاب اسلامی ایران داشته باشند. در نهایت از آنجا که پیام دین اسلام بهعنوان یک گفتمان ایدئولوژیک با فطرت و عقلانیت بشر همسو است، میتواند با کمک رسانههای مختلف از طریق ایجاد نظام مکتبی ارزشی در سیری درست از مسیر دولت اسلامی به جامعه اسلامی و سپس تمدن نوین اسلامی برسد.
ثریا ضیایی؛ حمید رضا رادفر؛ سولماز نوری
چکیده
کتابخانهها با حضور محققان، پژوهشگران و سایر علاقهمندان علم و دانش، مکانی برای تبادل آرا و افکار و تأمین منابع مورد نیاز کاربران و مراجعهکنندگان است. کتابخانههای نوین، علاوه بر اینکه در تأمین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود مرجع هستند، زمینهای را فراهم میآورند که کاربران بتوانند به سهولت از امکانات رایانهای ...
بیشتر
کتابخانهها با حضور محققان، پژوهشگران و سایر علاقهمندان علم و دانش، مکانی برای تبادل آرا و افکار و تأمین منابع مورد نیاز کاربران و مراجعهکنندگان است. کتابخانههای نوین، علاوه بر اینکه در تأمین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود مرجع هستند، زمینهای را فراهم میآورند که کاربران بتوانند به سهولت از امکانات رایانهای و دسترسی سریع به فضای مجازی بهره بگیرند. از جهت اخیر، کتابخانه نوعی فضای رسانهای و ارتباطی به نظر میرسد که میتوان برخی از نظریات ارتباطی را در آن جاری و ساری دانست. یکی از این نظریههای ارتباطی، اقناع است. اقناع یا ارتباط متعالی، از مهمترین مباحث ارتباطات رسانهای و انسانی محسوب میشود که در کل، هدف اساسی و غایی همه نوع رفتارهای ارتباطی است. این مقاله در پی آن است که مولفههای کتابخانه را از این دریچه دنبال کند و به این سوال کلیدی پاسخ دهد که ارتباط میان اقناع رسانهای و کتابخانه چگونه میسر میشود و چگونه میتوان از مباحث اقناع در حوزه رسانه پلی به مباحث کتابخانه در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی زد. در این پژوهش که با روش توصیف، تبیین و تحلیل اطلاعات به انجام رسیده است، مشخص میشود که اقناع رسانهای، هم در بهره گرفتن از نظریه معناشناختی اطلاعات، هم در مرحله شکلدهی و رمزگذاری و هم در مرحله دریافت پیام مطرح است.
علیرضا خسروی فسایی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ سرو ناز تربتی؛ لیلا نیرومند
چکیده
فیلمهای پویانمایی (انیمیشن) در همه جای دنیا و از جمله جامعه ایران بسیار دیده میشوند و مخاطبان زیادی دارد. کودکان، مهارتهای زندگی و ارتباطی را از مجراهای مختلف فراوانی فرا میگیرند. باتوجه به اهمیت مهارتهای زندگی کسب شده از محیط که انیمیشنها نقش موثرتری دارند، سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه ...
بیشتر
فیلمهای پویانمایی (انیمیشن) در همه جای دنیا و از جمله جامعه ایران بسیار دیده میشوند و مخاطبان زیادی دارد. کودکان، مهارتهای زندگی و ارتباطی را از مجراهای مختلف فراوانی فرا میگیرند. باتوجه به اهمیت مهارتهای زندگی کسب شده از محیط که انیمیشنها نقش موثرتری دارند، سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه است و شخصیت اصلی داستان در برخورد با اتفاقات چه واکنشی دارند؟ برای پاسخ به این سوال، به سراغ پویانمایی رفته و از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شدهاند. از میان چهار نمونه مورد بررسی، نتایج یافتههای یک نمونه از پویانماییهای ایرانی (رستم و سهراب) و یک نمونه از پویانماییهای غیرایرانی (کوکو) آورده شده است. واحد تحلیل، سکانسهای انیمیشن است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در نمونه ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی، به غیر از مسائل تکنیکی و فنی، از لحاظ محتوا باهم فرقی ندارند و مهارتهای ارتباطی بخوبی در آنها نمایش داده شده است. مجموعهای از دلالتهای فرهنگی-اجتماعی بر روابط سرشار از صمیمت، حمایت و نزدیکی اعضای خانواده دلالت دارند. شخصیت اصلی داستان، خودسرانه راه خویش را میرود تا به خواستهها و نیازهایش برسد. در نمونه غیرایرانی، شخصیت اول داستان با ساختارشکنی موضوع ممنوعه داستان را پیش میبرد ولی در نهایت به حفظ نهاد خانواده، اولویت دادن به نهاد خانواده همراه است. در این بازنماییها، کودک در جایگاه سنی طبیعی خود بازنمایی نشده و بزرگتر از سنشان نمایش داده میشود. افتخار و تاکید بر آداب و رسوم، نمادهای ملی، حفظ نهاد خانواده، نقش دادن و توجه کردن به کودک، از جمله محتواهای خوب و مناسب پویانمایی است.
عباس عیسی زاده؛ سید حسین شرف الدین
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 149-172
چکیده
اسلامهراسی طبق مصطلح رایج، ایجاد هراس و نفرت برنامهریزیشده از اسلام و مظاهر اسلامی و در نتیجه روا شمردن گونههای مختلف تبعیض، خشونت و اعمال محرومیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی علیه مسلمانان و نهادها و سازمانهای ذیربط است. رسانههای جمعی بهویژه مطبوعات، شبکههای رادیو- تلویزیونی و فیلمهای سینمایی همواره ...
بیشتر
اسلامهراسی طبق مصطلح رایج، ایجاد هراس و نفرت برنامهریزیشده از اسلام و مظاهر اسلامی و در نتیجه روا شمردن گونههای مختلف تبعیض، خشونت و اعمال محرومیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی علیه مسلمانان و نهادها و سازمانهای ذیربط است. رسانههای جمعی بهویژه مطبوعات، شبکههای رادیو- تلویزیونی و فیلمهای سینمایی همواره از ابزارهای مهم و از جهاتی بیبدیل برای پیشبرد این سیاست نژادپرستانه و استعماری بودهاند. ازاینرو، بررسی نقش و تأثیر وسایل ارتباط جمعی در اسلامهراسی، طی دهههای اخیر، به یکی از پروژههای پرطرفدار در مطالعات اجتماعی تبدیل شده است. در همین راستا، هدف مطالعه پیشرو عبارت است از: واکاوی نقش رسانهها در بازخوانی و برجستهسازی تنشهای تاریخی و تعاملات واگرا میان دو حوزه تمدنی اسلام و غرب، برخورد انتقادی و سخریهآمیز با باورها، ارزشها، شعائر و احکام اسلام، انتساب ظالمانه اعمال تروریستی برخی گروههای افراطی به اسلام، ترغیب دولتهای غربی به اتخاذ و اعمال سیاستهای خشن علیه گروهها و جوامع اسلامی و در یک کلام، ایجاد هراس و نفرت از هر آنچه رنگ و برچسب اسلامی دارد. روش این پژوهش در مقام گردآوری و گزینش اطلاعات؛ اسنادی و کتابخانهای و در مقام تحلیل و بررسی مضامین؛ توصیفی، تبیینی (علتیابی) و تفسیری (معناکاوی) است.
سید علی رحمان زاده؛ مهرداد توکلی
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 87-104
چکیده
رسانه های گروهی بدلایل مختلف ازجمله ضعف در جلب رضایت و اعتماد مخاطبان، سهم اندکی در آموزش حقوق شهروندی به شهروندان دارند، لذا منبع آموزشی افراد در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی در شهر تهران، رسانههای داخلی نیستند و آن را باید در جای دیگری مانند مدارس، دانشگاهها، رسانههای خارجی و رسانههای محیطی (مثل بیلبوردها، دیوارنوشتهها ...
بیشتر
رسانه های گروهی بدلایل مختلف ازجمله ضعف در جلب رضایت و اعتماد مخاطبان، سهم اندکی در آموزش حقوق شهروندی به شهروندان دارند، لذا منبع آموزشی افراد در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی در شهر تهران، رسانههای داخلی نیستند و آن را باید در جای دیگری مانند مدارس، دانشگاهها، رسانههای خارجی و رسانههای محیطی (مثل بیلبوردها، دیوارنوشتهها و ...) و ارتباطات میان فردی جستجو کرد. بعبارت دیگر، رسانههای جمعی تاکنون تأثیر قابل توجهی برآگاهی شهروندان تهران از حقوق شهروندی نداشتهاند، و لازم است این نقش آنها مورد بازبینی قرار گرفته، و تقویت شود.برای بررسی بیشتر، مطالعه و پژوهشی پیرامون موضوع تأثیر استفاده از رسانههای داخلی (تلویزیون، رادیو و مطبوعات) بر آگاهی افراد از حقوق شهروندی خود، در میان ساکنین شهر تهران صورت گرفت ، و از دیدگاههای نظریه پردازانی چون لرنر ، راجرز،کاتز و ... استفاده شد. متغیرهای مستقل این پژوهش شامل میزان استفاده از رسانههای گروهی،میزان رضایت از برنامههای آموزشی و اعتماد به رسانههای داخلی بوده و جامعه آماری تحقیق نیز افراد 18 سال به بالای ساکن شهر تهران می باشند.
شروین مقیمی زنجانی
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 205-226
چکیده
دو جریان اصلی حاکم بر حوزه فلسفه اخلاق عبارتاند از: اخلاق فضیلت (virtue ethics) و اخلاق وظیفهگرا (deontological ethics). دریافت فضیلتمحور از اخلاق دریافتی است که اغلب دانشوران حوزه فلسفه اخلاق آن را بارزترین ویژگی تفکر اخلاقی کلاسیک قلمداد میکنند. درواقع فلسفه اخلاق مورد نظر افلاطون و ارسطو و به تبعِ آنها فیلسوفان اسلامی و مسیحی، فلسفه اخلاقی ...
بیشتر
دو جریان اصلی حاکم بر حوزه فلسفه اخلاق عبارتاند از: اخلاق فضیلت (virtue ethics) و اخلاق وظیفهگرا (deontological ethics). دریافت فضیلتمحور از اخلاق دریافتی است که اغلب دانشوران حوزه فلسفه اخلاق آن را بارزترین ویژگی تفکر اخلاقی کلاسیک قلمداد میکنند. درواقع فلسفه اخلاق مورد نظر افلاطون و ارسطو و به تبعِ آنها فیلسوفان اسلامی و مسیحی، فلسفه اخلاقی بود که میبایست به فضیلتمندشدن آدمی میانجامید. این در حالی است که اخلاق وظیفهگرا، عمدتا اخلاقی است که با تحولات ژرف سدههای اخیر در حوزه تفکر ملازم بوده است؛ تحولاتی که در آن مبنای داوری اخلاقی عمل به وظیفه از سوی شخص آن هم با ابتنای بر مقوله حقوق انسانی است. ما در این مقاله خواهیم کوشید تا از اولویت اخلاق وظیفهگرا بر اخلاق فضیلت در عرصهی رسانه دفاع کنیم. «اولویت» در اینجا به معنای «برتری» نیست بلکه سخن بر سر آن است که ما برای رسیدن به اخلاق فضیلتمحور در عرصهی رسانه، ضرورتا نیازمند شناسایی اولویت اخلاق وظیفهگرا بر اصول اخلاق فضیلت در این عرصه هستیم.
کیامرث جهانگیر؛ حسین دیوسالار
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 1-19
چکیده
موضوع اصلی این مقاله این است که رسانه چه نقشی در فرآیند توزیع قدرت وتحول سیاسی دارد؟ این نوشته در تلاش است تا بتواند ارتباط منطقی و دقیقی میان تحول سیاسی و نقش رسانه ها را در آن بررسی نماید و البته با رویکرد انتخاب شده، نگاهی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران و نقشی که رسانه ها در آن اعمال نموده اند، داشته باشد. رسانه ها توانسته اند ...
بیشتر
موضوع اصلی این مقاله این است که رسانه چه نقشی در فرآیند توزیع قدرت وتحول سیاسی دارد؟ این نوشته در تلاش است تا بتواند ارتباط منطقی و دقیقی میان تحول سیاسی و نقش رسانه ها را در آن بررسی نماید و البته با رویکرد انتخاب شده، نگاهی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران و نقشی که رسانه ها در آن اعمال نموده اند، داشته باشد. رسانه ها توانسته اند نقش مهمی را به ویژه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر جای گذارند . پخش مناظرات تلویزیونی از رسانه ملی برای اولینبار نقش ویژه ای را در تبدیل گفتمان سیاسی و طرح آن در حوزه عمومی کشور به دنبال داشته است که در نوع خود کم نظیر است. این پژوهش ماهیت کیفی و بنیادی دارد که با روش اسنادی -کتابخانه ای و تحلیل و توصیف انجام شده است.
سهیلا بورقانی فراهانی؛ نفیسه آقاجانی
دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 1-22
چکیده
در جهان امروز هویت فرهنگی در مقایسه با دیگر ابعاد هویت، از اهمیت فزایندهای برخوردار است. مقاله، حاصل پژوهشی کیفی با هدف ارائه الگویی در خصوص تبیین نقش نمایش فیلمهای مستند میراث فرهنگی در سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، نظریه مبنایی یا گراندد تئوریGrounded theory method) ...
بیشتر
در جهان امروز هویت فرهنگی در مقایسه با دیگر ابعاد هویت، از اهمیت فزایندهای برخوردار است. مقاله، حاصل پژوهشی کیفی با هدف ارائه الگویی در خصوص تبیین نقش نمایش فیلمهای مستند میراث فرهنگی در سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، نظریه مبنایی یا گراندد تئوریGrounded theory method) )می باشد که طی پنج مرحله طرح تحقیق، گردآوری داده ها، تنظیم دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه با ادبیات، صورت می پذیرد. جهت گردآوری دادهها از مشاهده، مطالعه اسناد و مدارک و مصاحبه عمیق بهره گرفته شده و کنشگران (به روش گلوله برفی و نمونه گیری نظری) از دو جامعه مستندسازان و مدیران مربوطه انتخاب شدهاند که با در نظر گرفتن اشباع نظری، در کل 13 مصاحبه انجام شده است. در تحلیل دادهها، برای تمامی مصاحبهها کدگذاری باز صورت گرفته و 153 مفهوم بدست آمده در قالب 23 مقوله فرعی و در نهایت در 8 مقوله اصلی(گزاره)جای گرفتند. نتایج بیانگر اثرگذاری نمایش مستندهای میراث فرهنگی در سیما بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان(پدیده)به واسطه قابلیتهای مستند تلویزیونی(شرایط علی) و در تعامل با بسترهای حرفهای و مدیریتی(شرایط زمینه ای)و شرایط میانجی برای اعمال راهبردهای حرفهای و مدیریتی(راهبردها)در جهت تحقق اهداف توسعه فرهنگی کشور(پیامد)می باشد.
سید فضل اله قاضوی؛ صادق زیبا کلام؛ سید وحید عقیلی
دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 101-118
چکیده
در این پژوهش به بررسی نقش فضای سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن می پردازیم. این تحقیق بر حسب دستاوردها و نتایج از نوع کاربردی و با توجه به اهداف از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری، اساتید مرتبط در حوزه علوم سیاسی، روابط بینالملل و ارتباطات از دانشگاه های معتبر شهر تهران هستند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی نقش فضای سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن می پردازیم. این تحقیق بر حسب دستاوردها و نتایج از نوع کاربردی و با توجه به اهداف از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری، اساتید مرتبط در حوزه علوم سیاسی، روابط بینالملل و ارتباطات از دانشگاه های معتبر شهر تهران هستند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 14 نفر از بین آنها انتخاب شد . دو سوال بر اساس نظرات شرکت کنندگان طراحی شدند: الف) نقش شبکههای اجتماعی بر پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن چیست؟ و ب) مزایای ارتباطات سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن چه میباشد؟ نظرات متخصصان با استفاده از پرسشنامه 23 گزینه ای (بر اساس مقیاس لیکرت) جمع آوری شد و بر اساس روش دلفی مورد بررسی و پالایش قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آماده نتیجه گرفته شد که فضای مجازی از طریق تاثیر بر ابعاد توسعه سیاسی کشور با مکانیزم هایی نظیر: گسترش ابراز نظرات سیاسی، آگاهی بخش نسبت به جریانهای سیاسی، تبلیغ و معرفی احزاب خاص و غنی کردن گسترش رقابت های سیاسی و جناحی و همچنین زمینه و بستری برای کمک به دیپلماسی می تواند اثرات مهمی بر دیپلماسی عمومی مدرن ایجاد نماید.
محسن عباس زاده
دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 45-68
چکیده
اگر هدف از سیاست دموکراتیک مشارکت آگاهانة افراد در تعیین سرنوشت عمومی باشد، طبعاً رسانه بهمثابة واسطة ارتباط حکومت و شهروندان اهمیت محوری مییابد. همزمان، با توجه به تکثیر رسانهای فزایندة اطلاعات در عصر مجازی شدن فرهنگ این مشکل اساسی برجسته میشود که آیا رسانهای شدن فزایندة «جهان ـ زیستِ» معاصر به کنشی سیاسی ...
بیشتر
اگر هدف از سیاست دموکراتیک مشارکت آگاهانة افراد در تعیین سرنوشت عمومی باشد، طبعاً رسانه بهمثابة واسطة ارتباط حکومت و شهروندان اهمیت محوری مییابد. همزمان، با توجه به تکثیر رسانهای فزایندة اطلاعات در عصر مجازی شدن فرهنگ این مشکل اساسی برجسته میشود که آیا رسانهای شدن فزایندة «جهان ـ زیستِ» معاصر به کنشی سیاسی و مترقی در زمینة تعمیق خودآیینی شهروندان میانجامد یا با توجه به فوران پیامها در عصر رسانههای مجازی به سرگشتگی و بیتفاوتی سیاسی شهروندان و حتی سیاست تکنولوژیک/ الکترونیک معطوف به کنترل شهروندان منجر میشود؟ مقالة حاضر درصدد است با بهرهگیری از مزایای رویکرد «ساختار/ کارگزار» به بررسی این مشکل بپردازد و در این زمینه پس از بررسی دو رویکرد متقابل (دموکراسی مستقیم الکترونیکی در برابر پایان امر سیاسی در فرهنگ مجازی)، برداشتی از دموکراسی رسانهمحور را بهمثابة بدیل دموکراسی رایج مطرح میکند.
محمد تقی ایمان؛ احمد کلاته ساداتی
دوره 5، شماره 2 ، آبان 1394، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف از نگارش مقالة حاضر کشف و ارائة الگوی پارادایمیِ رابطة جوانان شیرازی با رسانه است. روش تحقیق بر اساس روش گروه کانونی و تحلیل آن بر اساس مدلهای نظریة زمینهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که جوانان از نظر هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف میکنند؛ از نظر عقیده الگوپذیر و در عین حال منتقدند، نگاهشان نسبت ...
بیشتر
هدف از نگارش مقالة حاضر کشف و ارائة الگوی پارادایمیِ رابطة جوانان شیرازی با رسانه است. روش تحقیق بر اساس روش گروه کانونی و تحلیل آن بر اساس مدلهای نظریة زمینهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که جوانان از نظر هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف میکنند؛ از نظر عقیده الگوپذیر و در عین حال منتقدند، نگاهشان نسبت به رسانة داخل همراه با بیاعتمادی و تککارکردی بودن آن است و به رسانة خارجی متمایلاند، مدیریت گذران اوقات فراقت از سوی جوانان انجام میشود که بهشدت متأثر از فضای رسانهای است؛ از نظر رابطه با رسانه اعتماد به رسانة بیگانه، کماعتمادی به رسانة داخل، و نیز تمرکز بر رسانة مدرن تا سنتی است؛ از نظر عملکرد رسانه در ایران آن را غیرعملکردی، خاصگرایانه، و عاطفی قلمداد میکنند. در کشور ما ضروری است که رسانه به کیفیت تعامل خود با مخاطب، سبک زندگی و مصرف رسانهای جوانان، و نیز به ترجیحات و علایق آنها توجه داشته باشد. در این زمینه توجه به تغییرات وسیع اجتماعی و شکلگیری رسانههای جدید ضرورتی انکارناپذیر است.
ناصر پوررضا کریمسرا
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 55-72
چکیده
در عصر کنونی، با توسعۀ ارتباطات جمعی، بهخصوص ارتباطات رسانهای، تأثیر و توسعۀ هویت شخصی و نظام اجتماعی، تا حد موازین و معیارهای جهانی و عام صورتگرفتهاست. بنابراین، هم بر اولویتهای ارزشی جامعه و هم بر درجۀ وفاق ارزشی جامعه در ساماندهی نظام رفتاری جامعه مؤثر خواهدبود. به تعبیر دیگر، شکلگیری فرآیند «خاصیتزدایی» ...
بیشتر
در عصر کنونی، با توسعۀ ارتباطات جمعی، بهخصوص ارتباطات رسانهای، تأثیر و توسعۀ هویت شخصی و نظام اجتماعی، تا حد موازین و معیارهای جهانی و عام صورتگرفتهاست. بنابراین، هم بر اولویتهای ارزشی جامعه و هم بر درجۀ وفاق ارزشی جامعه در ساماندهی نظام رفتاری جامعه مؤثر خواهدبود. به تعبیر دیگر، شکلگیری فرآیند «خاصیتزدایی» و «معنازدایی» از نظام ارزشی و بسترهای مولّد آن، هم در کانونهای رسمی نهادی ـ سیستمی و هم کانونهای غیررسمی مانند زیستبوم فرهنگی، محلّی شدهاست.
در این پژوهش، با استفاده از شیوۀ مطالعۀ اسنادی و کتابخانهای به بررسی نظری رابطۀ رسانه و شبکههای اجتماعی از یک طرف و فرآیند تعاملی و تحوّلی آن بر نظام کنش اجتماعی و هویتی در سطح خرد و کلان میپردازیم و با رویکرد تحلیلی، تأثیرات عینی و ذهنی ظهور رسانههای نوین را به عنوان مرکز قدرت خودگردان نظام ارزشی، که موجب تقویت شخصیسازی امر اجتماعی در چارچوب فضای رسانهای ـ جهانی شدهاست، بررسی میکنیم.
رائیکا خورشیدیان؛ هدایت سوخکیان؛ وحید چوپانکاره؛ علیرضا اژدری؛ جمشید امامی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 73-89
چکیده
این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمعآوری و طبقهبندی نمونههای تصویری مربوط به دهههای 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانهها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ بهخصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، ...
بیشتر
این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمعآوری و طبقهبندی نمونههای تصویری مربوط به دهههای 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانهها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ بهخصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، بین مد و رسانه نوعی گفتوگوی فرهنگی بروز میکند. با افزایش تنوّع و تکثیر رسانهها، انتخاب الگوی پوشاک افراد ـ که نوعی رسانۀ هویتی آنان محسوبمیشودـ تابع عوامل متنوّعتر و پیچیدهتری میگردد، به طوری که دیگر کنترل آن توسط یک قدرت صاحب رسانه امکانپذیر نیست، بلکه برآیند جهتگیری رسانهها با بیشمار اشکال گوناگون است که جهتگیری مد را رقم میزند. این پژوهش با بررسی روند تغییر رسانهها، اهمیت امکان دخالت آگاهانه را در شکلدهی به جریان مد در جهت ارتقای فرهنگ عمومی نشانمیدهد.
معصومه طالبی دلیر؛ حسین اکبری
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 123-150
چکیده
مطالعۀ حاضر به بررسی رابطۀ استفاده از انواع رسانهها با مصرفگرایی پرداختهاست و با استفاده از روش پیمایش، 358 نفر از افراد بالای 18 سال شهر تهران را مورد بررسی قراردادهاست. در این تحقیق، تأثیر استفاده از انواع رسانه، استفاده از انواع برنامهها، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی و دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر به بررسی رابطۀ استفاده از انواع رسانهها با مصرفگرایی پرداختهاست و با استفاده از روش پیمایش، 358 نفر از افراد بالای 18 سال شهر تهران را مورد بررسی قراردادهاست. در این تحقیق، تأثیر استفاده از انواع رسانه، استفاده از انواع برنامهها، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی و دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی بر مصرفگرایی بررسی شدهاست.
بر اساس نتایج تحقیق، از میان انواع رسانه، ماهواره و اینترنت بالاترین تأثیر را بر مصرفگرایی دارند. در میان انواع برنامههای رسانهها، رقص و موزیک بالاترین اثرگذاری را بر مصرفگرایی نشاندادند. همچنین، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی، اثر معناداری بر مصرفگرایی نداشت، ولیکن دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی، اثر معنادار و افزایشی بر مصرفگرایی نشانداد.
مهدی باقریهشی؛ مرتضی جاویدکار؛ محسن آقامحمّد
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 29-58
چکیده
شناخت دقیق و درست تهدیدهای شبکههای رسانهای متخاصمِ حریف و تدوین راهبردهای مناسب برای مقابله با آنها، نقشی مؤثر و مهم در خنثیسازی فعالیتهای رسانهای دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت که تعلل در آن، ضمن به هدردادن وقت، انرژی و منابع مالی، میتواند آثار زیانبار و خطرناکی را بههمراه داشته باشد. این پژوهش به بررسی ...
بیشتر
شناخت دقیق و درست تهدیدهای شبکههای رسانهای متخاصمِ حریف و تدوین راهبردهای مناسب برای مقابله با آنها، نقشی مؤثر و مهم در خنثیسازی فعالیتهای رسانهای دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت که تعلل در آن، ضمن به هدردادن وقت، انرژی و منابع مالی، میتواند آثار زیانبار و خطرناکی را بههمراه داشته باشد. این پژوهش به بررسی نقش شبکۀ ماهوارهای صدای امریکا در پیشبرد اهداف امریکا در جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 2009-2011 میپردازد. هدف این مقاله، بررسی شبکۀ صدای امریکا و نقش آن در پیشبرد اهداف امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و پرسش اصلی که نویسندگان در این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن بوده این است که شبکۀ رسانهای صدای امریکا در پیشبرد اهداف امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چه نقشی دارد. بر این اساس، به ابعاد گوناگون آن و نقشهایی که این شبکۀ رسانهای برای پیشبرد اهداف امریکا در کشورمان ایفا میکند، اشاره میشود، با این فرضیه که شبکۀ رسانهای صدای امریکا با برجستهسازی اختلافات و مسائل داخلی، مشکلات ناشی از تحریم اقتصادی، مسئلۀ هستهای، حقوق بشر و تروریسم، زمینۀ مساعدی را برای پیشبرد اهداف ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است.
علیرضا منصوری
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 49-72
چکیده
مقالۀ حاضر به این مسئله میپردازد که آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات قدرتی فراتر از ارادۀ آدمیان یا منطق و ارادهای از خود دارد؟ آیا فنّاوری در خدمت مقاصد و اهداف آدمیان است یا خود رسانه و تبلیغات است که مقاصد و اهداف آدمیان را تعیین میکند؟ بهعبارت خلاصهتر و فنیتر، آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات خودمختار ...
بیشتر
مقالۀ حاضر به این مسئله میپردازد که آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات قدرتی فراتر از ارادۀ آدمیان یا منطق و ارادهای از خود دارد؟ آیا فنّاوری در خدمت مقاصد و اهداف آدمیان است یا خود رسانه و تبلیغات است که مقاصد و اهداف آدمیان را تعیین میکند؟ بهعبارت خلاصهتر و فنیتر، آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات خودمختار است؟ برای پاسخ به این پرسش، محتوا و استدلالهای دیدگاههای هایدگر (M. Heidegger) و بورگمان (A. Borgmann) و ایلول (J. Ellul)، که بهطور عام در زمینۀ فلسفۀ فنّاوری عرضه شده است، بهطور خاص در زمینۀ فنّاوری و صنعت تبلیغات بررسی و روشن خواهد شد و درنهایت با ارزیابی انتقادیِ دیدگاه طرفدارانِ خودمختاریِ فنّاوری پایان مییابد.
عبدالرحمن حسنیفر؛ الهه ابوالحسنی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 21-47
چکیده
رسانهها با انتقال ارزشها، هنجارها، و الگوها به مخاطبان باعث همنوایی و همسویی و تجانس فکری و عملی افراد جامعه میشوند. به عبارت دیگر، از آنجا که امروزه افراد اجتماع بهطور گستردهای با رسانهها در ارتباطاند، از طریق آنها میاندیشند، دنیا را از رهگذر آنها میشناسند، و رفتارهای خود ...
بیشتر
رسانهها با انتقال ارزشها، هنجارها، و الگوها به مخاطبان باعث همنوایی و همسویی و تجانس فکری و عملی افراد جامعه میشوند. به عبارت دیگر، از آنجا که امروزه افراد اجتماع بهطور گستردهای با رسانهها در ارتباطاند، از طریق آنها میاندیشند، دنیا را از رهگذر آنها میشناسند، و رفتارهای خود را براساس الگوهای برگرفته از آنها سامان میدهند. در این زمینه، تلویزیون، ورای نقش رسانهایاش، جایگاه خاص و نقش عمدهای در جامعۀ ایران دارد و همین مبنای تمرکز بر آن پیشزمینة عملیاتیکردن موضوع مقاله شده است؛ زیرا امروزه تلویزیون در هر خانهای حضور پرقدرت دارد و این بهسبب جذابیت آن است. یکی از موضوعات مرتبط با ماهیت عملکردی تلویزیون حوزۀ نقد است. نقد را به صورتهای متفاوت میتوان در تلویزیون نمایاند که برگزاری جلسات مناظره یکی از آنهاست. در این میان، برای دستیابی به هر هدفی، شناخت ماهیت آن موضوع اهمیت زیادی دارد. در مورد مناظره در تلویزیون نیز فهم نقد در ابتدا و شناخت توانایی و ظرفیت تلویزیون در حوزۀ روشهای آن، از جمله مناظره، بسیار مهم است. در این مقاله، براساس مدلهای نظری انباشتی و شناختی بر پایة چهارچوب کاشت، نقش تلویزیون با توجه به تبیین مفهوم نقد و مباحث مربوط به آن و شیوة مناظره در حکم ابزاری آگاهیبخش بررسی شده است. یافتهها براساس بررسی کارشناسی و اسنادی با رویکرد استنباطی و تحلیلی در ابتدا حکایت از لزوم شناخت نقد دارد، بدین مفهوم که نقدی نقد محسوب میشود که به مبانی و یا نتایج یک موضوع مربوط شود وگرنه نقد بهحساب نمیآید. از طرف دیگر و در مرحلۀ بعد، مناظره در حکم یک مجرا و یک منشأ عملیاتیشدن نقد باید معطوف به موضوعی مشخص و جزئی باشد و در آن ویژگیها و مؤلفههای نظریة نقد با توجه به تلویزیون در حکم ابزاری آگاهیبخش و اطلاعرسان در گسترۀ عمومی و هماهنگ با مصالح و منافع عمومی لحاظ شود.
سیدمحمدعلی دیباجی؛ زهرا رئیسمیرزایی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 49-65
چکیده
فلسفة رسانه اصطلاحی است با سابقة کمی بیش از یک دهه. هنسن Mark B.) (Hansen، هارتمن (Frank Hartmann)، و سنبوث (Mike Sandbothe) از جمله کسانیاند که بهطور اثباتی یا انتقادی این اصطلاح را مورد استفاده و بحث قرار دادهاند. برخی نیز همانند دیبری (Regis Debray)، مارک تیلور (Mark Taylor)، و والتر بنیامین (Walter Bengamin) در مقابل فلسفة رسانه از رسانهشناسی (Mediology) ...
بیشتر
فلسفة رسانه اصطلاحی است با سابقة کمی بیش از یک دهه. هنسن Mark B.) (Hansen، هارتمن (Frank Hartmann)، و سنبوث (Mike Sandbothe) از جمله کسانیاند که بهطور اثباتی یا انتقادی این اصطلاح را مورد استفاده و بحث قرار دادهاند. برخی نیز همانند دیبری (Regis Debray)، مارک تیلور (Mark Taylor)، و والتر بنیامین (Walter Bengamin) در مقابل فلسفة رسانه از رسانهشناسی (Mediology) سخن گفتهاند و فلسفة رسانه را کژراهة شناخت رسانه و محکوم به نقص و اشتباه در باب رسانه دانستهاند. اما فلسفة رسانه ـ شاخهای بسیار نو از فلسفة معاصر ـ همچنان موضوع بحثهای عمیق در باب رسانه است و رسانهشناسی، بهرغم انتقادات سخت خود، نتوانسته است راه را بر آن ببندد. آنچه در زمینة بحث فلسفی در باب رسانه مهم است را میتوان در قالب این سؤالات مطرح کرد: فلسفة رسانه چیست و چه تعریفی دارد؟ آیا فلسفهورزی در باب رسانه نوعی هستیشناسی، معرفتشناسی، یا پدیدارشناسی رسانه است؟ و آیا میتوان همچون فیلسوفان تحلیلی از رسانه و کارکردهای آن سخن گفت و فلسفه ورزید؟ مقالة حاضر، ضمن مروری مختصر بر تاریخچة پیدایش فلسفة رسانه، سعی دارد این موضوع را تعریف کند و در پاسخ به سؤالات بالا نوع فلسفهورزی در باب رسانه را مورد بحث قرار دهد. از نظر مقاله، فلسفة رسانه، بهرغم دلایل پیروان رسانهشناسی، امری است ممکن و آن عبارت است از شناخت فلسفی رسانه، بدین معنا که فیلسوف میتواند رسانه را همچون پدیدههایی مانند ذهن، علم، و هنر مورد واکاوی فلسفی قرار دهد و رسانه، اگرچه جدا از نسبتی که انسان (مخاطب) با آن پیدا میکند و بهنوعی جدا از ماهیت آگاهی وجود مستقلی ندارد، در آگاهی و ادراک آدمی تأثیر دارد. سخنگفتن از نوع تأثیر رسانه در ادراک مربوط است به نگاههای هستیشناسانه، معرفتشناسانه، پدیدارشناسانه، و تحلیلی ما به رسانه.
مریم صانع پور
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 115-130
چکیده
توسعة شبکههای ارتباط الکترونیکی هویت اجتماعی انسان را وارد مرحلة جدیدی کرده است. در این مرحله، افراد با فرهنگها، نژادها و شرایط محیطی خاص خود میتوانند در تشکیل هویت جمعی انسان نقشی فعال ایفا کنند، هرچند این کثرت ممکن است در یک برخورد ناصحیح به هرجومرج بیانجامد، برخورد منطقی، نظاممند و مبنایی بشریت را از حاکمیت ...
بیشتر
توسعة شبکههای ارتباط الکترونیکی هویت اجتماعی انسان را وارد مرحلة جدیدی کرده است. در این مرحله، افراد با فرهنگها، نژادها و شرایط محیطی خاص خود میتوانند در تشکیل هویت جمعی انسان نقشی فعال ایفا کنند، هرچند این کثرت ممکن است در یک برخورد ناصحیح به هرجومرج بیانجامد، برخورد منطقی، نظاممند و مبنایی بشریت را از حاکمیت تکصدایی سوژة غربی رها میسازد. این امر مستلزم رویکردی پدیدارشناسانه است؛ که فرهنگهای بشری را پاس بدارد و راههای مسالمتآمیز زندگی در دهکدة جهانی را با ارزشهای جهانشمول، که برآمده از تمدن همة بشریت است، پیشنهاد کند. در این تجربه، طی فرایندهای تعامل اجتماعی همواره گفتمانهای متنوع بازسازی میشوند و خرد جمعی دائماً در حال توسعه خواهد بود. همچنین عواطف به علائق جمعی مبدل میشوند تا انسان بتواند به افراد بیشتری عشق بورزد و در غم آنان سهیم باشد.
قاسم پورحسن
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1390، ، صفحه 63-84
چکیده
پرسش محوری در حوزة رسانه و دین اینست که آیا باید رسانه را به مثابة امری قدسی و دینی نگاه کرد یا رسانه ذاتاً امری سکولار و غیر دینی است؟ اغلب به سبب فقدان پژوهشهای مناسب، دو حوزة رسانه و دین به طور مجزا مورد مطالعه قرار میگیرد و تحلیل نسبت میان ارتباطات (رسانه) و تجدد یا مدرنیته بر مبنای سه نگرش روابط ملی، فایدهگرا و ساختارگرا ...
بیشتر
پرسش محوری در حوزة رسانه و دین اینست که آیا باید رسانه را به مثابة امری قدسی و دینی نگاه کرد یا رسانه ذاتاً امری سکولار و غیر دینی است؟ اغلب به سبب فقدان پژوهشهای مناسب، دو حوزة رسانه و دین به طور مجزا مورد مطالعه قرار میگیرد و تحلیل نسبت میان ارتباطات (رسانه) و تجدد یا مدرنیته بر مبنای سه نگرش روابط ملی، فایدهگرا و ساختارگرا انجام میشود. بسیاری از نظریات موجود دربارة دین و رسانه، به سوی "دین رسانهای" گرایش داشته و یا در حالتی خوشبینانه درصدد توضیح ابزار بودن هر یک برای دیگری است. رسانة دینی تأکید دارد که نه رسانه صرفاً ظرفی برای دین است و نه تکنولوژی رسانه میتواند دین را در حد یک پیام فروبکاهد. از این رو نه میتوان رسانه را پدیدهای ثانوی فرض کرد و نه دین را امری منحاز. نخستین مسئله در تبیین دین و رسانه، بازشناسی ذات رسانه، ویژگیهای رسانه، ظرفیت و توانایی رسانه، تاریخ معرفتی و دانش رسانه، نسبت میان رسانه و فرهنگ غرب و تفکر لیبرالی، رسانه و ذات سکولاریسم و مسائل تمدن است. در این مقاله، کارکردهای رسانه، رویکردهای قابل بحث در باب رسانه و دین و ساحتهای قابل تداخل دین در رسانة دینی بررسی شده است.
فائزه توکلی
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1390، ، صفحه 85-98
چکیده
با گسترش رسانههای جمعی در سطح داخلی و خارجی و تأثیر آنها بر نهادهای فرهنگی جامعه، عناصر مشترک فرهنگهای مختلف در اثر تماس، آمیزش و ارتباط فرهنگها با یکدیگر در حال امتزاجاند. تحول مهم حوزة فرهنگ، درک متقابل فرهنگها از یکدیگر، بدون گرایش به حذف است. در این راستا، طرح دموکراسی فرهنگی با تأکید بر این اصل استوار است که وابستگی ...
بیشتر
با گسترش رسانههای جمعی در سطح داخلی و خارجی و تأثیر آنها بر نهادهای فرهنگی جامعه، عناصر مشترک فرهنگهای مختلف در اثر تماس، آمیزش و ارتباط فرهنگها با یکدیگر در حال امتزاجاند. تحول مهم حوزة فرهنگ، درک متقابل فرهنگها از یکدیگر، بدون گرایش به حذف است. در این راستا، طرح دموکراسی فرهنگی با تأکید بر این اصل استوار است که وابستگی هر فرد به یک فرهنگ، یکی از اساسیترین نیازهای انسانی است و هر فرد، گروه و جماعت از حق انتساب خود به فرهنگ یا فرهنگهای خاصی برخوردار است. در این مقاله با طرح این پرسش که مؤلفههای دموکراسی فرهنگی چیست به تبیین رابطة متقابل بین رسانه و فرهنگ پرداخته میشود. احترام به حفظ ارزشهای دیگران و حرکت به سوی جامعة جهانی توأم با وفاق و همدلی، منوط به رفع موانع ارتباطات میان فرهنگی است و نه آنکه فرهنگها حذف شوند. رسانهها ابزار و نهادهای مؤثر در فرهنگ هر جامعه به حساب میآیند و حوزة عمل و فعالیت آنها فرهنگ است. نتیجة این ارتباط و پیوند برقراری رابطهای متقابل بین رسانه و فرهنگ است. انقلاب اطلاعات و به تبع آن، جهانی شدن رسانهها از قبیل: اینترنت، پست الکترونیک ، شبکههای اجتماعی، وبلاگ، تلفن همراه ، نمابر و جز اینها نقطة عطفی در گسترش همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان جوامع مختلف شده است که از آن جمله میتوان به افزایش سرعت ارتباطات، دسترسی جهانی به اطلاعات، ایجاد منبع جدید قدرت و نیز گسترش فرهنگ جهانی مشترک اشاره کرد.