نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد پژوهشگری، دانشگاه شهید بهشتی تهران
2 استادیار جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
مطالعۀ حاضر به بررسی رابطۀ استفاده از انواع رسانهها با مصرفگرایی پرداختهاست و با استفاده از روش پیمایش، 358 نفر از افراد بالای 18 سال شهر تهران را مورد بررسی قراردادهاست. در این تحقیق، تأثیر استفاده از انواع رسانه، استفاده از انواع برنامهها، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی و دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی بر مصرفگرایی بررسی شدهاست.
بر اساس نتایج تحقیق، از میان انواع رسانه، ماهواره و اینترنت بالاترین تأثیر را بر مصرفگرایی دارند. در میان انواع برنامههای رسانهها، رقص و موزیک بالاترین اثرگذاری را بر مصرفگرایی نشاندادند. همچنین، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی، اثر معناداری بر مصرفگرایی نداشت، ولیکن دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی، اثر معنادار و افزایشی بر مصرفگرایی نشانداد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Media and Consumerism
نویسندگان [English]
- Masoumeh Talebi Dalir 1
- Hossein Akbari 2
1 M.A of Research Studies, Shaheed Beheshti University, Tehran
2 Sociology Assistant Professor, Mashhad Ferdowsi University
چکیده [English]
The present study examines relation between media types and consumerism. We studied 358 participants above 18 years of age from Tehran city by survey method.
In this research, the impact of “the use of media types”, “the use of program types”, “Iranian following media reference group” and “foreigner following media reference group” on “consumerism” were considered.
Results indicate that, in the media types, “satellites” and “internet” have the most effect on consumerism. In the types of media programs, “dance” and “music” show the most effect on consumerism. Therefore, “Iranian following media reference group” doesn’t have significant effect on consumerism. But “foreigner following media reference group” shows significant and increasing effect on consumerism
کلیدواژهها [English]
- Consumerism
- Media
- programs
- media reference group