فائزه اخوان ملایری؛ محسن نوغانی؛ محمد مظلوم خراسانی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 1-24
چکیده
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثر شبکۀ اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی و میزان شادکامی افراد عضو در یکی از سایتشبکههای اجتماعی است. دادهها با تکنیک پیمایش و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونۀ 255 نفر جمعآوری و تحلیل شدهاست. نتایج نشانداد افراد با عضویت و مشارکت در این سایتشبکههای اجتماعی مواردی را ...
بیشتر
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثر شبکۀ اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی و میزان شادکامی افراد عضو در یکی از سایتشبکههای اجتماعی است. دادهها با تکنیک پیمایش و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونۀ 255 نفر جمعآوری و تحلیل شدهاست. نتایج نشانداد افراد با عضویت و مشارکت در این سایتشبکههای اجتماعی مواردی را بدین شرح بهدستمیآورند: افزایش شبکههای ارتباطی، عضویت در گروههای مختلف، تبعیت از هنجارها و قوانین، ایجاد اعتماد به دیگران و گروهها، بهدستآوردن اطلاعات و حمایت و در نهایت دسترسی به منابع مختلف که همگی این موارد مؤلفههای تشکیلدهندۀ سرمایۀ اجتماعی است. افزایش سرمایۀ اجتماعی در این سایتشبکههای مجازی بر تجربه و احساس مثبت تأثیر افزایشی و بر تجربه و احساس منفی تأثیر کاهشی میگذارد که نهایتاً به افزایش شادکامی منجرمیشود؛ در نهایت، عضویت و مشارکت در شبکههای اجتماعی مجازی باعث افزایش سرمایۀ اجتماعی و در ادامه شادکامی افراد میشود.
حسن بشیر؛ محمد فاضل بیدگلی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 25-53
چکیده
این پژوهش در پی کشف گفتمان و یا گفتمانهای مسلط خبری سه سایت بی.بی.سی فارسی، پرس.تی.وی و صدای امریکا در خصوص پوشش خبری وقایع موسوم به جنبش اشغال والاستریت در بازه زمانی سهماهۀ مهر، آبان و آذر (پاییز) سال 1390 و مقایسۀ آنها با یکدیگر است. همچنین، این پژوهش کوشیدهاست تا با اتکا بر محورهای گفتمانی کشفشده از سه سایت مورد ...
بیشتر
این پژوهش در پی کشف گفتمان و یا گفتمانهای مسلط خبری سه سایت بی.بی.سی فارسی، پرس.تی.وی و صدای امریکا در خصوص پوشش خبری وقایع موسوم به جنبش اشغال والاستریت در بازه زمانی سهماهۀ مهر، آبان و آذر (پاییز) سال 1390 و مقایسۀ آنها با یکدیگر است. همچنین، این پژوهش کوشیدهاست تا با اتکا بر محورهای گفتمانی کشفشده از سه سایت مورد بررسی، دیپلماسی رسانهای دولتهای حامی این سه منبع خبری را در قبال وقایع یادشده مورد بررسی و کندوکاو قراردهد. به همین منظور، از نظریههای انتقادی حوزۀ خبر همچون چارچوبسازی، نظریۀ گفتمان و نظریات مربوط به حوزۀ دیپلماسی استفاده شدهاست. همچنین، با بهکارگیری «روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام)»، پوششهای خبری مزبور تحلیل گفتمانی شدهاند. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ اخبار مربوط به جنبش اشغال والاستریت در سه سایت مذکور در بازه زمانی مورد نظر است که پس از بررسی جامعۀ آماری به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 344 گزاره (بی.بی.سی فارسی: 101 گزاره)، (پرس.تی.وی: 116 گزاره)، (صدای امریکا: 127 گزاره) انتخاب و مورد بررسی قرارگرفتهاست.
نتایج تحقیق حاکی از این است که بی.بی.سی فارسی دیپلماسی رسانهای «ابهام و تحریف»، صدای امریکا دیپلماسی رسانهای «تقابل و تهاجم» و پرس.تی.وی دیپلماسی رسانهای «بحرانسازی» را در خصوص وقایع مورد بررسی درپیشگرفتهاند.
ناصر پوررضا کریمسرا
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 55-72
چکیده
در عصر کنونی، با توسعۀ ارتباطات جمعی، بهخصوص ارتباطات رسانهای، تأثیر و توسعۀ هویت شخصی و نظام اجتماعی، تا حد موازین و معیارهای جهانی و عام صورتگرفتهاست. بنابراین، هم بر اولویتهای ارزشی جامعه و هم بر درجۀ وفاق ارزشی جامعه در ساماندهی نظام رفتاری جامعه مؤثر خواهدبود. به تعبیر دیگر، شکلگیری فرآیند «خاصیتزدایی» ...
بیشتر
در عصر کنونی، با توسعۀ ارتباطات جمعی، بهخصوص ارتباطات رسانهای، تأثیر و توسعۀ هویت شخصی و نظام اجتماعی، تا حد موازین و معیارهای جهانی و عام صورتگرفتهاست. بنابراین، هم بر اولویتهای ارزشی جامعه و هم بر درجۀ وفاق ارزشی جامعه در ساماندهی نظام رفتاری جامعه مؤثر خواهدبود. به تعبیر دیگر، شکلگیری فرآیند «خاصیتزدایی» و «معنازدایی» از نظام ارزشی و بسترهای مولّد آن، هم در کانونهای رسمی نهادی ـ سیستمی و هم کانونهای غیررسمی مانند زیستبوم فرهنگی، محلّی شدهاست.
در این پژوهش، با استفاده از شیوۀ مطالعۀ اسنادی و کتابخانهای به بررسی نظری رابطۀ رسانه و شبکههای اجتماعی از یک طرف و فرآیند تعاملی و تحوّلی آن بر نظام کنش اجتماعی و هویتی در سطح خرد و کلان میپردازیم و با رویکرد تحلیلی، تأثیرات عینی و ذهنی ظهور رسانههای نوین را به عنوان مرکز قدرت خودگردان نظام ارزشی، که موجب تقویت شخصیسازی امر اجتماعی در چارچوب فضای رسانهای ـ جهانی شدهاست، بررسی میکنیم.
رائیکا خورشیدیان؛ هدایت سوخکیان؛ وحید چوپانکاره؛ علیرضا اژدری؛ جمشید امامی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 73-89
چکیده
این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمعآوری و طبقهبندی نمونههای تصویری مربوط به دهههای 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانهها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ بهخصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، ...
بیشتر
این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمعآوری و طبقهبندی نمونههای تصویری مربوط به دهههای 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانهها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ بهخصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، بین مد و رسانه نوعی گفتوگوی فرهنگی بروز میکند. با افزایش تنوّع و تکثیر رسانهها، انتخاب الگوی پوشاک افراد ـ که نوعی رسانۀ هویتی آنان محسوبمیشودـ تابع عوامل متنوّعتر و پیچیدهتری میگردد، به طوری که دیگر کنترل آن توسط یک قدرت صاحب رسانه امکانپذیر نیست، بلکه برآیند جهتگیری رسانهها با بیشمار اشکال گوناگون است که جهتگیری مد را رقم میزند. این پژوهش با بررسی روند تغییر رسانهها، اهمیت امکان دخالت آگاهانه را در شکلدهی به جریان مد در جهت ارتقای فرهنگ عمومی نشانمیدهد.
محمدرضا زالی؛ مجتبی ناهید
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 91-122
چکیده
تنوّع جمعیتی و مطالبات تغییریافتۀ مشتریان و اُفتوخیزهای مداوم اقتصادی و تغییر رویکرد انرژی، همگی باعثشدهاند تا کارآفرینی به عنوان یکی از اصلیترین استراتژیهای ملّی اکثر کشورهای پیشرفته و حتی جهان سومی مدّنظر قرارگیرد. یکی از عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی، نقش رسانههای جمعی از جمله تلویزیون است. هدف این تحقیق تبیین نقش ...
بیشتر
تنوّع جمعیتی و مطالبات تغییریافتۀ مشتریان و اُفتوخیزهای مداوم اقتصادی و تغییر رویکرد انرژی، همگی باعثشدهاند تا کارآفرینی به عنوان یکی از اصلیترین استراتژیهای ملّی اکثر کشورهای پیشرفته و حتی جهان سومی مدّنظر قرارگیرد. یکی از عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی، نقش رسانههای جمعی از جمله تلویزیون است. هدف این تحقیق تبیین نقش تلویزیون در توسعۀ کارآفرینی در ایران بر اساس روششناسی کیو (Q Methodology) است. بر اساس دادههای مشارکت 48 نفر حاصل از تکمیل پرسشنامۀ کیو و نتایج تحلیل عاملی بر حسب اشخاص (مدیران و خبرگان رسانه و کارآفرینی)، نقشهای سیزدهگانۀ تلویزیون در توسعۀ کارآفرینی بر اساس مدل سهشاخگی شناسایی شد؛ نقشهای رفتاری: آموزش کارآفرینانه، قابلیت کارآفرینانه، الگوسازی رفتار کارآفرینانه، شناسایی فرصت کارآفرینانه، گرایش کارآفرینانه، توسعۀ مهارتهای کسب و کار، خودکارآمدی (خودباوری) کارآفرینانه، و اقدام کارآفرینانه؛ نقشهای ساختاری: اصلاح قوانین کسب و کار، مستندسازی تجارب کارآفرینانه؛ نقشهای زمینهای: فرهنگسازی کارآفرینانه، اطلاعرسانی فعالیتهای کارآفرینانه و نهادینهسازی فرهنگ کار گروهی
معصومه طالبی دلیر؛ حسین اکبری
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، صفحه 123-150
چکیده
مطالعۀ حاضر به بررسی رابطۀ استفاده از انواع رسانهها با مصرفگرایی پرداختهاست و با استفاده از روش پیمایش، 358 نفر از افراد بالای 18 سال شهر تهران را مورد بررسی قراردادهاست. در این تحقیق، تأثیر استفاده از انواع رسانه، استفاده از انواع برنامهها، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی و دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر به بررسی رابطۀ استفاده از انواع رسانهها با مصرفگرایی پرداختهاست و با استفاده از روش پیمایش، 358 نفر از افراد بالای 18 سال شهر تهران را مورد بررسی قراردادهاست. در این تحقیق، تأثیر استفاده از انواع رسانه، استفاده از انواع برنامهها، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی و دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی بر مصرفگرایی بررسی شدهاست.
بر اساس نتایج تحقیق، از میان انواع رسانه، ماهواره و اینترنت بالاترین تأثیر را بر مصرفگرایی دارند. در میان انواع برنامههای رسانهها، رقص و موزیک بالاترین اثرگذاری را بر مصرفگرایی نشاندادند. همچنین، دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای ایرانی، اثر معناداری بر مصرفگرایی نداشت، ولیکن دنبالهروی از گروه مرجع رسانهای خارجی، اثر معنادار و افزایشی بر مصرفگرایی نشانداد.