نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشیار جامعهشناسی و هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3 استاد جامعهشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثر شبکۀ اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی و میزان شادکامی افراد عضو در یکی از سایتشبکههای اجتماعی است. دادهها با تکنیک پیمایش و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونۀ 255 نفر جمعآوری و تحلیل شدهاست. نتایج نشانداد افراد با عضویت و مشارکت در این سایتشبکههای اجتماعی مواردی را بدین شرح بهدستمیآورند: افزایش شبکههای ارتباطی، عضویت در گروههای مختلف، تبعیت از هنجارها و قوانین، ایجاد اعتماد به دیگران و گروهها، بهدستآوردن اطلاعات و حمایت و در نهایت دسترسی به منابع مختلف که همگی این موارد مؤلفههای تشکیلدهندۀ سرمایۀ اجتماعی است. افزایش سرمایۀ اجتماعی در این سایتشبکههای مجازی بر تجربه و احساس مثبت تأثیر افزایشی و بر تجربه و احساس منفی تأثیر کاهشی میگذارد که نهایتاً به افزایش شادکامی منجرمیشود؛ در نهایت، عضویت و مشارکت در شبکههای اجتماعی مجازی باعث افزایش سرمایۀ اجتماعی و در ادامه شادکامی افراد میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Virtual Social Networks and Happiness
نویسندگان [English]
- Faezeh Akhavan Malaayeri 1
- mohsen Noghaani 2
- Muhammed Mazlum Khorasani 3
1 Graduate student at Mashhad Ferdowsi University
2 . Faculty member at Mashhad Ferdowsi University
3 Faculty member at Mashhad Ferdowsi University
چکیده [English]
The purpose of this study is to assess the effect of virtual social networks on social capital and happiness of the users in a social networking site. Using surveys, multistage cluster sampling, multiple regression and structural equation modeling, the following results have been obtained: Membership and participation in a virtual social network affects the structural and functional aspects of social capital. These features have been observed in individuals who are members of the Network: Increased communication networks, membership in other groups, adherence to the norms and rules, trust in others and groups, obtaining in formation, support and the capability to get the resources. Development of social capital in virtual networking sites increases feeling of the positive experience and decreases negative experience in users.
To sum up, membership and participation in virtual social networks, will increase social capital and consequently happiness.
کلیدواژهها [English]
- Virtual social networks
- social capital
- happiness. virtual social networks
- happiness