1. نقش صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی مجازی

اردشیر زابلی زاده؛ مرتضی شمس

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.34512.2323

چکیده
  هدف از این پژوهش کیفی که با روش گراندد تئوری انجام شده است، شناسایی مناسب-ترین اقدامات سازمان صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مجازی درکشور است. جامعه آماری خبرنگاران و دبیران خبر سازمان صداوسیما است که از میان آنها در خبرگزاری صداوسیما و شبکه‌های خبر، العالم و پرس تی‌وی به عنوان چارچوب نمونه‌گیری ...  بیشتر

2. مقایسه تحلیلی ـ تطبیقی نحوه بهره‌برداری عرفان حلقه و اشو از بستر فضای مجازی

فهیمه رحیمی خویگانی؛ مرتضی دهقان نژاد؛ ابوالحسن فیاض انوش؛ علی اکبر جعفری

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 107-139

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2021.6073

چکیده
  امروزه، اهمیت روزافزون فضای گسترده مجازی در عرصه تبلیغ و اطلاع‌رسانی، بر کسی پوشیده‌نیست. این مسئله به قدری مهم است که غفلت از آن برای هر صاحب فکر و اندیشه‌ای می‌تواند گران تمام شود. پژوهش حاضر با تکیه بر همین اهمیت، قصد دارد تا به نحوه بهره‌گیری دو طیف عرفان نوظهور ـ اشو و عرفان حلقه ـ از فضای مجازی را مورد بررسی قراردهد. در این راستا، ...  بیشتر

3. سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای در ایران: چالش‌ها و ظرفیت‌ها

سیدمحسن علوی پور؛ سیداحمد عسکری؛ علیرضا خسروی؛ محمد سروی زرگر

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 165-188

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2020.5601

چکیده
  با توجه به اهمیت مقوله سواد رسانه‌ای که این موضوع در سال‌های اخیر در عرصه سیاست‌گذاری نیز مورد توجه قرار داشته است و با توجه به تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار در این زمینه در ایران، این امر با چالش‌های مختلفی مواجه است. پژوهش حاضر با این هدف که چالش‌ها و ظرفیت‌های سیاستگذاری سواد رسانه‌ای در ایران را مورد تحلیل قرار دهد، ...  بیشتر

4. رتبه بندی عوامل اثرگذار بر حقوق مالکیت معنوی در فضای سایبر

مژده ماهرخ مقدم؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ افسانه مظفری

دوره 9، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 247-267

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2020.5237

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر حفظ مالکیت معنوی از یک سو و شناسایی اهمیت و اولویت بندی آنان تدوین شده است که با روش ترکیبی کمی و کیفی صورت گرفته است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، مولفان، مدرسان و فعالان در عرصه حقوق، ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در حوزه مالکیت معنوی نیز تجربه و تخصص لازم را نیز دارا باشند. بر اساس ...  بیشتر

5. حق مؤلف در فضای مجازی با تاکید بر کتابخانه‌های دیجیتال

حمید رضا رادفر

دوره 9، شماره 1 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 87-107

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2019.4177

چکیده
  همواره استفاده از منابع اطلاعاتی و آثار علمی، هنری و فرهنگی در فضاهای مجازی و رعایت مسائل حق مولف درگیر با آنها چالش­برانگیز بوده است. در این میان هم باید صاحبان محتوای دیجیتالی را راضی نگه داشت و هم متقاضیان آنها را در بهره­گیری مناسب از منابع منتفع ساخت. در میان انواع رسانه­ها و وب­سایت­های حاوی منابع و آثار مشمول قوانین ...  بیشتر

6. فضای مجازی و پست مدرن شدن عرصه پزشکی (مطالعه موردی: موسیقی درمانی)

نعمت الله فاضلی؛ عاطفه اقایی؛ معصومه شفعتی

دوره 9، شماره 1 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 227-254

http://dx.doi.org/10.30465/ismc.2019.4179

چکیده
  با ظهور پسامدرنیسم در حوزه پزشکی، تفسیرهای جدیدی از مفاهیم سلامت و رویکردهای آن پدید آمد. یکی از روش‌های درمانیکه با تفسیرهای پست مدرنیستی تناسب دارد، طب مکمل و جایگزین است.با نقصان حضور انواع مختلف طب مکمل  به خصوص موسیقی درمانی در دانشگاه ها و کمبود کلینیک های موسیقی درمانی در فضای اجتماعی ایران، در فضای مجازی شاهد ظهور سایت ...  بیشتر

7. تشخص سازی(personal branding) یا مدیریت تأثیرگذار هویت در شبکه های اجتماعی

حسن خجسته

دوره 8، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1397، ، صفحه 73-98

چکیده
  فعالیت و حضور مؤثر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تابع قواعد و ویژگی های آن است. امروزه با انقلاب ارتباطات تغییر تغییر نقش مخاطب به کاربر یعنی حضور هر فرد برحسب توان در فضای مجازی برای تولید محتوا و عرضه آن به دیگران، بسیاری از معادلات گذشته در ارتباطات را تغییر داده است. هر کاربر برای حضور اثرگذارش  باید عناصری که در این فرایند ...  بیشتر

8. بررسی ساختار نوبت در اتاق‌های چت و شبکه‌های اجتماعی

عطیه کامیابی گل؛ مسیحه هدایت مفیدی

دوره 8، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1397، ، صفحه 173-187

چکیده
  هدف ازاین پژوهش نشان دادن نوع زبان بکار­رفته در فضاهای است که برخواسته از ابزاری الکترونیکی، جهانی و تعاملی است. همچنین به نحوه نوبت­گیری و واگذاری آن هنگام استفاده از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط پرداخته شده است. داده­های این پژوهش شامل گفت­وگوها و ارتباطات کاربران فارسی­زبان در فضاهای مجازی از جمله اتاق­های چت یاهو، ...  بیشتر

9. نقش فضای سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن

سید فضل اله قاضوی؛ صادق زیبا کلام؛ سید وحید عقیلی

دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، ، صفحه 101-118

چکیده
  در این پژوهش به بررسی نقش فضای سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن می پردازیم. این تحقیق بر حسب دستاوردها و نتایج از نوع کاربردی و با توجه به اهداف از نوع توصیفی-پیمایشی می­باشد. جامعه آماری، اساتید مرتبط در حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و ارتباطات از دانشگاه های معتبر شهر تهران هستند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ...  بیشتر

10. رسانه‌ و کنش‌گریِ دموکراتیک (امکان‌ها و محدودیت‌های دموکراسیِ رسانه‌محور)

محسن عباس زاده

دوره 6، شماره 1 ، بهار و تابستان 1395، ، صفحه 45-68

چکیده
  اگر هدف از سیاست دموکراتیک مشارکت آگاهانة افراد در تعیین سرنوشت عمومی باشد، طبعاً رسانه به‌‌مثابة واسطة ارتباط حکومت و شهروندان اهمیت محوری می‌‌یابد. هم‌زمان، با توجه به تکثیر رسانه‌ای فزایندة اطلاعات در عصر مجازی شدن فرهنگ این مشکل اساسی برجسته می‌شود که آیا رسانه‌‌ای‌‌ شدن فزایندة «جهان‌‌ ـ زیستِ» معاصر به کنشی سیاسی ...  بیشتر

11. درآمدی بر فضای مجازی فراقلمرویی و سیالیت هویت سوژه در پرتو تحلیل انتقادی بینامتنی

محمد علی توانا؛ سید عبدالله هاشمی اصل

دوره 5، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، ، صفحه 15-36

چکیده
  به ‌نظر می‌رسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخ‌پذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولت‌هاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر هم‌ذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وب‌سازی جهانی، اتصال رایانه‌های شخصی را در هر نقطه‌ای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة ...  بیشتر

12. تأثیر رسانه بر شبکه‌های اجتماعی و کنش اجتماعی در ایران

ناصر پوررضا کریم‎سرا

دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1393، ، صفحه 55-72

چکیده
  در عصر کنونی، با توسعۀ ارتباطات جمعی، به‎خصوص ارتباطات رسانه‌ای، تأثیر و توسعۀ هویت شخصی و نظام اجتماعی، تا حد موازین و معیارهای جهانی و عام صورت‎گرفته‎است. بنابراین، هم بر اولویت‌های ارزشی جامعه و هم بر درجۀ وفاق ارزشی جامعه در سامان‎دهی نظام رفتاری جامعه مؤثر خواهدبود. به تعبیر دیگر، شکل‌گیری فرآیند «خاصیت‎زدایی» ...  بیشتر

13. هویت در عصر رسانه‌های دیجیتال

مریم صانع پور

دوره 1، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1390، ، صفحه 115-130

چکیده
  توسعة شبکه‌های ارتباط الکترونیکی هویت اجتماعی انسان را وارد مرحلة جدیدی کرده است. در این مرحله، افراد با فرهنگ‌ها، نژادها و شرایط محیطی خاص خود می‌توانند در تشکیل هویت جمعی انسان نقشی فعال ایفا کنند، هرچند این کثرت ممکن است در یک برخورد ناصحیح به هرج‌‌‌ومرج بیانجامد، برخورد منطقی، نظام‌مند و مبنایی بشریت را از حاکمیت ...  بیشتر