نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
چکیده
امروزه، اهمیت روزافزون فضای گسترده مجازی در عرصه تبلیغ و اطلاعرسانی، بر کسی پوشیدهنیست. این مسئله به قدری مهم است که غفلت از آن برای هر صاحب فکر و اندیشهای میتواند گران تمام شود. پژوهش حاضر با تکیه بر همین اهمیت، قصد دارد تا به نحوه بهرهگیری دو طیف عرفان نوظهور ـ اشو و عرفان حلقه ـ از فضای مجازی را مورد بررسی قراردهد. در این راستا، تلاش شد، با روشی توصیفیـتحلیلی، مجموعه فعالیتهای فضای مجازی در یک محدوده زمانی شش ماهه و با تأکید بر تعداد کانالها، تعداد کاربران، تعداد پستها، محتوای پستها، نحوه بهرهگیری عرفانهای جدید از بسترسازی فضای مجازی و اهداف آنان در این فضا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
مهمترین یافته این پژوهش که با روشی توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده، بیان کننده این مهم است که عرفان حلقه و اشو، با بهره-گیری از فضای مجازی و با تمرکز بر موضوعات مهم وجذابی چون دفاع از حقوق زنان و ضدیت با برخی امور دین، توانستهاند رشد قابل ملاحظهای در بین جوانان داشته باشند. همچنین عدم دسترسی آنها به رسانههای مجاز و انجام فیلترینگ نتوانسته است، مانع بزرگی بر سر راه آنان باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analytical-Comparative Comparison of How to Use the Mysticism of the halghe and Osho from the Virtual Space Bed
نویسندگان [English]
- fahimeh rahimi
- Morteza dehqannejad
- Abolhasan FAiiaz Anush
- AliAkbar jafary
isfahan
چکیده [English]
Today, the growing importance of cyberspace in the field of advertising and information is not hidden from anyone. This issue is so important that neglecting it can be costly for any thinker. Based on this importance, the present study intends to examine the use of cyberspace by two spectrums of emerging mysticism - Ashu and halgheh mysticism. In this regard, an attempt was made, with a descriptive-analytical method, to set the activities of cyberspace in a period of six months and with emphasis on the number of channels, number of users, number of posts, content of posts, how The use of new mystics from the bedrock of cyberspace and their goals in this space should be studied and analyzed.
The most important finding of this research, which has been written in a descriptive-analytical manner, indicates that it is important that mysticism is used in cyberspace and focusing on important and attractive topics such as defending women's rights and opposing some religious issues. , Have been able to grow significantly among young people. Also, their lack of access to authorized media and filtering has not been a major obstacle in their way.
کلیدواژهها [English]
- Cyberspace
- Bedding
- Osho
- halghe Mysticism
- آیین نامه اجرایی فرا درمانی، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- احمدی، روح الله و ایزدی، جهانبخش، هویت سازی گروهها و عرفانهای نوظهور در فضای سایبری، فصلنامه دانش راهبردی، سال نهم، شماره 34، بهار 98، صص 320-295.
- افشانی، علیرضا، پارسامهر، مهربان، کریمیان، کبری، عوامل مؤثر بر گرایش به شبکه های اجتماعی مجازی مورد مطالعه: دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرکرد، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 25، شماره 80، بهار 1397
- اشو، کتاب زن، ترجمه محسن خاتمی، نسخه اینترنتی، پونا: 1391
- اشو، بلوغ، ترجمه مرجان فرجی، بی تا- 6، بی جا
- اشو، الماسهای آگاهی، بی تا- 7، بی جا
- ایزد پناه، محدثه، حلقه افسون و افسانه نیست، نسخه اینترنتی، نشر گریگور تاتواسی، ارمنستان:2013
- بی خدایی دشمنان عرفان حلقه، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- پایان نامه عرفان حلقه، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- پسنده، مریم، بررسی علل گرایش به عرفانهای نوظهور در ایران و پیامدهای امنیتی ناشی از آن، فصلنامه پژوهشهای حفاظتی امنیتی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سالسوم، شماره1، صص 93-71، بهار 1393.
- سوگندنامه عرفان حلقه، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- شهرستانی یکتا، مهدیه، شناسایی تکنیک تبلیغی عرفانوارههای نوظهور ( تحلیل محتوای وب سایت های اینترنتی تبلیغی فرقه های با منشاء هندی(، پایان نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره، 1396
- جوابیه آذر دخت طاهری( خواهر محمد علی طاهری) به فریدون رزم آور، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- جزوه اصلی دوره 1 عرفان حلقه، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- حسینی صفا، محسن، غیاثوند، زهرا، ظرافتها و عوامل تأثیرگذار تبلیغ دین در بستر فضای مجازی، فصلنامه حیات طیبه، دوره 6، شماره 18: 1396
- خدایاری، کلثوم، دانشور حسینی، فاطمه، سعیدی، حمیده، میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیست و یکم، شماره 1 پیاپی 77، بهار 1393، صص 193-167
- دانیالی، عارف، آقائی، خدیجه، جوهرزدایی: تقلیل دین به عرفانهای نوظهور، مطالعه موردی: تحلیل گفتمان انتقادی برنامههای پرگار از شبکه بیبیسی، فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال بیست و یکم، شماره چهل و نه، بهار 1399، صص 92-67
- رهنمایی، حسین، نقیبالسادات، رضا، یکتا، مهدیه، شناسایی تکنیکهای تبلیغی عرفانوارههای نوظهور (تحلیل محتوای وبسایتهای اینترنتی تبلیغی فرقههای با منشأ هندی)، فصلنامه علوم خبری، شماره 25، ص 67، بهار 1397
- زندگی نامهاشو، پادکست شماره 43، 44، 45 و 46، برگرفته از چنل بی
- سیفالله، سیفاللهی، شاطری، پروانه، نقش شبکههای اجتماعی نوین در تغییر رفتار دختران و زنان ایرانی (مورد مطالعه: دختران و زنان دانشجوی دانشگاههای تهرا در سال 1392)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هفتم، شماره دوم، بهار 1394، صص 44-27.
- فایل صوتی روحالقدس، ملکوحی، برگرفته ازکانال تلگرامی مدرسه عرفان حلقه @EHbooks
- فایل صوتی پرده، برگرفته از مدرسه عرفان حلقه @EHbooks
- فرزانه، سیفالله، فلاحتی شهابالدینی، راضیه، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بابل)، دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی، شماره یک، دوره یک، 1394: صص 22-1.
- کارت مربی گری شبکه شعور کیهاتی، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- کاستلز، مانوئل، عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، جلد1، ترجمه احمد علینقیان، افشین خاکباز، انتشارات طرح نو، چاپ4، تهران: 1384.
- کلیپ تصویری شماره 1، فرادرمانی، محمد علی طاهری
- لیست ارتباطهای مربیان، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- لیست ارتباطهای دانش پژوهان، برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری انا،m/erfanews
- صاعدی، فریدا، روانشناسی تبلیغات، روابط عمومی، شماره 11، تیر 1377
- طاهری، محمد علی، انسان از منظری دیگر، نسخه اینترنتی، بی جا، بی تا- 1
- ------------، انسان و معرفت، نسخه اینترنتی، بی جا، بی تا- 2
- ------------،بینش انسان، نسخه اینترنتی، بی جا، بی تا- 3
- ------------، حلقه افسون و افسانه نیست، نسخه اینترنتی، بی جا، بی تا -4، گرفته شده از کانال تلگرامی کتابخانه عرفان حلقه
- ------------، عرفان کیهانی، دفتر اول، انتشارات عرفان حلقه، تهران: 1391
- ------------، عرفانی کیهانی، انتشارات اندیشه ماندگار، قم: 1384
- ------------، چند مقاله، انتشارات گریگور تاتئانسی، ارمنستان: 2011.
- طیب طاهر، آرمین، شناسایی شیوههای تبلیغ عرفانهای نوظهور در رسانههای اجتماعی مجازی(مطالعه موردی فیس بوک)، به نقل از یکتا، 1395
- کوک، گای، گفتمان تبلیغات، ترجمه زینب محم ابراهیمی، رسانه ، شماره 34، تابستان 1377
- مستند فرقههای سری، کاری از اسماعیل حاجحیدری
- مستند نجات از حلقه، تهیه شده در شبکه ولایت، به همت دکتر حمیدرضا مظاهری سیف
- مشکانی سبزواری، عبدالحسین، فرجام من و تو، اننتشارات صهبای یقین، قم: 1391
- ..........................................، سودای دینداری، انتشارات صهبای یقین، قم، 1391
- مظاهری سیف، حمیدرضا، شریفی دوست، حمزه، کیانی، محمد حسین، آسیبشناسی عرفانهای نوظهور، انتشارات صهبای یقین، قم: 1391.
- مقدس، اعظم، فضای مجازی و حقیقتی تاریخی درآمدی بر تعامل دین و فضای مجازی،اولین کنفرانس بین المللی ظرفیت شناسی و تاثیر گذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش های دینی، 1396.
- هالن، هارلی راهنمای جامع اینترنت، ترجمه محمدرضا آیت الله زاده شیرازی انتشارات کانون نشر علوم، تهران : 1376
مصاحبهها
مصاحبه شماره 1: مصاحبه با خانمی 40 ساله که به منظور درمان آسم وارد این عرفان شده است.
مصاحبه شماره 2: مصاحبه با آقایی 35 ساله که به دعوت آشنایان با این عرفان آشنا ده است.
مصاحبه شماره 3: مصاحبه با خانمی 28 ساله که مدتی به عرفان حلقه گرایش داشته است.
مصاحبه شماره 4: مصاحبه با دکتر حمیدرضا مظاهری سیف، مدیر موسسه بهداشت معنوی.
مصاحبه شماره 5: مصاحبه با دکتر شمشیری رییس انجمن نجات از حلقه.
مصاحبه شماره 6: مصاحبه با خانمی 30 ساله که عضو گروه حلقه است.
سایتها
- آن دیجیتال، تعداد کاربران تلگرام در ایران چقدر است؟، ir
- باشگاه خبرنگاران جوان، آمار کاربران اینستاگرام در ایران و جهان، تاریخ مراجعه 25/12/98، yjc.ir
- پایگاه سواد رسانه، مفهوم فضای مجازی در اصطلاح، تاریخ مراجعه، 6/1/99، ir
- پیج اینستاگرام حلقه erfane-halghe
- پیج اینستاگرام حلقه Erfanehalghe-org
- پیج اینستاگرام حلقه Erfanekeyhani
- پیج اینستاگرام حلقه halghe
- پیج اینستاگرام حلقه amoozeshmajazi
- پیج اینستاگرام حلقه halqe
- پیج اینستاگرام حلقه -Mohammad.ali.taheri-
- پیج اینستاگرام اشو،osho-iran
- پیج اینستاگرام اشو،# اشو
- پیج اینستاگرام اشو،osho- -osho-
- پیج اینستاگرام اشو، oshoiran
- پیج اینستاگرام اشو،osho-mistik
- خبرگزاری با اقتصاد، تعداد کاربران اینستاگرام در ایرانو جهان چقدر است، تاریخ مراجعه 24/12/98،baeghtesad.com
- خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، تاریخ مراجعه 25/12/98، تعداد کاربران تلگرام و پیامرسانهای داخلی چقدر است؟، irna.ir
- سایت رسمی اشو، com
- سایت رسمی آموزش مجازی عرفان حلقه، Com
- سایت رسمی عرفان حلقه، com
- سایت عرفان کیهانی، mataheri.com
- عرفان حلقه در یوتیوب yotube.com
- عرفان حلقه در فیس بوک، facebook.com
- کانال تلگرامی گزارش فرادرمانگران @Gozaresh-faradarmangaran
- کانال تلگرامی عرفان اشو-عصیان اشو me/erfaneosho تاریخ مراجعه 6/6/98
- کانال تلگرامی موسسه راهبردی دیدهبانme/didehbancenter
- کانال تلگرامی مدرسه عرفان حلقه @EHbooks
- کانال تلگرامی فرادرمانی و امانتداریme/Amanatdari
- کانال تلگرامی شیطان پرستی، کتابها، کابالا، آموزش جنگیری
- کانال تلگرامی صدای محمد علی طاهری me/ostadTaheriVoice
- کانال تلگرامی خبرگزاری عرفان(ENA)me/erfanews
- کانال تلگرامی پاسخ به شبهات عرفان حلقه me/eHalghe
- کانال تلگرامی نقد عرفانهای کاذب @naghdeerfan
- کانال تلگرامی نقد عرفانهای کاذب @erfankazeb
- کانال تلگرامی عکس نگارme/AxNegarr
- کانال تلگرامی اشو، tme/oshohagwan
- کانال ماهوارهای عرفان حلقه، erfanhalghehtv
- مجله آلامتو، تاریخ مراجعه، 25/12/98، کتابهای الکترونیکی یا چاپی، مزایا و معایب. com
- مشرق نیوز، آمار دقیق کاربران ایرانی، mashreghnews.ir
- وب سایت نجات از حلقه، nejatazhalghe.ir
منابع لاتین
- Antony D Andrea,Global Nomads,first publishd 2007.
- URBAN, HUGH , Zorba the Buddha: The Body, Sacred Space,and Late Capitalism in theOsho International Meditation Resort, Ohio State University: 2013
- clarke,peter, encyciopedia of new religious movements, First published by Routledge Canada: 2006
- Carol RUDERT,"She's an All-in-One Guru": Devotion to a 21st century Mystic, Syracuse University, 2017
- First published 2005 by Routledge, Park Square, Milton Park, Abingdon, SellingSpirituality, The silent takeover of religion Oxfordshire, 2005
- uprety M.A, Amir, Tuhid Kamal (Rajneesh Movement in Nepal: Religious Entrepreneurship and the Effect on Young Generations), Anthropology of Religion in SOUTH Aia, winterTERM 2017
- Wilson,Bryan ,cresswell,Jamic, New Religious Movements, Routledge, London and New York1999