ریحانه صالح آبادی؛ سیروس احمدی
چکیده
انقلاب سایبر فضایی متفاوت تر از آنچه در گذشته وجود داشته را پدید آورده است و سبب شده تا روابط بین الملل و ارتباطات بین کشورها در عرصههای گوناگون به شکل متفاوتی مطرح گردد. بنابراین این فضا سبب تحولات قابل توجهی در عرصه نظری و عملی شده است که مطالعه آن را حائز اهمیت نموده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش گرندد تئوری انجام ...
بیشتر
انقلاب سایبر فضایی متفاوت تر از آنچه در گذشته وجود داشته را پدید آورده است و سبب شده تا روابط بین الملل و ارتباطات بین کشورها در عرصههای گوناگون به شکل متفاوتی مطرح گردد. بنابراین این فضا سبب تحولات قابل توجهی در عرصه نظری و عملی شده است که مطالعه آن را حائز اهمیت نموده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش گرندد تئوری انجام شده است. به این منظور پس از بررسی متون تخصصی مرتبط با موضوع پژوهش از مصاحبه نیمه ساختمند با 16 نفر از صاحب نظران حوزه سایبر (اساتید دانشگاهی و مدیران سایبری) تا اشباع دادهها که به روش نمونه گیری هدفمند بود استفاده شد. یافتههای تحقیق که از طریق کدگذاری باز و محوری انجام شد نشان میدهد که داده ها متشکل از 355 کد باز، 100کد محوری و 17مقوله است و در نهایت مدلی در قالب هسته مرکزی پژوهش با 5 عامل زمینهای، 4 عامل راهبردی، 2 عامل علی و 6 پیامد تدوین شد. در نهایت میتوان گفت این فضا ایجاد کننده فرصتهای بسیار مهم و قابل توجهی میباشد که بازیگران سیاسی در صورت درک مناسب شرایط جدید، در عرصه بین المللی نسبت به افزایش قدرت ملی و برقراری پیوندهای شبکهای اقدام نمایند.
بهاره آروین؛ مهدی غلامزاده
چکیده
در ایران تحقیقات فراوانی درباره فردگرایی و جمعگرایی انجام شده است که هر یک از این تحقیقات میزان فردگرا یا جمعگرا بودن جامعۀ مورد بررسی را در بین یکی از دو سر طیف فردگرایی یا جمعگرایی نشان میدهند. اما نکتۀ مشترک تمامی این پژوهشها این است که فردگرا یا جمعگرا بودن ایرانیان در بستر گروهها و شبکههای واقعی موردبحث و بررسی ...
بیشتر
در ایران تحقیقات فراوانی درباره فردگرایی و جمعگرایی انجام شده است که هر یک از این تحقیقات میزان فردگرا یا جمعگرا بودن جامعۀ مورد بررسی را در بین یکی از دو سر طیف فردگرایی یا جمعگرایی نشان میدهند. اما نکتۀ مشترک تمامی این پژوهشها این است که فردگرا یا جمعگرا بودن ایرانیان در بستر گروهها و شبکههای واقعی موردبحث و بررسی قرار گرفته است و نسبت بین فردگرایی و جمعگرایی واقعی با فردگرایی و جمعگرایی در شبکههای مجازی مغفول مانده است. بنابراین پرسش این مقاله این است که فردگرایی و جمع-گرایی در دنیای واقعی چه نسبتی با فردگرایی در شبکههای مجازی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از روش پیمایش استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد بین فردگرایی با فردگرایی شبکهای رابطهای مستقیم و بین جمعگرایی با فردگرایی شبکهای رابطهای معکوس وجود دارد؛ بنابراین افرادی که در دنیای واقعی فردگرا هستند در شبکههای مجازی فردگرایی شبکهای بالا و افرادی که در دنیای واقعی جمعگرا هستند نیز در شبکههای مجازی فردگرایی شبکهای پایینی دارند؛ بهعبارتدیگر به نظر میرسد فردگرا یا جمعگرا بودن افراد در دنیای واقعی بر کنش فردی یا جمعی آنها در دنیای آنلاین تأثیر دارد.
مهدی بیگدلو
چکیده
با توسعه کمی و کیفی رسانههای نوین، هویت و همبستگی ملی را نه در نفی گونهگونی هویتها بلکه در ابراز هویت و ایفای نقش اقوام در میدان فرهنگی ایران باید جست. تحقیق کمی حاضر با مدنظر قراردادن این باور اساسی و با استفاده از روش موردی- زمینهای در پی شناسایی موثرترین برنامه رسانه ملی در ارتقاء هویت قومی شهر زاهدان به عنوان مرکز یکی از استانهای ...
بیشتر
با توسعه کمی و کیفی رسانههای نوین، هویت و همبستگی ملی را نه در نفی گونهگونی هویتها بلکه در ابراز هویت و ایفای نقش اقوام در میدان فرهنگی ایران باید جست. تحقیق کمی حاضر با مدنظر قراردادن این باور اساسی و با استفاده از روش موردی- زمینهای در پی شناسایی موثرترین برنامه رسانه ملی در ارتقاء هویت قومی شهر زاهدان به عنوان مرکز یکی از استانهای پهناور و البته چند قومی کشور در دهه پیش رو است. از اینرو از بین 6132 نفر از جوانان 18 تا 20 ساله این شهر بهعنوان جامعه آماری، 651 نفر بهعنوان حجم نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه 13 سئوالی محقق ساخته که اعتبار و روایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و نظرات صاحبنظران تایید شده بین آنان توزیع گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه با استفاده از آزمون خی دو و فریدمن نشاندهنده این موضوع است که در برنامههای متنوع رسانه ملی در شهر زاهدان از نگاه پاسخدهندگان «پخش حوادث و رویدادهای اجتماعی اقوام» میتواند بیشترین تاثیر را بر تقویت هویت قومی در دهه آتی داشته باشد.
حسین حیدری؛ باقر ساروخانی؛ مهرداد نوابخش
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال تبریزی است و حجم نمونه برابر با 444 نفر است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدت عضویت در شبکه-های اجتماعی مجازی بر هویت ملی، بعد آگاهی و بعد ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال تبریزی است و حجم نمونه برابر با 444 نفر است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدت عضویت در شبکه-های اجتماعی مجازی بر هویت ملی، بعد آگاهی و بعد تعهد هویت ملی، میزان فعالیت بر بعد تعهد هویت ملی و حضور واقعی بر بعد آگاهی هویت ملی تاثیر منفی و میزان فعال بودن تاثیر مثبت بر بعد آگاهی هویت ملی دارد. میزان تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر بعد تعهد هویت ملی بیشتر از سایر ابعاد است. نتایج نشان داد که صرف حضور در شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت یا منفی بر هویت ملی ندارد، بلکه زمینه اجتماعی و فرهنگی کاربران در تعیین نوع تاثیر این شبکهها موثر است و ارائه تعریفی فراگیر از هویت ملی میتواند باعث تقویت هویت ملی گردد
فهیمه رحیمی خویگانی؛ مرتضی دهقان نژاد؛ ابوالحسن فیاض انوش؛ علی اکبر جعفری
چکیده
امروزه، اهمیت روزافزون فضای گسترده مجازی در عرصه تبلیغ و اطلاعرسانی، بر کسی پوشیدهنیست. این مسئله به قدری مهم است که غفلت از آن برای هر صاحب فکر و اندیشهای میتواند گران تمام شود. پژوهش حاضر با تکیه بر همین اهمیت، قصد دارد تا به نحوه بهرهگیری دو طیف عرفان نوظهور ـ اشو و عرفان حلقه ـ از فضای مجازی را مورد بررسی قراردهد. در این راستا، ...
بیشتر
امروزه، اهمیت روزافزون فضای گسترده مجازی در عرصه تبلیغ و اطلاعرسانی، بر کسی پوشیدهنیست. این مسئله به قدری مهم است که غفلت از آن برای هر صاحب فکر و اندیشهای میتواند گران تمام شود. پژوهش حاضر با تکیه بر همین اهمیت، قصد دارد تا به نحوه بهرهگیری دو طیف عرفان نوظهور ـ اشو و عرفان حلقه ـ از فضای مجازی را مورد بررسی قراردهد. در این راستا، تلاش شد، با روشی توصیفیـتحلیلی، مجموعه فعالیتهای فضای مجازی در یک محدوده زمانی شش ماهه و با تأکید بر تعداد کانالها، تعداد کاربران، تعداد پستها، محتوای پستها، نحوه بهرهگیری عرفانهای جدید از بسترسازی فضای مجازی و اهداف آنان در این فضا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.مهمترین یافته این پژوهش که با روشی توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده، بیان کننده این مهم است که عرفان حلقه و اشو، با بهره-گیری از فضای مجازی و با تمرکز بر موضوعات مهم وجذابی چون دفاع از حقوق زنان و ضدیت با برخی امور دین، توانستهاند رشد قابل ملاحظهای در بین جوانان داشته باشند. همچنین عدم دسترسی آنها به رسانههای مجاز و انجام فیلترینگ نتوانسته است، مانع بزرگی بر سر راه آنان باشد.
اردشیر زابلی زاده؛ محمد حسین ساعی؛ جهاندار امیری؛ امیرحسین رمضانی بیدگلی
چکیده
عرصه خبر، عرصهای رقابتی است و شبکه خبر همچون هر سازمان خبری دیگر برای بقا در محیط رقابتی و رسیدن به مرجعیت خبری علاوه بر امکانات مادی، تجهیزات فنی و سیاستهای دقیق، نیاز به بازنگری در فرآیندهای کاری و طراحی شغلی کارکنان خود دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی شیوههای غنیسازی شغلی برای چهار شغل اصلی شبکه خبر و ارائه راهکار در این خصوص ...
بیشتر
عرصه خبر، عرصهای رقابتی است و شبکه خبر همچون هر سازمان خبری دیگر برای بقا در محیط رقابتی و رسیدن به مرجعیت خبری علاوه بر امکانات مادی، تجهیزات فنی و سیاستهای دقیق، نیاز به بازنگری در فرآیندهای کاری و طراحی شغلی کارکنان خود دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی شیوههای غنیسازی شغلی برای چهار شغل اصلی شبکه خبر و ارائه راهکار در این خصوص است. این پژوهش به صورت کیفی انجام شده و روش گردآوری اطلاعات ، مطالعه کتابخانهای و مصاحبه عمیق با نخبگان است. مصاحبه شوندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری است. تمرکز زدایی، توانایی استفاده از فناوریهای مدرن، توجه به صلاحیتهای ذاتی و کسب مهارتهای لازم، دادن استقلال کاری به شاغلین، مخاطبشناسی و رقیبشناسی و استفاده از بازخوردها مهمترین یافتههای تحقیق در الگوی ارائهشده برای شبکه خبر میباشد.
علی اصغر ساجدی فر؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
امروزه، رسانههای اجتماعی فرصت منحصر به فردی را برای برندها در جهت تقویت روابطشان با مشتریان ایجاد مینمایند. سازمانها میتوانند با افزایش درگیری مشتریان خود با برندشان در رسانههای اجتماعی، ضمن خلق ارزش از طریق تعامل و مشارکت عمیق و پایدار با آنها، زمینهساز حفظ و تقویت وفاداریشان باشند. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال شناسایی ...
بیشتر
امروزه، رسانههای اجتماعی فرصت منحصر به فردی را برای برندها در جهت تقویت روابطشان با مشتریان ایجاد مینمایند. سازمانها میتوانند با افزایش درگیری مشتریان خود با برندشان در رسانههای اجتماعی، ضمن خلق ارزش از طریق تعامل و مشارکت عمیق و پایدار با آنها، زمینهساز حفظ و تقویت وفاداریشان باشند. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مهمترین پیشزمینهها و بازدارندههای (موانع) درگیری مشتریان با برند در رسانههای اجتماعی در صنعت بانکداری میباشد. به منظور دستیابی به هدف مذکور مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافتهای با مشتریانی که یک یا چند بانک را در رسانههای اجتماعی دنبالمیکردند؛ صورت پذیرفت و تحلیل دادههای آن با استفاده از روش تحلیل محتوا، انجام گردید. نتایج تحقیق نشان داد، مهمترین پیشزمینههای تأثیرگذار بر انگیزه مشتری برای درگیری با یک برند بانکی در رسانههای اجتماعی شامل سه بخش فردی (پاداش، سرگرمی، کسب اطلاعات، کنجکاوی، مشغولیت ذهنی با برند و مزیت اجتماعی)، سازمانی (شهرت برند، محبوبیت برند، تجربه خدماتی، اطلاعرسانی، قابلیت اعتماد و کیفیت محتوا) و رسانه (کاربرپسند بودن، امنیت، کیفیت، قابلیتها و محبوبیت رسانه) بوده و در سطوح شخصی (عدم علاقه، فقدان مهارت شخصی، ذهنیت و گرایش منفی)، سازمانی (ضعف در ترویج، ضعف در تولید محتوا) و عوامل زمینهای (موانع محیطی، محدودیتهای رسانهای) بازدارندههای مهم درگیری مشتری میباشند.
محمدرضا فیروزی؛ سیف الله فرزانه؛ ابوالقاسم حیدرآبادی
چکیده
در سالهای اخیر، در شبکه های صدا و سیمای ج. ا.ا، تحولاتی را شاهد بوده ایم، که متآثر از عوامل متعددی است که توانسته است با راهکارهای متعدد، مخاطب را به گونه ای دیگر جذب رسانه کند؛ یکی از رایج ترین این شبکه های پر مخاطب در چند سال اخیر، مسابقات و نرم افزار و اپلیکیشن هایی است که تبلیغات بخت آزمایی را ترویج می کند؛ از این رو آنچه مشاهده می ...
بیشتر
در سالهای اخیر، در شبکه های صدا و سیمای ج. ا.ا، تحولاتی را شاهد بوده ایم، که متآثر از عوامل متعددی است که توانسته است با راهکارهای متعدد، مخاطب را به گونه ای دیگر جذب رسانه کند؛ یکی از رایج ترین این شبکه های پر مخاطب در چند سال اخیر، مسابقات و نرم افزار و اپلیکیشن هایی است که تبلیغات بخت آزمایی را ترویج می کند؛ از این رو آنچه مشاهده می شود آن است که شانس و اقبال در رسانه ها، چنان افزایش یافته است که می توان آن را به فرهنگ شانس و اقبال نسبت داد. از این رو با توجه به فراوانی این فرهنگ در رسانه ملی و ترویج آن در رسانه ملی و جذب مخاطب و نیز افزایش پیامدهای اقتصادی، سیاسی و روانی این مسئله؛ لازم دیده شد پژوهشی با هدف واکاوی رویکرد رسانه ملی در ترویج فرهنگ شانس و اقبال در جامعه و نیز بررسی پیامدهای این سیاست رسانه برای مردم از جنبه های مختلف مورد مطالعه قرار گیرد؛ پژوهش حاضر به روش کیفی و در سطح کاربردی انجام شده است. گردآوری اطلاعات این تحقیق به صورت مصاحبه و به صورت حضوری صورت گرفته است. روش تحلیل این پژوهش به شیوه داده بنیاد می باشد؛
هومن قاپچی؛ علی اکبر فرهنگی؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سیدمهدی شریفی
چکیده
در این تحقیق، با روش «مطالعۀ موردی» و روش نمونهگیری « گلولهبرفی» 124 نفر از جوانان اروپایی که جذب داعش شدهاند مورد مطالعه قرار گرفته و برای هرکدام پروفایل جداگانه ساخته شد. در این پروفایلها نام، نامخانوادگی، ناممستعار، سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، مذهب، محل سکونت، اصلیت نژادی، ماموریت، دلیل جذب، طریقجذب، وضعیت ...
بیشتر
در این تحقیق، با روش «مطالعۀ موردی» و روش نمونهگیری « گلولهبرفی» 124 نفر از جوانان اروپایی که جذب داعش شدهاند مورد مطالعه قرار گرفته و برای هرکدام پروفایل جداگانه ساخته شد. در این پروفایلها نام، نامخانوادگی، ناممستعار، سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، مذهب، محل سکونت، اصلیت نژادی، ماموریت، دلیل جذب، طریقجذب، وضعیت فعلی، فنون اقناع، نقش رسانه در جذب، نوع بازنمایی در رسانهجمعی و تولید، توزیع، مصرف یا حضور در محتوای داعش بررسی شده است. نقش رسانههای اجتماعی در جذب این مخاطبان خاص و بهظاهر دستنیافتنی پرسش اصلی این تحقیق بوده است. پرسشهای فرعی عبارتند از:1. نقش رسانه در جذب جوانان اروپایی کدامیک از این سه حالت بوده است؟ عامل جذب، کاتالیزور(شتابدهنده) یا بیتاثیر؟2. نسبت (تولیدکنندههای محتوای داعش) با (توزیعکنندههای محتوای داعش)، (مصرفکنندههای محتوای داعش) و (حاضرین در محتوای داعش) در این جامعه موردی به چه میزان است؟3. کدامیک از فنون چهاردهگانۀ اقناع برای جذب این افراد بیشتر به کار رفته است؟ 4. نوع و نسبت بازنمایی رسانههای جمعی این افراد چه میزان بوده است؟5. این افراد دارای اصلیت اروپایی بوده یا نسل دوم و سوم مهاجرین به اروپا بودهاند؟6. رسانۀ اصلی جذب این افراد در کدام سوی طیف «از منبر تا فضایمجازی» بوده است؟
بشیر معتمدی؛ مهدی منتظرقائم؛ اصغر فهیمی فر؛ عبدالله بیچرانلو
چکیده
یکی از دغدغه های حوزه دین و رسانه، پرسش از نسبت دینِ مبتنی بر «کلام»، با «تصویر» و «رسانه تصویری» است. در این مقاله ضمن مروری بر ادبیات نظری، از میان برنامههای دینی تلویزیون، برنامه «درسهایی از قرآن» که توسط آقای قرائتی حدود 40 سال هر هفته از تلویزیون پخش گردیده، مدنظر قرار گرفت و به دنبال پاسخ به این سؤال بود ...
بیشتر
یکی از دغدغه های حوزه دین و رسانه، پرسش از نسبت دینِ مبتنی بر «کلام»، با «تصویر» و «رسانه تصویری» است. در این مقاله ضمن مروری بر ادبیات نظری، از میان برنامههای دینی تلویزیون، برنامه «درسهایی از قرآن» که توسط آقای قرائتی حدود 40 سال هر هفته از تلویزیون پخش گردیده، مدنظر قرار گرفت و به دنبال پاسخ به این سؤال بود که تصاویر دینی این برنامه، چه تحولاتی را در طی این سالها پیموده است؟ و آیا استفاده از تصویر تلویزیونی، منجر به ارائه بهتر «دین» شده است؟ روش تحقیق در این پژوهش، «نشانه شناسی» است که با ۵ آیتم «لباس، سن و جنسیت»، «ارتباطات غیرکلامی»، «ترکیبهای تصویری»، «حرکت» و «رنگ و نور»، تصاویر این برنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. روش انتخاب نمونه به صورت تصادفی و انتخاب ۱۰ برنامه در فاصله سالهای ۱۳۵۸ تا 1388 است. نشانه شناسی تصاویر حاکی از آن است که این برنامه به تدریج اولاً در جایگاه دین حکومتی قرار گرفته، ثانیاً ارتباطات یکسویه و عمودی گشته و ثالثاً با تمرکز بر تیپ مذهبیِ حاضرانِ در برنامه، تنوع فرهنگی جامعه را نادیده گرفته است .در نتیجه «تصویر» در این برنامه، به دلیل عدم رعایت شاخصهای ارتباطاتی صحیح، نتوانسته مددرسان ارائه درست «دین» گردد.
موسی نجفی؛ سمیه سرافراز
چکیده
بررسی تاثیرگذاری رسانهها در فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره مطرح بوده است، اما اینکه چگونه رسانهها باتوجه به ابعاد وجودی و کارکردی خود میتوانند بر فرآیند تمدنسازی بهخصوص پس از انقلاب اسلامی ایران تأثیر داشته باشند بهعنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی ...
بیشتر
بررسی تاثیرگذاری رسانهها در فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره مطرح بوده است، اما اینکه چگونه رسانهها باتوجه به ابعاد وجودی و کارکردی خود میتوانند بر فرآیند تمدنسازی بهخصوص پس از انقلاب اسلامی ایران تأثیر داشته باشند بهعنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی است و گردآوری اطلاعات به طریق کتابخانهای با ابزار فیشبرداری انجام شده است.نتایج و یافتهها نشان میدهد باتوجه به ماهیت غنی تمدن اسلامی، رسانهها به دلیل کارکردهای سیاسی و ارزشی، اطلاعاتی، فرهنگی و هنری، و ...، که دارند میتوانند از نظر کنش و واکنش فردی و جمعی در عرصه اجتماعی و از طریق گفتمانسازی رسانهای و پویش رسانهای منسجم و فراگیر در سه سطح فروملّی، ملّی و فراملّی، نقش مهمی در تمدنسازی اسلامی بهخصوص پس از ظهور انقلاب اسلامی ایران داشته باشند.در نهایت از آنجا که پیام دین اسلام بهعنوان یک گفتمان ایدئولوژیک با فطرت و عقلانیت بشر همسو است، میتواند با کمک رسانههای مختلف از طریق ایجاد نظام مکتبی ارزشی در سیری درست از مسیر دولت اسلامی به جامعه اسلامی و سپس تمدن نوین اسلامی برسد.
محمدصادق نصراللهی
چکیده
ظهور اینترنت، پیشفرضها را در هستیشناسی رسانه جمعی به چالش کشید. از همین رو، دانشمندان در دهههای اخیر به صرافت جدی جهت بازسازی مفهومی رسانهگونگی اینترنت افتادهاند. یکی از خطوط مفهومی اخیر، کلیدواژهای پرکاربرد به نام «همگرایی» است. سؤال اصلی آنست که منظور از همگرایی در عصر دیجیتال چیست و آیا نوعی اجماع نخبگانی نسبت به ...
بیشتر
ظهور اینترنت، پیشفرضها را در هستیشناسی رسانه جمعی به چالش کشید. از همین رو، دانشمندان در دهههای اخیر به صرافت جدی جهت بازسازی مفهومی رسانهگونگی اینترنت افتادهاند. یکی از خطوط مفهومی اخیر، کلیدواژهای پرکاربرد به نام «همگرایی» است. سؤال اصلی آنست که منظور از همگرایی در عصر دیجیتال چیست و آیا نوعی اجماع نخبگانی نسبت به مفهوم آن وجود دارد؟ یا برعکس این واژه از «تشتت مفهومی» رنج میبرد؟ اگر پاسخ به سؤال اول مثبت است، آیا میتوان تعریفی جامع از این واژه ارائه کرد؟ یافتهها از طریق روش مقایسه دائمی نشان میدهد مفهومپردازی این واژه، «واگرا و متشتت» است. به نظر میرسد در یک رویکرد جامع ارتباطی، میتوان همگرایی را مستولی بر اکثر عناصر ارتباطی دانست. آنچه به عنوان تعریف جامع از همگرایی تحت عنوان «همگرایی ارتباطی جامع مجازی (هاجم)» پیشنهاد میشود عبارت است از: «فرایند تقارب و یکپارچگی در 1-عمل ارتباط (میان فرستنده و گیرنده)، 2-ابزار ارتباط (میان رسانههای همگانی)، 3-پیام ارتباط (میان دیداری و شنیداری)، 4-سطوح ارتباط (میان ارتباط جمعی و غیر جمعی) و 5-کارکرد ارتباط (میان اطلاعرسانی، آموزشی و سرگرمی) است که 6-بر اثر دیجیتال شدن (یکپارچگی بین سه زیرساخت نظام دادهها (فناوری اطلاعات)، ارتباطات دور و رسانه ها) در رسانة اینترنت به وقوع پیوسته است.»