تحلیل گفتمان انتقادی سیاست‏گذاری ارتباطی بی‏بی‏سی فارسی

معصومه اسمعیل نژاد؛ عباس عباسپور؛ علی اکبر فرهنگی؛ محمد سلطانی فر

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5124

چکیده
  رسانه‏ ها در زندگی امروز ما به جزو لاینفک زندگی مدرن تبدیل شده‏اند و در تصمیم‏گیری‏های سیاسی نقشی اساسی در اقناع مخاطب به عهده می‏گیرند. بی بی سی فارسی بخشی از سازمان رسانه‏ای پیچیده بین‏المللی است که هدایت‏کنندۀ سلیقه عمومی است؛ قدیمی‏ترین رسانه دنیا است و در عین حال از نتایج علوم مرتبط با رسانه برای اقناع مخاطب استفاده ...  بیشتر

شناسایی مقوله های موثر در سبک زندگی رسانه ای خانواده ها

آمنه بختیاری؛ امیرمسعود امیرمظاهری؛ بهاره نصیری

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 25-42

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5122

چکیده
  دیجیتالی شدن سبک های نوین زندگی را به جزئی اساسی و جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل کرده است. ارتقاء سطح سواد رسانه ای در جامعه ایرانی به ویژه برای خانواده هادر جهت آگاه سازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی محسوب می شود. به همین دلیل پژوهشگر،سعی داردتامطالب ویافته هایی راجهت ارتقای ...  بیشتر

سیاست های اصلی رسانه ها در هنگامه بحران های ناشی از حوادث طبیعی

حسن خجسته

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 43-78

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5236

چکیده
  ایران کشوری است که همواره در معرض حوادث و بلایای طبیعی و بحران ناشی از آن است. در هنگامه بحران، رسانه نقش تعیین کننده ای دارند. روشن بودن سیاست های اصلی فعالیت رسانه ها در این شرایط می تواند موجبات هرچه بهتر کنترل و مدیریت بحران شود. فقد سیاست های رسانه ای هنگامه بحران موجب ایجاد هزینه بیشتر و تأخیر کنترل بحران می شود. تجربه سیل نوروز ...  بیشتر

نظریه اقناع رسانه‌ای و بازنمایی آن در عملکرد اطلاعاتی کتابخانه‌ها

ثریا ضیایی؛ حمید رضا رادفر؛ سولماز نوری

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 79-100

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5107

چکیده
  کتاب‌خانه‌ها با حضور محققان، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان علم و دانش، مکانی برای تبادل آرا و افکار و تأمین منابع مورد نیاز کاربران و مراجعه‌کنندگان است. کتاب‌خانه‌های نوین، علاوه بر اینکه در تأمین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود مرجع هستند، زمینه‌ای را فراهم می‌آورند که کاربران بتوانند به سهولت از امکانات رایانه‌ای ...  بیشتر

تحلیل سیاست‌‌‌های اقتصاد سینما در دولت‌های پس از انقلاب اسلامی

فرناز سربندی؛ ابراهیم حاجیانی؛ سیدرضا صالحی امیری

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 101-132

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5341

چکیده
  هدف این مقاله، تحلیل و بررسی خط‌مشی‌ها و سیاست‌ها و عملکرد دولت‌های پس از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد سینما است. روش مورد استفاده از نظر هدف کاربردی، از نظر داده کمی و کیفی و از نظر نحوه اجرا مکانیسم علّی و ردیابی فرایند است. داده‌ها شامل تمامی اسناد و مصوبات و آئین‌نامه‌های دولت‌ها و وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ...  بیشتر

شناسایی عوامل موثر برشکاف دیجیتالی درایران(مورد مطالعه: روستاهای استان قم) با رویکرد دلفی و سلسله مراتبی فازی

هادی عباسی کسبی؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ اکبر نصراللهی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 133-163

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5106

چکیده
  براساس آمارهای موجود، شکاف دیجیتالی یا فقراطلاعاتی به وضوح در بین کشورها به خصوص در بین مناطق شهری و روستائی، کاملا مشهود است. طی سال های اخیر تلاش هائی در توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در روستاهای ایران با هدف کاهش شکاف دیجیتالی صورت گرفته است. این تحقیق درپی دستیابی به راهبردهای علمی و عملی، درشناسایی عوامل موثر برشکاف دیجیتالی ...  بیشتر

سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای در ایران: چالش‌ها و ظرفیت‌ها

سیدمحسن علوی پور؛ سیداحمد عسکری؛ علیرضا خسروی؛ محمد سروی زرگر

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 165-188

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5601

چکیده
  با توجه به اهمیت مقوله سواد رسانه‌ای که این موضوع در سال‌های اخیر در عرصه سیاست‌گذاری نیز مورد توجه قرار داشته است و با توجه به تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار در این زمینه در ایران، این امر با چالش‌های مختلفی مواجه است. پژوهش حاضر با این هدف که چالش‌ها و ظرفیت‌های سیاستگذاری سواد رسانه‌ای در ایران را مورد تحلیل قرار دهد، ...  بیشتر

فناوری‌های نوظهور اطلاعاتی - ارتباطی و مدیریت دانش در مراکز پژوهشی (مورد مطالعه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

مجید علیقلی زاده؛ علی فرهادیان

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 189-214

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5530

چکیده
  هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان در این زمینه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش به کار رفته در آن پیمایشی و توصیفی است. جهت تهیه داده از ...  بیشتر

کنشگری همگان های شبکه ای در توئیتر فارسی؛ نوع توئیت، لحن توئیت و جهتگیری نسبت به شخصیت ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396

حسین کرمانی؛ فاطمه رسولی؛ زهرا مجدی زاده

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 215-251

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5454

چکیده
  توئیتر در حال حاضر به یکی از رسانه های اصلی برای کنشگری در جریان رویدادهای سیاسی تبدیل شده است. در این تحقیق، با تمرکز بر مفهوم همگان شبکه ای تلاش می کنیم تا چگونگی کنشگری این همگان ها در توئیتر فارسی را در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 مطالعه کنیم. برای انجام اینکار، نوع توئیت های تولید شده، لحن توئیت ها و همچنین قالب بندی شخصیت ...  بیشتر

مطالعه ی اقتصاد تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران با مطالعه ی موردی دو انیمیشن داخلی وخارجی (شکرستان و خانواده سیمپسون)

ناصر گل محمدی؛ عبدالرضا صالحی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 253-272

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5276

چکیده
  امروزه انیمیشن به‌عنوان رسانه‌ای قدرتمند و صنعتی پول‌ساز در کشورهای بزرگ جهان به شمار می‌آید و در طول یک قرن توانسته به‌سرعت روند رشد و تکامل را سپری کند. در ایران تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی نتوانسته آن گونه که باید به یک صنعت تبدیل شود. هدف این پژوهش بررسی آسیب‌های اقتصادی پیش روی تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران و ارائه ...  بیشتر

نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی

محمد مجاور شیخان؛ صدیقه ببران؛ علی اصغر کیا

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 273-292

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5598

چکیده
  با توسعه رسانه ها، ارتباطات میان فرهنگی نیز دچار تحولات جدی شده است. گسسته شدن مرزهای زمان و مکان این امکان را فراهم آورده است که ارتباط میان فرهنگ ها تسهیل شود. مقاله حاضر با همین هدف و با تاکید بر روی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی در ایران صورت پذیرفته است. تکنیک به کار رفته در مطالعه حاضر دلفی بوده و جامعه آماری شامل ...  بیشتر

شناسایی شاخص های ارزیابی و طراحی فرهنگ سازمانی صدا و سیما در قالب چارچوب ارزش های رقابتی و پویایی های فرهنگی (مطالعه موردی حوزه های خبر، سیما و برنامه ریزی)

کیوان مظفری؛ اسماعیل کاوسی؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 293-321

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5101

چکیده
  این پژوهش به روش ترکیبی و با هدف شناسایی وضع موجود و طراحی فرهنگ مطلوب سازمانی صدا وسیما انجام شد. ابتدا از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان رسانه و استفاده از تکنیک دلفی شاخص های ارزیابی و شناخت مولفه ها و ابعاد فرهنگ سازمانی استحصال شد. سپس این شاخص ها در ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی -روش کمی -، ترکیب و وضعیت فرهنگ سازمانی صدا و سیما در قالب ...  بیشتر