نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 وزارت علوم تحقیقات و فناوری

3 گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف این مقاله، تحلیل و بررسی خط‌مشی‌ها و سیاست‌ها و عملکرد دولت‌های پس از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد سینما است. روش مورد استفاده از نظر هدف کاربردی، از نظر داده کمی و کیفی و از نظر نحوه اجرا مکانیسم علّی و ردیابی فرایند است. داده‌ها شامل تمامی اسناد و مصوبات و آئین‌نامه‌های دولت‌ها و وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با صاحب‌نظران بوده است. از داده‌های ثانویه و آمارهای موجود نیز برای بررسی نتایج عملکرد دولت‌ها در حوزه اقتصاد سینما بهره برده شده است. سپس با روش فرایند ردیابی و مکانیسم علّی روند وقایع هر دوره در قالب نمودار واقعه-ساختار نمایش داده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد: در تمامی دوره‌ها و دولت‌ها خط‌مشی‌ها و سیاست‌ها بر اساس دیدگاه‌ها و تفکرات خاص هر دولت و حتی سلایق فردی اتخاذ شده و با تغییر افراد و دولت‌ها به یکباره در خط‌مشی‌ها تغییر روی داده است. تکاهش اکران فیلم خارجی و افزایش تعداد جشنواره‌های داخلی بوده است. حتی در شاخص تولید نیز در برخی دوره‌ها کم‌توجهی و غفلت صورت گرفته است. بنابراین در حوزه اقتصاد سینما خلأ وجود یک سیاست‌گذاری کلی و غالب وجود دارد که تمامی دولت‌ها و مسئولان در راستای تحقق اهداف آن فعالیت نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

analysis of cinema economics policies after Islamic revolution

نویسندگان [English]

  • farnaz sarbandi 1
  • ebrahim hajiani 2
  • seyed reza Salehi Amiri 3

1 IAU science & research branch

2 ministry of science, research and technology

3 Department of Cultural Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

This article's goal is analysis of government's cultural policies and actions in area of cinema economics after the Islamic revolution. The used method is applied (goal), qualitative and quantitative (data) and causal mechanism. Data are consisted of governmental documents and interview of the experts. Second data and statistics are also used for study of the governments operations. The processes are shown by causal mechanism diagrams. The results show that: policies in all periods and states are on the basis of the states ideology and thinking and also are dependent to who are responsible of cinema affairs. Decrease of foreign film exhibition and internal film festivals are the continuous policies of all periods. So there is a failure in cinema economics policy making in order to achieving goals that is lack of a long term comprehensive policy and vision. In all periods infrastructures cinema economics were ignored.

کلیدواژه‌ها [English]

  • policy making
  • cultural policy making
  • cultural economics
  • cultural industries
  • cinema economics
آزاد ارمکی، تقی و نوح منوری (1389)، ارائه مدلی برای تحلیل محتوای سیاست‌های فرهنگی، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره۲، شماره ۲۰، پاییز صص 76-47.
تراسبی، دیوید (۱۳۹۳). اقتصاد سیاست فرهنگی، ترجمه سوسن علائی، تهران: سوره مهر.
حاجیانی، ابراهیم (۱۳۹۱). برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر (ماتریس فرهنگی شهر تهران)، تهران: تیسا.
حاجیانی، ابراهیم (1390). معیارهای ارزیابی روش‌شناختی تکنیک‌های مطالعات آینده، فصلنامه راهبرد، سال بیستم، شماره 59، تابستان صص 105-77.
دانش‌فرد، کرم‌اله (۱۳۹۵)، فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: انتشارات صفار
طالبان، محمدرضا (1387). تأملی بر تکنیک ردیابی فرایند در مطالعات انقلاب اسلامی، فصلنامه علمی‌پژوهشی متین، شماره 40، دوره 10، پاییز صص 116-91.
گنجی، محمد و امین حیدریان (1393). سرمایه فرهنگی و اقتصاد فرهنگ (با تأکید بر نظریه‌های پی‌یر بوردیو و دیوید تراسبی)، فصلنامه راهبرد، سال بیست‌وسوم، شماره 72، پاییز: 97-77.
معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی (1397، 1396، 1395)، سالنامه آماری سینمای ایران در سال‌های ۱۳۶۴ تا 1396، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قابل دسترس در: https://apf.farhang.gov.ir/fa/deputy/appliedresearch/subappliedresearch/calenderofcinema
هاولت، مایکل، ام. رامش و آنتونی پرل (۱۳۹۵). مطالعه خط‌مشی عمومی؛ چرخه‌های خط‌مشی و زیرنظام‌های خط‌مشی، ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن، تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر
Einarsson, Agust (2016), Cultural economics. Iceland: Bifrost University.
Gerring, John (2010), "causal mechanisms: yes, but…", comparative political studies, 43(11): 1499-1526, available at: http://www.sagepub.com/journalsPermissions.navDOI: 10.1177/0010414010376911
Hedstrom, Peter and Petri Ylikoski (2010), causal mechanisms in the social sciences, Annual Reviews, 36: 49-67, 10.1146/annurev.soc.012809.102632
Hill, John & Nobuko Kawashima (2016), introduction: film policy in globalized cultural economy, international journal of cultural policy, 22:5, 667-672, at https://doi.org/10.1080/10286632.2016.1223649
UNESCO (2013), Creative Economy Report 2013; Widening Local Development Pathways, available at: www.unesco.org/culture/pdf/creative-economy-report-2013.pdf
UNESCO (2015), Cultural times; the first global map of cultural and creative industries, available at: https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/cultural_times._the_first_global_map_of_cultural_and_creative_industries.pdf
Walls, W.D & Jordi McKenzie (2012), The Changing Role of Hollywood in the Global Movie Market, Journal of Media Economics, 25: 198–219, at:
file:///C:/Users/f.sarbandi/Desktop/WallsMcKenzieJME2012.pdf