نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد-پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه کاشان

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان در این زمینه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش به کار رفته در آن پیمایشی و توصیفی است. جهت تهیه داده از پرسش‌نامه محقق ساخته مدیریت دانش در بین جامعه مورد مطالعه استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 219 نفر از کارکنان پژوهشگاه که از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ایی و به صورت تصادفی135 نفر از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که در بحث خلق، ذخیره، اشتراک و استفاده از دانش،‌ نرم‌فزار مدیریت دانش و سامانه ایده‌پردازی قوی‌ترین رابطه را با فرایند مدیریت دانش دارند و میان فناوری نوین اطلاعات و مولفه‌های مدیریت دانش رابطه معنی‌داری وجود دارد.نتایج نشان داد برای تبدیل مراکز پژوهشی به سازمان دانش‌آفرین باید توجه خاصی به فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی شود. در پایان پژوهش پیشنهاد‌ها و راهکارهایی جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در فناوری‌های مدیریت دانش در نظر گرفته شد که می-تواند تاثیر مثبت زیادی در آینده سازمان و اعتلای آن داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Emerging information and communication technology and knowledge management in research centers (case study: Institute for Humanities and Cultural Studies (IHCS))

نویسندگان [English]

  • majid aligholizadeh 1
  • ali farhadian 2

1 Institute for Humanities and Cultural Studies

2 Faculty member of Kashan University

چکیده [English]

The purpose of this paper is to determine the factors affecting the implementation of knowledge management in the  Institute for Humanities and Cultural Studies (IHCS) with the focus on information and communication technologies in order to identify its strengths and weaknesses and to provide solutions to improve the organization's performance in this field.
This paper is an applied research that carried on descriptive survey methodology, researcher-made questionnaire of knowledge management was used to collect data.
The study population consisted of 219 staff of Institute for Humanities and Cultural Studies who were selected by stratified random sampling and 135 people were selected through Morgan table. To answer the research questions one-sample t-test in SPSS was used.
The findings shows that from the perspective of the IHCS members, most of the components of the knowledge management technology infrastructure are inferior to the knowledge management system in the research institute and in the creation, storage, sharing and use of knowledge, knowledge management software and idea system  have the strongest relationship with the knowledge management process and there is a significant relationship between modern information technology and knowledge management components.
The results showed that in applying knowledge management in the Institute for Humanities and Cultural Studies and also turning it into a knowledge-based organization, special attention should be paid to new information and communication technologies. At the end of the study, we have some suggestions and strategies for improving its weaknesses and promoting strengths in knowledge management technologies and have had a great positive impact on the future of the organization and its goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • new technology
  • knowledge flow
  • knowledge management
  • research centers
آزادی احمدآبادی، قاسم، و دیگران(1393). "تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات بر اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت". مطالعات دانش شناسی.شماره 1. ص71.
استیری، مجید(1396). "بررسی تاثیر و نقش فناوری اطلاعات بر توسعه مدیریت دانش". پژوهش­های جدید در مدیریت و حسابداری، بهار  - شماره 18.ص151.
الوانی، سید مهدی(1385). مدیریت عمومی (ویرایش 3). تهران: نشر نی.
بابایی فرسانی، میثم؛ امین دوست، عاطفه؛  و شکر­چی­زاده، احمد رضا ( 1398). "طراحی مدل نوآوری باز در شرکت­های کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد آمیخته". پژوهش­های مدیریت عمومی.
برگرون، برایان (1392). اصول مدیریت دانش. ترجمه منوچهر انصاری و حسین رحمانی. تهران: کتاب مهربان نشر.
         تیموری، مهتاب. (1391). بررسی نحوه جریان دانش در شرکت­های دانش­بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه مدل مفهومی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. رشته علم اطلاعات و دانش ­شناسی. دانشکده مدیریت. دانشگاه تربیت مدرس.
حسن زاده، محمد(1385). بررسی زیرساخت مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران. پایان نامه دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه فردوسی مشهد.
حسن زاده، محمد(1387). مدیریت دانش مفاهیم و زیرساخت ها. تهران: نشر کتابدار.
داونپورت، تامس اچ؛ پروساک، لارنس(1379). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت. تهران: ساپکو.
رادینگ، آلن(1393). مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمد حسین لطیفی. تهران: سمت.
سبحانی، یزدان و دیگران (1392). "رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون­های ورزشی". مدیریت ورزشی. شماره 17. ص 55-73.
سپهوند، رضا، و دیگران (1394). "تأثیر فناوری اطلاعات بر سرمایه فکری و استراتژی های مدیریت دانش با اثر تعدیلی چابکی سازمان". پژوهش های مدیریت منابع سازمانی  ، دوره پنجم - شماره 3.ص 71.
سهرابی، بابک؛ دارمی، هادی(1389). مدیریت دانش(با رویکرد MBA). تهران: سمت.
سید نقوی، میرعلی؛ نریمانی، مهدی؛ و غلام حسینی، حسین(1389). "فرهنگ و استراتژی و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی: با نگاهی بر مدیریت دانش". چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 1، ص11.
صادق زاده وایقان، علی؛ حسن زاده، محمد؛ و نجفقلی نژاد ورجوری، اعظم(1392). اطلاعات و جریان اطلاعات در سازمان ها. تهران: کتابدار.
 صفدریان، سروش؛ تحسری، علی(1390). "بررسی نقش مدیریت دانش بر سیستم های تولیدی در کلاس جهانی". فروغ تدبیر. شماره 18.
قلیچ لی، بهروز(1397). مدیریت دانش(ویرایش دوم). تهران: سمت.
          گایسلر، ایلایزر(1393). دانش و نظام های دانش: فراگیری از شگفتی­های ذهن. ترجمه مرتضی کوکبی. همدان: سپهر دانش.
          مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید (1390). مدیریت دانش و فناوری اطلاعات. تهران: راه دان.
نوناکو، ایکوجیرو(1394). شرکتهای دانش آفرین.ترجمه امید مهدیه. پژوهش های فرهنگی.
 
Dumbrell, D., & Steele, R. (2014). Social media technologies for achieving knowledge management amongst older adult communities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 147, 229-236.
 Ezell, M. P. (2017). How Organizations Use Collaboration to Create Knowledge (Doctoral dissertation, University of Pennsylvania).p 17.

Gunsel, A. (2015). Research on effectiveness of technology transfer from a knowledge based perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 777-785.

Koman, G., & Kundrikova, J. (2016). Application of Big Data Technology in Knowledge Transfer Process between Business and Academia. Procedia Economics and Finance, 39, 605-611.

 Nonaka, I., & Nishiguchi, T. (2001). Knowledge emergence: Social, technical, and evolutionary dimensions of knowledge creation. Oxford University Press.

    Nonaka, I., Toyama, R., & Hirata, T. (2008). Managing flow: A process theory of the knowledge-based firm. Springer.
Sanzogni, L., Guzman, G., & Busch, P. (2017). Artificial intelligence and knowledge management: questioning the tacit dimension. Prometheus, 35(1), 37-56.
Schwartz, D. (Ed.). (2005). Encyclopedia of knowledge management. IGI Global.
Sengupta, A., & Sena, V. (2020). Impact of open innovation on industries and firms–A dynamic complex systems view. Technological Forecasting and Social Change, 159, 120199.

Siregar, J. J., Puspokusumo, R. A. W., & Rahayu, A. (2017). Analysis of Affecting Factors Technology Acceptance Model in The Application Of Knowledge Management for Small Medium Enterprises in Industry Creative. Procedia Computer Science, 116, 500-508.