نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران.

2 استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز(نویسنده مسئول)

3 استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

با توسعه رسانه ها، ارتباطات میان فرهنگی نیز دچار تحولات جدی شده است. گسسته شدن مرزهای زمان و مکان این امکان را فراهم آورده است که ارتباط میان فرهنگ ها تسهیل شود. مقاله حاضر با همین هدف و با تاکید بر روی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی در ایران صورت پذیرفته است. تکنیک به کار رفته در مطالعه حاضر دلفی بوده و جامعه آماری شامل صاحب نظران و کارشناسان مدیریت رسانه، مدیران شبکه های تلویزیونی، مدیران ارشد سازمان صدا و سیما و به طور کل کلیه افرادی بوده که در حوزه سازمان صدا و سیما و ارتباطات میان فرهنگی صاحب نظر بوده اند. نمونه تحقیق توسط لیستی منتخب از 30 نفر از خبرگان این عرصه انتخاب شده‌اند. نتایج این بررسی نشان می دهد بازتعریف مفهوم قوم گرایی (93.4 درصد)، همگرایی اقوام (90 درصد)، افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی (87.4 درصد)، بازتعریف مفهوم هویت ملی و افزایش آن (86.6 درصد)، افزایش میزان همدلی فرهنگی و قومی (80.2 درصد)، ارائه و انعکاس مشترکات فرهنگی و عدم نمایش تعارضات میان فرهنگی (76.9 درصد) مهم ترین کارکردهای رسانه ملی از منظر خبرگان بوده اند. لذا بر مبنای یافته ها، پیشنهاداتی برای کاربست در رسانه ملی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of national media in the development of intercultural communication

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mojaver sheikhan 1
  • Sedigheh Babran 2
  • Aliasghar Kia 3

1 PhD Student in Communication Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, IranBranch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Communication, Islamic Azad University, Tehran Branch Center (Corresponding Author)

3 Professor, Faculty of Communication, Allameh Tabatabaei University

چکیده [English]

With the development of the media, intercultural communication has also undergone serious changes. The fragmentation of boundaries between time and space has made it possible to facilitate communication between cultures. The present article aims to emphasize the role of the national media in the development of intercultural communication in Iran. The technique used in the present study is Delphi and the statistical population includes experts and experts in media management, TV network managers, senior managers of the Radio and Television Organization and in general all people who have Sahib in the field of Radio and Television Organization and intercultural communication. Have commented. The research sample was selected from a list of 30 experts in the field. The results of this study show the redefinition of the concept of ethnicism (93.4%), the convergence of ethnicities (90%), the increase of social capital and cultural capital (87.4%), the redefinition of the concept of national identity and its increase (86.6%), the increase of cultural empathy and Ethnicity (80.2%), the presentation and reflection of cultural commonalities, and the non-display of intercultural conflicts (76.9%) have been the most important functions of the national media from the perspective of experts, there are suggestions for use national media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mass Media
  • Development of Intercultural Communication
  • National Media
  • Identity
آشوری، داریوش (1386 تعریف ها و مفهوم فرهنگ، تهران: نشر آگه.
آگ، شورش (1389)،« بررسی رابطه برنامه های صداوسیما با هم ارایی قومی -مطالعه موردی استان آذربایجان غربی،»مجموعه مقالات برگزیده: اولین همایش ملی قومیت، هم گرایی ملی و امنیت پایدار، ارومیه:انتشارات دنیای کتاب واژه.
انوری ،حسن. (1138)، فرهنگ بزرگ سخن،  ج 4، تهران: نشر سخن.
باهنر، ناصر(1378)، فصلنامه رادیو و تلویزیون، تهران، انتشارات دانشکده صدا و سیما، پیش‌شماره 2، ص70.
چراغی، نسریم و اسلام‌پناه، مریم (1394)، شبکه‌های اجتماعی لاین، گوگل‌پلاس، اینستاگرام و نقش آن بر فرهنگ شهروندی و قانون‌مداری، کنفرانس سالانه رویکردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی، تهران، موسسه ایده‌پرداز پایتخت ویرا.
حسنی فر، عبدالرحمان و ابوالحسنی، الهه (1390)، بررسی نقش تلویزیون در حوزة نقد و شیوة مناظره، دوفصلنامة علمی  پژوهشی مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ، ش 2.
خانیکی، هادی (1386)، فرهنگ جمعی و رسانه‌های نو؛ قابل دسترسی در : http://www.nasour.net
دادگران، سید محمد ( 1377 )، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ دوم، تهران: انتشارات فیروزه.
درویشی، مسلم و پرهیزکاری، زهرا (1392)، نقش جهانی شدن بر هویت و فرهنگ و تاثیر آن بر المان‌های شهری، اولین کنفرانس معماری و فضاهای شهری پایدار، مشهد، گروه پژوهش‌های کاربردی پرمان. 
رحمان‌زاده، سیدعلی و غفاری معین، زهرا (1390)، بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب‌نظران، مجله مطالعات رسانه‌ای، سال ششم، شماره سیزدهم، صص 249-233.
سلطانی فر، احسان و روشن دل اربطانی، طاهر(1390)، مدل مفهومی تبیین گفتمان حاکمیت، مردم و رسانه با رویکرد پدافند غیرعامل، دوفصلنامة علمی  پژوهشی مطالعات میا نرشته ای در رسانه و فرهنگ.
عبدالله‌تبار، هادی (1396)، بررسی تاثیر شبمه‌های مجازی بر تحول ارتباطات میان فرهنگی، مطالعات آینده پژوهی و سیاست‌گذاری، دوره3، شماره 4، صص38-32.
فرجی، سعید و یزدانی، علی (1395)، برنامه‌ریزی و تبیین مولفه‌های موثر بر شکل‌گیری و ارتقای تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری نمونه موردی: خیابان لاله‌زار، همایش بین‌المللی افق‌های نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی و مدیریت فرهنگی شهرها، تهران، انجمن افق نوین علم و فناوری.
فقیهی، سارا؛ مظفری، افسانه و فرهنگی، علی‌اکبر (1395)، نقش شبکه‌های اجتماعی بر پذیرش فرهنگ غرب، دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
کاظم‌زاده، موسی و کوهی، کمال (1389)، نقش وسایل نوین ارتباط جمعی  در توسعه فرهنگی، نامه پژوهش فرهنگی، سال دوازدهم، شماره دوازدهم، صص 212- 183.
محسنیا ن راد، مهدی (1384)، بازار پیام و آینده ارتباطات میان فرهنگی،فصلنامه علوم اجماعی،31،37.
محسنیا ن راد، مهدی (1391 )، ارتباطات انسانی، تهران، سمت.
محسنیان راد، مهدی (1369)، ارتباط شناسی: ارتباطات انسانی :میان گروهی و جمعی،تهران: سروش.
Dube, s.c. (2007). Modernization and development, new york, mc graw-hill.Geertz, C. (5369). Old Societies & New States: The Quest For Modernity, New York: FreePress.
Hodges, S.D. & K.J. Kelin. (2001). Regulating the Costs of Empathy: the Price of Being Human. Journal of Socio-Economics.
Kuper, Adam, Jessica Kuper, The Social ScienceEncyclopedia,London,  Routledge & Kegan paul, 1985.
Samovar. Larry A., Richard E. Porter,Intercultural Communication:A Belmont, Wadsworth,2013.