نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف ازاین پژوهش نشان دادن نوع زبان بکاررفته در فضاهای است که برخواسته از ابزاری الکترونیکی، جهانی و تعاملی است. همچنین به نحوه نوبتگیری و واگذاری آن هنگام استفاده از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط پرداخته شده است. دادههای این پژوهش شامل گفتوگوها و ارتباطات کاربران فارسیزبان در فضاهای مجازی از جمله اتاقهای چت یاهو، شبکهی اجتماعی فیسبوک و تلگرام میباشد. علت انتخاب این فضاها، عمومیبودن و آشنابودن آنها برای اغلب کاربران اینترنت در ایران بود. بهطورکلی میتوان گفت نوبتگیری، کنترل، مدیریت و انتقال آن در گفتگوهای اینترنتی دارای اصول مشخص و قواعد ازپیش تعیینشدهای نمیباشد، بلکه تا حد زیادی بستگی به عادات افراد هنگام چت و تایپکردن دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing Turn Taking Structures in Chat Rooms and Social Networks
نویسندگان [English]
- Atiyeh Kamyabigol 1
- Masiheh Hedayat Mofidi 2
1 Assistant Professor, Department of Linguistics, Faculty of Literature and Human Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
2 PhD student, Department of Linguistics, Faculty of Literature and Human Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
The aim of the present article is to present the type of language being used in cyberspace. In addition, turn taking and turn giving strategies are analyzed. The data included Iranian Persian speaker users’ individual and group chats. The data for the present research was collected from Yahoo chartrooms, Face book and Telegram users. The reason behind choosing these networks is that they are used publically and extensively in Iran. Out results indicated that no specific structure or pre-set rules can be traced in the turn taking, managing and turn giving strategies used by the participants. In fact, users’ application of such strategies depends most on individual habits and typing skills while chatting.
کلیدواژهها [English]
- discourse analysis
- turn taking
- Internet
- cyberspace
- chat