افشین آزادی؛ مهرداد متانی؛ علی فلاح؛ یوسف قلی پور کنعانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدل سازی ساختاری زنجیره ارزش تولیدات رسانهای در دیپلماسی رسانهای ایران در قبال دنیای عرب می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ طرح تحقیق بهصورت پژوهش کمی و از نظر جمع آوری اطلاعات بهویژه توصیف ویژگیهای جامعه مورد مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری مشتمل بر تمام کارشناسان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدل سازی ساختاری زنجیره ارزش تولیدات رسانهای در دیپلماسی رسانهای ایران در قبال دنیای عرب می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ طرح تحقیق بهصورت پژوهش کمی و از نظر جمع آوری اطلاعات بهویژه توصیف ویژگیهای جامعه مورد مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری مشتمل بر تمام کارشناسان حوزه رسانه در تهران و نیز شامل نخبگان، اساتید دانشگاه در رشتههای ارتباطات و رسانه، مسئولین سیاست خارجی کشور، مسئولین سازمانهای رسانهای کشور و در صورت امکان دانشجویان عرب اهل رسانه دانشگاه بغداد و بیروت بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه 41 سوالی می باشد. روایی آن به شیوه صوری و محتوایی تایید شده و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ به میزان 84/0 اثبات شده است. داده های گردآوری شده بر اساس تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار LISREL انجام شد. نتایج بیانگر آن بود که شاخص های (نوآوری، مشتری مداری، اعتبار برند، زیرساخت های فناوری، مدیریت، محتوا، پشتیبانی، مزیت رقابتی ، کیفیت خدمات، ارزش آفرینی ، بازاریابی، منابع انسانی و ارتباطات سازمانی) بر دیپلماسی رسانه ای با ضریب تاثیر متناسب، اثرگذار بوده اند.
محمد باشکوه اجیرلو؛ عادله دهقانی قهنویه
چکیده
انتشار اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از نگرانیهای اصلی بخشهای مختلف جامعه از جمله خردهفروشیها و ارائهکنندگان خدمات میباشد؛ زیرا بر رفتار خرید مصرفکنندگان و میزان فروش خرده-فروشان تاثیرگذار است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی با تاکید بر نقش تعدیلگر ...
بیشتر
انتشار اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از نگرانیهای اصلی بخشهای مختلف جامعه از جمله خردهفروشیها و ارائهکنندگان خدمات میباشد؛ زیرا بر رفتار خرید مصرفکنندگان و میزان فروش خرده-فروشان تاثیرگذار است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی با تاکید بر نقش تعدیلگر دانش مصرفکننده از اخبار جعلی کرونا است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای پیمایشی است. جامعه آماری کاربران رسانههای اجتماعی در کرونا است. 219 نفر براساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه و تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Spss 25 و Smart Pls 2.0انجام گرفت. براساس یافتههای پژوهش، جستجوی اطلاعات، کنش متقابل اجتماعی، وقت گذراندن، نوعدوستی و سرگرمی بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیری مثبت و معنادار دارد. تابآوری مصرفکننده بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیری منفی و معنادار دارد. دانش اخبار جعلی قادر است تاثیر جستجوی اطلاعات بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی و همچنین تاثیر کنش متقابل اجتماعی بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی را تعدیل کند.
مهرداد توکلی؛ هادی خانیکی؛ اکبر نصراللهی؛ نازنین ملکیان
چکیده
تتوئیتر به ابزاری جدید برای امور دیپلماتیک و روابط بین الملل تبدیل شده است، و استفاده از این ابزار برای کشورها در راستای اعمال قدرت نرم در محیط بین الملل و بعنوان نوعی دیپلماسی رسانه ای دیجیتال، بسیار جای بررسی و تحلیل دارد. آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته،"چگونگی عملکرد و کارکرد دیپلماسی توییتری دو کشور ایران و آمریکا" و هدف ...
بیشتر
تتوئیتر به ابزاری جدید برای امور دیپلماتیک و روابط بین الملل تبدیل شده است، و استفاده از این ابزار برای کشورها در راستای اعمال قدرت نرم در محیط بین الملل و بعنوان نوعی دیپلماسی رسانه ای دیجیتال، بسیار جای بررسی و تحلیل دارد. آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته،"چگونگی عملکرد و کارکرد دیپلماسی توییتری دو کشور ایران و آمریکا" و هدف تحقیق مطالعه کارکرد دیپلماسی توئیتری بعنوان ابزار دیپلماسی رسانه ای و شناخت نقش توئیتر در انتقال مؤثر پیامهای سیاسی؛با بررسی پیام های توئیتری رییس جمهور سابق آمریکا و وزیرامورخارجه سابق ایران می باشد. چگونگی بهره برداری از توییتر برای پیشبرد مقاصد و اهداف و تامین منافع ملی دو کشور ، شناخت دیپلماسی رسانه ای و بررسی نحوه بازنمایی سیاست خارجی،و در نهایت شباهت ها و تفاوت های دیپلماسی توییتری دو کشور ایران و آمریکا، مواردی است که با کنکاش در محتوای پیام های توئیتری این دو مقام، و ازطریق روش تحلیل مضمون بررسی گردید.بازنمایی خود و دیگری،اعتبارسازی واعتبارزدایی برای خود و دیگری؛ محورهای اصلی کاربرد دیپلماسی توییتری ایران و آمریکا بوده است و در شرایط فقدان دیپلماسی رسمی بین دو کشور،کلیدی ترین ابزار برای بازتولید قدرت نرم و فرصتی برای دیپلماسی هردو کشور محسوب می شود.
مریم جلالی؛ اعظم حکیم
چکیده
بینامتنیت به عنوان یکی از متدهای خلق بازی، میان بازی های دیجیتال و یا غیر از آن در قالب بازی های آنالوگ از جمله گیم بوردها و پیش متن های فرهنگی، اجتماعی، اسطوره ای، افسانه ای و آیینی پیوند برقرار می ساد. هدف مقاله پیش رو مطالعه ظرفیت های بینامتنی و چگونگی بازآفرینی پیش متن ها از جمله ادبیات اسطوره ای و افسانهای در گیم بوردها می باشد. ...
بیشتر
بینامتنیت به عنوان یکی از متدهای خلق بازی، میان بازی های دیجیتال و یا غیر از آن در قالب بازی های آنالوگ از جمله گیم بوردها و پیش متن های فرهنگی، اجتماعی، اسطوره ای، افسانه ای و آیینی پیوند برقرار می ساد. هدف مقاله پیش رو مطالعه ظرفیت های بینامتنی و چگونگی بازآفرینی پیش متن ها از جمله ادبیات اسطوره ای و افسانهای در گیم بوردها می باشد. در همین راستا سؤال پژوهش آن است که: چگونه پیش متنهای ادبی میتوانند در گیمبوردها به ایجاد روابط بینامتنی بی انجامند؟ نتایج که با استفاده از راهبرد کیفی و راهکار کتابخانه ای و از طریق مشاهده انجام شده است نمایانگر آن است که استفاده از رابطه بینامتنی در گیم بوردها میتواند در وجه جوهر بیان و در همه یا بخشی از عناصر آن از اجزاء، گرافیک بازی، روایت، تم، مکانیک، طعم و قوانین ظهور یافته و به رویه ای بینامتنی شکل دهند. متناسب با شکل استفاده از روابط بینامتنی در عناصر بازی، روابط بینامتنی از قوت یا ضعف برخوردار می شوند. با انتخاب هدفمند دو نمونه گیم بورد ایرانی یعنی "شاهنامه بازی" و "زار" چگونگی پیاده سازی روابط میان متنی در آن ها تحلیل شده است.
رفیق حسنی؛ دلنیا عبدی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تحلیل کیفی محتوای کتاب تفکر و سواد رسانهای متوسطه دوم از منظر توجه به ابعاد سواد رسانهای انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوا بوده و بهمنظور بررسی مسئلهی سواد رسانهای در متن کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای دوره دوم متوسطه، از واحدهای تحلیل ازلحاظ میزان برخورداری آنها از مؤلفههای سواد رسانهای ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تحلیل کیفی محتوای کتاب تفکر و سواد رسانهای متوسطه دوم از منظر توجه به ابعاد سواد رسانهای انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوا بوده و بهمنظور بررسی مسئلهی سواد رسانهای در متن کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای دوره دوم متوسطه، از واحدهای تحلیل ازلحاظ میزان برخورداری آنها از مؤلفههای سواد رسانهای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل کتاب تفکر و سواد رسانهای مورد پژوهش از نظر مولفههای سواد رسانهای نشان داد که به مؤلفه شایستگیهای شخصی بیشترین توجه و به مؤلفه شایستگی اجتماعی کمترین توجه شده است. در میان شاخصهای شایستگیهای شخصی به ترتیب به مولفههای رفتار کاربر؛ دانش در مورد رسانهها و مقررات رسانهای و مولفه درک محتوای رسانهها و عملکرد آن بیشترین توجه شده بود. همچنین در میان شاخصهای مولفه مهارت فنی، استفاده فعال و متعادل از رسانه؛ استفاده پیشرفته از اینترنت و مهارتهای رایانهای و اینترنتی بیشترین توجه شده بود. در میان شاخص مولفه شایستگیهای اجتماعی به مولفه تولید محتوا توجه بهتری شده بود و به مولفههای روابط اجتماعی و مشارکت شهروندی خیلی کم توجهی شده بود.
محمد مهدی دانشی کهن؛ عبدالرسول حسنی فر؛ محمدرضا حسنی
چکیده
امنیت همیشه بعنوان بستر و زیربنای توسعه جوامع مطرح شده است. باعنایت به اهمیت این امر، در این تحقیق با توجه به شرایط استان سیستان و بلوچستان به بررسی نقش رسانه ها بر احساس امنیت در این استان پرداخته شده است. سوال این است که رسانههای جمعی چه تاثیری در احساس امنیت در استان سیستان و بلوچستان داشته است؟ در پاسخ به این سوال رسانههای جمعی ...
بیشتر
امنیت همیشه بعنوان بستر و زیربنای توسعه جوامع مطرح شده است. باعنایت به اهمیت این امر، در این تحقیق با توجه به شرایط استان سیستان و بلوچستان به بررسی نقش رسانه ها بر احساس امنیت در این استان پرداخته شده است. سوال این است که رسانههای جمعی چه تاثیری در احساس امنیت در استان سیستان و بلوچستان داشته است؟ در پاسخ به این سوال رسانههای جمعی با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعاتی نیز به صورت کتابخانهای گردآوری شده است. در این راستا نقش رسانههای جمعی در قالب سینما و تلویزیون و رسانههای خبری داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافته های تحقیق عملکرد رسانهها در خصوص استان سیستان و بلوچستان اعم از داخلی و خارجی با نمادسازی و چهرهسازی منفی و ارائه تصویری غیرمنطبق با واقع از جمله نماد قاچاق موادمخدر، تروریسم، فقر و محرومیت در آثار سینمایی و برجسته کردن اخبار با موضوعات امنیتی در رسانه های خبری و نمایش این استان با تعصبات قومی و مذهبی، تجزیهطلبی و افراطگرایی، بعنوان عامل کاهنده احساس امنیت عمل کرده و سبب شده تا تصویری غیرواقعی از این استان در افکار عمومی شکل بگیرد.
راضیه حق شناس؛ فتانه محمودی
چکیده
چکیدهاگرچه در همه ی روایت ها؛ سعی بر وفـادار مانـدن بـه موضوع داسـتان و انتقال درونمایـه آن بـه جهان تصویر است، اما در روند این باز تولیـد خاصه در جهان بازی ها ما بـا تغییـر روایـت در دو رسانه ی متفاوت (جهان متن و دیگری جهان تصویر) روبـه رو هستیم؛ و ازاین رو همه ی ابعاد روایت، جز به جز و کامل به بازیکن نشان داده نمی شود. هدف از این پژوهش ...
بیشتر
چکیدهاگرچه در همه ی روایت ها؛ سعی بر وفـادار مانـدن بـه موضوع داسـتان و انتقال درونمایـه آن بـه جهان تصویر است، اما در روند این باز تولیـد خاصه در جهان بازی ها ما بـا تغییـر روایـت در دو رسانه ی متفاوت (جهان متن و دیگری جهان تصویر) روبـه رو هستیم؛ و ازاین رو همه ی ابعاد روایت، جز به جز و کامل به بازیکن نشان داده نمی شود. هدف از این پژوهش مطالعه ی تطبیقی نقش قهرمان در بازی رایانه ای میرمَهنا مبارزی از خطه جنوب ایران و بازی ندای وظیفه (نسخه ی جنگ جهانی دوم) مبارزی از آن سوی مرزها ست. پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده و به روش تطبیقی انجام گرفته، الگوی پیشنهاد داده شده برای آن الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل است. این مقاله در نهایت نشان می دهد این الگو می تواند در تحلیل شخصیت ها در بازیهای رایانه ای مخصوصا ژانر اول شخص و زیر مجموعه های آن بکار گرفته شود.
لعیا محبوبی؛ زرین زردار
چکیده
استعاره با انتقال معنا از مفهومی آشنا به یک موقعیت پیچیدهتر، توصیفی روشن و غنی از یک پدیده یا موقعیت ارائه میدهد. در ارتباط میان کادر درمان و بیماران استعارهها برای ساده و قابل فهم کردن فرایندهای درمانی به کار میروند و به همین دلیل، شناسایی و تحلیل این استعارهها میتواند تصویر روشنی از روایت هر یک از دو طرف از فضای درمانی ارائه ...
بیشتر
استعاره با انتقال معنا از مفهومی آشنا به یک موقعیت پیچیدهتر، توصیفی روشن و غنی از یک پدیده یا موقعیت ارائه میدهد. در ارتباط میان کادر درمان و بیماران استعارهها برای ساده و قابل فهم کردن فرایندهای درمانی به کار میروند و به همین دلیل، شناسایی و تحلیل این استعارهها میتواند تصویر روشنی از روایت هر یک از دو طرف از فضای درمانی ارائه و انسدادها یا اختلالهای ارتباطی احتمالی را آشکار کند. مقاله حاضر روایت کادر درمان (پزشکان و پرستاران) و بیماران (بیمار و همراه بیمار) از اورژانس را به عنوان یکی از فضاهای درمانی استراتژیک موردبررسی قرار میدهد. به همین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته ای با 15 نفر از اعضای کادر درمان و 15 بیمار و همراه بیمار انجام شده است. تحلیل مصاحبهها با تکنیک تحلیل مضمون نشان میدهد که در روایت کادر درمان و بیماران، جنگ و مفاهیم مرتبط با آن پرکاربردترین استعاره در توصیف اورژانس است. از دلالتهای ارتباطی استعاره جنگ در میان کادر درمان انتقال فوریت و ضرورت برای بیمار و برجسته کردن فرماندهی و کنترل، سوژگی کادر درمان در صحنه اورژانس است. در مقابل، این استعاره نزد بیمار به معنای تن دادن به وضعیت جنگی، تحمل دشواری و مقاومت در برابر بیماری است.
منصور ساعی
چکیده
یکی از ابعاد شکاف ارزشی و نگرشی و هنجاری بین نسلی، پدیده شکاف ارتباطی و گفتگویی بین نسل فرزندان و والدین در خانواده است.هدف مطالعه حاضر تحلیل عوامل و پیامدهای شکاف ارتباطی بین نسلی در خانواده ایرانی است. با بهره گیری از روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری با 20 نفر از پژوهشگران و مطالعات نسلی در ایران مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. ...
بیشتر
یکی از ابعاد شکاف ارزشی و نگرشی و هنجاری بین نسلی، پدیده شکاف ارتباطی و گفتگویی بین نسل فرزندان و والدین در خانواده است.هدف مطالعه حاضر تحلیل عوامل و پیامدهای شکاف ارتباطی بین نسلی در خانواده ایرانی است. با بهره گیری از روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری با 20 نفر از پژوهشگران و مطالعات نسلی در ایران مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. مهمترین عوامل علی «مسئولیت سنگین اقتصادی و اجتماعی خانواده»، «کاهش فراغت جمعی خانواده محور»، «از دست رفتن مرجعیت و والدگری والدین» و «فقدان مهارت ارتباطی بین والدین و فرزندان» و مهمترین عوامل زمینه ای، «جهان بینی و ارزش های متمایز نسل ها» و «اختلال در منابع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مولد گفتگو» و مهمترین عوامل مداخله گر «به رسمیت نشناختن هویت نسلی فرزندان درخانواده» و «حضور قدرت سیاسی درعرصه تولید گفتگو» هستند. مهمترین کنش ها و راهبردها شامل«فقدان مکانیزم آموزش ارتباطات گفتگومحور»، «عدم توانمندسازی والدین برای پذیرش ارزش ها و جهان زندگی نسل فرزندان» و «فقدان سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی و ارتباطی خانواده محور» بوده و مهمترین پیامدها شامل «عدم شکل گیری خانواده مدنی گفتگومحور»، «کاهش کارایی و بهره وری بین نسلی» و «کاهش همدلی و مشارکت بین نسلی برای ساختن حال و آینده مشترک» هستند.
فراز صادق وزیری؛ الهام ابراهیمی؛ سعید شادمان
چکیده
امروزه میتوان کنترل و هدایت افکار عمومی را یکی از مأموریتهای اصلی رسانهها دانست. در این پژوهش الگویی از استفاده صاحبان قدرت از رسانهها با هدف تأثیرگذاری بر سرمایه فرهنگی و سبک زندگی افراد جامعه ارائه و آزمون شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای دولتی کشور بودند که 280 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
امروزه میتوان کنترل و هدایت افکار عمومی را یکی از مأموریتهای اصلی رسانهها دانست. در این پژوهش الگویی از استفاده صاحبان قدرت از رسانهها با هدف تأثیرگذاری بر سرمایه فرهنگی و سبک زندگی افراد جامعه ارائه و آزمون شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای دولتی کشور بودند که 280 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی، برای تحلیل اطلاعات جمعیتشناختی از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آمار استنباطی در قالب روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS نسخه 3 بهره گرفته شد. طبق نتایج پژوهش، بین سیاستگذاران و رسانه، رسانه و سرمایه فرهنگی و سرمایه فرهنگی با سبک زندگی جامعه رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ اما سواد رسانهای، تأثیر رسانهها بر سرمایه فرهنگی را تعدیل نمیکند. نتایج این پژوهش کاربردهایی برای اصحاب رسانه و سیاستگذاران این حوزه دارد که در بخش پایانی پژوهش به اهم آنها اشاره شده است.
هژیر فتحی؛ فائزه تقی پور؛ نفیسه واعظ
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه آینده شبکه های اجتماعی برخط در مواجهه با رسانه های سنتی ایران از منظر روابط قدرت پرداخت. این پژوهش با روش آینده پژوهی با استفاده از تکنیک سناریونویسی انجام شد. برای دستیابی به عدم قطعیت ها از روش مدلسازی تفسیری-ساختاری(ISM) با بهره مندی از نرم افزار میک مک و برای کشف سناریوها نیز از روش بالانس اثرات متقابل با بهره ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مطالعه آینده شبکه های اجتماعی برخط در مواجهه با رسانه های سنتی ایران از منظر روابط قدرت پرداخت. این پژوهش با روش آینده پژوهی با استفاده از تکنیک سناریونویسی انجام شد. برای دستیابی به عدم قطعیت ها از روش مدلسازی تفسیری-ساختاری(ISM) با بهره مندی از نرم افزار میک مک و برای کشف سناریوها نیز از روش بالانس اثرات متقابل با بهره مندی از نرم افزارسناریو ویزارد استفاده شد. خروجی نرم افزارسناریو ویزارد 3206 سناریو ترکیبی ممکن و 4 سناریو با سازگاری صفر(محتمل) را نشان داد که شامل سناریوهای دردسرهای شهر قشنگ، مصائب میراث گوتنبرگ، عصر ایندیپندنت و دنیای ماتریکس است.این سناریوها طیفی از وضعیت های خوش بینانه تا تحولی را شامل می شود.
مهدی مختارپور
چکیده
روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق روش تحلیل گفتمان و نشانه شناسی گفتمانی است و گفتمان های سینمای دینی پس از شناسایی مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که با توجه به تحلیل گفتمان ها و نشانه شناسی آثار سینمایی مورد بررسی پنج گفتمان اصلی شامل گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقّدس، گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی، گفتمان ...
بیشتر
روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق روش تحلیل گفتمان و نشانه شناسی گفتمانی است و گفتمان های سینمای دینی پس از شناسایی مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که با توجه به تحلیل گفتمان ها و نشانه شناسی آثار سینمایی مورد بررسی پنج گفتمان اصلی شامل گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقّدس، گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی، گفتمان فردیت محور، گفتمان دینداری تساهل و تکثرگرا و گفتمان بازگشت شناسایی شدند. در گفتمان دینداری تساهل و تکثرگرا و گفتمان فردیت خواهی، تخاصم ها و ستیزهایی با گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و گفتمان بازگشت محسوس و هوایدا است. همچنین بین گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و گفتمان بازگشت همپوشانی هایی موجود است. این همپوشی بین این دو گفتمان و گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی نیز صدق می کند.