طه مهدی قدیری؛ سید عبدالرسول علم الهدی
چکیده
رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره ...
بیشتر
رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده درسبک زندگی زنان محجبه چهره شده در اینستاگرام با عنوان حجاب استایل است. برای این کار با روش نشانه شناسی به تحلیل پیام آشکار و نهان پست های چهره های محجبه پرداخته و در نهایت با تحلیل مضمون به محورهای بازنمایی سبک زندگی ایشان دست یافتیم. با روش نمونه گیری هدفمند و نظری، 15 مورد انتخاب شد. یافته ها نشان می دهد، زنان محجبه فعال در اینستاگرام، با طی کردن سیر تحولی معنادار در حال تجربه تغییر سبک زندگی خود با عنوان فانتزی شدن، هستند که ذیل ده مولفه کلان قابل ردیابی است: حجاب و پوشش، عفاف در رفتار، حریم خصوصی، سیطره تفکرات فمینیستی، شهرت گرایی و سلبریتی شدن، رفاه و اشرافی گری، برجسته سازی سبک زندگی غربی، رقص و موسیقی، روزمره شدن و سرگرمی، دینداری فانتزی و ریاکارانه.
عبدالرحمان علیزاده؛ زرین زردار
چکیده
جریان اخبار از طریق رسانههای جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآوردهاند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانههای خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ...
بیشتر
جریان اخبار از طریق رسانههای جمعی و اجتماعی، بخش مهمی از زندگی روزمرة انسان ایرانی را به تصرف خود درآوردهاند. مطالعه حاضر قصد دارد برای شناخت جایگاه خبر و رسانههای خبری، نوع مواجهه مخاطبان و جزئیات این مواجهه با منابع متعدد و متکثر خبر مورد واکاوی قرار دهد. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی، با ۳۲ نفر از مخاطبان بالای ۱۸ سال تهرانی مصاحبههای نیمهساختاریافته فردی و گروهی انجام داده است. این مطالعه نشان داد، مخاطبانی که ارتباط پیوسته و قوی با خبر دارند، به دلیل کثرت رسانهها، به ناگزیر مجموعهای از رسانهها را با معیارهای ذهنی خود انتخاب میکنند که از نظر آنها برای دریافت تصویر کامل رویدادها کفایت میکنند و برای کسب خبر در دایره بسته این رسانهها حرکت میکنند. این نوع از مصرف آیینی در ادبیات ارتباطات در سالهای اخیر با مفهوم «فهرست رسانهای» شناخته میشود. براساس یافتههای این پژوهش، در مورد مخاطبان کممصرف، تعریف سنتی مصرف آیینی خبر همچنان مصداق دارد و مواجهه آنها با خبر حاشیهای و با صرف حداقل انرژی است. مفهوم «فهرست رسانهای» میتواند به عنوان نقطه عطفی در تغییر نگاه پژوهشگران به مصرف آیینی خبر و تاثیر آن بر مخاطبان تلقی شود.
میثم فرخی؛ فاطمه السادات لوح موسوی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامههای شبکه پویا از دیدگاه مادران تهرانی است. روش پژوهش به صورت کیفی با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با 18 مادر تهرانی دارای فرزند 2 تا 7 ساله می باشد که به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی دریافت هنجارهای فرهنگی توسط کودکان از برنامههای شبکه پویا از دیدگاه مادران تهرانی است. روش پژوهش به صورت کیفی با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با 18 مادر تهرانی دارای فرزند 2 تا 7 ساله می باشد که به صورت نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که این هنجارها شامل پنج مضمون فراگیر رفتاری، اعتقادی، هویتی، ارتباطی و روانی می باشد. بهداشت عمومی زدنماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی برای برخورد با بیماری کرونا ، صرفهجویی، قانونمداری، آشنایی با قرآن و نماز و خواندن آن، آشنایی با اماکن مذهبی و مناسبتهای مذهبی، شناخت و پیامبر و اهل بیت و شهدا، حجاب و آشنایی با مفاهیم دینی مواردی بود که در رفتار کودکان کاملا مشهود بود. بر اساس نظریه دریافت هم باید اشاره نمود که مادران اذعان کردند صرفا همه پیامهای ارائه شده توسط برنامههای شبکه پویا را کودکان به همان گونه که مدنظر تولیدکنندگان برنامههای شبکه بوده (موضع هژمونیک یا مسلط) رمزگشایی نکردهاند و گاها به صورت توافقی بدین گونه که ویژگیهای شخصیتی و فرهنگی را در دریافت و رمزگشایی دخیل نموده اند
ذاکر تیموری؛ فاطمه عزیزآبادی فراهانی؛ افسانه مظفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ به این معنا که چگونه میتوان در مواجهه با رسانههای فارسیزبان خارجی به مدیریت مطلوب اخبار پرداخت. روش تحقیق به صورت کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و خبر بودهاند. روش نمونهگیری به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت خبر در رسانه ملی در مواجهه با رسانه های فارسی زبان خارجی انجام شده است؛ به این معنا که چگونه میتوان در مواجهه با رسانههای فارسیزبان خارجی به مدیریت مطلوب اخبار پرداخت. روش تحقیق به صورت کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و خبر بودهاند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. برای گردآوری دادهها از «مصاحبه نیمه-ساختاریافته» استفاده شده است. بعد از مصاحبه با 18 نفر اشباع و در نهایت سازماندهی بین کدها، 221 کد باز و اولیه، 41 مضمون فرعی استخراج و مقوله همپوشان و فراگیر حاصل شد. یافتهها نشان میدهد که مدیریت اخبار در رسانه ملی بر اساس مولفههای «داشتن سواد رسانهای، روایتگری دستاول وقایع، عمقبخشی به خبرنگاری تحقیقی، شناخت زیست رسانهای بومی، شناسایی شکافهای اطلاعاتی مخاطبان، خبرسازی و خبررسانی بهموقع، جمعسپاری و تعاملیسازی دروازبانی اخبار و ارزیابی عملکرد سازمانی» ممکن است. نتایج نشان میدهد که رسانه ملی در ارائه روایت دست اول از وقایع کند عمل میکند در این وضعیت رسانههای فارسی زبان خارجی با ایجاد شکاف بین واقعیتها و نیازهای اطلاعاتی مخاطبان فضا را برای مانور گفتمانی خود باز میکنند. بنابراین، باید با شناخت زیسترسانهای بومی، خبرسازی و خبررسانی را تقویت کرد.
بهرام مدرسی؛ زهرا رجبی فرد؛ فروغ کاظمی
چکیده
زبان، که آن را مهمترین و کاملترین وسیله ارتباطی انسانی میتوان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانهای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداقهای کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزههای مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ...
بیشتر
زبان، که آن را مهمترین و کاملترین وسیله ارتباطی انسانی میتوان نامید، نقش غیرقابل انکاری در فضای رسانهای دارد. این پژوهش به بازنمایی مصداقهای کلام در تبلیغات بازرگانی بر اساس چارچوب ساخت اطلاع لمبرکت پرداخته است به این منظور 288 آگهی از حوزههای مختلف انتخاب شده است تا اگهی ها از نظر مصداق های کلام (فعال، غیر فعال و نیمه فعال ) مورد بررسی قرار بگیرد . شیوه گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و میدانی است و پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی و اینترنتی به حالت نیمه فعال، تشخیصپذیر و از نوع موقعیتی است مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی رادیویی به حالت نیمهفعال تشخیصپذیر و از نوع دسترس پذیر متنی است. مصداقهای کلام در آگهیهای تبلیغاتی از نوع پوستر و بیلبوردها در اکثر مواقع به صورت نیمه فعال تشخیصپذیر و از نوع موقعیتی و در برخی از مواقع به صورت نیمه فعال تشخیصپذیر و از نوع دسترسپذیر متنی مشاهده میشود. مصداقهای کلام به صورت غیر فعال نیز در اگهیهای رادیویی و در بیلبورد تبلیغاتی دیده میشود. گروه اسمی معرفه نیز در مصداقهای کلام در قلمرو کانون و مبتدا بسامد بیشتری دارد.