علیرضا آل بویه؛ محمد سلیمی؛ فاطمه جمشیدی
چکیده
بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستمهایی تشکیل شدهاند. تجزیه این بازیها به اجزاء و لایههای تشکیل دهنده آن، میتواند دقت در پژوهشهای اخلاقی درباره بازیها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازیهای رایانهای و پژوهشهای صورت گرفته درباره آنها، لایههایی برای بازی ها تعریف کرده ...
بیشتر
بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستمهایی تشکیل شدهاند. تجزیه این بازیها به اجزاء و لایههای تشکیل دهنده آن، میتواند دقت در پژوهشهای اخلاقی درباره بازیها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازیهای رایانهای و پژوهشهای صورت گرفته درباره آنها، لایههایی برای بازی ها تعریف کرده و به منظور تبیین این لایه ها، نمونههایی از بازیها و مسائل اخلاقی مرتبط با آنها را بررسی کند. در یک تقسیمبندی میتوان هدف، داستان، مکانیک، تعامل و نماد را به عنوان اجزا و لایههای تشکیل دهنده بازیهای رایانهای به شمار آورد. دستاورد این پژوهش علاوه بر تسریع و دقتبخشی به داوریهای اخلاقی، کمک میکند تا لایههایی که ظرفیت بیشتری برای بحثهای اخلاقی دارند، مشخص شوند و گامی در مسیر ایجاد نقشهای برای پژوهشهای اخلاقی در این نوع بازیها برداشته شود و حتی به عنوان رویکردی برای شناخت دیگر موضوعات و مسائل اخلاقی بسط داده شود.
صدیقه ببران؛ سعید ناظمی
چکیده
در عصر حاضر که جوامع با پدیدههای تازهای در حوزه ارتباطات رو به رو هستند لزوم بازنگری کلی به مباحث جانبی رسانهها از جمله اخلاق رسانهای احساس میشود. طنز اگرچه موضوع جدیدی در تاریخ اجتماعی ایران نیست ولی در عرصهی رسانهای، از پیشینهی کمتری برخوردار است. حضور این تازه وارد جدید به روزنامهها، مسائل جدیدی ...
بیشتر
در عصر حاضر که جوامع با پدیدههای تازهای در حوزه ارتباطات رو به رو هستند لزوم بازنگری کلی به مباحث جانبی رسانهها از جمله اخلاق رسانهای احساس میشود. طنز اگرچه موضوع جدیدی در تاریخ اجتماعی ایران نیست ولی در عرصهی رسانهای، از پیشینهی کمتری برخوردار است. حضور این تازه وارد جدید به روزنامهها، مسائل جدیدی را با خود به همراه آورده است. با ظهور نشریات و طنزنویسی در آنها قواعد جدیدی باید پایهگذاری شود که در آن روزنامهها علاوه بر رعایت حقوق مخاطب و شهروندان از دایره اخلاق اجتماعی نیز خارج نشوند. در این مقاله پس از تعاریفی در حوزه های طنز و اخلاق رسانهای به جایگاه و نقش اخلاق رسانهای در زمینه طنز مکتوب اشاره می کنیم و با طرح فرضیههایی آن را از نظر میگذرانیم. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و پرسشنامه ها در بین تمام کسانی که در مطبوعات سراسری به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند توزیع شده است.
زهره بیاد؛ سید بیوک محمدی؛ ناهید موید حکمت
چکیده
در این پژوهش تلاش شده است، مسائل اجتماعی نهفته در فیلمهای مستند دو دههی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران (1357)، مورد شناسایی قرار گیرد. هدف، پاسخ به این پرسش است که با توجه به نسبی بودن مسائل اجتماعی نسبت به زمان و تـغییرات در نوع نگاه و ارزشهای مطلوب، در اثر دگرگونیهای بزرگ اجتماعی، چه تغییری در دید نسبت به مسائل اجتماعی رخ ...
بیشتر
در این پژوهش تلاش شده است، مسائل اجتماعی نهفته در فیلمهای مستند دو دههی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران (1357)، مورد شناسایی قرار گیرد. هدف، پاسخ به این پرسش است که با توجه به نسبی بودن مسائل اجتماعی نسبت به زمان و تـغییرات در نوع نگاه و ارزشهای مطلوب، در اثر دگرگونیهای بزرگ اجتماعی، چه تغییری در دید نسبت به مسائل اجتماعی رخ داده است؟ روششناسی پژوهش مبتنی بر پارادایم روش تحقیق کیفی بوده و از تکنیکهای تحلیل محتوا، با رویکردی نشانهشناسانه بهره گرفته شده است. در این پژوهش بیست و هفت فیلم، مورد بررسی قرار گرفت که سیزده فیلم مربوط به قبل و چهارده فیلم دیگر مربوط به بعد از انقلاب اسلامی ایران میباشد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در فیلمهای مستند دوره بیست ساله قبل از انقلاب اسلامی ایران، به مسائلی از قبیل نابرابری، معضلات شهری (فقر، بیکاری، بیسوادی، انبوهی جمعیت، ترافیک، آلودگی محیط زیست، حاشیهنشینی، کمبود مسکن و بهداشت) و سنتگرایی، پرداخته شده است. در دوره بیست ساله بعد از انقلاب اسلامی، مسائلی همچون معضلات شهری (فقر، بیکاری، بیسوادی، انبوهی جمعیت، ترافیک، آلودگی محیط زیست، حاشیهنشینی، کمبود مسکن و بهداشت)، نابرابری آثار اجتماعی انقلاب(تشتت آراء و ایدئولوژیگرایی)، آثار جنگ، رابطهی انسان و طبیعت (سختی های مبارزه با طبیعت)، سنت گرایی و نیز بیماری مشاهده می شود. علی رغم مشاهده مشابهت مسائل مطروحه به لحاظ گونهشناسی، در دو دوره مورد بررسی، که اغلب مربوط به معضلات جوامع در حال توسعه می باشد، تفاوت های عمده ای از نظر نوع نگاه، ریشهیابی، طرز تلقی، برخوردها و شیوه ارائه راهکار، در فیلم های مستند مورد بررسی، به چشم میخورد.
سید محمد حسینی معصوم؛ سیده تکتم حسینی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی کاربرد تابوهای زبانی در سخنرانیها و مناظرههای سیاسی و مذهبی در رسانه و مقایسه تنوّع این دو است. دادههای این پژوهش از طریق تلویزیون و یا آرشیوهای اینترنتی برنامههای صدا و سیما گردآوری شده و میزان کاربرد تابوهای زبانی و حوزههای واژگانی تابوها در گروه سیاسی و مذهبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی کاربرد تابوهای زبانی در سخنرانیها و مناظرههای سیاسی و مذهبی در رسانه و مقایسه تنوّع این دو است. دادههای این پژوهش از طریق تلویزیون و یا آرشیوهای اینترنتی برنامههای صدا و سیما گردآوری شده و میزان کاربرد تابوهای زبانی و حوزههای واژگانی تابوها در گروه سیاسی و مذهبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد استفاده از تابو در سخنرانیهای تلویزیونی هر دو گروه سیاسی و مذهبی صورت میگیرد و هر دو از تابوهای حوزهی واژگانی عمومی بیشتر از سایر حوزهها استفاده میشود. نکته قابل توجه این است که سخنرانان سیاسی در تلویزیون احتیاط بیشتری در کلام خود بهکار میبرند، امّا گروه مذهبی استفاده بیشتری از تابوها میکنند. بیشترین تابوی بهکاررفته توسط گروه مذهبی مربوطبه حوزه واژگانی عمومی و حیوانات بودهاست و کمترین تابوی بهکار رفته مربوط به حوزه واژگانی روانی-جسمی و خانواده بودهاست. بیشترین تابوی بکار رفته توسط گروه سیاسی مربوط به حوزه عمومی و کمترین تابو در حوزه جنسی و حیوانات بوده است.
حمید رضا رادفر
چکیده
همواره استفاده از منابع اطلاعاتی و آثار علمی، هنری و فرهنگی در فضاهای مجازی و رعایت مسائل حق مولف درگیر با آنها چالشبرانگیز بوده است. در این میان هم باید صاحبان محتوای دیجیتالی را راضی نگه داشت و هم متقاضیان آنها را در بهرهگیری مناسب از منابع منتفع ساخت. در میان انواع رسانهها و وبسایتهای حاوی منابع و آثار مشمول قوانین ...
بیشتر
همواره استفاده از منابع اطلاعاتی و آثار علمی، هنری و فرهنگی در فضاهای مجازی و رعایت مسائل حق مولف درگیر با آنها چالشبرانگیز بوده است. در این میان هم باید صاحبان محتوای دیجیتالی را راضی نگه داشت و هم متقاضیان آنها را در بهرهگیری مناسب از منابع منتفع ساخت. در میان انواع رسانهها و وبسایتهای حاوی منابع و آثار مشمول قوانین حق مولف، شاید کتابخانههای دیجیتال بیشترین چالش را داشته باشند، چراکه هم حاوی منابع فراوانی هستند که قوانین حق مولف را در پیش روی خود دارند و هم مشتریانی که انتظار دارند بهترین منابع را در راستای رفع نیازهای اطلاعاتی آنها در اختیارشان قرار دهند. لذا راهکارهایی که این کتابخانهها برای مواجهه با این چالش در پیش میگیرند می تواند مناسب برای سایر موراد و موسسات ارائه دهنده محتوای دیجیتال باشد. در این مقاله به روش مروری ابتدا به مطالعه و بررسی موضوع حق مولف در فضای مجازی و مسائل مربوط به آن پرداخته شده و سپس روشها و راهکارهای ممکن برای حمایت از حقوق مؤلف برای منابع دیجیتالی که کتابخانههای دیجیتال و سایر مراکز مشابه میتوانند از آنها بهره گیرند مورد اشاره قرار گرفتهاند.
امیرعبدالرضا سپنجی؛ سارا عسکر نیا
چکیده
در سالهای اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفهای از سوی سازمانها به عنوان یک ضرورت درنظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفهای در حوزه فعالیت های روابطعمومی که حیطهی کاریشان دربردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکارعمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابطعمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، ...
بیشتر
در سالهای اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفهای از سوی سازمانها به عنوان یک ضرورت درنظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفهای در حوزه فعالیت های روابطعمومی که حیطهی کاریشان دربردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکارعمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابطعمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، قابل بررسی و تامل می باشد. روش مطالعه در این مقاله، تحلیل مضمونی محتوای(Thematic content analysis) کتب و پژوهشهای حوزه روابطعمومی و ارتباطات است که نتایج آن با مطالعه کتابخانهای30 مقاله و پایان نامه استخراج شده است. لازم به توضیح است از آنجا که تحقیقی با عنوان اخلاق حرفهای در روابط عمومی در جستجوهای صورت گرفته یافت نشد، نگارندگان تحقیق خود را از بین مقالاتی با مضامین اخلاقحرفهای و ارتباطات سازمانی که دربردارنده عملکرد روابطعمومی سازمانها نیز می باشد، مدنظر قرار داده است. لازم به ذکر است که به موضوع اخلاق حرفهای در حوزه روابطعمومی از دو منظر روابط درون و برون سازمانی نگاه شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد از بعد برون سازمانی روابطعمومیها برای رسیدن به مرز ماندگاری و پایداری در افکارعمومی باید صداقت، امانت و حقیقت را، که اساس یک ارتباط اخلاقمدار است، رعایت کنند. در همین مسیر، عدم تعهد به اجرای اخلاق و رفتار حرفهای نیز تهدیدی برای مرگ سازمان تلقی میشود. در تحقیقات صورت گرفته در زمینه اخلاق حرفهای سازمانها، بر دوری از پنهانکاری و تمرکز بر اصل صداقت در روابط عمومیها تاکید شده است. همچنین از بعد درون سازمانی نیز یافته ها نشان می دهد که ساختار سازمانی یکی از عوامل موثر بر اخلاق حرفهای بوده، از نظر کارکنان مهمترین عامل ضعف اخلاق، بیعدالتیهای موجود در محیط کار است. از دیگر موارد یافته شده دراین بررسی، توجه کمتر به جو اخلاقی و اخلاق حرفهای در محیطهای سازمانی و وجود تبعیض نیز به عنوان مانع بزرگی در برابر تحقق اهداف سازمانی مطرح شده است.
مصیب سروستان؛ محمود کریمی علوی؛ سیده زهرا اجاق
چکیده
سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی در ایران، علیرغم ادعای نظام فرهنگی کشوردر حمایت ازاینگونه سینمایی، همواره با چالشهای جدی روبرو بوده است. فیلم سینمایی رستاخیز، یکی از چندین فیلم دینی در ایران است که با وجود اخذ مجوزهای لازم برای اکران عمومی از مقامات سینمایی کشور، براثر اختلافات و حواشی بهوجود آمده پیرامون آن توقیف شد و ...
بیشتر
سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی در ایران، علیرغم ادعای نظام فرهنگی کشوردر حمایت ازاینگونه سینمایی، همواره با چالشهای جدی روبرو بوده است. فیلم سینمایی رستاخیز، یکی از چندین فیلم دینی در ایران است که با وجود اخذ مجوزهای لازم برای اکران عمومی از مقامات سینمایی کشور، براثر اختلافات و حواشی بهوجود آمده پیرامون آن توقیف شد و همچنان (تا زمان انتشار این مقاله)، سرنوشت نامعلومی دارد. مسئله محوری در این تحقیق، مواجه با یک پدیده متناقض نما در ژانر دینی سینمای پس از انقلاب است. از یک طرف، سینماگران به تولید فیلمهای دینی تشویق می شوند و از طرف دیگر، وجود ناهماهنگیها و موانع مدیریتی و ساختاری موجب هدر رفت وقت، انرژی، بودجه سازندگان فیلمهای دینی و منابع کشور می شود. این تحقیق در نظر دارد، با استفاده از نظریه کنش ارتباطی هابرماس و روش تحلیل محتوای کیفی، چالشهای پیش روی فیلمهای دینی را بامطالعه موردی فیلم رستاخیز مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. برای این منظور، سه گروه مؤثر و دخیل در سرنوشت این فیلم، یعنی؛ فقها، مسئولین فرهنگی/هنری و سازندگان فیلم شناسایی و دستهبندیشدهاند. در فرایند تحلیل، اظهارات هر گروه کدگذاری، مقولهبندی و پسازآن مضامین حاصل از مقولهها مورد شناساییقرارگرفته و در پایان، یافتههای تحقیق براساس نظریه کنش ارتباطی هابرماس، جمعآوری و جمعبندیشدهاند. یافتههای پژوهش حاکی از فقدان ارتباط و گفتگوی مؤثر میان گروههای دخیل در سرنوشت فیلم رستاخیز بوده، و نیز نشان میدهند که اظهارات این کنشگران از کنش راهبردی پیروی میکنند. درنتیجه، به علت فقدان عقلانیت ارتباطی در اظهارات و تعاملات میان سه گروه کنشگر، تفاهمی بر سر نمایش فیلم رستاخیز بهوجود نیامده است.
علی شرقی؛ جمال الدین مهدی نژاد؛ راحیل ندومی
چکیده
مکان صرفا نقطهای خاص بر سطح زمین نیست، موقعیتی است که ارزشهای انسانی و تصاویر ذهنی در بستر آن شکل میگیرند. امروزه رشد میزان استفاده از فضای مجازی و انتقال کنشهای انسانی و تعاملات اجتماعی از جهان عینی به مجازی نمایانگر گسترش هرچه بیشتر گذران زمان افراد در جهان مجازی است. این پژوهش مقایسهای بین مکان عینی و مجازیاست و به ...
بیشتر
مکان صرفا نقطهای خاص بر سطح زمین نیست، موقعیتی است که ارزشهای انسانی و تصاویر ذهنی در بستر آن شکل میگیرند. امروزه رشد میزان استفاده از فضای مجازی و انتقال کنشهای انسانی و تعاملات اجتماعی از جهان عینی به مجازی نمایانگر گسترش هرچه بیشتر گذران زمان افراد در جهان مجازی است. این پژوهش مقایسهای بین مکان عینی و مجازیاست و به دنبال آن است که قابلیت تبدیل شدن فضای مجازی به مکان و وجود حس مکان در آن را بررسی نماید. در این راستا پس از پرداختن به مفهوم مکان، پدیده فضای مجازی و امکان تبدیل آن به مکان مجازی بررسی شده و روند ادراک مکان و مطابقت آن با مکان مجازی مورد توجه قرار گرفته است ؛ پدیده حس مکان، سطوح آن و سپس امکان تجربه حس مکان و سطوح آن در جهان مجازی مطالعه شده و در نهایت پس از بررسی عوامل تشکیل دهنده حس مکان، به مقایسهای تطبیقی بین حس مکان عینی و مجازی پرداخته است. و نتیجه نهایی اینکه، گرچه فضای مجازی قابلیت تبدیل شدن به مکان را داراست، اما حس مکان به طور کامل در آن تجربه نخواهد شد.
مریم صانع پور
چکیده
تمرکز مقاله حاضر بر این نکته است که رسانه های جهانیِ عصر ارتباطات دیجیتال می توانند نقش تعیین کننده ای را در ایجاد صلح، محرومیت زدایی، و توسعه در سراسر گیتی بازی کنند،مشروط به آن که روزنامه نگاران و خبرگزاری های دنیای مجازی به اخلاقی جهان وطنانهای بند باشند؛ اخلاق جهانوطنانهای که مبتنی بر یک جهان وطنیِ فراملی - فرافرهنگی ...
بیشتر
تمرکز مقاله حاضر بر این نکته است که رسانه های جهانیِ عصر ارتباطات دیجیتال می توانند نقش تعیین کننده ای را در ایجاد صلح، محرومیت زدایی، و توسعه در سراسر گیتی بازی کنند،مشروط به آن که روزنامه نگاران و خبرگزاری های دنیای مجازی به اخلاقی جهان وطنانهای بند باشند؛ اخلاق جهانوطنانهای که مبتنی بر یک جهان وطنیِ فراملی - فرافرهنگی باشد و در عین حال با وطن پرستی های ملی گرایانه منافاتی نداشته باشد.تحقق این امر مستلزم آن است که اصحاب رسانههای جهانی، علائق ملی گرایانه شان را به گونه ای متعصبانه، در تقابل با ملی گرایی سایر هموطنان جهانیشان قرار ندهند.در این مقاله همچنین تمایز «جهانیسازی استعماریِ»امپریالیسم غربی، با «جهانی شدن پسا استعماری» در عصر ارتباطات، تبیین می شود و با تکریم حیات انسانی و به رسمیت شناختن همه فرهنگها، و بر اساس ارزش های مشترک انسانی، یک گفتمان جهان وطنانه برای رسانه های مجازی ترسیم می شود که علائق ملی گرایانه مختلف را دربر می گیرد و نیز صدای محرومان و ستمدیدگان را به گوش عدالت خواهان جهان می رساند تا زمینه مشترک همفکری و همکاری شهروندان دنیای مجازی رادر جهت رفع تبعیضها،گسترش نیکوکاریها، و آزادی بیان، در میان ملتهای مختلفی که یک وطن واحد جهانی دارند، شکل دهد.
رزیتا عزتی قادی؛ نادر جعفری هفتخوانی
چکیده
این مقاله به مطالعه نحوه بازنمایی فرهنگ بدن درمجلات عامه پسند زنان می پردازد.در بحثبدن و چگونگی مدیریت آن نقش محوری رسانهها در گسترش توجه و علاقه مردم به بدنهایشان قابلتوجه است. بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفههای فرهنگ بدن و نحوهی بازنمایی فرهنگ بدن در مجلات عامهپسند زنان است. با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
این مقاله به مطالعه نحوه بازنمایی فرهنگ بدن درمجلات عامه پسند زنان می پردازد.در بحثبدن و چگونگی مدیریت آن نقش محوری رسانهها در گسترش توجه و علاقه مردم به بدنهایشان قابلتوجه است. بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفههای فرهنگ بدن و نحوهی بازنمایی فرهنگ بدن در مجلات عامهپسند زنان است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی شمارههای سال ۱۳۹۳ مجله زندگی ایده آل به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که فرهنگ بدن دارای چهار بُعد «خودآرایی و تزئین، خودمراقبتی یا کنترل بدن، بدن فناورانه و بدن سرمایهای» است که از میان آنها «بُعد خودمراقبتی و کنترل بدن» از بیشترین حجم و فراوانی مطالب برخوردارند.
نعمت الله فاضلی؛ عاطفه اقایی؛ معصومه شفعتی
چکیده
با ظهور پسامدرنیسم در حوزه پزشکی، تفسیرهای جدیدی از مفاهیم سلامت و رویکردهای آن پدید آمد. یکی از روشهای درمانیکه با تفسیرهای پست مدرنیستی تناسب دارد، طب مکمل و جایگزین است.با نقصان حضور انواع مختلف طب مکمل به خصوص موسیقی درمانی در دانشگاه ها و کمبود کلینیک های موسیقی درمانی در فضای اجتماعی ایران، در فضای مجازی شاهد ظهور سایت ...
بیشتر
با ظهور پسامدرنیسم در حوزه پزشکی، تفسیرهای جدیدی از مفاهیم سلامت و رویکردهای آن پدید آمد. یکی از روشهای درمانیکه با تفسیرهای پست مدرنیستی تناسب دارد، طب مکمل و جایگزین است.با نقصان حضور انواع مختلف طب مکمل به خصوص موسیقی درمانی در دانشگاه ها و کمبود کلینیک های موسیقی درمانی در فضای اجتماعی ایران، در فضای مجازی شاهد ظهور سایت ها و وبلاگ هایی با موضوع موسیقی درمانی هستیم. با توجه به این محدودیت ها، آنچه قابل تأمل است نقش فضای مجازی در ایجاد فرصتی برای حضور گفتمانی است که به حاشیه رانده شده است. این امکان حضور در فضای مجازی در شرایط محدود حضور در فضای فیزیکی نمودی از پست مدرن شدن است. مسلما محدودیت های فضای واقعی بر کیفیت حضور موسیقی درمانی در فضای مجازی ایران هم تأثیر می گذارد. لذا این پرسش ها مطرح می شود که چگونه موسیقی درمانی در فضای مجازی معرفی می شود؟ در معرفی موسیقی درمانی - به عنوان یکی از انواع طب مکمل- در فضای مجازی بر چه ابعادی تاکید می شود؟ و چگونه این ابعاد در تقابل با پزشکی مدرن قرار می گیرند؟ روش تحقیق در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه هدف پژوهش عبارت است از وب سایت های ایرانی فعال در رابطه با موسیقی درمانی. روشنمونهگیری،نمونهگیرینظری (هدفمند) است و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. مطالعه و تجزیه و تحلیل 11 سایت مورد بررسی، نشان داد این سایت ها بر هفت بعد (مقوله) کلان از موسیقی درمانی تأکید می کنند تا آن را به مخاطبان معرفی کنند که عبارتند از: «بعد علمی»، «بعد تاریخی»، «کارکرد درمانگری»، «بعد توانمندسازی»، «مزیت بهداشتی سلامت»، «جامعیت کاربرد» و «جهانی بودن موسیقی درمانی». از این میان، موسیقی درمانی با تأکید بر برخی ابعاد تلاش می کند تا با نزدیک کردن خود به پزشکی مدرن بر اعتبار خود افزوده و در مقابل با تأکید بر برخی ابعاد دیگر، به رقابت با پزشکی مدرن می پردازد. هرچند پزشکی مدرن در فضای مجازی با گفتمان های رقیب مواجه شده و گفتمان های خاموش پزشکی مانند موسیقی درمانی توانسته اند از این فضا برای رقابت با پزشکی مدرن و حضور در عرصه سلامت استفاده کنند، اما آنچه به عنوان طب مکمل می شناختیم نیز دچار تحول شده و از پزشکی مدرن تأثیر یافته است.
کاظم موذن؛ محمد مهدی فرقانی
چکیده
هدف این مقاله شناخت میزان تحقق بخشهایی از مباحث نظری و دغدغههای مطرح شده درباره پدیده آمیختگی سیاست و سرگرمی در برنامههای سیاسی سرگرمکننده در شبکههای تلویزیونی فارسی زبان با تمرکز بر مخاطبانِ جوان این برنامهها است. محقق با بهرهگیری از سه مفهوم «اطلاعات-سرگرمی»، «سیاست-سرگرمی» و «نرمخبر» و دو نظریه ...
بیشتر
هدف این مقاله شناخت میزان تحقق بخشهایی از مباحث نظری و دغدغههای مطرح شده درباره پدیده آمیختگی سیاست و سرگرمی در برنامههای سیاسی سرگرمکننده در شبکههای تلویزیونی فارسی زبان با تمرکز بر مخاطبانِ جوان این برنامهها است. محقق با بهرهگیری از سه مفهوم «اطلاعات-سرگرمی»، «سیاست-سرگرمی» و «نرمخبر» و دو نظریه «کاشت» و «استفاده و رضامندی» به الگوی مفهومی و نظری دست یافته و بر اساس آن به تحلیل مخاطبانِ جوان این برنامهها در شهر تهران در زمینه میزان مصرف، ویژگیهای جمعیتشناختی، علاقمندی به سیاست، انگیزههای مصرف، نحوه پیگیری، استفاده از منابع جایگزین اخبار و اطلاعات، مشارکت سیاسی و گرایش سیاسی مورد تحلیل میپردازد. بخشی از مهمترین نتایج پژوهش نشان میدهد که برنامههای سیاسی سرگرمکننده عمدتاً به صورت مستقیم در تلویزیون دیده میشوند و برنامههای پخش شده از تلویزیون داخلی محبوبیت بیشتری دارند. «اطلاع از رویدادها و اخبار» و «سرگرمی و گذران اوقات فراغت» مهمترین انگیزههای مخاطبان از تماشای این برنامهها بوده است. میزان مصرف برنامههای سیاسی سرگرمکننده با استفاده از منابع جایگزین اخبار و اطلاعات رابطه مستقیم دارد. تقریباً هیچ مخاطبی وجود ندارد که از این قبیل برنامهها به عنوان تنها منبع اطلاعات و اخبار استفاده کند. بین میزان مصرف برنامههای سیاسی سرگرمکننده و میزان مشارکت سیاسی مخاطبان رابطه وجود دارد اما به لحاظ مفهومی و نظری، تاثیرگذاری تماشای برنامههای سیاسی سرگرمکننده بر میزان مشارکت سیاسی منتفی است. به صورت کلی نمیتوان از تاثیرگذاری مشخصات جمعیتشناختی (جنسیت و تحصیلات) بر میزان تماشای این برنامهها سخن گفت، اگرچه این رابطه درباره برخی از برنامهها وجود دارد. یافتهها در مجموع نشان میدهند که بیشتر «افراد علاقمند به سیاست» برنامههای سیاسی سرگرمکننده را پیگیری میکنند. میزان مصرف برنامههای پخش شده از شبکههای ماهوارهای در میان مخاطبان حامی جریان اصلاحطلب و میزان مصرف برنامههای پخش شده از صداوسیما در میان مخاطبان حامی جریان اصولگرا بیشتر است.