نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
3 کارشناس ارشد فلسفه اسلامی
چکیده
بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستمهایی تشکیل شدهاند. تجزیه این بازیها به اجزاء و لایههای تشکیل دهنده آن، میتواند دقت در پژوهشهای اخلاقی درباره بازیها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازیهای رایانهای و پژوهشهای صورت گرفته درباره آنها، لایههایی برای بازی ها تعریف کرده و به منظور تبیین این لایه ها، نمونههایی از بازیها و مسائل اخلاقی مرتبط با آنها را بررسی کند. در یک تقسیمبندی میتوان هدف، داستان، مکانیک، تعامل و نماد را به عنوان اجزا و لایههای تشکیل دهنده بازیهای رایانهای به شمار آورد. دستاورد این پژوهش علاوه بر تسریع و دقتبخشی به داوریهای اخلاقی، کمک میکند تا لایههایی که ظرفیت بیشتری برای بحثهای اخلاقی دارند، مشخص شوند و گامی در مسیر ایجاد نقشهای برای پژوهشهای اخلاقی در این نوع بازیها برداشته شود و حتی به عنوان رویکردی برای شناخت دیگر موضوعات و مسائل اخلاقی بسط داده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Layer Analysis of Computer Games: The Approach for Ethical Judgment
نویسندگان [English]
- Alireza Alebouyeh 1
- Mohammad Salimi 2
- Fatemeh Jamshidi 3
1 Assistant Professor
2 Master of governmental management, University of Tehran
3 Master of Islamic Philosophy
چکیده [English]
Computer games, as a medium, consist of components or subsystems. Analysis of these games to its constitutive components or layers, can improve accuracy in ethical research about the games. This article intends to analyze computer games and also conducted researches about them, define layers for them and to explain these layers, survey examples of Games and ethical issues related.
The goal, story, mechanic, interaction and symbols can be classified as a layer constituent computer games. Result of this paper improve the speed and accuracy of Ethical Judgment and also a.[appear Potential of ethical issues in layers of games] or b.[determine the layers that have more potential for ethical issues]. also Layer Analysis can be an approach for Ethical Judgment in other subjects and dilemmas.
کلیدواژهها [English]
- Layer Analysis
- Computer Games
- Ethical Judgment
- آسا برگر، آ. (1385)، نقد فرهنگی ، نشر باز.
- جلال زاده، بهاره، دوران، بهزاد، (1388)، «رمزگشایی از بازیهای رایانهای: مطالعه موردی بازی رایانهای عملیات ویژه 85» ، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، ش 7.
- جعفریان، محمدحسین (آذر 1395) «بررسی بازی Heavy Rain - نسخه پلی استیشن4» ،http://www.zoomg.ir/2016/4/24/86570/heavy-rain-remastered-review
- حقوردی طاقانکی، مهدی (۱۳۸۶)، «بازیهای رایانهای، ابزار قدرت نرم» ، فصلنامه عملیات روانی، ش ۱۶.
- رازی زاده، علی، موسوی گیلانی، سید رضی، مینایی، بهروز (1394) ،«فضای مجازی بازیهای رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی» ، پژوهشنامه اخلاق، ش29.
- فرهنگ ادیب، سمیه، مینایی بیدگلی، بهروز (1393)، «بررسی محتوای آسیبزا و تحلیل محتوایی اخلاقی بازیهای رایانهای از دیدگاه آموزه های اسلامی»، پژوهشهای اخلاقی ، ش 15.
- منطقی، مرتضی، (1386)، بازیهای ویدئویی-رایانه ای، انتشارات عابد، تهران.
- مینایی، بهروز، سیدحسینی، محمدعلی (1394)، « تحلیل تماتیک سبک زندگی در بازی رایانه ای سیمز»، مطالعات رسانه ای، ش 1.
- نامجو، امیرمهدی (1395)، «اصطلاحات و لغات دنیای بازیهای ویدیویی | قسمت سوم» ، http://gamefa.com/340780
- Morrell, Jessica Page (2006). Between the Lines: Master the Subtle Elements of Fiction Writing. Cincinnati, Ohio: Writer's Digest Books.
- Evanovich, Janet(1943),Twelve Sharp, New York : St. Martin's Press, 2006.
- Gunter, Barrie (1998), The effects of video Games on children, sheffield Academic press.
- Millicent MD, Wilson,(2016) "Online Game Teaches Triage for Pediatric Patients, Emergency Medicine News", 15 November 2016 - Volume 38 - Issue 11A
http://journals.lww.com/em-news/Fulltext/2016/11151/ News Online Game Teaches Triage for Pediatric.2.aspx
- Novak, j. & levy, l. (2008), play the game:the parent's guide to video games, boston, MA thomsom course technology
- Rauch, P. E. (2007), "Playing with Good and Evil: Videogames and Moral Philosophy," Unpublished Master’s Thesis, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA.
- Reynolds, R. (2002), "Playing a "Good" Game: A Philosophical Approach to Understanding the Morality of Games." :https://www.semanticscholar.org/paper.
- Swain, Chris.(2010)," The Mechanic is the Message: How to Communicate Values in Games through the Mechanics of User Action and System Response": Schrier, Karen & Gibson, David, Ethics and Game Design :Teaching Values Through Play, IGI Global, New York
- Sicart, Miguel )2009(The Ethics of Computer Games , Cambridge, MA: MIT Press.
- Zagal, José )2009(, "Ethically Notable Videogames: Moral Dilemmas and Gameplay": DiGRA '09 - Proceedings of the 2009 DiGRA International Conference: Breaking New Ground: Innovation in Games, Play, Practice and Theory