نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد تهران مرکز
2 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد تهران مرکز
چکیده
در عصر حاضر که جوامع با پدیدههای تازهای در حوزه ارتباطات رو به رو هستند لزوم بازنگری کلی به مباحث جانبی رسانهها از جمله اخلاق رسانهای احساس میشود. طنز اگرچه موضوع جدیدی در تاریخ اجتماعی ایران نیست ولی در عرصهی رسانهای، از پیشینهی کمتری برخوردار است. حضور این تازه وارد جدید به روزنامهها، مسائل جدیدی را با خود به همراه آورده است. با ظهور نشریات و طنزنویسی در آنها قواعد جدیدی باید پایهگذاری شود که در آن روزنامهها علاوه بر رعایت حقوق مخاطب و شهروندان از دایره اخلاق اجتماعی نیز خارج نشوند. در این مقاله پس از تعاریفی در حوزه های طنز و اخلاق رسانهای به جایگاه و نقش اخلاق رسانهای در زمینه طنز مکتوب اشاره می کنیم و با طرح فرضیههایی آن را از نظر میگذرانیم. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و پرسشنامه ها در بین تمام کسانی که در مطبوعات سراسری به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند توزیع شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A survey on the of Role of Media Ethics in the Written Satire of Nationwide Publications
نویسندگان [English]
- sediqe babran 1
- saeed nazemi 2
1 Ph.D. in Social Communication Sciences, Tehran Azad University
2 Master of Science in Social Communication, Tehran Azad University Center
چکیده [English]
Although satire is not a new issue in Iran's social history, it enjoys a shorter background in the realm of media. Naturally, the presence of this newcomer in newspapers, has brought new issues alongside itself. Experts have considered two main features or purposes for satire. One is criticism and the other modification. The latter can be considered the result of the first, if everything ends up fruitfully. These two purposes can be thought of as the most effective functions for satire, though overgeneralization cannot be done in this regard either.
However, a satirist should be familiar with media ethics, freedom of press, and privacy. He should also know the functional concept of satire and apply criticism and modification principles to his writings.
In the present research, we have discussed the effect and role of media ethics in the field of written satire of nationwide journals so as to have paid the due attribute from this viewpoint as well.
Media theories, the fundamental theories of ethics and media, and normative theories of media have been used in this research.
The research method was measurement and the means of data collection was questionnaire.
The statistical community which has been considered totally consists of 84 members composed of journal satirists and caricaturists throughout the country.
کلیدواژهها [English]
- Media Ethics
- Satire
- Caricature
- Privacy
- Freedom of press