نشانه‌ها در خدمت تولید معنا در رسانه: عکاسی دفاع مقدس از منظر نشانه شناسی اجتماعی

هامون مهدوی؛ حسین اردلانی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 1-32

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.44243.2688

چکیده
  عکاسی در جایگاه رسانه‌ای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقش‌های روایتی و مفهومی کارآمد است. عکس‌های جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفه‌های اجتماعی و شناختی، از جمله نظام‌های ارزشی اجتماعی- فرهنگی هستند. دراین پژوهش نگارندگان تلاش دارند تا با استفاده از مفاهیم نظری موجود در ...  بیشتر

راهکارهای اقناع رسانه‌ای مخاطبان به منظور مدیریت مصرف آب

مسعود جلیلوند خسروی؛ مرضیه کریمی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 33-63

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.43702.2661

چکیده
  آب به عنوان مهم‌ترین عنصر حیات از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. این مهم با توجه به بحران‌های زیست محیطی ایجاد شده در جهان اهمیتی مضاعف پیدا کرده است. همچنین شناخت دقیق رسانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن برای کمک به بحران‌های آبی مفید فایده است. این پژوهش با هدف معرفی راهکارهای رسانه‌ای اقناع مخاطبان در پی تسهیل ...  بیشتر

بررسی نشانه-معناشناختی تبلیغات گردشگری ایران

مریم حاجی محمدجعفر؛ فاطمه سید ابراهیمی نژاد؛ علی کریمی فیروزجایی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 65-88

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.41738.2577

چکیده
  این مقاله به بازنمایی نمادین مقاصد گردشگری ایران می‌پردازد و تلاشی برای رمزگشایی از شیوه‌های تبلیغاتی برای به چالش کشیدن رقبا در یک بافت نمادین است. به این منظور پنج ویدئوی تبلیغات گردشگری ایرانی بر پایه اصول نشانه-معناشناسی بررسی شدند. هدف این مقاله پاسخ به این سوال بود: مقاصد گردشگری در ایران چگونه نمایش داده می‌شوند؟ تجزیه و ...  بیشتر

ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل یابی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: بحران کووید 19 )

سودابه حسنی دخت؛ سیدمحمد زرگر؛ داوود نعمتی انارکی؛ احتشام رشیدی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 89-113

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.44194.2687

چکیده
  رسانه‌های خبری نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری افکار عمومی در جوامع دارند. اهمیت این نقش نه در مراجعه تعداد زیاد مخاطبان به این رسانه‌ها، بلکه در میزان اعتماد اجتماعی است که مخاطبان به رسانه خبری پیدا می‌کنند. لذا هدف کلی تحقیق حاضر، ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران کووید 19 است. در تحقیق حاضر با توجه به سؤالات تحقیق و ماهیت ...  بیشتر

تدوین مدل سیاستگذاری رسانه‌ای با رویکرد شناختی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

سید حمید حسینی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 115-139

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.42064.2592

چکیده
  رسانه‌ها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامع‌اند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاست‌‌‌هایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهره‌برداری را از آنها به عمل آورد. رویکرد شناختی با توجه بـه در نظر گرفتن نقش فرد تصمیم‌گیرنده، عوامل سازمانی و تأثیر محیط، بهتر می تواند مدل سیاست‌گذاری را تبیین نماید. ...  بیشتر

مطالعه ظرفیت های ادبیات کهن برای ترویج هویت اجتماعی در برنامه های رادیویی

شیوا مژدهی فر؛ علی اکبر رزمجو

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 141-171

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.41406.2561

چکیده
  رادیو بعنوان رسانه‌ای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، می‌تواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراین‌میان زبان و ادبیات کهن فارسی گسترده‌ترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارش‌های آن می‌توان مؤلفه‌های اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های ...  بیشتر

مطالعه ی جامعه شناختی تأثیر ساختار سیاسی و اجتماعی دهه اول انقلاب اسلامی بر تولیدات هنری (سینمایی) (مطالعه ی موردی تحلیل فیلم دیده بان ساخته ابراهیم)

هوشنگ زمانی؛ اعظم راودراد؛ مهناز رونقی نوتاش

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 173-205

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.43565.2653

چکیده
  از دیرباز تأثیرگذاری گرایشات طبقه حاکم بر آثار و دست آوردهای مختلف افراد در جوامع وجود داشته است، سینما به عنوان یکی از دست آورد های فردی و جمعی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در کشور ایران که با رخ دادن یکی از بزرگترین انقلاب های قرن، تغییرات گفتمانی شگرفی را تجربه کرد، بررسی جامعه شناختی این تغییر گفتمان و تأثیر آن بر آثار و تولیدات ...  بیشتر

تحلیلی جامعه شناختی بر رابطه مصرف موسیقی و قانون گریزی (مورد مطالعه: جوانان 35-18 ساله شهرستان بندرعباس)

پرنیان سرافراز؛ هدایت الله نیکخواه؛ یاسر رستگار

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 207-236

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.42718.2617

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی و ارتباط آن با قانون‌گریزی در بین شهروندان بندرعباس می‌باشد. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته می باشد.داده‌های تحقیق به کمک دو نرم‌افزار SPSS و Amos Graphics مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بیشترین گرایش به مصرف سبک موسیقی عامه‌پسند(سنتی، ...  بیشتر

جریان‌سازی شبکه‌های اجتماعی دیجیتال در قالب رواج اخبار جعلی

محمدعلی شاکری؛ حسن بشیر

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 237-269

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.36785.2406

چکیده
  یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکه‌های اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکه‌ها برای «جریان‌سازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانه‌ای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریان‌سازی رسانه‌ای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانه‌ها، در عصر شبکه‌های اجتماعی ...  بیشتر

شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران

مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سیدوحید عقیلی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 271-297

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.41841.2581

چکیده
  تحقیق حاضر به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیمای ایران پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و راهبرد مصاحبه اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزه ی رسانه و همچنین مدیران سطوح عالی سازمان صداوسیما است. با بررسی های صورت گرفته تعداد حجم نمونه آن ...  بیشتر

الگویابی روش های اقناعی تبلیغات تجاری تلویزیون ایران

محمد علی اصالتی؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ محمد دادگران

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 299-326

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.37874.2449

چکیده
  این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی  و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ،  و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای ...  بیشتر

نقش آگهی خدمات عمومی رادیویی (P.S.A) در بازتاب ارزش های اجتماعی

ویدا همراز؛ محمد شهبازی؛ محمد مهدی لبیبی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 327-353

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.14111.2528

چکیده
  دربین انواع برنامه های رادیویی، آگهی های خدمات عمومی یا PSA مهمترین وسیله برای انتقال پیامهای اجتماعی رایگان به مخاطبان شناخته می شوند. این مقاله که با هدف مطالعه وضعیت بازنمایی ارزشهای اجتماعی در اینگونه آکهی ها در ایران انجام شده است بر مبنای نظریۀ «ساختار ارزشی شوارتز» ده بعد انگیزشی برای ارزش ها مشخص شده و 57 ارزش اجتماعی متفاوت ...  بیشتر