هامون مهدوی؛ حسین اردلانی
چکیده
عکاسی در جایگاه رسانهای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقشهای روایتی و مفهومی کارآمد است. عکسهای جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی، از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی- فرهنگی هستند. دراین پژوهش نگارندگان تلاش دارند تا با استفاده از مفاهیم نظری موجود در ...
بیشتر
عکاسی در جایگاه رسانهای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقشهای روایتی و مفهومی کارآمد است. عکسهای جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی، از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی- فرهنگی هستند. دراین پژوهش نگارندگان تلاش دارند تا با استفاده از مفاهیم نظری موجود در نشانهشناسی گفتمانی به عنوان روشی کارآمد برای بررسی و شناخت چگونگی سازو کار نشانهها در خدمت تولید معنا و نیز تدوین الگویی منسجم و نظاممند برای استخراج و تفسیر اطلاعات موجود در عکسهای دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهد. هدف پژوهش پاسخ به این پرسشها است که ساختارهای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی عکسهای دفاع مقدس از چه الگوهایی تبعیت میکنند و این سه ساختار چگونه نقش عکسها در بازنمود مفهوم دفاع مقدس را نمایان میسازند؟ عکسهای مورد تحلیل از آثار آلفرد یعقوبزاده عکاس جنگ تحمیلی به دلیل ویژگی روایتگری آنها انتخاب شدهاند. یافتهها نشان داد که عکسهای مورد پژوهش، مملو از منابع نشانهای روایتی، مفهومی، دارای ساختارهای گفتمان مدار و ایدئولوژی نهفتهای هستند که نقشی موثر در شکلگیری تعاملات در حوزههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را ایفا می نمایند.
مسعود جلیلوند خسروی؛ مرضیه کریمی
چکیده
آب به عنوان مهمترین عنصر حیات از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. این مهم با توجه به بحرانهای زیست محیطی ایجاد شده در جهان اهمیتی مضاعف پیدا کرده است. همچنین شناخت دقیق رسانه و بهرهگیری از ظرفیتهای آن برای کمک به بحرانهای آبی مفید فایده است. این پژوهش با هدف معرفی راهکارهای رسانهای اقناع مخاطبان در پی تسهیل ...
بیشتر
آب به عنوان مهمترین عنصر حیات از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. این مهم با توجه به بحرانهای زیست محیطی ایجاد شده در جهان اهمیتی مضاعف پیدا کرده است. همچنین شناخت دقیق رسانه و بهرهگیری از ظرفیتهای آن برای کمک به بحرانهای آبی مفید فایده است. این پژوهش با هدف معرفی راهکارهای رسانهای اقناع مخاطبان در پی تسهیل تاثیرگذاری رسانه بر فرهنگ مصرف آب است. در فاز اول ضمن بهرهگیری از اسناد و پژوهشهای پیشین با استفاده از روش پیمایش در استان البرز (هشتگرد، اشتهارد، کرج، نظرآباد) 605 پرسشنامه تکمیل شد که نشانگر نگرش مردم استان به وضعیت آب استان و راههای مصرف آب است. در فاز دوم پژوهش با بهرهگیری از نتایج حاصل شده از پیمایش فاز اول، 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با کارشناسان و تولیدکنندگان حوزه رسانه، مدیران حوزه آب و مدیران رسانه صورت گرفت. پس از تحلیل محتوای کیفی این مصاحبهها 42 راهکار به منظور اقناع رسانهای استخراج شد که میتوان آنها را در دو نگاه انتقادی و مطالبه گری و نگاه ترویجی در سه محور 1. پیشبینی: تدابیر سازمانی 2. جهتگیری: رویکرد تولید پیام 3: پسینی: روشها و قالبهای تولید و توزیع پیام دستهبندی نمود.
مریم حاجی محمدجعفر؛ فاطمه سید ابراهیمی نژاد؛ علی کریمی فیروزجایی
چکیده
این مقاله به بازنمایی نمادین مقاصد گردشگری ایران میپردازد و تلاشی برای رمزگشایی از شیوههای تبلیغاتی برای به چالش کشیدن رقبا در یک بافت نمادین است. به این منظور پنج ویدئوی تبلیغات گردشگری ایرانی بر پایه اصول نشانه-معناشناسی بررسی شدند. هدف این مقاله پاسخ به این سوال بود: مقاصد گردشگری در ایران چگونه نمایش داده میشوند؟ تجزیه و ...
بیشتر
این مقاله به بازنمایی نمادین مقاصد گردشگری ایران میپردازد و تلاشی برای رمزگشایی از شیوههای تبلیغاتی برای به چالش کشیدن رقبا در یک بافت نمادین است. به این منظور پنج ویدئوی تبلیغات گردشگری ایرانی بر پایه اصول نشانه-معناشناسی بررسی شدند. هدف این مقاله پاسخ به این سوال بود: مقاصد گردشگری در ایران چگونه نمایش داده میشوند؟ تجزیه و تحلیل نشان داد که ویدئوهای تبلیغاتی گردشگری بر نوعی خود شرقشناسی تمرکز دارند. این تمرکز تا حدودی نشاندهنده نگاه نهادی است که در مواد تبلیغاتی گردشگری ایران نفوذ کرده است. این نگاه تصویری از ایران به عنوان یک کشور شرقی مسلمان بازتولید میکند که با استراتژیهای گردشگری دهههای آینده مطابقت ندارد. این نوع تبلیغات هنگام تلاش برای اعتلای کشور در چندین زمینه مشکل ایجاد میکند و علاوه بر آن همه فعالیتهای گردشگری را در بر نمیگیرد. بر مبنای تحلیل ارائه شده، پیشنهاداتی برای روندهای تبلیغاتی آتی ارائه شده-است.
سودابه حسنی دخت؛ سیدمحمد زرگر؛ داوود نعمتی انارکی؛ احتشام رشیدی
چکیده
رسانههای خبری نقش بسیار مهمی در شکلگیری افکار عمومی در جوامع دارند. اهمیت این نقش نه در مراجعه تعداد زیاد مخاطبان به این رسانهها، بلکه در میزان اعتماد اجتماعی است که مخاطبان به رسانه خبری پیدا میکنند. لذا هدف کلی تحقیق حاضر، ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران کووید 19 است. در تحقیق حاضر با توجه به سؤالات تحقیق و ماهیت ...
بیشتر
رسانههای خبری نقش بسیار مهمی در شکلگیری افکار عمومی در جوامع دارند. اهمیت این نقش نه در مراجعه تعداد زیاد مخاطبان به این رسانهها، بلکه در میزان اعتماد اجتماعی است که مخاطبان به رسانه خبری پیدا میکنند. لذا هدف کلی تحقیق حاضر، ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران کووید 19 است. در تحقیق حاضر با توجه به سؤالات تحقیق و ماهیت اکتشافی بودن آن، جهتگیری پژوهش از نوع آمیخته با رویکرد دادهبنیاد و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت رسانه (اساتید دانشگاهی، مسئولین سازمان صدا و سیما) بودند که به روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری انتخاب شدند. در مرحله کمی نیز جامعة آماری شامل مدیران، معاونین و کارشناسان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به تعداد 165 نفر بودند که تعداد 116 نفر مطابق فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق هر یک از متغیرهای شناسایی شده از طریق مصاحبه در قالب متغیرهای علّی، مداخلهگر، محوری، زمینهای، راهبردهای و پیامدهای دستهبندی و تعیین، و بر اساس دستهبندی انجام شده، مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران کووید 19 ترسیم شد.
سید حمید حسینی
چکیده
رسانهها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامعاند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاستهایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهرهبرداری را از آنها به عمل آورد. رویکرد شناختی با توجه بـه در نظر گرفتن نقش فرد تصمیمگیرنده، عوامل سازمانی و تأثیر محیط، بهتر می تواند مدل سیاستگذاری را تبیین نماید. ...
بیشتر
رسانهها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامعاند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاستهایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهرهبرداری را از آنها به عمل آورد. رویکرد شناختی با توجه بـه در نظر گرفتن نقش فرد تصمیمگیرنده، عوامل سازمانی و تأثیر محیط، بهتر می تواند مدل سیاستگذاری را تبیین نماید. هدف اصلی: هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جامع در سیاستگذاری رسانهی ملی با رویکرد شناختی است. روش تحقیق در این پژوهش با استفاده از روش دلفی مهمترین عوامل موثر بر سیاستگذاری رسانهای استخراج گردید و یازده عامل استخراجی از روش دلفی در قالب ماتریس خودتعاملیساختاری، تفسیری در اختیار خبرگان قرار گرفت تا ارتباط بین عوامل شناسایی شود و پس از تعیین روابط آنها مدل سیاستگذاری رسانهای رسانهی ملی با رویکرد شناختی تدوین شده و در اختیار پانل خبرگان قرار گرفت. روش جمعآوری دادههای مورد استفاده محقق در این پژوهش روش دلفی و روش جمع آوری عوامل ابتدایی در مصاحبه با خبرگان ،تحلیل مصاحبه های عمیق از روش ZMET بوده است.
شیوا مژدهی فر؛ علی اکبر رزمجو
چکیده
رادیو بعنوان رسانهای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، میتواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراینمیان زبان و ادبیات کهن فارسی گستردهترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارشهای آن میتوان مؤلفههای اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های ...
بیشتر
رادیو بعنوان رسانهای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، میتواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراینمیان زبان و ادبیات کهن فارسی گستردهترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارشهای آن میتوان مؤلفههای اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های هویتی ادبیات کهن در برنامه های رادیویی به چه صورت است؟ برای رسیدن به این مقصود از روش دادهبنیاد استفاده شدهاست. باتوجه به یافتههای پژوهش، پنج مرحله برای کاربرد بهینه از عناصر هویتی ادبیات کهن در برنامههای رادیویی شناسایی شد که عبارتنداز: شناخت ظرفیتهای ادبیات کهن، شناسایی ظرفیتهای رسانه رادیو جهت بهرهگیری از ادبیات کهن، شیوههای بهرهگیری از ادبیات کهن در برنامههای رادیویی، آمادهسازی عوامل انسانی و ارائه راهکارهای مدیریتی. نتایج حاکی از آن است که برای بهبود عملکرد رسانه رادیو جهت ترویج هویت اجتماعی اسلامی-ایرانی، توجه هرچه بیشتر به ادبیات کهن سرزمینمان ضروری است و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید رویکرد جدیتری نسبت به استفاده از ادبیات کهن ایرانی در برنامهها اتخاد کرده و ضمن آموزش و ایجاد انگیزه در عوامل انسانی، از ابزارهای رسانه رادیو جهت ترویج هویت اجتماعی با استفاده از ظرفیتهای ادبیات کهن استفاده کند.
هوشنگ زمانی؛ اعظم راودراد؛ مهناز رونقی نوتاش
چکیده
از دیرباز تأثیرگذاری گرایشات طبقه حاکم بر آثار و دست آوردهای مختلف افراد در جوامع وجود داشته است، سینما به عنوان یکی از دست آورد های فردی و جمعی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در کشور ایران که با رخ دادن یکی از بزرگترین انقلاب های قرن، تغییرات گفتمانی شگرفی را تجربه کرد، بررسی جامعه شناختی این تغییر گفتمان و تأثیر آن بر آثار و تولیدات ...
بیشتر
از دیرباز تأثیرگذاری گرایشات طبقه حاکم بر آثار و دست آوردهای مختلف افراد در جوامع وجود داشته است، سینما به عنوان یکی از دست آورد های فردی و جمعی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در کشور ایران که با رخ دادن یکی از بزرگترین انقلاب های قرن، تغییرات گفتمانی شگرفی را تجربه کرد، بررسی جامعه شناختی این تغییر گفتمان و تأثیر آن بر آثار و تولیدات هنری شایان توجه و مطالعه بوده است، لذا مطالعه رویکردهای حاکم در عرصه برنامه ریزی و تعیین خط مشی های هنری ـ فرهنگی در سال های اول انقلاب اسلامی از عناصر تشکیل دهنده این مقاله است. سئوال این است که دست اندرکاران ساخت و تهیه یک فیلم در کشور تا چه اندازه به این سیاست گذاریها توجه داشته اند؟ به عبارت دیگر روابط گفتمانی نظام سیاسی حاکم بر جامعه تا چه میزان در آثار سینمایی کشور رخنه کرده و میزان موفقیت و یا عدم موفقیت این گفتمان تا چه اندازه ای بوده است؟بنابراین با تحلیل و تفسیر سیاستگذاریهای فرهنگی و نقش آن ها در شکلگیری آثار هنری با روش تحلیل گفتمان انتقادی مورد مطالعه قرار گرفته است.
پرنیان سرافراز؛ هدایت الله نیکخواه؛ یاسر رستگار
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی مصرف موسیقی و ارتباط آن با قانونگریزی در بین شهروندان بندرعباس میباشد. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته می باشد.دادههای تحقیق به کمک دو نرمافزار SPSS و Amos Graphics مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیشترین گرایش به مصرف سبک موسیقی عامهپسند(سنتی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی مصرف موسیقی و ارتباط آن با قانونگریزی در بین شهروندان بندرعباس میباشد. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته می باشد.دادههای تحقیق به کمک دو نرمافزار SPSS و Amos Graphics مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیشترین گرایش به مصرف سبک موسیقی عامهپسند(سنتی، فولکلور و پاپ) میباشد. یافتههای استنباطی بیانگر رابطهی مثبت بین سرمایهفرهنگی و گروههمسالان با میزان مصرف موسیقی است. یافته های پژوهش نشان داد که بین دینداری و میزان مصرف موسیقی از لحاظ آماری رابطه معکوس وجوددارد. گروههمسالان بر اساس نتایج، نتوانسته است تأثیری بر سبکهای مصرف موسیقی جوانان داشته باشد؛ اما بین دینداری با سبک موسیقی نخبهگرا رابطه معکوس وجوددارد. نتایج همچنین بیانگر رابطهی بین سرمایه فرهنگی با سبک موسیقی عامهپسند و نخبهگرا میباشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که میزان و سبک مصرفموسیقی تأثیری بر میزان قانونگریزی نشان نداده است.
محمدعلی شاکری؛ حسن بشیر
چکیده
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی دیجیتال، رشدی بیش از پیش یافته است.نوشتار پیش رو در گام نخست، مهمترین خصائص، کارکردها و تاثیرات شبکههای اجتماعی دیجیتال را در مجموع نظریههای موجود در این باره، دنبال نموده و ضمناً منابع رسانهای ورود اخبار جعلی در قالب جریانهای اجتماعی را به عرصه افکار عمومی معرفی نموده است. سپس در گام دوم، با تمرکز روی فرآیند جریانسازی شبکههای اجتماعی دیجیتال، طی اجرای ده مصاحبه نیمه ساخت یافته با برخی کارشناسان و صاحبنظران متخصص در این حوزه، مهمترین سازوکارهای جریانسازی در این شبکهها در راستای نشر اخبار جعلی را در چهار قالب «هشتگ»، «طوفان»، «کمپین» و «جریان» تبیین نموده است. مقاله در نهایت نشان میدهد که سازوکار «جریان» به عنوان نقطه اوج سازوکارهای جریانسازی در شبکههای اجتماعی مجازی، نهادینهسازی موضوع مورد نظر در مخاطبان را با تامین شش شرط، ازجمله «همراهی اینفلوئنسرها»، «توجه به اقتضائات بستر» و «سوار شدن بر محمل وقایع روز» دنبال مینماید.
مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سیدوحید عقیلی
چکیده
تحقیق حاضر به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیمای ایران پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و راهبرد مصاحبه اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزه ی رسانه و همچنین مدیران سطوح عالی سازمان صداوسیما است. با بررسی های صورت گرفته تعداد حجم نمونه آن ...
بیشتر
تحقیق حاضر به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیمای ایران پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و راهبرد مصاحبه اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزه ی رسانه و همچنین مدیران سطوح عالی سازمان صداوسیما است. با بررسی های صورت گرفته تعداد حجم نمونه آن ها 12 نفر است، و از روش نمونه گیری نظری هدفمند استفاده شده است. در این پژوهش برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل مضمون و برای صحت سنجی داده ها، از روش دلفی فازی استفاده شده است. بررسی ها نشان داد که عوامل شش گانه: عوامل مرتبط با مشتری، مدیریت ، زیرساخت ، محتوا ، رسانه و بازاریابی، از اصلی ترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیما است. نتایج حکایت از آن دارد که در صداوسیما لازم است، ارتباط با مشتری، مدّ نظر قرارگیرد. از سویی دیگر هر قدر میزان به کارگیری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، ایجاد محتوای تعاملی و آموزنده ، تعامل سازمان با رسانه های اجتماعی و استراتژی های بازاریابی، توسط سازمان صداوسیما بهبود یابد ، باعث رشد و توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیما خواهد شد.
محمد علی اصالتی؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ محمد دادگران
چکیده
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ، و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای ...
بیشتر
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ، و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای اثرگذاری بر مخاطب و اقناع مخاطبان استفاده می کنند را پیدا کند. گرچه تبلیغات بازرگانی به میزان بسیار زیادی از علم ارتباطات متأثر شده است اما اهمیت افزایش فروش در تبلیغات سبب شده است تا تحقیقات صورت گرفته در حوزه تبلیغات صرفا پیدایش روشی برای افزایش فروش را در دستور کار قرار دهد و از پیشرفت علوم ارتباطات در حوزه تبلیغات چشم پوشی کند. تحقیق فوق تلاش می کند توجه به روش های اقناعی در تبلیغات تجاری را در حوزه علوم ارتباطات انجام دهد تا به پیشرفت علوم ارتباطات در حوزه تاثیر رسانه ها کمکی کرده باشد. روش تحقیق در پژوهش فوق ، چند روشی ، شامل دو روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه عمیق است. با توجه به دسترسی به پیام های بازرگانی پخش شده در سال 98 و 99 ، تیزرهای تبلیغاتی پخش شده در این دو سال جامعه آماری برای تحلیل کیفی هستند. حجم نمونه تعداد پیام های ذخیره شده می باشد. اما تعداد حجم نمونه مورد بررسی رسیدن به اشباع نظری و حد کفایت بوده است. جامعه آماری برای مصاحبه عمیق ، کارشناسان تبلیغات تجاری تلویزیون و سازندگان تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون هستند. حجم نمونه مورد مصاحبه ، رسیدن به اشباع نظری و حد کفایت خواهد بوده که تعداد مصاحبه های انجام شده هفت مصاحبه می باشد. شیوه اندازه گیری ، تحلیل تیزرها به عنوان اسناد موجود بوده و تکنیک ثبت و ضبط داده ها از متن و تصاویر و صدای تبلیغات به دست آمده است.
ویدا همراز؛ محمد شهبازی؛ محمد مهدی لبیبی
چکیده
دربین انواع برنامه های رادیویی، آگهی های خدمات عمومی یا PSA مهمترین وسیله برای انتقال پیامهای اجتماعی رایگان به مخاطبان شناخته می شوند. این مقاله که با هدف مطالعه وضعیت بازنمایی ارزشهای اجتماعی در اینگونه آکهی ها در ایران انجام شده است بر مبنای نظریۀ «ساختار ارزشی شوارتز» ده بعد انگیزشی برای ارزش ها مشخص شده و 57 ارزش اجتماعی متفاوت ...
بیشتر
دربین انواع برنامه های رادیویی، آگهی های خدمات عمومی یا PSA مهمترین وسیله برای انتقال پیامهای اجتماعی رایگان به مخاطبان شناخته می شوند. این مقاله که با هدف مطالعه وضعیت بازنمایی ارزشهای اجتماعی در اینگونه آکهی ها در ایران انجام شده است بر مبنای نظریۀ «ساختار ارزشی شوارتز» ده بعد انگیزشی برای ارزش ها مشخص شده و 57 ارزش اجتماعی متفاوت را در نظر گرفته است تا بازتاب این ارزش ها در نمونه های بدست امده را برسی کند.این پژوهش با تحلیل محتوای کیفی 10 نمونه از آگهی های اجتماعی پخش شده درشبکه رادیویی ایران انجام شده ونتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که در هر آگهی خدمات عمومی که ساخته و ارائه می شود به صورت خودآگاه و ناخوداگاه برای ارائه پیام از این ارزش ها سود می جویند و به شکل های مختلف و مرتبط باهم این ارزش ها انعکاس می یابند. اما با توجه به رویکرد سازمان وهر شبکه این ارزشهای اجتماعی در سلسله مراتبی از اهمیت قرار می گیرند مثلاً اگر رویکرد سازمان توجه و اهمیت به مسئله سلامت و یا محیط زیست باشد، تهیه کنندگان و برنامه سازان نیز تلاش می کنند که این موضوعات را در برنامه ها و آگهی ها منعکس نمایند.