نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران

چکیده

رسانه‌ها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامع‌اند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاست‌‌‌هایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهره‌برداری را از آنها به عمل آورد. رویکرد شناختی با توجه بـه در نظر گرفتن نقش فرد تصمیم‌گیرنده، عوامل سازمانی و تأثیر محیط، بهتر می تواند مدل سیاست‌گذاری را تبیین نماید. هدف اصلی: هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جامع در سیاست‌گذاری رسانه‌ی ملی با رویکرد شناختی است. روش تحقیق در این پژوهش با استفاده از روش دلفی مهمترین عوامل موثر بر سیاست‌گذاری رسانه‌ای استخراج گردید و یازده عامل استخراجی از روش دلفی در قالب ماتریس خود‌تعاملی‌ساختاری، تفسیری در اختیار خبرگان قرار گرفت تا ارتباط بین عوامل شناسایی شود و پس از تعیین روابط آنها مدل سیاست‌گذاری رسانه‌‌ای رسانه‌ی ملی با رویکرد شناختی تدوین شده و در اختیار پانل خبرگان قرار گرفت. روش جمع‌آوری داده‌های مورد استفاده محقق در این پژوهش روش دلفی و روش جمع آوری عوامل ابتدایی در مصاحبه با خبرگان ،تحلیل مصاحبه های عمیق از روش ZMET بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a media policy model with a cognitive approach in the radio and television of the Islamic Republic of Iran

نویسنده [English]

  • seyed hamid hosseini

Department of Managment. Tuyserkan Branch. Islamic Azad University. Tuyserkan. Iran

چکیده [English]

Media is one of the critical factors and forces of social changes in societies. Therefore, macro-level policies should be formulated for these influential institutions to make the most of them. The cognitive approach can better explain the policy-making model by considering the role of the decision-maker, organizational factors, and the influence of the environment. Main goal: The main goal of this research is to present a comprehensive model of national media policy-making with a cognitive approach. Research method In this research, the most critical factors affecting media policy were extracted using the Delphi method, and eleven factors extracted from the Delphi method in the form of a self-interactive-structural matrix were provided to the experts to identify the relationship between the factors. And after determining their relationships, the national media policy model with a cognitive approach was formulated and provided to the panel of experts. The method of data collection used by the researcher in this research was the Delphi method. The method of collecting primary factors in interviews with experts was the analysis of in-depth interviews using the ZMET method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media policy
  • cognitive sciences
  • media policy model
  • radio and television of the Islamic Republic of Iran
روشندل اربطانی، طاهر(1394)، « پژوهشی بنیادین در حوزۀ مفاهیم نظری سیاستگذاری رسانه ای»، فصلنامه مدیریت دولتی،7(3)، 504-481.
روشندل اربطانی، طاهر؛ رضی، حسین و لبافی، سمیه(1391).« بررسی آسیب شناسانۀ فرایند سیاستگذاری در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران».فصلنامه مدیریت دولتی،4(10).صص 100-79.
روشندل اربطانی طاهر، حیدری علی (1397). طراحی مدل سیاست گذاری رسانه ایی سازمان تامین اجتماعی ایران . رفاه اجتماعی.18(69)، 157-129.
الوانی، س. و شریف زاده.، ف(1392). فرآیند خط مشی گذاری عمومی تهران. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
خانیکی، هادی(1390). سیاستگذاری ارتباطی. همشهری آنلاین بازیابی شده در5 شهریور 1393.
تسلیمی، محمدسعید، کلاته آقامحمدی، آمنه(1394).« بازطراحی سازوکار سیاست گذاری رسانه ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه ای(مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دورة هشتم، شمارة 2.صص 28-1.
روشندل اربطانی، طاهر،  لبافی سمیه. (1391). تبیین عوامل مؤثر بر فرایند سیاست‌گذاری رسانه‌ای در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.  فصلنامه رسانه، 23(1)، 131-148
خانیکی، هادی و باقرپور، پیمان،1394،بررسی نسبت بین الگوهای سیاستگذاری رسانه ای با رویکردهای توسعه فرهنگی،کنفرانس بین المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی،مشهد.
روشندل اربطانی، طاهر. (1394). پژوهشی بنیادین در حوزۀ مفاهیم نظری سیاستگذاری رسانه ای. مدیریت دولتی, 7(3), 481-504.
پاکزاد، احمد، خواجه نایینی علی(1396). ارزیابی سیاست گذاری رسانه ای در سازمان صداوسیما: مطالعه موردی سند چشم انداز افق رسانه. فصلنامه راهبرد، پیاپی 84. ص 175.
قنبری باغستان، عباس، انصاری، نفیسه(1398). سیاستگذاری رسانه ای و تاثیر آن بر توسعه: مطالعه موردی کشور هند. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پیاپی 57. صص 168-141.
خاشعی، وحید(1391)." ارائه الگوی مطلوب تدوین سیاست های رسانه ای".فصلنامه رسانه، سال بیست و سوم شماره 1. ص 29.
محمدی شکیبا، عباس - منصور کیایی، نادر، رویکرد پست مدرنیستی به رسانه، پژوهش و سنجش، سال دوازده، شماره 41، 1384، صص 186-161.
منصوریان، سهیلا 1392،  هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، فصلنامه کیمیای هنر، سال دوم72-60  شماره 8
دهبانی پور،رضا- خرم پور، یاسین- شیخی،عنایت ؛1397 بررسی تجربی تاثیر رسانه های ارتباط جمعی در گسترش عناصر فرهنگی پست مدرنیسم؛رسانه و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی- دوفصل نامة علمی  پژوهش یسال هشتم،شمارة دوم، پاییز و زمستان 1397،105 -132
محمد شکیبا ،عباس- کیایی ،منصور 1384- پژوهش های ارتباطی 1384شماره41
روشندل اربطانی، طاهر و احمد کوهی. 1391  همگرایی رسان های". فصلنامة مطالعات فرهنگ  ارتباطات. سال سیزدهم. شمارة بیستم.
منابع لاتین
Chater N, Oaksford M. The probabilistic mind:Prospects for Bayesian cognitive science: OxfordUniversity Press, USA; 2008.
Enli, G., Raats, T., Syvertsen, T., & Donders, K. (2019). Media policy for private media in the age of digital platforms. European Journal of Communication, 34(4), 395-409.
Freedman, D. (2018). Populism and media policy failure. European Journal of Communication, 33(6), 604-618.
Herzog, C. & Beck, H. (2016). Experimental media policy. International Journal of Digital Television, 7(3), 315-330.
Hosseini seyed Hamid. The Politician Within Me: Theory of Cognitive Social Decision MakingA Study of Political Decision-Making Paperback – May 20, 2020
Humphreys. Peter ,2009, The politics of media policy: how political?, Politics, School of Social Sciences, University of Manchester, UK.
Garnham,N 1998, The media; An Introduction, London, longman.
Kozlowski, S. W. J., & Klein, K. J. (2000). A multilevel approach to theory and research in organizations: Contextual, temporal, and emergent processes. In K. J. Klein & S. W. J. Kozlowski (Eds.), multilevel theory, research, and methods in organizations: Foundations, extensions, and new directions (pp. 3-90). San Francisco: Jossey-Bass.
Lovari, A., & Valentini, C. (2020). Public sector communication and social media: Opportunities and limits of current policies, activities, and practices. The Handbook of Public Sector Communication, 315-328.
Raboy, M. & Padovani, C. (2010). Mapping Global Media Policy: Concepts, Frameworks, Methods. Communication, Culture & Critique, 3(2), 150-169.
Rice, R. E., Evans, S. K., Pearce, K. E., Sivunen, A., Vitak, J., & Treem,J. W. (2017). Organizational Media Affordances: Operationalization and Associations with Media Use. Journal of Communication, 67(1), 106-130.doi:10.1111/jcom.12273.
Sukmayadi, V. (2019). The dynamics of media landscape and media policy in Indonesia. Asia Pacific Media Educator, 29(1), 58-67.
Sundet, V. S., Ihlebæk, K. A., & Steen-Johnsen, K. (2020). Policy windows and converging frames: a longitudinal study of digitalization and media policy change. Media, Culture & Society, 42(5), 711-726.
Vaus, D. A. (2001). Research design in social research. London: Sag.