بررسی عوامل موثر بر مدیریت همه گیری اطلاعات در شرایط شیوع کرونا

وحید شهابی؛ علی شهابی؛ آیدا پوریا نسب

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.41968.2588

چکیده
  همه گیری اطلاعات به شرایطی اطلاق می شود که اطلاعات وسیعی اعم از اطلاعات صحیح و غلط، در مورد یک مشکل ایجاد شود و این وسعت اطلاعات مانع دستیابی به راهکارهای موثر برای مدیریت آن شده که این شرایط در محیط های دیجیتال بخصوص در طول شیوع ویروس کرونا تشدید می شود. بنابراین عدم شناخت و مدیریت صحیح اطلاعات در جامعه می تواند آثار بسیار مخربی بر ...  بیشتر

دومینوی رسانه‌ای چگونه شکل می‌گیرد؟ یک مطالعه کیفی در ایران

کاظم شاملو؛ سیدعلیرضا افشانی؛ علی روحانی؛ علی محمد مزیدی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.43979.2674

چکیده
  هدف پژوهش، واکاوی بستر‌ها و فرایندهای شکل‌گیری پدیده انتشار دومینویی یا همه‌گیری پیام در رسانه‌های اجتماعی با تاکید بر نقش کاربران بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن، نظریه زمینه‌ای است. جامعه‌ هدف، کارشناسان فعال در حوزه رسانه و مراکز علمی و دانشگاهی بودند که با استفاد از نمونه‌گیری نظری و هدفمند 17 نفر از آنان برای مصاحبه عمیق ...  بیشتر

بررسی انگیزۀ استفاده از ایموجی میان فعالان ایرانی حوزۀ رسانه در توئیتر

پروین فغفوری آذر؛ غلامرضا آذری؛ مریم ایرجی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.44541.2700

چکیده
  با گذشت زمان نسبتاً کوتاهی از ابداع ایموجی‌ها در قالب نمادهای تصویری، امروزه شاهد تکوین زبانی نوین برای تعاملات انسانی در بستر شبکه‌های اجتماعی هستیم. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی مقطعی بوده و با هدف سنجش و مقایسۀ انگیزه‌های استفاده از ایموجی میان فعالان حوزۀ رسانه در توئیتر انجام شد. جامعۀ آماری این ...  بیشتر

شبکه‌های مجازی و شکل‌گیری هویت مدرن (مطالعه موردی: جوانان تهرانی)

منوچهر صابر؛ حسن بشیر؛ امیدعلی مسعودی؛ نسیم مجیدی قهرودی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.45111.2723

چکیده
  این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و در سال 1401 جمع‌آوری شده است. نتایج نشان می‌دهد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی (0.399=r)، ...  بیشتر

نقش حوزه حله در توسعه فرهنگ آموزش تطبیقی

زهرا طاهری پور؛ سید مصطفی ملیحی؛ سیدعبدالرحیم حسینی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.44888.2713

چکیده
  حوزه حله در سده های میانی جایگزین حوزه های بغداد و نجف شد. حلیان با فراغت سیاسی که درپی برچیده شدن خلافت عباسی ایجاد شده بود، گام های ارزشمندی در جهت توسعه فرهنگ آموزش تطبیقی برداشتند. سرآمد حلیان در این عرصه محقق حلّی و علامه حلّی بودند که احاطه کامل به آرای کلامی،فقهی وتفسیری اهل سنت داشتند و به دور از تعصبات وتعلقات اعتقادی ومذهبی ...  بیشتر

قانون گذاری برای اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی با تاکید بر حوزه ی تبلیغات

سعید کرمی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.44887.2712

چکیده
  ظهور رسانه های دیجیتال موجب رشد پدیدهای تحت عنوان اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی در دهه ی گذشته گردیده که توجه زیادی را در محیط های آکادمیک و سطوح قانونگذاری به خود جلب نموده است. مقاله ی حاضر مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال است که چه الزامات قانونی برای تنظیم این نوعِ جدید از کار باید ارائه نمود که به نوعی بتوان به ...  بیشتر