باقر بهرام شتربان
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 1-15
چکیده
متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات ...
بیشتر
متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات و توسعه نمی باشند لازم است متناسب با فرهنگ ملی وبومی شناخت جامع از مقوله متحرکسازی کاراکتر رایانه ای صورت پذیرد. لذا در راستای آن ، نقش کاراکتر وتاریخچه اش در متحرکسازی،ساختار روانشناسانه آن در تعامل با مخاطب ،سیستم حرکتی وهمچنین نقش رایانه در اعتلای آن بررسی گردید. تلاش بر اینست با پژوهش در یافته های موجود، شناخت کلی و اصولی برای هنرمندان،متحرکسازان و تولیدکنندگان حاصل شود تا گامی باشد در جهت پژوهشها ی آتی، که این مقاله تلاش دارد با ارائه مطالبی در رابطه با موضوع فوق به یک تحلیل کلی برسد.
مجتبی دستور
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 17-39
چکیده
در دهههای اخیر به دلیل افزایش کمی پذیرش دانشجو، کیفیت آموزش عالی هنر تحت تأثیر جدی قرار گرفته است، بهطوری که امکانات، تجهیزات، استاد و بازار کار دانشآموختگان هنر متناسب با این افزایش کمی پذیرش توسعه نیافته است. شناخت عوامل و عناصر اساسی تشکیلدهنده آموزش دانشگاهی هنر برای ارتقاء کیفیت آن ضروری است. از این رو مقاله حاضر با هدف ...
بیشتر
در دهههای اخیر به دلیل افزایش کمی پذیرش دانشجو، کیفیت آموزش عالی هنر تحت تأثیر جدی قرار گرفته است، بهطوری که امکانات، تجهیزات، استاد و بازار کار دانشآموختگان هنر متناسب با این افزایش کمی پذیرش توسعه نیافته است. شناخت عوامل و عناصر اساسی تشکیلدهنده آموزش دانشگاهی هنر برای ارتقاء کیفیت آن ضروری است. از این رو مقاله حاضر با هدف دستیابی به ویژگیها و نشانگرهای ارتقاء کیفیت آموزش هنر در دانشگاههای ایران صورت گرفته است. بنا بر ماهیت اکتشافی و نیز به دلیل پیچیدگی ابعاد مختلف آموزشهای هنری برای اجرای این پژوهش روش کیفی انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از جامعه مورد بررسی این پژوهش شامل اساتید دانشکده تولید رادیو تلویزیونی دانشگاه صداوسیما از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و با کمک تکنیک نمونهگیری گلوله برفی خبرگان مورد نظر انتخاب شدند. تحلیل دادهها نشان اد که پس از ده مصاحبه مقولات شکل گرفته به اشباع تئوریک رسیدهاند. نهایتاً کدگذاری کیفی متن مصاحبهها در دو مرحله کدگذاری باز و محوری منجر به شناسایی 18 نشانگر در زمینه ارتقا کیفیت آموزش هنر گردید که این نشانگرها در چهار دسته انسانی، آموزشی و محیطی و ساختاری مقولهبندی گردیدند.
حسین رضایی دولت ابادی؛ زهرا شکرچی زاده
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 41-59
چکیده
در جوامع پیشرفته، ارتباط بین شرکت های محلی و مشتریان آنها موضوع مورد علاقه شرکتها و جوامع دانشگاهی است.یسیاری از پژوهش های دانشگاهی بر نقش ویژگی های قوم پرستی و خصوصیات جمعیت شناختی بر خریدهای محلی تاکید نموده اند. هدف پژوهش حاضر،تحلیل تاثیر فلسفه اخلاقی و قوم پرستی بر تمایل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان به خرید برند ...
بیشتر
در جوامع پیشرفته، ارتباط بین شرکت های محلی و مشتریان آنها موضوع مورد علاقه شرکتها و جوامع دانشگاهی است.یسیاری از پژوهش های دانشگاهی بر نقش ویژگی های قوم پرستی و خصوصیات جمعیت شناختی بر خریدهای محلی تاکید نموده اند. هدف پژوهش حاضر،تحلیل تاثیر فلسفه اخلاقی و قوم پرستی بر تمایل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان به خرید برند ایرانی بر اساس نقش محوری اقتصاد مقاومتی بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی پیمایشی می باشد.نمونه مورد مطالعه شامل 70 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در سال 1393 بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و تجزیهوتحلیلاطلاعاتبا استفاده از نرم افزارهای Spss و SMART PLS صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که اگر چه فلسفه اخلاقی و قوم پرستی به طور مستقیم بر تمایل به خرید برند ایرانی تاثیر ندارند، قوم پرستی از طریق اقتصاد مقاومتی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی تاثیرگذار است.
اردشیر زابلی زاده
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 61-88
چکیده
وضعیت «آنارشیک»گونه فضای سایبر، تأثیرات عمیقی روی منافع و امنیت ملی کشورها میگذارد. بازیگران ناشناس متعددی روزانه منافع و زیرساختهای حیاتی دیگر بازیگران را تهدید میکنند. دولتها باید راهی برای کاستن از آسیبهای این فضا بیابند و استراتژی بازدارندگی میتواند در این زمینه به کار آید. مقاله حاضر به بررسی این موضوع ...
بیشتر
وضعیت «آنارشیک»گونه فضای سایبر، تأثیرات عمیقی روی منافع و امنیت ملی کشورها میگذارد. بازیگران ناشناس متعددی روزانه منافع و زیرساختهای حیاتی دیگر بازیگران را تهدید میکنند. دولتها باید راهی برای کاستن از آسیبهای این فضا بیابند و استراتژی بازدارندگی میتواند در این زمینه به کار آید. مقاله حاضر به بررسی این موضوع میپردازد که آیا استراتژی بازدارندگی در فضای سایبر کارآمدی دارد؟ و شرایط این کارآمدی کدام ها هستند؟ یافتههای این پژوهش نشان می دهد که هرچند استراتژی بازدارندگی نمیتواند همانند دوران جنگ سرد در فضای مجازی نیز کارآیی داشته باشد اما پتانسیل زیادی برای محافظت از منافع و امنیت ملی کشورها دارد. سه مولفه اساسی برای کارآمدی این استراتژی نیز شناسایی شدند که عبارتند از قدرت دفاعی زیاد، قابلیت شناسایی مهاجم و توانمندی انجام اقدامات تلافیجویانه سخت. «شناسایی» مولفه کلیدی و اساسی نظریه بازدارندگی در حوزه سایبری هست. چرا که شناسایی موفق، متضمن موثر و مفید بودن اقدامات تلافی جویانه است و باعث میشود که تهدیدات واقعی از بین بروند. همچنین یافتههای این مقاله نشان میدهند که استراتژی بازدارندگی بدون اقدامات تلافی جویانه، موفق نخواهد بود. در نبود اقدامات تلافی جویانه، مهاجمان بالقوه هم انگیزه ای برای خودداری از حمله ندارند.
سیاوش صلواتیان؛ علیاکبر فرهنگی؛ مژگان حضوری
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 89-117
چکیده
این پژوهش تحقیقی است مردمنگارانه که در آن با روش مصاحبه عمیق به جمعآوری داده پیرامون ادراک مردم شهر تهران از رعایت عدالت رسانهای توسط صداوسیما پرداختهایم. جامعه موردبررسی این پژوهش شامل دو طبقه از ساکنین شهر تهران، فقرا و اغنیا است. گروه ثروتمند یا پردرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی بیش از ده میلیون تومان در ماه و گروه فقیر ...
بیشتر
این پژوهش تحقیقی است مردمنگارانه که در آن با روش مصاحبه عمیق به جمعآوری داده پیرامون ادراک مردم شهر تهران از رعایت عدالت رسانهای توسط صداوسیما پرداختهایم. جامعه موردبررسی این پژوهش شامل دو طبقه از ساکنین شهر تهران، فقرا و اغنیا است. گروه ثروتمند یا پردرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی بیش از ده میلیون تومان در ماه و گروه فقیر یا کمدرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی کمتر از هفتصد هزار تومان در ماه. از بین این دو گروه بهصورت هدفمند اقدام به نمونهگیری شد و نهایتاً با 45 نفر مصاحبه عمیق صورت گرفت، 20 نفر از قشر پردرآمد و 25 نفر از قشر کمدرآمد. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها نیز از شیوه کدگذاری استفاده شد. با توجه به مفهوم بازنمایی شده از عدالت رسانهای در این پژوهش، توزیع فرصتها و امکانات بهطور مساوی برای همه افراد و همه مناطق کشور بهگونهای که همه جای کشور هماهنگ نمایش داده شوند، مورد تأکید قرارگرفته است تا مردم از احساس مرکزمحوری در کشور دور شوند و احساس نکنند که رسانهها تنها در دست طبقه حاکمی هستند که بدون درک مسائل و مشکلات آنان آنچه را که خود میپسندد به نمایش میگذارند و نه آنچه فیالواقع در جامعه اتفاق میافتد.
سعیدرضا عاملی؛ سید وحید نبوی زاده نمازی
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 119-147
چکیده
در دنیای امروز، هرچه وسعت و پیچیدگی سینما و تلویزیونِ مدرن افزایش پیدا میکند، شاهد رویکردهای متفاوتی به مذاهب و ادیان گوناگون هستیم. با توجه به آنکه صنعت تلویزیون ایالاتمتحده آمریکا یکی از معروفترین، حرفهایترین و بحث برانگیزترین صنایع رسانهای در کل جهان است و همواره رویکردهایی خاص و جهتداری نسبت به اسلامو مسلمانان ...
بیشتر
در دنیای امروز، هرچه وسعت و پیچیدگی سینما و تلویزیونِ مدرن افزایش پیدا میکند، شاهد رویکردهای متفاوتی به مذاهب و ادیان گوناگون هستیم. با توجه به آنکه صنعت تلویزیون ایالاتمتحده آمریکا یکی از معروفترین، حرفهایترین و بحث برانگیزترین صنایع رسانهای در کل جهان است و همواره رویکردهایی خاص و جهتداری نسبت به اسلامو مسلمانان داشته، مقاله حاضر یکسؤال کلی را دنبال میکند که آیا در سریالهای هالیوودی تولید شده پس از حوادث یازده سپتامبر، مفهوم اسلامورومیا بهکاربرده شده است؟ مقاله حاضر از تئوری دکتر عاملی که بهطور جامع در کتاب «کتابشناسی تحلیل گفتمانی، دیدگاه آکادمیک غرب دربارهی اسلام، مسلمانان و کشورهای اسلامی» (۲۰۱۲)مطرح شده، استفاده نموده است. با اتخاذ روش نشانهشناسی و بهکارگیری پنج کانال کریستین متز و بررسی فصل سوم سریال هالیوودی هوملند-به عنوان مطالعه موردی-،این مقاله دلایل و تحلیلهایی دربارهی مسئلهی استفادهی گستردهی غربیها از مفهوم اسلامورومیا در سریالهای تولید شده بعد از حادثهی یازده سپتامبر ارائه میدهد.
سیداحمد عسکری؛ علیرضا خسروی
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 149-167
چکیده
پژوهش حاضر در پارادایم جهانیشدن و بر مبنای نظری جهانی- محلی شدن رونالد رابرتسون به بررسی نشانههای محلی و فرامحلی تبلیغات تجاری مجلهی عامه پسند «خانواده سبز» میپردازد. این پژوهش برخلاف تحقیقات اقتصاد محور تبلیغات با رویکرد مطالعات فرهنگی به کارکرد فرهنگی تبلیغات تجاری میپردازد و معانی فرهنگی مستتر ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پارادایم جهانیشدن و بر مبنای نظری جهانی- محلی شدن رونالد رابرتسون به بررسی نشانههای محلی و فرامحلی تبلیغات تجاری مجلهی عامه پسند «خانواده سبز» میپردازد. این پژوهش برخلاف تحقیقات اقتصاد محور تبلیغات با رویکرد مطالعات فرهنگی به کارکرد فرهنگی تبلیغات تجاری میپردازد و معانی فرهنگی مستتر و آشکار تبلیغاتی را تحلیل میکند. پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی و روش کیفی نشانهشناسی استفاده می کند تا خلاءهای روشی هر یک توسط دیگری پوشش داده شود.مطالعات کمی و کیفی صورت گرفته بر روی تبلیغات تجاری مجلات «خانواده سبز» به هدف بازنمایی انگارههای محلی و فرامحلی در این متون تبلیغاتی بیانگر مشارکتی بودن و یک سویه نبودن نشانهها و کدهای فرهنگ محلی و فرهنگ های فرامحلی است؛ هویت جدیدی که نه کاملا منطبق با فرهنگ بومی بلکه محصول فرهنگ «بومی- جهانی» است.
محمدرضا قاسمیان؛ رضیه موسوی فر؛ حمید ضیایی پرور
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 169-193
چکیده
موضوع مورد بررسی در این پژوهش پدیده ایران هراسی است که در سال های اخیر، دامنه وسیع تری از رسانه ها، از جمله سینما، را در برگرفته است. بررسی فیلم های سینمایی ساخته شده در هالیوود که به نحوی با ایران مرتبط بوده اند نشان می دهد در این فیلم ها ایران به مثابه «دیگری فرودست» غرب نشان داده شده است.در این راستا فیلم های آمریکایی ساخته شده ...
بیشتر
موضوع مورد بررسی در این پژوهش پدیده ایران هراسی است که در سال های اخیر، دامنه وسیع تری از رسانه ها، از جمله سینما، را در برگرفته است. بررسی فیلم های سینمایی ساخته شده در هالیوود که به نحوی با ایران مرتبط بوده اند نشان می دهد در این فیلم ها ایران به مثابه «دیگری فرودست» غرب نشان داده شده است.در این راستا فیلم های آمریکایی ساخته شده پیرامون ایران از سال 1979 به بعد و تاثیر آنها بر تشدید ایران هراسی مورد مطالعه قرار گرفت و سه فیلم «آرگو»، «سنگسار ثریا» و «بدون دخترم هرگز» با روش تحلیل محتوای کیفی مطالعه شدند و از تلفیق سه دیدگاه نظریِ: بازنمایی، مطالعات پسااستعماری و نظریه شرق شناسی نیز برای پایه تحلیل استفاده شد، تا به این پرسش پاسخ دهد که «نقش هالیوود در تشدید ایران هراسی پس از انقلاب اسلامی ایران چگونه بوده است؟».نتایج و دستاوردهای بدست آمده حاکی از تأیید فرضیه پژوهش است هالیوود با تصویرسازی منفی از جمهوری اسلامی نقش بسزایی در تشدید ایران هراسی داشته است.
حسنا کاظمی نجف ابادی؛ سیدوحید عقیلی؛ علی دلاور
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 195-213
چکیده
تحقیق حاضر، نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر شکل گیری ارتباطات بین فرهنگی (درایران)است که با روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی و ابزار فیش برداری به بررسی اهمیت و تاثیرات این شبکهها و شکل گیری و تغییرات ارتباطات بین فرهنگی در این فضا پرداخته است. با توجه به پیشینه تحقیق و نظریاتی که مطرح شده و تحقیقاتی که انجام گرفته است، مشخص شد ...
بیشتر
تحقیق حاضر، نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر شکل گیری ارتباطات بین فرهنگی (درایران)است که با روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی و ابزار فیش برداری به بررسی اهمیت و تاثیرات این شبکهها و شکل گیری و تغییرات ارتباطات بین فرهنگی در این فضا پرداخته است. با توجه به پیشینه تحقیق و نظریاتی که مطرح شده و تحقیقاتی که انجام گرفته است، مشخص شد که ارتباطگری در فضای مجازی بدون پذیرش فرهنگ و پذیرش فرهنگها بدون در نظر گرفتن آداب و رسوم، عقاید و در نهایت به وجود آمدن فرهنگی مشترک امکانپذیر نیست. ارتباطات بین فرهنگی در این فضا معمولا به سمت جذب فرهنگ ها یا حداقل اثرپذیری از فرهنگ های دیگر شکل می گیرد. این ارتباطات قطعا بر روابط ملتها، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و توسعه یا پسرفت آنها نیز اثرگذار است. در پایان، نتیجه گیری و پیشنهادات لازم مطرح شد.
مریم سادات نقیبی اصفهانی؛ اصغر فهیمی فر؛ شهاب اسفندیاری
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، صفحه 215-236
چکیده
اﻳﻦﻧﻮﺷﺘﺎر ﺑﺮساخته شدن سینمای دفاع مقدس را واکاوی کرده و مولفههای کلیدی این سینما راﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﻲﻛﻨﺪ.پرسش اصلی پژوهش این است که «آیا میتوان به وجود ساختاری خاص به عنوان مشخصه اصلی فیلمهای تولید شده تحت عنوان دفاع مقدس قائل بود؟». فرضیهء پژوهش بر این مبناست که در سینمای جنگ تحمیلی ایران، فیلمهای موسوم به ...
بیشتر
اﻳﻦﻧﻮﺷﺘﺎر ﺑﺮساخته شدن سینمای دفاع مقدس را واکاوی کرده و مولفههای کلیدی این سینما راﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﻲﻛﻨﺪ.پرسش اصلی پژوهش این است که «آیا میتوان به وجود ساختاری خاص به عنوان مشخصه اصلی فیلمهای تولید شده تحت عنوان دفاع مقدس قائل بود؟». فرضیهء پژوهش بر این مبناست که در سینمای جنگ تحمیلی ایران، فیلمهای موسوم به دفاع مقدس واجد مؤلفههای ساختارپذیر است. هدف این پژوهش تمرکز بر تولیدات سینمای داستانی مرتبط با مضمون جنگ ایران و عراق در دورههای مختلف تاریخی و کاوش ویژگیهایی است که بتواند به عنوان ساختاری خاص (نه صرفاٌ مبتنی بر شباهتها)، به این فیلمها وحدت ببخشد. روش تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی و تاریخی و به دو شیوه کتابخانهای و میدانی است و در خوانش فیلمها به عنوان روشی کیفی، تحلیل متنی به کار گرفته میشود. پس از بررسی فیلمها، اقتیاس از رویکرد ساختارگرایانۀ ویل رایت در مطالعه وسترن و آرای پژوهشگران در مورد سینمای جنگ ایران، مقاله به تدوین یک نظریه ساختارگرا در مورد مؤلفههای سینمای دفاع مقدس دست مییابد، همانند اصول بنیادین ساختارگرایی، مقاله ساختار سینمای مزبور را توضیح میدهد و سپس معناشناسی میکندو این امر را در مورد دو فیلم مهاجر (دهه 60)لیلی با من است (دهه 70) نشان میدهد.