عیسی پیری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 1-13
چکیده
این مقاله به دنبال تبیین هرمنوتیکی (بینامتنی) تأثیر بازنماییهای رسانهای در دگرگونیهای فضایی است؛ از این رو هستیهای فضایی نوینی را میکاود که به نوعی مدلول این ارتباط است. در دوران پسامدرن، رسانهها درواقع کنشگران اصلی در هویتبخشی و تفسیر موضوعات محیطی هستند و با توجه به تکثر هویتها و چندگانگی تجربة فضایی ما با دیکتههای ...
بیشتر
این مقاله به دنبال تبیین هرمنوتیکی (بینامتنی) تأثیر بازنماییهای رسانهای در دگرگونیهای فضایی است؛ از این رو هستیهای فضایی نوینی را میکاود که به نوعی مدلول این ارتباط است. در دوران پسامدرن، رسانهها درواقع کنشگران اصلی در هویتبخشی و تفسیر موضوعات محیطی هستند و با توجه به تکثر هویتها و چندگانگی تجربة فضایی ما با دیکتههای فضایی که ریشه در انگارههای مطلقگرایانه و اقلیدسی از فضا دارند زندگی نمیکنیم. عرصههای غیر قابل کنترل رسانهها، آشفتگی و کثرت معانی و ایماژها در هنر معاصر و خیالپردازیهای ظریف و شاعرانه، حادِ واقعی و شکلگیری جامعة مصرفی انبوه، و بحران نشانهها همه منتج از تبلیغات و بازنمودهای رسانهای است که به نوعی به بحران بازنمایی نشانهشناختی در شهر معاصر منجر شده است. این مقاله همچنین از منظر هستیشناسی هایدگر به گشتل تکنولوژی، پگاه فضایی ـ مکانی ناشی از آن در شهر را میکاود؛ بنابراین معطوف به کارکرد و چگونگی گفتمان تکنولوژی و فضا نیست بلکه ناظر بر چیستی این گفتمان است.
محمد علی توانا؛ سید عبدالله هاشمی اصل
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 15-36
چکیده
به نظر میرسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخپذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولتهاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر همذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وبسازی جهانی، اتصال رایانههای شخصی را در هر نقطهای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة ...
بیشتر
به نظر میرسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخپذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولتهاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر همذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وبسازی جهانی، اتصال رایانههای شخصی را در هر نقطهای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة حاضر این پرسش را طرح میکند که تأثیر فضای مجازی بر هویت سوژهها چیست؟ هدف این نوشتار واکاوی تأثیر فضای مجازی بر حوزههای هویتی سوژههاست. چهارچوب نظری مقاله از نظریة «خودنمایشی» گافمن گرفته شده است. بر اساس این چهارچوب، فضای مجازی، محیطی برای بازیگری و نمایش سوژه قلمداد میشود. فرضیة مقالة حاضر بدین قرار است: فضای مجازی فراقلمرویی عرصهای برای نمایش انگارهها و دالهای معنایی فراهم میآورد که خود به تقابل و تعامل انگارههای هویتی متفاوت میانجامد. روش مقالة حاضر تحلیل انتقادی بینامتنی است. در پایان راهکارهایی را برای برونرفت سوژه از سرگشتگی هویتی ارائه خواهیم کرد.
فاطمه رحمانی؛ نظام الدین فقیه فقیه
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 37-56
چکیده
تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار است. موفق بودن یا نبودن بسیاری از سازمانها و شرکتها در کیفیت فعالیتهای تبلیغاتیشان نهفته است. بدیهی است استمرار و توسعة فروش کالا و خدمات زمانی میسر میشود که طرح تبلیغاتی مشتری را جذب کند. بر اساس تبلیغات مؤثر، اگر روانشناسیِ نیاز و سلیقۀ مشتری و نیز محتوای مناسب و هنرمندانۀ ...
بیشتر
تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار است. موفق بودن یا نبودن بسیاری از سازمانها و شرکتها در کیفیت فعالیتهای تبلیغاتیشان نهفته است. بدیهی است استمرار و توسعة فروش کالا و خدمات زمانی میسر میشود که طرح تبلیغاتی مشتری را جذب کند. بر اساس تبلیغات مؤثر، اگر روانشناسیِ نیاز و سلیقۀ مشتری و نیز محتوای مناسب و هنرمندانۀ پیام در تبلیغ کالا و خدمات لحاظ شود، از آن کالا و خدمات استقبال بیشتری خواهد شد. به باور نویسندۀ مقاله، یکی از عوامل مهم در تبلیغ عامل اخلاق است. در این مقاله موارد گوناگون اخلاقی معرفی شده است و با استفاده از مطالعات گوناگون در حوزۀ تبلیغات اینترنتی رموز تبلیغات موفق بیان شده است؛ رموزی که مبتنی بر الگوی ارائهشدۀ محقق است. این اطلاعات موجب جذب بیشتر و بازگشت مجدد مشتریان الکترونیکی خواهد بود. در پایان، از طریق پرسشنامهای که متخصصان حوزۀ فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک به آن پاسخ دادهاند زمینۀ تأیید یا تغییر این الگو فراهم شده است
فرزاد زیویار؛ احسان شهیر
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 57-82
چکیده
با عنایت به توسعه و پیشرفت کاربردهای جدید فضای سایبر، پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری در حال تحقق است؛ از آن جمله فیسبوک که به سامانهای تبدیل شده است که در سراسر جهان بیش از 000/000/300/1 کاربر دارد. امنیت از مهمترین اهداف و ارزشهای اصولی پایدار جامعه است. مهمتر از امنیت احساس امنیت است و بنابر تحقیقات قبلی محقق، یکی از مهمترین ...
بیشتر
با عنایت به توسعه و پیشرفت کاربردهای جدید فضای سایبر، پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری در حال تحقق است؛ از آن جمله فیسبوک که به سامانهای تبدیل شده است که در سراسر جهان بیش از 000/000/300/1 کاربر دارد. امنیت از مهمترین اهداف و ارزشهای اصولی پایدار جامعه است. مهمتر از امنیت احساس امنیت است و بنابر تحقیقات قبلی محقق، یکی از مهمترین علل استفادة کاربران ایرانی از شبکههای اجتماعی خارجی احساس امنیت است. پژوهش حاضر، از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث نحوة گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی (غیرآزمایشی) از شاخة مطالعات میدانی به شمار میآید و از حیث ارتباط میان متغیرهای تحقیق، بر نوعی رابطة علی دلالت دارد. روش انجام تحقیق پیمایشی است. در این پژوهش، پس از تحلیل محتوای مصاحبههای انجامشده با خبرگان و اساتید و فعالان حوزههای مرتبط و تحقیقات انجامشدة قبلی محقق، نخست مفهوم احساس امنیت از تراکنشهای الکترونیکی در حکم مهمترین تهدیدها برای جذب کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی در فضای مجازی شناسایی شد و سپس از طریق پرسشنامة الکترونیکی، دادهها جمعآوری و از طریق نرمافزارهای مرتبط این نتیجه به دست آمد که میان جنسیت، سن و میزان استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک با احساس امنیت و آسایش کاربران شبکههای اجتماعی رابطة معنیداری وجود دارد.
فاطمه قصابی؛ سیدرضا نقیب السادات
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 83-109
چکیده
این پژوهش تلاش میکند تصویری از محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مجازی فیسنما، کلوب، فیسبوک و گوگل+ را ارائه دهد. ضمن آن که پرسش اصلی در این پژوهش آن است که چه متغیر یا متغیرهایی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی با یکدیگر تفاوت دارند. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحلیل محتوا یک شیوة تحقیقی ...
بیشتر
این پژوهش تلاش میکند تصویری از محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مجازی فیسنما، کلوب، فیسبوک و گوگل+ را ارائه دهد. ضمن آن که پرسش اصلی در این پژوهش آن است که چه متغیر یا متغیرهایی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی با یکدیگر تفاوت دارند. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحلیل محتوا یک شیوة تحقیقی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیامهای ارتباطی به کار میرود. درمجموع، این پژوهش نشان داد بیشتر از تصاویر واقعی، محتوای عکس خنثی، موضوع تفریح و سرگرمی، سبک مطلب یادداشت، محتوای مطلب خنثی، نثر، الگوی اغراق و بزرگنمایی، تکنیک جلب توجه، صراحت در گفتار و بیان مصادیق، پایبندی به ارزشهای انسانی و هدف تفریح و سرگرمی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن مشخص شد، سبک مطلب، محتوای مطلب، جهتگیری مطلب، و اصول و قواعد با شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی رابطه معنیدار دارد
محمدساجد هاشمی؛ میثم فرخی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 111-133
چکیده
هدف این پژوهش، سنخشناسی نگرشهای ابراز شده مردم نسبت به روحانیت در سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس میباشد. تلاش بر آن بوده تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه فیلم مورد نظر -که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند- مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. نتایج این تحلیل نشان می دهد که نگرش مردم نسبت به روحانیت در فیلمهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، سنخشناسی نگرشهای ابراز شده مردم نسبت به روحانیت در سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس میباشد. تلاش بر آن بوده تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه فیلم مورد نظر -که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند- مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. نتایج این تحلیل نشان می دهد که نگرش مردم نسبت به روحانیت در فیلمهای مذکور را می توان به سه گونه ی نگرش مثبت (مانند نگرش مثبت آمیخته با تقدّس، نگرش مثبت همراه با احترام، نگرش مثبت همراه با اعتماد، نگرش مثبت کورکورانه و مقلّدانه، نگرش مثبت منفعت طلبانه و ابزاری) نگرش منفی (مانند نگرش منفی به استفاده ابزاری از جایگاه روحانیت، نگرش منفی آمیخته با ترس، نگرش منفی همراه با تحقیر و تمسخر، تصورات قالبی منفی) و عناصر مرتبط با تغییر نگرش نسبت به روحانیت (مانند اقناع، ناهماهنگی شناختی) تقسیم و طبقه بندی نمود. نگرش منفی به روحانیت، در این سه فیلم، عمدتاً به شکل پیشداوری و تصورات قالبی منفی بازنمایی شده است. مضامین بازنمایی شده در این حوزه عبارت از به قدرت و ثروت رسیدن روحانیون پس از انقلاب اسلامی، استفاده ابزاری روحانیون از لباس روحانیت، فاصله گرفتن روحانیت از متن جامعه، و سنتی بودن همه روحانیون می باشد.