نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده
این پژوهش تلاش میکند تصویری از محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مجازی فیسنما، کلوب، فیسبوک و گوگل+ را ارائه دهد. ضمن آن که پرسش اصلی در این پژوهش آن است که چه متغیر یا متغیرهایی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی با یکدیگر تفاوت دارند. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحلیل محتوا یک شیوة تحقیقی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیامهای ارتباطی به کار میرود. درمجموع، این پژوهش نشان داد بیشتر از تصاویر واقعی، محتوای عکس خنثی، موضوع تفریح و سرگرمی، سبک مطلب یادداشت، محتوای مطلب خنثی، نثر، الگوی اغراق و بزرگنمایی، تکنیک جلب توجه، صراحت در گفتار و بیان مصادیق، پایبندی به ارزشهای انسانی و هدف تفریح و سرگرمی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن مشخص شد، سبک مطلب، محتوای مطلب، جهتگیری مطلب، و اصول و قواعد با شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی رابطه معنیدار دارد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of cultural values in the context of social networks (A comparative study of Iranian or content of social networks)
نویسندگان [English]
- Fatemeh Gasabi 1
- Seyed Reza Naghibulsadat 2
1 i,Master of Communication Sciences,AllamehTabatabai University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of CommunicationSciences,AllamehTabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study depicts the content of social networks like Facenama, Cloob, Facebook and Google plus. The question here is what variables exist in Iranian content and themes in comparison with non-Iranian networks In this study, we used content analysis method which is an investigative method used to expand on evident content of messaging. Overall, this study indicates that the content is much about actual images, neutral images, entertainment, notifications, exaggeration and hyperbole, attention technique, clarity of speech and human values.However, we concluded that there is a meaningful relation between style and content as well as orientation of context and principles in both Iranian and non-Iranian networks.
کلیدواژهها [English]
- social network
- facenama
- cloob
- google plus
- content