نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی ورزشی دانشگاه پیام نور
2 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی
چکیده
با عنایت به توسعه و پیشرفت کاربردهای جدید فضای سایبر، پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری در حال تحقق است؛ از آن جمله فیسبوک که به سامانهای تبدیل شده است که در سراسر جهان بیش از 000/000/300/1 کاربر دارد. امنیت از مهمترین اهداف و ارزشهای اصولی پایدار جامعه است. مهمتر از امنیت احساس امنیت است و بنابر تحقیقات قبلی محقق، یکی از مهمترین علل استفادة کاربران ایرانی از شبکههای اجتماعی خارجی احساس امنیت است. پژوهش حاضر، از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث نحوة گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی (غیرآزمایشی) از شاخة مطالعات میدانی به شمار میآید و از حیث ارتباط میان متغیرهای تحقیق، بر نوعی رابطة علی دلالت دارد. روش انجام تحقیق پیمایشی است. در این پژوهش، پس از تحلیل محتوای مصاحبههای انجامشده با خبرگان و اساتید و فعالان حوزههای مرتبط و تحقیقات انجامشدة قبلی محقق، نخست مفهوم احساس امنیت از تراکنشهای الکترونیکی در حکم مهمترین تهدیدها برای جذب کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی در فضای مجازی شناسایی شد و سپس از طریق پرسشنامة الکترونیکی، دادهها جمعآوری و از طریق نرمافزارهای مرتبط این نتیجه به دست آمد که میان جنسیت، سن و میزان استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک با احساس امنیت و آسایش کاربران شبکههای اجتماعی رابطة معنیداری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sense of Security in Iranian Internet Users (Facebook: a Case study)
نویسندگان [English]
- farzad zivia 1
- Ehsan Shahir 2
1 PhD student of the strategic management of cyberspace, University of National Defense
2 PhD student of the Strategic Management of Cyberspace, National Defense Academia, Tehran, Iran
چکیده [English]
According to development of different uses of cyber space, consequential sociocultural changes are happening. Facebook is an example with more than one hundred thirty million clients.
Security is one of the most important goals and values of a society. More important is the feel of security. One reason why Iranian users chose foreign social networks is the sense of security. This study, as for its objective is applied research, in terms of data collection is a descriptive (non-experimental) field study and in terms of the relationship between the variables considered, implies a causal relationship. The research method is survey type.
In this research first the sense of security and comfort from electronic transactions is studied as the most important threat for social networks in cyberspace to attract users. It's done by the content analysis of interviews with experts, professors and activists of related areas. Then Electronic Data was collected by questionnaire. Benefitting from new software we found out that there was a meaningful relation between gender, age, use of social networks and users' sense of security
کلیدواژهها [English]
- social networks
- Sense of security
- sense of comfort