چکیده
سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه است و شخصیت اصلی داستان در برخورد با اتفاقات چه واکنشی دارند؟ برای پاسخ، از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شدهاند. نتایج یافتههای یک نمونه از پویانماییهای ایرانی (رستم و سهراب) و یک نمونه از پویانماییهای ...
بیشتر
سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه است و شخصیت اصلی داستان در برخورد با اتفاقات چه واکنشی دارند؟ برای پاسخ، از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شدهاند. نتایج یافتههای یک نمونه از پویانماییهای ایرانی (رستم و سهراب) و یک نمونه از پویانماییهای غیرایرانی (کوکو) آورده شده است. واحد تحلیل، صحنههای انیمیشن است. نتایج حاکی از آنکه در نمونه ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی، به غیر از مسائل تکنیکی و فنی، از لحاظ محتوا باهم فرقی ندارند و مهارتهای ارتباطی بخوبی در آنها نمایش داده شده است. مجموعهای از دلالتهای فرهنگی-اجتماعی بر روابط سرشار از صمیمت، حمایت و نزدیکی اعضای خانواده دلالت دارند. شخصیت اصلی داستان، خودسرانه راه خویش را میرود تا به خواستهها و نیازهایش برسد. در نمونه غیرایرانی، شخصیت اول داستان با ساختارشکنی موضوع ممنوعه داستان را پیش میبرد ولی در نهایت به حفظ نهاد خانواده، اولویت دادن به نهاد خانواده همراه است. کودک در جایگاه سنی طبیعی خود بازنمایی نشده و بزرگتر از سنشان نمایش داده میشود. افتخار و تاکید بر آداب و رسوم، نمادهای ملی، حفظ نهاد خانواده، نقش دادن و توجه کردن به کودک، محتواهای خوب و مناسب پویانمایی است.
نسیم مجیدی قهرودی؛ محمد علی اصالتی؛ محمد دادگران
چکیده
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با تحلیل کیفی تبلیغات تجاری تلویزیون و تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات روش های اقناعی برای اقناع مخاطبان را پیدا کند. روش تحقیق چند روشی شامل دو روش تحلیل محتوای کیفی ...
بیشتر
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با تحلیل کیفی تبلیغات تجاری تلویزیون و تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات روش های اقناعی برای اقناع مخاطبان را پیدا کند. روش تحقیق چند روشی شامل دو روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه عمیق است. پیام های بازرگانی پخش شده در سال 98 و 99 جامعه آماری برای تحلیل کیفی هستند. تعداد حجم نمونه 106 عدد تیزر بوده است. جامعه آماری برای مصاحبه عمیق ، کارشناسان تبلیغات تجاری هستند. تعداد مصاحبه های انجام شده هفت مصاحبه می باشد. شیوه اندازه گیری ، تحلیل تیزرها به عنوان اسناد موجود بوده و تکنیک ثبت و ضبط داده ها از متن و تصاویر و صدای تبلیغات به دست آمده است. شیوه اندازه گیری در مصاحبه ها ، تحلیل مصاحبه است و تکنیک ثبت و ضبط داده ها طراحی پرسشنامه معکوس بوده است. روش نمونه گیری در تحلیل محتوا ، نمونه گیری تصادفی و در مصاحبه عمیق گلوله برفی بوده است. نتایج نشان می دهد تبلیغات تجاری تلویزیون از 50 روش اقناعی کلی و 58 روش اقناعی جزئی استفاده می کنند.
محمدعلی شاکری؛ حسن بشیر
چکیده
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی دیجیتال، رشدی بیش از پیش یافته است.نوشتار پیش رو در گام نخست، مهمترین خصائص، کارکردها و تاثیرات شبکههای اجتماعی دیجیتال را در مجموع نظریههای موجود در این باره، دنبال نموده و ضمناً منابع رسانهای ورود اخبار جعلی در قالب جریانهای اجتماعی را به عرصه افکار عمومی معرفی نموده است. سپس در گام دوم، با تمرکز روی فرآیند جریانسازی شبکههای اجتماعی دیجیتال، طی اجرای ده مصاحبه نیمه ساخت یافته با برخی کارشناسان و صاحبنظران متخصص در این حوزه، مهمترین سازوکارهای جریانسازی در این شبکهها در راستای نشر اخبار جعلی را در چهار قالب «هشتگ»، «طوفان»، «کمپین» و «جریان» تبیین نموده است. مقاله در نهایت نشان میدهد که سازوکار «جریان» به عنوان نقطه اوج سازوکارهای جریانسازی در شبکههای اجتماعی مجازی، نهادینهسازی موضوع مورد نظر در مخاطبان را با تامین شش شرط، ازجمله «همراهی اینفلوئنسرها»، «توجه به اقتضائات بستر» و «سوار شدن بر محمل وقایع روز» دنبال مینماید.