الگویابی روش های اقناعی تبلیغات تجاری تلویزیون ایران

محمد علی اصالتی؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ محمد دادگران

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.37874.2449

چکیده
  این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی  و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ،  و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای ...  بیشتر

جریان‌سازی شبکه‌های اجتماعی دیجیتال در قالب رواج اخبار جعلی

محمدعلی شاکری؛ حسن بشیر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.36785.2406

چکیده
  یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکه‌های اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکه‌ها برای «جریان‌سازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانه‌ای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریان‌سازی رسانه‌ای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانه‌ها، در عصر شبکه‌های اجتماعی ...  بیشتر

بررسی نشانه-معناشناختی تبلیغات گردشگری ایران

مریم حاجی محمدجعفر؛ فاطمه سید ابراهیمی نژاد؛ علی کریمی فیروزجایی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1401

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.41738.2577

چکیده
  این مقاله به بازنمایی نمادین مقاصد گردشگری ایران می‌پردازد و تلاشی برای رمزگشایی از شیوه‌های تبلیغاتی برای به چالش کشیدن رقبا در یک بافت نمادین است. به این منظور پنج ویدئوی تبلیغات گردشگری ایرانی بر پایه اصول نشانه-معناشناسی بررسی شدند. هدف این مقاله پاسخ به این سوال بود: مقاصد گردشگری در ایران چگونه نمایش داده می‌شوند؟ تجزیه و ...  بیشتر

تحلیل عوامل و پیامدهای شکاف ارتباطی و گفتگویی بین نسل ها در خانواده

منصور ساعی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1401

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.43396.2645

چکیده
  یکی از ابعاد شکاف ارزشی و نگرشی و هنجاری بین نسلی، پدیده شکاف ارتباطی و گفتگویی بین نسل فرزندان و والدین در خانواده است.هدف مطالعه حاضر تحلیل عوامل و پیامدهای شکاف ارتباطی بین نسلی در خانواده ایرانی است. با بهره گیری از روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری با 20 نفر از پژوهشگران و مطالعات نسلی در ایران مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. ...  بیشتر

نقش آگهی خدمات عمومی رادیویی (P.S.A) در بازتاب ارزش های اجتماعی

محمد شهبازی؛ ویدا همراز؛ محمد مهدی لبیبی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1401

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.14111.2528

چکیده
  دربین انواع برنامه های رادیویی، آگهی های خدمات عمومی یا PSA مهمترین وسیله برای انتقال پیامهای اجتماعی رایگان به مخاطبان شناخته می شوند. این مقاله که با هدف مطالعه وضعیت بازنمایی ارزشهای اجتماعی در اینگونه آکهی ها در ایران انجام شده است بر مبنای نظریۀ «ساختار ارزشی شوارتز» ده بعد انگیزشی برای ارزش ها مشخص شده و 57 ارزش اجتماعی متفاوت ...  بیشتر

مطالعه ظرفیت های ادبیات کهن برای ترویج هویت اجتماعی در برنامه های رادیویی

شیوا مژدهی فر؛ علی اکبر رزمجو

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1401

https://doi.org/10.30465/ismc.2022.41406.2561

چکیده
  رادیو بعنوان رسانه‌ای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، می‌تواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراین‌میان زبان و ادبیات کهن فارسی گسترده‌ترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارش‌های آن می‌توان مؤلفه‌های اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های ...  بیشتر

تحلیلی جامعه شناختی بر رابطه مصرف موسیقی و قانون گریزی (مورد مطالعه: جوانان 35-18 ساله شهرستان بندرعباس)

پرنیان سرافراز؛ هدایت الله نیکخواه؛ یاسر رستگار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 بهمن 1401

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.42718.2617

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعه‌شناختی مصرف موسیقی و ارتباط آن با قانون‌گریزی در بین شهروندان بندرعباس می‌باشد. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته می باشد.داده‌های تحقیق به کمک دو نرم‌افزار SPSS و Amos Graphics مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بیشترین گرایش به مصرف سبک موسیقی عامه‌پسند(سنتی، ...  بیشتر