محمد علی اصالتی؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ محمد دادگران
چکیده
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ، و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای ...
بیشتر
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ، و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای اثرگذاری بر مخاطب و اقناع مخاطبان استفاده می کنند را پیدا کند. گرچه تبلیغات بازرگانی به میزان بسیار زیادی از علم ارتباطات متأثر شده است اما اهمیت افزایش فروش در تبلیغات سبب شده است تا تحقیقات صورت گرفته در حوزه تبلیغات صرفا پیدایش روشی برای افزایش فروش را در دستور کار قرار دهد و از پیشرفت علوم ارتباطات در حوزه تبلیغات چشم پوشی کند. تحقیق فوق تلاش می کند توجه به روش های اقناعی در تبلیغات تجاری را در حوزه علوم ارتباطات انجام دهد تا به پیشرفت علوم ارتباطات در حوزه تاثیر رسانه ها کمکی کرده باشد. روش تحقیق در پژوهش فوق ، چند روشی ، شامل دو روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه عمیق است. با توجه به دسترسی به پیام های بازرگانی پخش شده در سال 98 و 99 ، تیزرهای تبلیغاتی پخش شده در این دو سال جامعه آماری برای تحلیل کیفی هستند. حجم نمونه تعداد پیام های ذخیره شده می باشد. اما تعداد حجم نمونه مورد بررسی رسیدن به اشباع نظری و حد کفایت بوده است. جامعه آماری برای مصاحبه عمیق ، کارشناسان تبلیغات تجاری تلویزیون و سازندگان تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون هستند. حجم نمونه مورد مصاحبه ، رسیدن به اشباع نظری و حد کفایت خواهد بوده که تعداد مصاحبه های انجام شده هفت مصاحبه می باشد. شیوه اندازه گیری ، تحلیل تیزرها به عنوان اسناد موجود بوده و تکنیک ثبت و ضبط داده ها از متن و تصاویر و صدای تبلیغات به دست آمده است.
محمدعلی شاکری؛ حسن بشیر
چکیده
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی دیجیتال، رشدی بیش از پیش یافته است.نوشتار پیش رو در گام نخست، مهمترین خصائص، کارکردها و تاثیرات شبکههای اجتماعی دیجیتال را در مجموع نظریههای موجود در این باره، دنبال نموده و ضمناً منابع رسانهای ورود اخبار جعلی در قالب جریانهای اجتماعی را به عرصه افکار عمومی معرفی نموده است. سپس در گام دوم، با تمرکز روی فرآیند جریانسازی شبکههای اجتماعی دیجیتال، طی اجرای ده مصاحبه نیمه ساخت یافته با برخی کارشناسان و صاحبنظران متخصص در این حوزه، مهمترین سازوکارهای جریانسازی در این شبکهها در راستای نشر اخبار جعلی را در چهار قالب «هشتگ»، «طوفان»، «کمپین» و «جریان» تبیین نموده است. مقاله در نهایت نشان میدهد که سازوکار «جریان» به عنوان نقطه اوج سازوکارهای جریانسازی در شبکههای اجتماعی مجازی، نهادینهسازی موضوع مورد نظر در مخاطبان را با تامین شش شرط، ازجمله «همراهی اینفلوئنسرها»، «توجه به اقتضائات بستر» و «سوار شدن بر محمل وقایع روز» دنبال مینماید.
مریم حاجی محمدجعفر؛ فاطمه سید ابراهیمی نژاد؛ علی کریمی فیروزجایی
چکیده
این مقاله به بازنمایی نمادین مقاصد گردشگری ایران میپردازد و تلاشی برای رمزگشایی از شیوههای تبلیغاتی برای به چالش کشیدن رقبا در یک بافت نمادین است. به این منظور پنج ویدئوی تبلیغات گردشگری ایرانی بر پایه اصول نشانه-معناشناسی بررسی شدند. هدف این مقاله پاسخ به این سوال بود: مقاصد گردشگری در ایران چگونه نمایش داده میشوند؟ تجزیه و ...
بیشتر
این مقاله به بازنمایی نمادین مقاصد گردشگری ایران میپردازد و تلاشی برای رمزگشایی از شیوههای تبلیغاتی برای به چالش کشیدن رقبا در یک بافت نمادین است. به این منظور پنج ویدئوی تبلیغات گردشگری ایرانی بر پایه اصول نشانه-معناشناسی بررسی شدند. هدف این مقاله پاسخ به این سوال بود: مقاصد گردشگری در ایران چگونه نمایش داده میشوند؟ تجزیه و تحلیل نشان داد که ویدئوهای تبلیغاتی گردشگری بر نوعی خود شرقشناسی تمرکز دارند. این تمرکز تا حدودی نشاندهنده نگاه نهادی است که در مواد تبلیغاتی گردشگری ایران نفوذ کرده است. این نگاه تصویری از ایران به عنوان یک کشور شرقی مسلمان بازتولید میکند که با استراتژیهای گردشگری دهههای آینده مطابقت ندارد. این نوع تبلیغات هنگام تلاش برای اعتلای کشور در چندین زمینه مشکل ایجاد میکند و علاوه بر آن همه فعالیتهای گردشگری را در بر نمیگیرد. بر مبنای تحلیل ارائه شده، پیشنهاداتی برای روندهای تبلیغاتی آتی ارائه شده-است.
منصور ساعی
چکیده
یکی از ابعاد شکاف ارزشی و نگرشی و هنجاری بین نسلی، پدیده شکاف ارتباطی و گفتگویی بین نسل فرزندان و والدین در خانواده است.هدف مطالعه حاضر تحلیل عوامل و پیامدهای شکاف ارتباطی بین نسلی در خانواده ایرانی است. با بهره گیری از روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری با 20 نفر از پژوهشگران و مطالعات نسلی در ایران مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. ...
بیشتر
یکی از ابعاد شکاف ارزشی و نگرشی و هنجاری بین نسلی، پدیده شکاف ارتباطی و گفتگویی بین نسل فرزندان و والدین در خانواده است.هدف مطالعه حاضر تحلیل عوامل و پیامدهای شکاف ارتباطی بین نسلی در خانواده ایرانی است. با بهره گیری از روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری با 20 نفر از پژوهشگران و مطالعات نسلی در ایران مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. مهمترین عوامل علی «مسئولیت سنگین اقتصادی و اجتماعی خانواده»، «کاهش فراغت جمعی خانواده محور»، «از دست رفتن مرجعیت و والدگری والدین» و «فقدان مهارت ارتباطی بین والدین و فرزندان» و مهمترین عوامل زمینه ای، «جهان بینی و ارزش های متمایز نسل ها» و «اختلال در منابع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مولد گفتگو» و مهمترین عوامل مداخله گر «به رسمیت نشناختن هویت نسلی فرزندان درخانواده» و «حضور قدرت سیاسی درعرصه تولید گفتگو» هستند. مهمترین کنش ها و راهبردها شامل«فقدان مکانیزم آموزش ارتباطات گفتگومحور»، «عدم توانمندسازی والدین برای پذیرش ارزش ها و جهان زندگی نسل فرزندان» و «فقدان سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی و ارتباطی خانواده محور» بوده و مهمترین پیامدها شامل «عدم شکل گیری خانواده مدنی گفتگومحور»، «کاهش کارایی و بهره وری بین نسلی» و «کاهش همدلی و مشارکت بین نسلی برای ساختن حال و آینده مشترک» هستند.
محمد شهبازی؛ ویدا همراز؛ محمد مهدی لبیبی
چکیده
دربین انواع برنامه های رادیویی، آگهی های خدمات عمومی یا PSA مهمترین وسیله برای انتقال پیامهای اجتماعی رایگان به مخاطبان شناخته می شوند. این مقاله که با هدف مطالعه وضعیت بازنمایی ارزشهای اجتماعی در اینگونه آکهی ها در ایران انجام شده است بر مبنای نظریۀ «ساختار ارزشی شوارتز» ده بعد انگیزشی برای ارزش ها مشخص شده و 57 ارزش اجتماعی متفاوت ...
بیشتر
دربین انواع برنامه های رادیویی، آگهی های خدمات عمومی یا PSA مهمترین وسیله برای انتقال پیامهای اجتماعی رایگان به مخاطبان شناخته می شوند. این مقاله که با هدف مطالعه وضعیت بازنمایی ارزشهای اجتماعی در اینگونه آکهی ها در ایران انجام شده است بر مبنای نظریۀ «ساختار ارزشی شوارتز» ده بعد انگیزشی برای ارزش ها مشخص شده و 57 ارزش اجتماعی متفاوت را در نظر گرفته است تا بازتاب این ارزش ها در نمونه های بدست امده را برسی کند.این پژوهش با تحلیل محتوای کیفی 10 نمونه از آگهی های اجتماعی پخش شده درشبکه رادیویی ایران انجام شده ونتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که در هر آگهی خدمات عمومی که ساخته و ارائه می شود به صورت خودآگاه و ناخوداگاه برای ارائه پیام از این ارزش ها سود می جویند و به شکل های مختلف و مرتبط باهم این ارزش ها انعکاس می یابند. اما با توجه به رویکرد سازمان وهر شبکه این ارزشهای اجتماعی در سلسله مراتبی از اهمیت قرار می گیرند مثلاً اگر رویکرد سازمان توجه و اهمیت به مسئله سلامت و یا محیط زیست باشد، تهیه کنندگان و برنامه سازان نیز تلاش می کنند که این موضوعات را در برنامه ها و آگهی ها منعکس نمایند.
شیوا مژدهی فر؛ علی اکبر رزمجو
چکیده
رادیو بعنوان رسانهای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، میتواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراینمیان زبان و ادبیات کهن فارسی گستردهترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارشهای آن میتوان مؤلفههای اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های ...
بیشتر
رادیو بعنوان رسانهای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، میتواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراینمیان زبان و ادبیات کهن فارسی گستردهترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارشهای آن میتوان مؤلفههای اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های هویتی ادبیات کهن در برنامه های رادیویی به چه صورت است؟ برای رسیدن به این مقصود از روش دادهبنیاد استفاده شدهاست. باتوجه به یافتههای پژوهش، پنج مرحله برای کاربرد بهینه از عناصر هویتی ادبیات کهن در برنامههای رادیویی شناسایی شد که عبارتنداز: شناخت ظرفیتهای ادبیات کهن، شناسایی ظرفیتهای رسانه رادیو جهت بهرهگیری از ادبیات کهن، شیوههای بهرهگیری از ادبیات کهن در برنامههای رادیویی، آمادهسازی عوامل انسانی و ارائه راهکارهای مدیریتی. نتایج حاکی از آن است که برای بهبود عملکرد رسانه رادیو جهت ترویج هویت اجتماعی اسلامی-ایرانی، توجه هرچه بیشتر به ادبیات کهن سرزمینمان ضروری است و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید رویکرد جدیتری نسبت به استفاده از ادبیات کهن ایرانی در برنامهها اتخاد کرده و ضمن آموزش و ایجاد انگیزه در عوامل انسانی، از ابزارهای رسانه رادیو جهت ترویج هویت اجتماعی با استفاده از ظرفیتهای ادبیات کهن استفاده کند.
پرنیان سرافراز؛ هدایت الله نیکخواه؛ یاسر رستگار
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی مصرف موسیقی و ارتباط آن با قانونگریزی در بین شهروندان بندرعباس میباشد. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته می باشد.دادههای تحقیق به کمک دو نرمافزار SPSS و Amos Graphics مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیشترین گرایش به مصرف سبک موسیقی عامهپسند(سنتی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی مصرف موسیقی و ارتباط آن با قانونگریزی در بین شهروندان بندرعباس میباشد. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته می باشد.دادههای تحقیق به کمک دو نرمافزار SPSS و Amos Graphics مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیشترین گرایش به مصرف سبک موسیقی عامهپسند(سنتی، فولکلور و پاپ) میباشد. یافتههای استنباطی بیانگر رابطهی مثبت بین سرمایهفرهنگی و گروههمسالان با میزان مصرف موسیقی است. یافته های پژوهش نشان داد که بین دینداری و میزان مصرف موسیقی از لحاظ آماری رابطه معکوس وجوددارد. گروههمسالان بر اساس نتایج، نتوانسته است تأثیری بر سبکهای مصرف موسیقی جوانان داشته باشد؛ اما بین دینداری با سبک موسیقی نخبهگرا رابطه معکوس وجوددارد. نتایج همچنین بیانگر رابطهی بین سرمایه فرهنگی با سبک موسیقی عامهپسند و نخبهگرا میباشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که میزان و سبک مصرفموسیقی تأثیری بر میزان قانونگریزی نشان نداده است.