فراز صادق وزیری؛ الهام ابراهیمی؛ سعید شادمان
چکیده
امروزه میتوان کنترل و هدایت افکار عمومی را یکی از مأموریتهای اصلی رسانهها دانست. در این پژوهش الگویی از استفاده صاحبان قدرت از رسانهها با هدف تأثیرگذاری بر سرمایه فرهنگی و سبک زندگی افراد جامعه ارائه و آزمون شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای دولتی کشور بودند که 280 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
امروزه میتوان کنترل و هدایت افکار عمومی را یکی از مأموریتهای اصلی رسانهها دانست. در این پژوهش الگویی از استفاده صاحبان قدرت از رسانهها با هدف تأثیرگذاری بر سرمایه فرهنگی و سبک زندگی افراد جامعه ارائه و آزمون شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای دولتی کشور بودند که 280 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی، برای تحلیل اطلاعات جمعیتشناختی از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آمار استنباطی در قالب روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS نسخه 3 بهره گرفته شد. طبق نتایج پژوهش، بین سیاستگذاران و رسانه، رسانه و سرمایه فرهنگی و سرمایه فرهنگی با سبک زندگی جامعه رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ اما سواد رسانهای، تأثیر رسانهها بر سرمایه فرهنگی را تعدیل نمیکند. نتایج این پژوهش کاربردهایی برای اصحاب رسانه و سیاستگذاران این حوزه دارد که در بخش پایانی پژوهش به اهم آنها اشاره شده است.
سیدمحسن علوی پور؛ سیداحمد عسکری؛ علیرضا خسروی؛ محمد سروی زرگر
چکیده
با توجه به اهمیت مقوله سواد رسانهای که این موضوع در سالهای اخیر در عرصه سیاستگذاری نیز مورد توجه قرار داشته است و با توجه به تعدد نهادهای تصمیمگیر و سیاستگذار در این زمینه در ایران، این امر با چالشهای مختلفی مواجه است. پژوهش حاضر با این هدف که چالشها و ظرفیتهای سیاستگذاری سواد رسانهای در ایران را مورد تحلیل قرار دهد، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت مقوله سواد رسانهای که این موضوع در سالهای اخیر در عرصه سیاستگذاری نیز مورد توجه قرار داشته است و با توجه به تعدد نهادهای تصمیمگیر و سیاستگذار در این زمینه در ایران، این امر با چالشهای مختلفی مواجه است. پژوهش حاضر با این هدف که چالشها و ظرفیتهای سیاستگذاری سواد رسانهای در ایران را مورد تحلیل قرار دهد، انجام شده است. ضمن مصاحبه با مسئولین و کارشناسان متخصص در چهار نهاد موثر در این زمینه (شورای عالی فضای مجازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما) به روش مصاحبه گلوله برفی، به دنبال پاسخ به این سوال است که نهادهای متولی سواد رسانهای در ایران چه سیاستهایی برای ارتقای سواد رسانهای در ایران تدوین و اجرا کردهاند؟یافتههای پژوهش نشان میدهد که بعلت تعدد نهادهای تصمیمگیر در این زمینه، تمایز روشنی میان آموزش سواد رسانهای و فرهنگسازی در این زمینه دیده نشود و عدم تعادل در برنامهریزیها، به سیاستگذاریهای ناموفق رهنمون شود. بر این اساس، لازم است یک نهاد فرادستگاهی (مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی) بعنوان مرجع سیاستگذاری در این زمینه تعیین شود و سیاستگذاری در کلیه حوزهها (شامل آموزش و فرهنگسازی و ..) در آن صورت پذیرد.
بهاره فتح آبادی؛ محمد دادگران؛ بهاره نصیری؛ شهناز هاشمی
چکیده
برای داشتن مخاطبانی توانمند که هوشمندانه از رسانهها استفاده می کنند؛ به ارتقاء سواد رسانه نیاز داریم. یکی از راههای ارتقاء سواد رسانه، توجه به ظرفیت مدارس است. بسیاری از کشورها مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا گامهای موثری در گسترش آموزش سواد رسانه در مدارس برداشتند و از انجام اقدامات مشترک زیر نظر کمیسیون اتحادیه اروپا بهره ...
بیشتر
برای داشتن مخاطبانی توانمند که هوشمندانه از رسانهها استفاده می کنند؛ به ارتقاء سواد رسانه نیاز داریم. یکی از راههای ارتقاء سواد رسانه، توجه به ظرفیت مدارس است. بسیاری از کشورها مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا گامهای موثری در گسترش آموزش سواد رسانه در مدارس برداشتند و از انجام اقدامات مشترک زیر نظر کمیسیون اتحادیه اروپا بهره بردهاند. مطالعه عملکرد این کشورها سبب تقویت ادبیات موضوع و ارتقاء دانش و تجربه در راستای طراحی الگویی دلخواه میشود. مقاله حاضر یک تحقیق کیفی با روش تحلیل تم است. در راستای نیل به هدف اصلی پژوهش یعنی شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء آموزش سواد رسانه در مدارس، با 11 نفر از کارشناسان سواد رسانهای اتحادیه اروپا و نیز مرکز تماس مستقیم اتحادیه اروپا مصاحبه شدهاست. افراد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و سوالات از طریق ایمیل ارسال گردید. مصاحبههای انجام شده به روش کلارک و برون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. کدهای استخراج شده یا مستقیما در صحبتهای مصاحبهشوندگان بیان شده بود یا کدهای تلویحی بودند که توسط پژوهشگر از متن مصاحبهها استخراج شدند. بر اساس نتایج این مطالعه، 6 تم اصلی شامل توانمندسازی، برنامه درسی، زیرساختها، سرمایه مالی، قانونگذاری و مشارکت اجتماعی سبب ارتقاء سواد رسانهای در مدارس میشود.
مهرنوش هدایتی؛ مژگان کوشا کوشا
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 181-199
چکیده
هدف از این تحقیق «بررسی تأثیر مشارکت دانشآموزان کلاس ششم در شیوه آموزشی «حلقههای کندوکاو» بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانهای (انیمیشن) در شهر تهران سال تحصیلی 94-93» میباشد. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران میباشد که از این میان نمونهای شامل 48 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب گردید ...
بیشتر
هدف از این تحقیق «بررسی تأثیر مشارکت دانشآموزان کلاس ششم در شیوه آموزشی «حلقههای کندوکاو» بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانهای (انیمیشن) در شهر تهران سال تحصیلی 94-93» میباشد. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران میباشد که از این میان نمونهای شامل 48 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب گردید و به همان شیوه تصادفی نیز در دو دسته آزمایش و گواه قرار گرفتند. یافتهها با اطمینان 99% نشان داد که مشارکت دانشآموزان در حلقههای کندوکاو بر مهارت تفکر انتقادی دانشآموزان تأثیر میگذارد. این تأثیر بر مهارت استدلال استقرائی، استدلال قیاسی، تحلیل مشاهدهای پیامهای رسانهای، قدرت اعتمادپذیری و قدرت فرضیهسازی دانشآموزان نیز معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از روشهای آموزشی همچون «حلقههای کندوکاو» که سبب رشد تفکر انتقادی میشوند میتوان سواد رسانهای دانشآموزان را بهبود بخشید.